בית פורומים עצור כאן חושבים

מצוות בניין ביהמ"ק בימינו, מחלוקת מעניינת בין הרב נבנצל לבין ה"דברי חיים"...

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-29/7/2019 23:57 לינק ישיר 
מצוות בניין ביהמ"ק בימינו, מחלוקת מעניינת בין הרב נבנצל לבין ה"דברי חיים"...

בשבת האחרונה בעלון "גילוי דעת" יש שו"ת מעניין עם הרב נבנצל לגבי מצות בניין ביהמ"ק בימינו.


הנה נוסח השו"ת:

שאלה: האם בית המקדש השלישי ירד בנוי מן השמיים או שאנחנו נבנה אותו
תשובה: רמב"ם מנה בספר המצוות מצווה כ מצוות עשה לבנות בית המקדש. לעומת זאת במדרש תנחומא פרשת נח מובא שמקדש שלעתיד ירד בנוי מן השמיים.

 רש"י ותוספות הביאו מדרש זה בשבועות דף טו. יש הסבורים שזו מחלוקת, אולם נראה שאין כאן מחלוקת.

הגמרא סנהדרין צח ע"א אומרת על הגאולה העתידה שאם עם ישראל יהיו אים, הגאולה תגיע בזריזות, בצורת 'אחישנה', ואם לא יהיו זכאים, הגאולה תגיע בעיתה, כלומר בזמנה ולא מוקדם, שזמן הגאולה תלוי בזכות, כך צורת הגאולה תלויה בזכות.
אם נהיה זכאים, נבנה את המקדש בעצמנו בידיים, ואם לא נהיה זכאים, המקדש ירד בנוי מהשמיים רש"י תוספות לא התכוונו לומר שבית המקדש השלישי בהכרח ירד מהשמיים, אלא שיש אפשרות כזו

נ ראה שיש להוכיח מדברי חז"ל שמעולם לא הייתה מסורת בידם שאין לנו רשות לבנות את בית המקדש, שהרי כתוב במדרש רבה פרשת תולדות שכאשר מלכות רומי נתנה רשות לבנות את בית המקדש, עם ישראל בנה אותו, ולא חיכה שירד בנוי משמיים"

שאלה: לפי זה, האם יש להשתדל לבנות את המקדש בימינו? מי מעכב?

תשובה:  בג"ץ מעכב, ועוד כמה גורמים. יש להשתדל במה שבידינו על מנת לקדם את בניית המקדש".

שאלה: מה בעניין הקרבת קורבנות בזמן הזה?

תשובה: לכאורה יש כמה בעיות, כגון בגדי כהונה שצריכים תכלת ועוד ספקות שהזכירו הפוסקים.

כן, לגבי קורבנות יש כמה ספקות הלכתיים, וגדולי הדור צריכים להכריע בזה"
שאלה: האם יש טעם לבנות את המקדש בלי שנוכל להקריב בו קורבנות?

תשובה: כן, יש מצווה לבנות מקדש אפילו אם לא נוכל להקריב בו קורבנות

שאלה: מובא בשם ה'דברי חיים' מצאנז שאמר על הפולמוס שהיה בזמנו, לפני קרוב למאתיים שנה, בעניין הקרבת קורבנות: "עקרונית מבחינה הלכתית יש אפשרות בזמננו לבנות את המקדש ולהקריב בו קורבנות. כל הבעיות ההלכתיות ניתן להביא רמב"ם ולמצוא פתרונות. אנחנו טמאים – טומאה הותרה בציבור...

אבל האם חיכינו והתייסרנו בגלות אלפיים שנה בשביל בית מקדש שייבנה בנדיבות לבו של השר מונטיפיורי ובחסות השלטון העותומאני? אין אנו מצפים אלא למזבח של אש שירד מן השמים". מה דעת הרב על טענה זאת?

תשובה: אינני מבין טענה זאת. כן, חיכינו לקיים את המצווה היקרה של בניית המקדש

בידינו.




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/7/2019 23:58 לינק ישיר 

אם יורשה לי לנתח את המחלוקת בין הרב נבנצל לבין מה שמובא בשם ה"דברי חיים" היא כדלהלן:

ככל שהסיפור מהדברי חיים אכן נכון, נראה שהוא מחזיק בתפיסה "רומנטית" לגבי סוגיית חורבן ביהמ"ק-בניין וכו', ונראה שמבחינתו- בניין ביהמ"ק הוא בהכרח גאולה שלמה- בה אלוקים מתגלה בצורה ניסית- והעולם משתנה לגמרי.
לעומת זאת הרב נבנצל- מתעניין יותר ב"עובדות", ומבחינתו העובדות הן-שיש מצוה לבנות ביהמ"ק כיום, ואל לנו להיתפס למרות הפיתוי לדמיונות רומנטיים שלא תואמים את המקורות...

אם כנים דברינו, נראה לענ"ד להוסיף- שה"דברי חיים" מייצג את התפיסה שהיום נחשבת כ"חרדית קלאסית" המעתיקה את תחום הגלות והגאולה לתחום רוחני לגמרי, בלי קשר לגשמיות ולמעשי האדם.
[

לעומת זאת, גישת הרב נבנצל- מאפיינת את מה שנתפס היום, משום מה- בסטיגמה של תפיסה "מזרוחניקית", שמתעקשת לברר סוגיות ממקורם כולל התנ"ך, ור"ל לא בונה את כל גישתה ליהדות על טורי "השקופה" בעיתונים, ו/או על סיפורי משגיחים חוצבי להבות מהרב שך שליט"א...

אם כנים דברי, הרי שיש לי שאלות/תהיות על 2 גישות אלו:
על גישת הדברי חיים-קשה לי, הרי  כמו שכולנו יודעים, מגילת איכה, הקינות, וביתר שאת המשפט בתפילת נחם- שמדבר-" על העיר החרבה והבזויה מבלי בניה"  כן מדבר הרבה על גשמיות, וקשה שלא להידרש לסוגיה של השינוי שחל בתחום זה במדינת ישראל

ועל הרב נבנצל, שאלתי היא- מה קורה- באם היום איכשהו נבנה בימ"ק, אבל עדיין ב"נגלה" לא יהיה שינוי מהותי בצורת העם מבחינה רוחנית, האם נפסיק להתאבל?
וא"כ, למה עכשיו אנחנו לא מתאבלים פחות? הרי לכל הדעות, לפחות מבחינה פיזית אנחנו כבר לא "מחוץ לארצנו" ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מצוות בניין ביהמ"ק בימינו, מחלוקת מעניינת בין הרב נבנצל לבין ה"דברי חיים"...
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר