בית פורומים עצור כאן חושבים

עניין תשביתו ובל יראה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-7/4/2003 10:01 לינק ישיר 
עניין תשביתו ובל יראה


באופן שטחי נראה הדבר מוזר וקיצוני -

ראו פה -
http://hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=367554

נראה כי הסבר זה נותן אור לגיטימי ומובן לעניין.



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2003 12:33 לינק ישיר 

ואלו הם דברי טוהר האמת שם:

חג הפסח הקרב ובא, הוא חג עם הרבה ענין, הן ענין מהותי והן ענין הטפל לו. גם ענין ריק ואנרגיה מבוזבזת השתרבב בו. עתה אפרט -

מהות החג ועניין חמץ

א. מהות חג הפסח הוא חג עצמאותו של עם ישראל. עם ישראל חוגג "ונזכר" איך נהיה עצמאי ואיך עבר מעבדות וסבל לשחרור. מהיות והשחרור הזה עיקרו גאולת ישראל להיות לעם מקבלת החגיגה משמעות יסודית יותר.

ב. אם היו שואלים אותנו איך לחגוג, קשה מאד להניח שהיינו מחמירים כל כך. אך עיקרון השבתת החמץ מובן. משמעות ההשבתה היא שהחמץ ישבות מלשמש כמאכל. זאת כדי לקבוע את המצה למאכלנו [בצורה מלאכותית*]. ייתכן גם, שהנאמר בל יראה ובל ימצא אינו אמור אלא על חמץ המוחזק למאכל, כלומר שאכן אין כונת הכתוב להוצאת חמץ מהבית [שבעיקר בזה מתבטא קושי חג הפסח] אלא להוצאתו מידי שימוש. וכן אמרו חכמים שהביטול מועיל להפסיק את החמץ מהיותו חמץ שעליו ציוותה התורה בל יראה.

ג. לפי הדברים האמורים, מנהג האנשים לנקות חמץ כאילו היה רעל מעוות מהיסוד ומשווה לענין החמץ והמצה תוכן אחר ממה שביקשה התורה. כך גם מאפשרים לשחקנים לעשות מהחמץ "שאור שבעיסה".

ד. [מהאמור] - הלכה למעשה: הנקיון הרצוי לקראת הפסח, הוא בדיקה בכל המקומות שיכול לימצא חמץ חשוב כל כך וטרי כל כך שנחשב כעומד ושייך למאכלים החמצים של הבית - חמץ הנחשב כמאכל הבית.


[* כלומר, אילו מצה היה מאכל קבוע מדי פעם, נראה כי לא היה צורך לדחות כל כך את החמץ, אך כיוון שהוא הוא מאכלנו הדומיננטי בכל ימות השנה, יש צורך להוקיע אותו כל כך כדי שהמצה תוכל לקבל את היחס של "מאכלנו"]


שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2003 12:36 לינק ישיר 

טוהר האמת

אני סבור שתפסת היטב וביארת היטב את הרעיון של סילוק החמץ, שכל כולו נועד למיקוד תשומת הלב במצה. אסור שהחמץ יהיה לחמנו, אלא המצה לבדה, זכר ליציאת מצרים.

אבל אני חלוק עליך בשתי נקודות יסודיות.

א. החג לא נועד לגרום לעם ישראל לזכור כיצד התפתח. החג נועד להזכיר לעם ישראל שה' הוא שהוציא אותו מעבדות לחירות. לא ההיות-לעם בפני עצמה היא העיקר, אלא העובדה שה' עשה זאת.

ב. מה נעשה, אילו היו שואלים אותנו (אני מניח שכוונתך למה שמכנים "סברה מבחוץ", ולא לרגשנות של קלות ראש), יתכן שהיינו מקילים יותר, ודי היה לנו בדיני פסח שני, י"ד אייר, שבו "חמץ ומצה עימו בבית".
אבל בתורה כתוב: לא יראה לך חמץ וכל שאור בכל גבולך.
ובברייתא ביארו שגבולך לאו היינו ביתו לבד, אלא כל מקום שהוא שלו במשמע, אפילו אם אין הוא יכול להגיע אליו בזמן הסעודה.
עד כדי כך נקבע לנו בתורה שצריך להתרחק מהחמץ.


שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/4/2003 11:27 לינק ישיר 

מיימוני יחי'

תודה על היחס [ואי המחיקה כמו שנעשה עמדי באשכול קודם שנמחק איך שהוא].

בהערתך השניה אתה מתנגד על הניסוח והיחס שלי באומרי "אילו היו שואלים אותנו לא היינו מחמירים כל כך" והבאת את מקורות התורה להוכיח שכביכול טעות בידנו. תקן אותי אם פרשנתי אותך שלא כהוגן.

אולי עיינת בדרכי הללית המתבטאת בפורום יל"א, לפי תפיסתי כל זמן שאני יכול לומר "אילו היו שואלים אותי הייתי אומר אחרת" הרי זה מהווה ביקורת על היחס בינינו לתורה, ולא בהכרח שהבעיה בנו [ישנם כמה נתונים ראה אשכול עקרונות יל"א - http://4292.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=361597]

לכן חשוב לי מאד לחשוב ולהתמקד ב"אילו היו שואלים אותנו".

לגבי נקודתך הראשונה [בה טענת שהחגיגה היא על הצלתו וכוחו של אלוקי ישראל], אני חושב שחגיגתנו כעם ד' כוללת את כל דבריך. אך עדיין אני משער שאתה חלוק וסבור שעיקר החגיגה סביב ה"נס" ואילו לטענתי סביב היווצרות האומה כ"עם ד'".
ייתכן אם כן שאיננו חלוקים ואולי אך בנקודה קטנה. מה דעתך??



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/4/2003 11:47 לינק ישיר 

טוהר האמת

שתי נקודות, ושתיהן לדעתי מרכזיות.

א. אם תרשה לי עירפול דקדוקי, אזי מי הם אנחנו שאותנו אתה מציע שנישאל?
אני ואתה? המשתתפים כאן בפורום? עם ישראל? באיזה דור?
האם אנו נשאלים לערכינו, למאווינו, לתפיסת החינוך שלנו?

ב. השאלה אם להתמקד באלקים או בעם היא שאלה משמעותית ביותר, וניתן לומר שכל התורה עומדת עליה.
יש גישות מתווכות. ובוודאי שה' בחר בעם ישראל (וניתן להציע פרשנויות שונות לקביעה זו), אבל עדיין, עד כמה שאני מבין, התורה רואה את ה' במרכז ולא את עם ישראל במרכז.
לפיכך, זה לא ענין "קטן", אלא מאשיות היהדות (האורתודוכסית, החרדית, התורנית, באיזה שם שתבחר).

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/4/2003 12:17 לינק ישיר 

מיימוני

כתבת:
"החג נועד להזכיר לעם ישראל שה' הוא שהוציא אותו מעבדות לחירות"

כיום חוץ ממתעמתיך הקבליים, מיחס גם הגוי הסטנדרטי את כל הנעשה בעולם, לאל.

לפי דבריך המצוטטים מעלה, תהיה חגיגת חג הפסח מהמצוות הבטילות שאיבדו את משמעותן!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/4/2003 12:48 לינק ישיר 

מיימוני יחי'

לשאלתך הראשונה, אני מציע לשאול את כל מי שקלט רוח התורה ומחזיק עצמו בל ענין מהוויות העולם כיודע לשפוט את אשר לפניו. ואם תרצה להוסיף תוכל להוסיף קריטריון חיצוני של מכריו, המקבלים רושם שהוא אדם מבין עניין ויש לו היקף התחשבות אנושית. אולי גם אני ואתה.

לנקודה השניה שהערת - ד' הוא במרכז עם ישראל כדי שעם ישראל יהיה במרכז המוסר. המטרה היא עם ישראל, מוסכם הדבר כי המצוות לא לצורך ד' אלא לבני האדם. כך שאיך שלא יהיה הכל זה מעגל סגור, עם ישראל הוא עם ד' הנאמן לדברו להיות נאמן למוסר = עם המוסר.

לגבי הפסח לא בדקתי עדיין כדי שאוכל לדייק. כאשר כתבתי את הודעתי שם לא נכנסתי לנקודה זו בפרוטרוט.

יישר כוחו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > עניין תשביתו ובל יראה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר