בית פורומים עצור כאן חושבים

חומר על הרב משה שפירא

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-7/6/2004 01:06 לינק ישיר 
חומר על הרב משה שפירא

יצא לי לאחרונה לשמוע קלטת של הרב משה שפירא.

אני מחפש חומר על האיש תורתו, דרכו ודעותיו.

תודה מראש



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2004 06:06 לינק ישיר 

במוסף העיתון בקהילה לשבועות נעשה עליו סקירה ע"י הכתב יהונתן ענבר. יש גם ספרים על התורה שהוציא מתלמידיו, זה ניתן להישג גם בחנויות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/6/2004 06:12 לינק ישיר 

תוכל לסרוק בבקשה אני לא בארץ ואני לא יודע איך להשיג העיתון
תודה



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2004 10:52 לינק ישיר 

פעם הייתי מקשיב הרבה לשיעורים של הרב שפירא אבל היום הרב משה שפירא הוא אחד האנשים שהכי עיצבן אותי, אני לא מתכוין לאישיות שלו חס ושלום אלא לשיטה שלו שהיא כולה ***, הוא כמו *** ככה הרב שפירא הכל זה *** וורטעלך שכאילו עמוקים ושווים משהו אבל כשאתה קצת מגרד את זה מתחת לפני השטח זה הכל ***.


תוקן על ידי מנהלי_משנה ב- 19/08/2008 14:41:39




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2004 14:52 לינק ישיר 

בריסקער
אחרי התקפה כזו, לא נראה לך שצריך לנמק מעט?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2004 17:02 לינק ישיר 

גם אנוכי מצטרף לקריאה הנ''ל של הבלבלים.

משנתו של הרמ''ש אינה חסינה מביקורת ענינית אשר תתקבל בברכה.

אך סתם ללכלך????

אפילו פצקוויל חוצות מסדנתם של בני הבליעל מנומק יותר.

על כן נבקש מבריסקער שיסקור עבורנו את עיקרי תורת הרמ''ש ויצביע על נקודות התורפה שבה.

תוקן על ידי - רב_סיינפלד - 08/06/2004 13:37:13



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2004 17:55 לינק ישיר 

שלום

אין ביכולתי להאריך יותר מידי בענין זה.
אולם מספר הערות.

1)קודם כל אשמח לשמוע מפי בריסקער נימוק להתקפתו,
אם כי יש לי תחושה שאני יודע מעט על מה יצא קצפו.
2) מבלי לפרט יתר על המידה, ניתן לומר שאינו דומה הרמ"ש
של הנגלה שם יש שיטת לימוד יחודית, עוכרת שמחות, וקשה לעיקול.
לבין דרכו ב"מחשבה". שם זה מבוסס על פילולוגיה, ורעיונות פסבדו מדעיים, בתוספת רעיונות מוסריים. ופלוסופיים (אל תדאגו יהיה דוגמאות .)
3) ללא מררתו של בריסקער. אני מסכים
לעיקר טיעונו, שאין לרעיונותיו שום עומק, במובן המאיר עינים , אבל קשה להתעלם מידענותו ומכשרונותיו ,הרבים כמו כן -כמו בכל דבר- הביקורת כוללנית מדי ובודאי ימצא גם בריסקער רעיונות מאירי עינים בהרצאותיו של הנ"ל
בלא נדר ונדנוד נדר. לכשאתפנה, אביא מדבריו לתועלת
הרבים שיוכלו לשפוט בעצמם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2004 18:51 לינק ישיר 


מבין המלמדים "מחשבה" בדורנו ישנם רק מעטים שמחדשים חידושים בתחום, רובם רק מפרשים ומרחיבים את הספרים המקובלים בתחום

לגבי ר' משה

לפי התרשמותי מספר ממעמקים על התורה וכן מכמה שיעורים ששמעתי ממנו לפני שנים, הוא אכן שיך לסוג השני של בעלי מחשבה שבעיקר מנתחים ומרחיבים דברי הקדמונים
אבל הוא אחד המוכשרים ביותר מבינהם

רוב הספר מושתת על כמה יסודות של המהר"ל שחוזרים על עצמם בצורה זו או אחרת בכל הספר




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2004 18:52 לינק ישיר 

בשנים עברו הייתי חסיד גדול של הקלטות שלו.
גם שמעתי אותו כמה פעמים בע"פ.

