בית פורומים עצור כאן חושבים

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-18/4/2003 00:10 לינק ישיר 
כנגד ארבעה בנים דיברה תורה

בפרשת ארבעה בנים למדנו דיני חינוך. לא כל הבנים הם באותה רמה. יש מוכשרים ויש פחות. ויש צדיקים ויש פחות.
חז"ל חילקו אותם לארבעה סוגים. החכם והתם, הרשע ושאינו יודע לשאול. זה, למען האמת, נושא שאינו נגמר. כבר דנו על הפסוקים השונים שנדרשים לגבי כל בן, אבל תמיד יש משהו חדש.
כמה נקודות שעלו אצלנו לדיון בסדר פסח, ואני בטוח שלכל אחד יש מה להוסיף.

א. אין להתייאש משום בן! כל אחד שמח על בן צדיק, חכם, בן חכם ישמח אב. אבל לא כל הבנים הם כאלו. וצריך לדעת שגם הרשע הוא בן. כלומר, לא צריך לזרוק אותו, אלא לסייע לו למצוא את מקומו.
הרב הירש, שאת משנתו אנו לומדים באשכולות סמוכים, כותב לגבי יעקב ועשו דברים חריפים מאד על יצחק ורבקה. מדוע יצא עשו לתרבות רעה, הוא שואל. מפני שיצחק ורבקה ניסו לעשות ממנו יעקב.
אם היו מניחים לו להיות עשו, כפי שעשו היה צריך להיות, היה יכול להיות אדם גדול, בדרכו שלו.
כמובן, זה לא חייב להיות נכון מבחינה היסטורית. (מבחינה היסטורית, אם אזכיר בדרך אגב נושא טעון, לא ברור שעשו של המקרא היה כה רשע כפי שהמדרש מציג אותו...). אבל הרעיון אמת ויציב. חנוך לנער על פי דרכו.
הדרך שנוהגים ברשע היא "שבור את שיניו". הילדים חושבים שהכוונה שצריך לרסק את הרשע. אבל המעמיקים יותר מבינים שגם בו צריך לנהוג ביד דוחה ויד מקרבת. ובדורנו, אומרים אלו שעוסקים בכך, צריך כמעט לגנוז את היד המרחיקה.

ב. שאינו יודע לשאול. בני חידש (עבורי לפחות) ושאל: מדוע הוא אינו יודע לשאול? האם הוא אינו יודע לשאול, מפני שהוא כה תמים ופתי עד שהכל טוב בעיניו? ייתכנו גם אפשרויות אחרות. ייתכן שהוא מלא כל כך בשאלות, עד שהוא אינו יודע איך להתחיל. יתכן שיש לו ספקות ובילבולים ושאלות, והם גודשים אותו עד שהוא כבר אינו יודע מה יכולה להיות השאלה הראשונה, כי כל כך הרבה ממתינות בתור. צריך לעזור לו למצוא את הניסוח!

ויש עוד אפשרות, שמאד מצויה היום. אולי יש לו שאלות, אבל הוא חושב שאסור לשאול. שמי ששואל הוא אפיקורוס. אולי הוא חושב שמצווה להאמין בלי שאלות, ושאלה זו עבירה?
לאחד כזה צריך להראות שדרך הלימוד וההתקדמות היא על ידי שאלה. את פתח לו. למד אותו שמותר לשאול כל שאלה – בדרך ארץ, בדרך של "מנלן", מהיכן אנו יודעים, היכן התורה לימדה אותנו זאת.
אבל צריך לשאול. מצוה לשאול. לפעמים, זה פיקוח נפש להיות מסוגל לשאול.


שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/4/2003 00:59 לינק ישיר 

חג שמח לך ר' מיימוני ולשאר ידידינו

לעניין עשו שהוזכר בדבריך ראוי לציין את דברי המהר"ל שבעל ההגדה הזכיר את מעללי לבן (גם על חלקו הגדול בהגדה יש לעיין) ולא את עשו, מאחר ולעשו היתה טענת אמת כנגד יעקב .
סוף סוף גנבו אותו .

ולעניין השאינו יודע לשאול, נזכיר את דברי ישעייהו ליבוביץ שטען שהבן שאינו יודע לשאול הוא במדרגה הנמוכה ביותר אף יותר מזה של הרשע.

תוקן על ידי - בעל_עגלה - 4/18/2003 1:03:07 AM



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/4/2003 22:57 לינק ישיר 

כ"ק אדמו"ר מלוביבטש זצ"ל נבג"מ זי"ע
בהג"פ שלו מבאר
ארבעת הבנים הם מצבים הקימים
אצל כל אחד מאיתנו
מועדים לשימחה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/4/2011 04:39 לינק ישיר 

http://www.torahcafe.com/musicvideo.php?vid=524d0fae6

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/4/2011 16:14 לינק ישיר 

[נחמה וינגרטן-מינץ -
אוסף פירושים על מדרש "ארבעה בנים" והצעה לנוסח "ארבע בנות", שנידונה בעבר בפורום]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2011 16:47 לינק ישיר 

[אמש
שאת תאמרי שיש בת שאינה יודעת לשאול?!]



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/4/2011 16:57 לינק ישיר 

בנים לאו דווקא, זו דרך הלשון,

_________________





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2011 18:17 לינק ישיר 

[תלמיד,

האם אתה חושב שיש הבדל עקרוני בין בנים ובנות ביכולת לשאול שאלות?
ולמה שאני אחשוב כך?]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2011 19:46 לינק ישיר 

ב"ה.

[נהפוך הוא:

בינה יתרה ניתנה באישה - היא שואלת את הגבר את השאלה, היא עונה במקומו את התשובה, והיא גם יודעת להסביר מיד את הטעות בתשובתו!

אבל זה שייך לפורים...

אגב, יפה לראות כי נשמרת ההפרדה. סדר זה סדר - למהדרות מן המהדרין...]

 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2011 09:26 לינק ישיר 



תוקן על ידי ספרן ב- 13/04/2011 09:27:56




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2011 17:16 לינק ישיר 

,



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2011 17:52 לינק ישיר 

ב"ה.

האם קיים קשר בין הודעותיו המרתקות של סוסרטי הפותחות את האשכולות התחתונים, ובין הודעותיו המאוד מרתקות של של maxmen החותמות את האשכולות העליונים?

מרתק!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2011 17:54 לינק ישיר 

אני מנסה לתקן ולעלות את האשכולות בחזרה,

אתה מוזמן לעזור לי,
עושים את זה פשוט, תפתח אשכול ושלח תגובה, תכתוב אות או נקודה ותצבע אותו בלבן, ושלח


תוקן על ידי maxmen ב- 13/04/2011 18:07:11




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2011 17:56 לינק ישיר 

מדרש מודרני לגבי התם...

"תָּם מַה הוּא אוֹמֵר: מַה זֹּאת?”

 

הַמִּין הַזֶּה אָפֵס. כֻּלָּנוּ חֲכָמִים.

אַךְ כַּנִּרְאֶה הָיָה זֶה לֹא מָשָל שֶל סְתָם.

כַּיּוֹם אוּלַי קָשֶה בְּכָךְ לְהַאֲמִין

אֲבָל הָיָה אֵי פַעַם אֶחָד תָּם

 

מוּזָר הָיָה הָאִיש. כָּל עַם יוֹצְאֵי מִגֹּשֶן

רָאוּ אֶת הָאוֹתוֹת וְהַמּוֹפְתִים בְּעַיִן,

רָאוּ אֶת הַמַּכּוֹת וְאֶת נְחַש הַנְּחֹשֶת,

רָאוּ אֶת הֶהָרִים שֶנָּזְלוּ מַיִם

 

בָּרִאשוֹנָה הָיוּ עוֹמְדִים כְּנִפְעָמִים

וּמִיָּדָם צוֹנְחִים הַסִּיר וְהַיָעֶה

אֲבָל חִיש קַל תָּפְסוּ: זֶה טֶבַע הַיָּמִים

זֶה סִדְרָם וְכָךְ נָאֶה וְכָךְ יָאֶה.

 

אָכֵן מֵעֵת צֵאתָם אֶת אֶרֶץ רַעַמְסֵס

הִתְחִילוּ הֵם תּוֹהִים

עַל יוֹם שֶאֵין בּוֹ נֵס.

 

אֲבָל לֹא כֵן הָאִיש הַלָּז הָאַגָּדִי

אֲשֶר נִמְנָה עִם בְּנֵי מִשְפַּחַת הַקְּהָתִי.

צָרִיךְ הָיָה לִרְאוֹת אֶת זֶה הַגּוּץ הַתָּם

וְאֶת פִּתְחוֹן עֵינָיו

בְּהִקָּרַע הַיָם

- - -

הוּא כְּנִדְהָם הִבִּיט וּבְעוֹד גּוּפוֹ סוֹמֵר

רַק “מַה זֹּאת?” הוּא אָמַר

כִּי תָם מַהוּ אוֹמֵר?..

- - -

אַף עֵת הָרִים רָקְדוּ מִנֶּגֶד כְּאֵילִים

אוֹמְרִים שֶהוּא כִּמְעַט יָצָא מִן הַכֵּלִים.

וּשְנֵּי שָרֵי מֵאוֹת אֲשֶר חִלְּקוּ צִיוּד

סִפְּרוּ שֶהוּא דִבֵּר אֲפִלּוּ צִיּוֹנוּת

 

אָכֵן, מַה נַאֲרִיךְ מִלִּים מִזַּן אֶל זָן?

תָּלוּש הָיָה הָאִיש וּכְמוֹ מִחוּץ לַזְמָן

 

- - אַך אִלּוּלֵא רָאוּ עֵינָיו מַה שֶרָאוּ

וְאִלּוּלֵא יָדַע לִבּוֹ מַה שֶיָּדַע,

קָשֶה לְהַעֲלוֹת אֲפִלּוּ בְהִרְהוּר

מַה שֶהָיָה נִשְאָר מִכָּל הַהַגָּדָה.

כותב המדרש הוא בוגר ישיבת וולז'ין...

אֶחָד תָּם/ נתן אלתרמן

מתוך הטור השביעי, עמ’ 462




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/4/2011 18:16 לינק ישיר 

שלום שלום

וכמה בנים בתפילין....?
ולמה רק הם?

בהצלחה

כ"ע



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > כנגד ארבעה בנים דיברה תורה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר