בית פורומים עצור כאן חושבים

האלף בית במגילת איכה...

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-6/8/2003 23:12 לינק ישיר 
האלף בית במגילת איכה...

כידוע לכולכם/ן, הערב קראנו את מגילת איכה. אני כל שנה קורא את מגילת איכה ושם לב שארבעת הפרקים הראשונים הם בסדר הא"ב. אלא מאי? בפרקים ב-ג-ד האות פ' מופיעה לפני האות ע'. חפשתי הסבר בדעת מקרא ובמקומות אחרים אך לשווא...

יש למישהו הסבר? האם פעם פ' הייתה לפני ע'? ומה בדבר פרקים אלפבתיים אחרים?



"אין כמו עפולה בלילות"



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/8/2003 23:18 לינק ישיר 

במדרש: שהקדימו פה לעין. מה הפירוש למדרש? לא יודעני.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/8/2003 23:45 לינק ישיר 

מזקני העמק

אם בפרק א' הסדר הוא לפי המקובל אצלנו, שמע מינה שלפחות בחלק מהפרקים יש משהו הפוך.
ובפרקי תהלים הסדר הוא כמקובל אצלנו.

קשה גם להניח שירמיהו התקשה למצוא חרוז לאות ע' ולכן חיבר קודם חרוז לאות פ' ורק אחר כך הצליח להשלים את החסר. זו לא תופעה שתחזור על עצמה שלוש פעמים ברציפות.
אכן הדברים טעונים הסבר.

איפה וטו? איפה מוישה גרויס?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/8/2003 23:57 לינק ישיר 

למה לחפש דוקא במגלת איכה, בדרך כלל יש בפרקי הא"ב חריגות, ותמיד יש לזה סיבה עלומה, ובד"כ מפורש הדבר במדרשים.

אז כך הוא גם בתהלים:
מדוע חסר אות נ באשרי?
מדוע חסר ק בלדוד אליך?
האם התקשה דוד המלך למצוא חרוז? הרי אין שם חרוזים!?



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-7/8/2003 00:13 לינק ישיר 

ראו: סנהדרין, קד ב: "פצו עליך פיהם, אמר רב(א)[ה] אמר ר' יוחנן בשביל מה הקדים פ"א לעי"ן בשביל מרגלים שאמרו בפיהם מה שלא ראו בעיניהם".

מדרש איכה רבה, מהדורת ש' בובר, וילנה תרנ"ט, ב טז, עמ' 119: "פצו עליך פיהם כל אויביך. מפני מה הקדים פ"ה לעי"ן, לפי שהן אומרים בפה מה שלא ראו בעין, לפיכך הקדים פ"ה לעי"ן".

שם, ג מח, עמ' 138: "פלגי מים וגו'. למה הקדים פ"א לעי"ן, שהיו אומרים בפיהם מה שלא ראו בעיניהם".

איכה עם פירוש דעת מקרא, מאת: י"צ מושקוביץ, ירושלים תשל"ג, מבוא, עמ' 5, הערה 11: "בשלוש הקינות האמצעיות באה האות פ"א לפני העי"ן, ולא נתפרשה סיבת הדבר. יש אומרים שהיתה שיטה כזאת בסדר א"ב, שהקדימו פ"א לעי"ן (עי' ז' יעבץ, סדור 'עבודת הלבבות', בפרושו לתה' פרק לד וב'צפונות המקרא' לא' וקסלר). ועי' דרשת חז"ל שהבאנו לקמן בפירוש. ויש אומרים ששבוש מכוון של סדר האותיות יש כאן, והוא בא לרמוז לסדר העולם שנשתבש כולו מחמת חרבן המקדש וגלות השכינה".

תוקן על ידי - ממדבש - 07/08/2003 0:40:26



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/8/2003 02:02 לינק ישיר 

תוספת:

החוקר המקרא הדגול נ"ה טור-סיני, בערכו: "אלפבית", בתוך: אנציקלופדיה מקראית, עמ' 395, מציין שגם בתרגום השבעים, במשלי לא, כה-כו, הסדר הפוך, דהיינו פסוק כה פותח בפ"ה, ופסוק כו פותח בעי"ן, "פיה פתחה" לפני "עוז והדר"! וראה שם מה שכותב על כך. וראה עוד: הנ"ל, הלשון והספר: כרך הספר, ירושלים תש"ך, עמ' 182.

תוקן על ידי - ממדבש - 07/08/2003 2:59:50



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/8/2003 02:53 לינק ישיר 

אבל האם הפירושים המתרצים את החריגות אינם רחוקים יותר מלומר שפשוט נפלה טעות בעריכה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/8/2003 02:56 לינק ישיר 

לפי ההסבר שהיו שתי גישות בסדר הא"ב,
האם זה אומר שיש כאן שני מחברים שונים, שכל אחד כתב לפי סדר המסורת שלו?

יתכן, כמובן, שהחיבור - איכה עושה רושם אחיד - עבר בדורות הבאים לידי תלמידים שונים, שחלקם החזיקו מסדר מסויים בא"ב וחלקם אחר, וכל אחד ערך לפי הסדר שלו, והדור הבא כבר איחד מחדש ולא רצה לשנות.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/8/2003 06:02 לינק ישיר 

מיימוני
השערתך הגיונית.

וראו עוד:


H. Heikens, ''The alphabet in Lamentations: a "Dagmaat" contribution'', Give Ear to My Words: Psalms and Other Poetry in and around the Hebrew Bible, Essays in Honour of Professor N.A. van Uchelen. Ed. by Janet Dyk. Amsterdam: Societas Hebraica Amstelodamensis, 1996, pp. 189-196.


תוקן על ידי - ממדבש - 07/08/2003 6:06:23



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/8/2003 18:07 לינק ישיר 

נמצאו חרסים מסביבות המאה ה-9 לפנה"ס ששימשו לאימון הסופרים בזמן ההוא, שכתוב בהם סדר הא"ב כפי שהוא מפיע באיכה. בחלק מהחרסים האלה הסדר גם כתוב משמאל לימין.
נקל לשאר שתגלית כזאת מעציבה את חובבי הגימטריות למינהם...

הנו"ן של אשרי נשמטה ככל הנראה בטעות. במגילות ים המלח נמצא הפסוק החסר (מתחיל ב"נאמן", אני לא זוכר את ההמשך)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/8/2003 18:13 לינק ישיר 

שואל ...

אני שמח לשמוע, אבל יש לך מקורות ברורים לשתי התיזות שהעלית? לי לא ידוע עליהם דבר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/8/2003 18:15 לינק ישיר 


בעת אמירת הקינות ראיתי שלפעמים, גם בקינות של הקלירי הע' לפני הפ', כמו בפיוט איכה את אשר כבר עשוהו.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-7/8/2003 20:11 לינק ישיר 

הלבן

כוונתך מן הסתם להפך, שהפ' לפני הע'?
אם כן, הרי זה בוודאי מפני שהקלירי הלך בעקבות איכה, לתפארת המליצה.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/8/2003 21:41 לינק ישיר 

שואל

קידוש העבר גורם לבניית מגדלים על טעויות.

יש לך רק בעיה שלתיזות שהעלית, למזקניהעמק לא ידוע עליהם דבר, הלא דבר הוא!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/8/2003 22:50 לינק ישיר 

שמעתי פעם על "הפסוק הנוסף" ב"אשרי", שהתחלתו "נאמן אלקים".

אם כך הדבר הרי זוהי כשלעצמה הוכחה שמדובר בזיוף, שכן בכל המזמור נזכר רק שם הוי' ולא שם אלקים!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/8/2003 23:17 לינק ישיר 

שואל
אתה כתבת, ובוגי כבר הלך ריקוד.
מדבריך הוא הבין שמצאו א"ב באותיות שלנו (אשורית) שהפ' לפני הע'.
אולי כדאי שתתקן זאת לאנשים כמונו, שלא מבינים כ"כ שבתקופה שכתבת עדיין לא היה כתב זה בעמינו.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > האלף בית במגילת איכה...
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 לדף הבא סך הכל 4 דפים.