בית פורומים עצור כאן חושבים

"פורים" מהו?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-17/3/2003 00:40 לינק ישיר 
"פורים" מהו?

בעמדנו בערבו של יום, ראוי שנתבונן, מה "עלינו" לראות ביום זה.

לכאורה זה יום שבו עלינו לראות את "הווה" מתוך חיינו הפשוטים,מתוך האכילה, מתוך השמחה, מתוך ההנאה, כאן ורק כאן ראיית הווה מוחשת לעין.

כששמים דגש על דברים אלו, אנו מתעוררים לראות את היופי שבעולם, את כל הנמצא בו כמשהו נפלא להתאמת האדם עם הווה.

ההתאמה אינה נמצאת רחוק מאיתנו במעשים גבוהים ונעלים, אדרבה, היא נמצאת בחיים הפשוטים, היומיומיים, האוכל, בשתיה, ואף בשכרות.

מה דעת החכמים?



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/3/2003 00:42 לינק ישיר 

פורים ענינו קיימו מה שקבלו כבר מתוך שמחה ובאופן של עד דלא ידע כו'.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-17/3/2003 00:48 לינק ישיר 

בו"ק,

ייש"כ על פתיחת האשכול!

בעוד אתה רץ להתאמה, שבעצם מסביר כל דבר נכון שאנו עושים אבל מגבוה, פנה הלבן לדרשת חז"ל של קימו וקיבלו.

למה לא נבאר בהדרגה קודם מה הפשוט פשוט, כמו שאמר ילמדנו "מיטן גראבען פינגר" [תרגום: עם האצבע הגס, הכוונה בשפה עממית פשוטה].



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/3/2003 00:54 לינק ישיר 

ווטו
לא יכלתי להתאפק מלכתוב מה כתוב ברז"ל ובחסידות
אך מובן עד כמה כולנו רחוקים מלקיים זאת בפורים
דא"ג "מיטן גראבן פינגער" פירושו, כפי שלומדים בישיבה, ומסבירים כל דבר עם סיבוב האגודל, שהוא האצבע העבה.
אבל משמעותו היא כפי שפירשת.


תוקן על ידי - הלבן - 3/17/2003 12:56:13 AM



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-17/3/2003 00:58 לינק ישיר 

סליחה, איך שחכתי, הרי יש כאן ציור מיוחד להסביר מה פירושו של מיטן גראבן פינגער - בערב הפורים:



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-17/3/2003 07:19 לינק ישיר 

העתק מרשימה שבידי:


בסוף גלות בבל ניצל ישראל מגזירת הרג שהפיל המן פור לאבדם. כימים אשר נחו, הונהגו ימי משתה ושמחה לעם באחדות חברתית -משלוח מנות לריעים ומתנות לאביונים- וקריאה ציבורית של השתלשלות המאורעות - מגילת אסתר. יש בהמשך שמירת הימים האלה הזדהות עם העם@.

להרחבת ההזדהות, נהוג להתענות 'תענית אסתר' לזכר התענית שהתענו כשהעפילה עליהם הגזירה@@.


@ שלא כימי חנוכה עליהם נאמר בפירוש שנקבעו להודות ולהלל להשם, משמע במקורות שימי הפורים נדרשו להיחגג על ידי גיבוריו -מרדכי ואסתר- אלא שחכמי ישראל השלימו עם הדרישה. אך כאשר מצאו לה עיגון בתורה [מגילה ז. מדפי הבבלי והירושלמי]. לכן אין לנו בו אלא חידושו להניח שעיקר הפורים הוא חגיגה עממית, אך טבעי שעם השם לא ינתקנו משיוך להשם. [מהמובא בהערה הבאה בשם הר"ן שכתב לגבי תענית אסתר 'יש סמך וכו', שלא מצינו לו רמז' נראה שגם התענית היה מלכתחילה למנהג העם ולא מקביעת חכמים.]

@@ במגילת אסתר[ג] לאחר שנחתמה גזירת ההשמדה בי"ג ניסן נאמר על שלושת ימי תענית שהכריזה אסתר על יהודי שושן. בגמרא מגילה ב. נאמר על יום הי"ג באדר 'זמן קהילה לכל היא' ופי' הר"ן בשם ר"ת [ע"פ השאילתות דר' אחאי גאון] דהיינו שבעת מלחמה נקהלים לבקש רחמים כמו שדרשו לגבי משה כאשר נלחם בעמלק ולפי פי' זה -כתב הר"ן- יש סמך לתענית י"ג. מאידך, נאמר במס' סופרים ריש פכ"א, מנהג רבותינו שבמערב להתענות ג' ימי צום מרדכי ואסתר לאחר פורים, שני וחמישי ושני, ולמה אין מתענין אותן בחודש ניסן מפני שבאחד בניסן הוקם המשכן. [יתכן שאין הר"ן חולק על היות התענית זכר לצום מרדכי ואסתר, אלא מסביר שנוהג בי"ג אדר ולא אחר פורים מפני תענית המלחמה.] הצד השוה שהתענו אז תעניות על צרת ישראל אם רק ג' ימי צום מרדכי ואסתר ואם גם צום המלחמה. אך בזה לחוד לא די לנהוג צום בכל שנה ושנה כארבעת התעניות שעל החורבן, שהרי ניצלו מהצרה. אך מובן ענין התענית בכל שנה, ששחזור הצרה שנעלמה משמחת ומוסיפה לשמחת ההצלה. [למנהגנו הרי זה פשוט מאחר והתענית סמוך לשמחה ממש ולמנהג המוזכר במס' סופרים יתכן שגם הצום בתאריך ובכמות המדויקים יותר בדימוי לצום מרדכי ואסתר, נתפס כמצטרף לכלל חגיגת הפורים.]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 07:36 לינק ישיר 

פורים שמח לכל חברי הפורום הנחמד הזה.

בשנים עברו היו קוראים בקהילתי את המגילה באנגלית בשלימותה לפי התרגום של סונצינו.

השנה הכנסתי "חידוש". תימצתתי את הסיפור ועידכנתי גם את השפה (בעזרת מומחה) כך שיתואר הסיפור בשלימותו וללא חריגה מהמסופר במגילה, אבל בצורה מעניינת יותר וקצרה יותר.

אם כי הקריאה עצמה ערכה פחות זמן מהרגיל, האנשים כה נהנו ששלא כבעבר, נשארו לשאול שאלות ולשמוע תשובות. היה ממש מעניין ומפרה וכנראה זה לקח יותר זמן מהקריאה בעבר.

מעניין אותי מה דעת ה"הלכה" הממוסדת על הנושא?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 09:10 לינק ישיר 

רציו

אולי תמציא גם לנו את תמצותך? יש לך גם בעברית?
אל נא תמנע טוב מאתנו.

אתמול ראיתי פורים מהו.

החלטתי הפעם ללכת לבית כנסת חרדי בתל-אביב. (חשבתי ללכת הערב למרכז הרב ואולי לפגוש שם את אקדמאי שהיה שם בתשעה באב. אבל לא אלך כי איני יודע איך לזהות אותו ללא הצגת שלט גדול 'מי זה אקדמאי מהיידפארק?' )

בכל אופן. בבית הכנסת ההוא שהלכתי להקשיב בו למגילת אסתר, התאכזבתי שוב!

הקורא נהנה מעצמו ומסלסל ולא חושב על הצמים כולל חלשים, זקנים וצעירים.
כך הקהל הדופק המן, לא רק שמסיח את דעת מי שרוצה להתרכז. הוא מאריך את הצום. גם ראיתי אדם מבוגר שנבהל כל פעם מחדש כאשר ילד מאחוריו ירה באקדחו.

וטו, מיימוני וקוני וכו', אתם באמת מאמינים בחינוך החרדי כאידיאל?

****

תוקן ביטוי חריג!


תוקן על ידי - ווטו1 - 3/18/2003 1:26:37 PM



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 09:14 לינק ישיר 

בוגי

החינוך התורני מעלה כל אדם לנקודה גבוהה יותר (ארשה לעצמי להשתמש במונח "גבוהה" באופן אינטואיטיבי) מכפי שהיה קודם.

יתכן שנער זה, בתור חילוני, היה פורץ לבתים ושודד וגרוע מזה...

אשר לקריאת המגילה אחרי הצום, זה המנהג. ועל מנהגים בכוונתי לפתוח אשכול מיוחד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 09:15 לינק ישיר 

בוגי,

גם את פורים אתה מנסה להפוך לנו לתשעה באב?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 09:21 לינק ישיר 

וטו, אני מבקש סליחה, אבל להתפרץ זה חלק מהשמחת פורים שלי וסליחה שאני עושה זאת על חשבונכם.

מיימוני, אתה מאשר לי דבר שהיה כתוב בפורום שהדת היא בית סוהר לפושעים ולא בית ספר לחכמים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 09:59 לינק ישיר 

פורים שמח
מימוני במחילה ההוא המכונה בוגי
שם לך רגל
התשובה לפי הפסוק במזמור שיר ליום השבת
"וכסיל לא יבין את זאת"
האימרה החסידית מבארת ישנם תופעות ואירועים
רבי הוד ומשמעות הך הכסיל מיתמקד דווקא בפרטים השוליים ושואל מה זאת? למה זה צריך להיות כאן וכו קלאץ קעשיס
בוגי פורים נחגג כך אלפי שנים סוף גלות בית ראשון מעט לפני בית המקדש השני במהרה יבנה
אלפי שנים למרות קושיות וטענות ולפעמים לצערינו כי רב גם טענות כלפי השמים כביכול
פורים לענ"ד הוא הרצון העמוק של העם היהודי
לחיות כבן חורין ודבק בדתו כך היה כך יהיה אי"ה
בשולי הדברים מה קרה לאתר זה הוא לא פעל כיממה
למה ועל מה?
פורים שמח



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/3/2003 10:12 לינק ישיר 

בוגי,

אינני מתפלל במרכז הרב, אני רחוק מהם ומחשיבתם.

פעם אחת הייתי שם, ואכן היה זה אירוע הראוי לציון, וכאורח לרגע ראיתי כל פגע...

פורים שמח.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 10:12 לינק ישיר 

חלמיש

הרגעתני


כוונתי במיוחד לגבי האתר שלא עלה הרבה זמן. חשבתי שהמחשב שלי לא בסדר, אולי נהפוך הוא לפורים...


רציו וכולם

קריאת המגילה שונה מכל קריאות החובה. מותר להפסיק באמצע בשיחה מעניני המגילה. לכן, הקריאה העדיפה בעיני היא קריאת המגילה תוך שילוב הסברים, מדרשים, או אולי אפילו משא ומתן של השומעים, (כמובןלא תוך פריצת התחושה של קריאה והפיכתה לדיון).
לעומת זאת, המרת הנוסח המסור לנו בגרסה חדשה אופיינית מאד לרפורמה. הנאמנות לנוסח המסור מביאה תועליות רבות:
א. מחנכת אותנו להחשיב את המסורת ולהתחבר אליה.
ב. שומרת על אפשרויות הפירוש הרבות שקיימות במקור, והולכות לאיבוד בעיבוד.
ג. הכנת גרסה חדשה באופן פרטני או אפילו קהילתי יוצאת נגד הכלל שביארתי במקומות רבים: מכללי-העל של ההלכה הוא שרק גורם מוסמך, קרי: תלמידי חכמים שהוסמכו לכך, רשאים להכניס שינויים. ואילו חכמים אלו יודעים מה הגבולות של אפשרויות השינוי.
לא כל רצון לשינוי כשלעצמו הוא בעל ערך, ולא כל התחמקות מנסיון להתחבר אל העבר הוא דבר ראוי!




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 10:30 לינק ישיר 

"כל שהוא כביצה - ביצה טובה הימנו"
מימוני, מה אתה מתרגש מקיצור של מגילת אסתר. כל גננת טובה עושה את זה.
השאלה היא כמובן לגמרי אחרת. כמה אנשים מבוגרים ("רציונאליים") מוכנים לקום מן המיטה ביום חופש (או יום בחירה) בשביל לשמוע סיפור, שאפילו סינדרלה יותר מעניין ממנו...
לרפורמה בדת יש מסלול ידוע חד-כיווני. הקושי לשבת שלושת-רבעי-שעה אחרי צום של 12 שעות (כידוע, כל הרפורמים מקפידים בכך), הוא קושי שצריך להתמודד איתו. ויש דרכים שונות להתמודד עם קשיים

הפוך בה והפוך בה - דכולא בה!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/3/2003 10:44 לינק ישיר 

חלמיש

שמת לעצמך רגל בזה שכל טיעונך מבוסס על 'כך עשו אלפי שנים'.


אקדמאי

מה כל כך רע בחשיבתם? ובמה שונה חשיבתך? לא שאני מסכים עם חשיבתם, אבל כנראה לא מאותו הכיוון שאתה אינך מסכים.


מיימוני

הראה לעיניך את שמקלידה מקלדתך.
אתה מיימוני סובר שה'חכמים שהוסמכו' (על ידי איזה עיתון? יתד, נכון?) יודעים מה הגבולות של אפשרויות השינוי???

קאם און מיימוני



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > "פורים" מהו?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.