בית פורומים עצור כאן חושבים

ווארטים להגדה של פסח

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/3/2004 01:42 לינק ישיר 
ווארטים להגדה של פסח

חברים יקרים.
כמדי שנה אנו מתקרבים לליל הסדר ושוב שכחתי להכין ווארטים יפים.
אבקש מאוד למלאות אשכול עם ווארטים קצרים וקולעים על ההגדה של פסח.



דווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-24/3/2004 11:04 לינק ישיר 

פני יהושע

ברוך בואך אל הפורום!

העלית בקשה גדולה וחשובה.

אולם לפני שנחפש את הווארטים, אולי כדאי לסקור את הרקע ואת עיקר הדין, כפי שהמנה העיקרית קודמת לעוגת הקצפת עם הדובדבנים?

ליל פסח הוא ליל החינוך של עם ישראל. כפי שניכר מן ההיסטוריה וההלכה גם יחד, כל יהודי שהלך בדרך אבותיו עסק הרבה בחינוך הילדים. ראה כמה הלכות נשנו בדיני חינוך, כמה תקנות היו לצורך החינוך, והיה זה יהושע בן גמלא שהמציא כנראה את בית הספר הציבורי הראשון.

ליל פסח הוא הלילה שבו אנו מחנכים את בנינו (ובנותינו - סליחה שלא הייתי פוליטיקלי קורקט, והרי יש מחלוקת בשאלה אם "בנים" כולל גם "בנות"...) - מחנכים אותם ואותן שהם חלק מהרצף היהודי, מאז יציאת מצרים וקבלת תורה מסיני. וכמה עיקרי אמונה מושרשים בלילה הזה, החל באמונה באלקים המוציאנו ממצרים, השגחה פרטית וניסים, ועוד ועוד.

מעיקר הדין, סיכמו חכמים כי שלושה דברים הם עיקר הלילה הזה, גם בזמן הזה שאין לנו מקדש.

פסח
מצה
מרור.

ומסתבר שטוב לפרט במקצת מהו קרבן פסח ולמה הוא בא. מצה זו שאנו אוכלים על שום מה. ומרור זה על שום מה.

כל מה שמסביב הוא תוספות, וכל המרבה - באופן הנעים לבני ביתו ולאורחיו - הרי זה משובח.

עוד מדיני חינוך לדעת עם מי מדברים ואיך מדברים. דיברה תורה כנגד ארבעה בנים. לומר לנו שכולם בנים הם. החכם, שמשמח לב אביו ביינה של תורה. התם ושאינו יודע לשאול, שצריך לפתוח להם ולהסביר להם לפי דרכם. ואפילו הרשע, שגם אותו אין לגרש, אלא יש לקרבו, ובדורנו - בשתי ידים. כל אחד לפי כוחו. וזו מן המלאכות הקשות שבליל הסדר, וראוי לתת עליה את הדעת מבעוד יום, ויכול מראש חודש.


שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 16:19 לינק ישיר 

מיימוני,
בעניין הבנים והבנות, אני שמחה להביא כאן טקסט שנכתב לפני מספר שנים ע"י שתי רבות (נשים שהן "רב") בתנועה ליהדות מתקדמת בישראל. טקסט זה אינו אמור להיות חלופה למדרש ארבעת הבנים מן ההגדה, אלא תוספת לו.

כנגד ארבע בנות דברה תורה:
אחת חכמה, אחת כועסת, אחת תמה ואחת שאינה יודעת לשאול.

חכמה מה היא אומרת?
מה העדות והחוקים והמשפטים אשר הורישו אבותינו ואמותינו לכם?
אף אתם אמרו לה: 'עדות' - על שום שאמותינו היו גם הן עדות לאותו הנס. 'חוקים' - על שום שניתנו לנו חוקים לשוח בצלם ולהשיח בהם, שנאמר: "ואשיחה בחוקיך" (תהלים קיט). 'משפטים' - על שום: מלים, שירה, פרשנות מתחדשת, טיוב ותיקון, שאנו מחויבים בהם.

כועסת מה היא אומרת?
מה העבודה הזאת לנו?
אף אתם פרשו ידיכם לקראתה ואמרו לה: גם לך חלק בליל יציאת מצרים הזה, שנאמר: "בשכר נשים צדקניות ... נגאלו ישראל ממצרים" (בבלי, סוטה יא), וגם קולך ראוי לו שיישמע מתרונן בשירת החירות, שנאמר על מרים הנביאה: "ותצאן כל הנשים אחריה בתפים ובמחלת" (שמות טו, 20).

תמה מה היא אומרת?
מה זאת?
ואמרתם אליה: "בכל דור ודור חיב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".
'אדם' - כל אדם, שנאמר: "זכר ונקבה בראם... ויקרא שמם אדם" (בראשית ה, 2).
'עצמו' מה טעמו? לכל אחד ואחת מאתנו מצרים, שאותה אנו מצווים להכיר, שאותה אנו מצווים לצאת, שאותה אנו מצווים להוציא מקרבנו.

שאינה יודעת לשאול
אתם פתחו ואמרו לה: "הרימי בכח קולך... הרימי אל תיראי" (ישעיה מ, 9) "כי קולך ערב" (שיר השירים ב, 14). כוחנו ייגרע וימעט שיחנו בלעדיך.
"בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובבנותינו בצאננו ובבקרנו נלך כי חג ה' לנו" (שמות י, 9). כי שותפים כולנו ביציאת מצרים.
מי ייתן ובשמחת חירותנו נהיה קשובים לקולות כל באי עולם.


פסח שמח לנו, לבנינו, לבנותינו, לאחינו ולאחיותינו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 16:58 לינק ישיר 

אמשלום

אני חושש שמה שאני הולך לכתוב ירגיז אותך, או יפגע בך.

אבל הרשי לי להביע את דעתי מתוך נקודת המבט שלי, מתוך הזוית האורטודוקסית שלי:

הדברים נפלאים. ראויים לשילוב בהגדה, אילו היינו כותבים אותה בדור הזה.

(ובאמת ההגדה צריכה להיכתב ולהיקרא מחדש לפי צרכי כל דור, שהרי החינוך מתאים עצמו לכל דור ודור).

אמנם, לא צריך הגדה מיוחדת לנשים, אלא להוסיף את הדרשות המתאימות בתוך ההגדה.

רק שני מעכבים בפתח (במבטא אשכנזי זה יותר מוצלח, אבל לא לזה התכוונתי):

א. המוכנות להוסיף על ההגדה נראית היום תעוזה שאין לה מקום. וחבל.

ב. המקור. המקור. אני מוכן להשתמש בחומר הזה בליל פסח לילדותי. אבל לא אוכל לומר להן מהיכן זה בא. סורי.

הפורום פתוח לדיון בין זרמי. אבל בחינוך הילדים אי אפשר להתפשר.

(אני מוכן לשמוע כאן דעות חדשות, ביקורת ומה לא. אני בטוח שאשמע, ואולי תצילינה אוזני )

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 17:09 לינק ישיר 

מיימוני,
לא רק שאינך מרגיזני, אלא שדבריך אף מרגשים אותי במידת מה.
האמנם תקרא זאת לבנותיך בליל הסדר? גם אם לא תגיד דברים בשם אמרם, הרי שבמעשה זה, תהיה משום גאולה לעולם (לפחות לעולמי שלי, הצר כעולם נמלה... )

תוקן על ידי - אמשלום - 24/03/2004 17:10:49



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 17:12 לינק ישיר 

.


אצל הבנים יש 'רשע' , אצל הבנות 'כועסת' .


הממממ ...





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 17:36 לינק ישיר 

מואדיב,
אני מודה לך על על שאלתך, שכן היא מאפשרת לי להסביר חלק מן הדברים. אחת הכותבות סיפרה לי שהתלבטה בנושא, ובחרה באופציה הזו, כיוון שמבחינתה אין ילדים רשעים אלא רק ילדים כועסים. מכיוון שזהו גם טקסט חינוכי (וכפי שכבר כתב למעלה מיימוני, כך גם ההגדה כולה, במובנים מסויימים), הרי ששמחתי לדעת שיש גם גישה חינוכית בבסיס הדברים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 17:39 לינק ישיר 

אמשלום,
הנוסח יפה ומעורר מחשבה. הוא העלה בזכרוני הגדה של פסח לנשים שהראתה לי לפני שנים מספר אחת הפעילות המרכזיות בפמיניזם האורתודוקסי. שתי נקודות מרכזיות הפריעו לי באותה הגדה: ראשית, למעיין בה היה דומה כאילו הדיכוי היחיד עלי אדמות הוא דיכוי הנשים, וכל סיפור יציאת מצרים לא בא אלא להדגיש את הצורך בסילוקו של דיכוי זה; דומה שאין צורך לומר שדיכוי הנשים רחוק מלהיות היחיד, ואם יורשה לי - אף לא החמור ביותר עלי אדמות - בעולם, ואף בארצנו הקטנה, קיימים סוגי דיכוי חמורים יותר. שנית, הגדה כזו מעקרת מתוכן אלמנט מרכזי של ליל הסדר - האלמנט המשפחתי. לנקודה זו ענתה לי אותה אישה שההגדה נכתבה בחו"ל, שם יש שני לילות סדר וניתן להשתמש בה בלילה השני.

אני הייתי מביא את שירו של ברי סחרוף "עבדים":

על נהר אספירין ישבנו
במקומות המוכרים
לא שומעים לא רואים
כאילו אנחנו אויר.
עוד מעט יגמר הסרט,
בקרוב המציאות,
התמונה מטושטשת
והצליל לא ברור.

כי כולנו עבדים אפילו
שיש לנו כזה כאילו
פותחים פה גדול
ומחכים לעונג הבא.
כולנו מכורים של מישהו
שמבקש: "עכשיו תרגישו!"
פותחים פה גדול
ומחכים למנה הבאה.

חלונות ראווה יפים
זה הכל למכירה,
גם אנחנו תלויים
עם פתקי החלפה.

אז מה נעשה עם הכעס הזה
מה יהיה עם הקנאה
כולם רוצים להיות חופשיים,
אבל ממה, אלוהים, ממה?

לטעמי, השיר יכול לשמש פתיח מעניין לדיון במצבנו בעולם של ימינו. בכל פעם שאני רואה את הכותרות האדומות-הזועקות של העיתונים אני נזכר בשורה הזו: כולנו עבדים של מישהו שמבקש: "עכשיו תרגישו!".




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/3/2004 17:58 לינק ישיר 

גו"ג, תודה.
גם דבריך שלך מזכירים לי את מה שאני אוהבת בטקסט הנ"ל: העובדה שהוא פונה אל שני ההורים כמחנכי הילדים, ולא רק אל האמהות, כאילו הן האחראיות הבלעדיות על חינוך הבנות (כפי שאכן קיים בהגדות נשים שונות בהן נתקלתי).
מכיוון שאני מאמינה מאוד בשיתוף פעולה בין נשים וגברים, גם בתהליך הפמיניסטי, הרי שיש ערך חשוב בעיני במשפחתיות השיוויונית גם בליל הסדר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 18:52 לינק ישיר 

מיימוני,
גם אני סבורה שכותבות הטקסט שהביאה אמשלום [אגב אמשלום, הן כתבו אותו הרבה לפני שהוסמכו],לא היו נעלבות אילו לא היית מביא דברים בשם אומרים.
בהקשר זה ובהמשך לדבריו של גםוגם אומר רק שמי ייתן ונשתחרר מכל צורות העבדות ואופניה.

גם וגם ,
האם אתה זוכר איזו הגדת נשים זו הייתה? יש לא מעט כאלה, חלקן פמיניסטיות נשכניות אבל לא כולן.

הנה אתמול השתתפתי בסדר מקדים של "ילתא" תא הרבות הקונסרבטיביות (אתה רואה ווטו, אני מקיימת בעצמי את חזון הפוסט מגזריות...) ושם הדגש היה המאחד ולא המפריד. עצם העובדה שהסדר הזה (כמובן ללא מצות וברכות) התקיים לפני החג מעיד על כך שהוא לא בא להחליף את הסדר המשפחתי אלא רק להוות לו השלמה.


ובעניין ווארטים - שתי נקודות לעונה ראשון תשובה נכונה: מדוע יש השמים תפוז על צלחת הסדר?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 19:05 לינק ישיר 

הנה קושיא שמן הסתם יש עליה המון ווארטים . הרשע אומר 'מה העבודה הזאת לכם?' ועל זה אומר בעל ההגדה 'לכם ולא לו - כיון שהוציא עצמו מן הכלל כפר בעיקר' . אבל הרי גם את דברי החכם אפשר לדרוש כך שהרי גם הוא אומר 'מה העדות וכו' אשר צוה ה' אלוקינו אתכם ? ולמה אין דורשים 'אתכם ולא אותי' ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 19:37 לינק ישיר 

מצו"נ ,

כנראה שפעם בלי "רשע" זה לא היה עובד!


אמשלום כרגיל!


מיימוני,

אינני חושב שהנך צריך להעלים את המקור מבנותיך [וחושבני שלא אעלים זאת מבתי כאשר תגדל]! אדרבה אתה יכול לנצל את המובאה כדי להסביר את הבטחת הנביא שבאחרית הימים תהיה "תורתי בקרבם" כאשר בעידן הבתר-זרמיות [וצל"ש לשחרית לעיל] ישוטטו בני ישראל להבין את דבר הווה גם אם בעבר מרדו בתורת השם. זה יחזק את האימון החכם בתורה [לעומת זו של הפתי לו מחנכים] בהיות שגם אלה שמרדו בתורה, הבינו לבסוף שהתורה אינה הקליפה שלה בה הם מרדו ובה נאחזים הפונדמנטליסטים למיניהם, אלא פנימיותה השווה לכל נפש לפי מצבו, דרגתו ומגזרו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 20:25 לינק ישיר 

מציץ,

\היות והחכם אמר פיסקא אחת לפני כן,
"אשר הוציא ה' א-לוקינו"



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 21:36 לינק ישיר 

שחרית,

קשה לי לשער את "טעם" התפוז ובפשטות הייתי אומר ששנה אחת שכחו שם תפוז או שהונח למישהו שהיה רעב בעת ההגדה וכד' ולשנה האחרת זכרו רק את התפוז וכו'. אך מאחר והצעת את זה כחידה, כנראה שיש איזה "טעם".

בשיר השירים אומרים למחרת: "תפוחי זהב במשכיות כסף", אך הקישור נראה רחוק מדי גם לבעלי דימיון פורה במיוחד!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2004 22:52 לינק ישיר 

בגימטריא פסח=נצח

ומזה אפשר לעשות ווארטים בלי סוף, ואם כבר מדברים על סוף, אז אל תקרא 'קריאת ים סוּף' אלא 'קריאת ים סוֹף', שיציאת מצרים היא למעשה יציאה מן המיצר, כ"ש 'מן המיצר קראתי יה'.
במילים פשוטות: יציאת מצרים היא יציאה מתפישה מוגבלת שהכל חומרי, כלומר יש לו סוף, לתפישה שרואה את האין סוף, הנצח, כחלק בלתי נפרד מעולמנו וממשמעות קיומנו, וזו החרות האמיתית.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/3/2004 23:23 לינק ישיר 

שחרית

מה סודו של התפוז?


שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ווארטים להגדה של פסח
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 5 6 7 לדף הבא סך הכל 7 דפים.