כיום אינני יודע כיצד להגדירו. הוא גאון, בזאת אין ספק, והוא לא היה ולא מסוגל להיות חלק מהממסד הישיבתי. (בשנים עברו הוא ניסה, ופרש)
רעיונותיו העמוקים שאובים מהפילוסופיה הכללית, וידוע לכל שהוא קרא וקורא הכל.

זכורני שבעבר הרב שך ניסה לחסום אותו בכל מיני דרכים ואף קרא לו לשיחות בירור, בשל הגישה החדשה של 'מחשבה' שהוא מכניס לציבור התורני. תופעת הנהירה אחר ה'מחשבה' בקרב בני תורה ליטאים, כתחליף למוסר, שווה דיון. גדולי הישיבות ציינו אותו ואת שכמותו כ'ירידת הדורות', שהמוסר הרגשי והאותנטי לא מספיק להם, והם מחפשים רעיונות מבריקים ושעשועי הגות 'אינטלקטואלית'.

ראשיתו של המתח עוד מימי פוניבז' בשנות החמישים, כאשר תלמידי הרב דסלר שהורגלו ל'מוסר' האינטלקטואלי המושכל, לא הסכינו למוסר התובעני והדיכאוני של ר' חצקל לווינשטיין. מבחינתם היתה זו חזרה לאחור.

ר' משה שפירא באמת משדר משהו אנטי-ממסדי אלטרנטיבי לעולם הישיבות, ושהוא צופן בתוכו אמת המסוכנת לציבור.
באופן אישי מרגיז אותי המשחק הכפול שלו. הוא לא מציין את מקורותיו הפילוסופיים ולא נותן קרדיט, ושומר על 'פוליטיקלי קורקט' חרדי ועל פאסון ישיבתי, ולא הולך עד הסוף. אם הוא היה כותב ומפרסם את כל מה שהוא באמת חושב, הוא היה נכנס לגלריה הנכבדה של הוגים יהודיים במאה העשרים ללא ספק.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2004 20:11 לינק ישיר 

בעוניי אין לי יד ורגל במחשבה בקבלה וב"ספרים הקדושים"
לכן בעיניי לשיחות של ר' משה יש המון עומק והן מאירות עניים בהפנת פנמיות ומשמעות של הרבה עניינים.
יש המון ברק בוורטים שלו, ויופי מיוחד כיצד הוא מתאים את המשמעות המילולית של עניין כלשהו לווארט שלו.
מי ששמע מבין אותי...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/6/2004 08:10 לינק ישיר 

האם הרב שפירא הושפע מר' יצחק הוטנר ז"ל (וממילא בעקיפין מהרב קוק?).
מעניין לציין, ולאו דווקא כרכילות, שלאשתו יש תואר שני במחשבת ישראל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/6/2004 10:40 לינק ישיר 


אני לא מבין למה תיקנו אותי. לא כתבתי שם שום דבר חמור כתבתי שהוא כמו סוכן מכירות עם זיקוקים וברקים בלי אמת, אז מה זה כל כך פוגע אני לא מבין. הגישה הזו של צנזורה של ביטויים שזה רק ביקורת זה משונה

על כל פנים הסיבה היא באמת בגלל שהוא מצד אחד מדבר כאילו שהאמת נולדה אצלו וכאילו שמה שהוא אומר זה מי יודע עמקות אבל קצת גירוד מראה שזה שטחי מאוד וסתם המצאות בלי ביסוס.

וזה הרבה משחקי מילים שזה כמו גימטריות בלי שום ערך . ואביא למשל דוגמא של שיעור שהוא אמר על הנושא של יצחק:



רמ"ש אוהב הרבה לצטט שם משמואל כידוע והוא מצטט:
"קליפת פלישתים היתה שחוק וליצנות .."קראו לשמשון וישחק לפנינו" וכן הוא מפורש בבראשית רבה 'ובמושב לצים' – זה אבימלך (וכמ"ש גם שליצני הדור היו אומרים ששרה נתעברה מאבימלך), ועל כן גלות יצחק אבינו ע"ה היתה בפלשתים, שיצחק מידתו יראת שמים ששחוק וליצנות הוא היפוך לגמרי מיראה ופחד.וקליפת פלשתים היא אמצעית בין קליפת מצרים שהיא ערוה... ובין כנען שהיא ביותר בע"ז... וקליפת פלשתים כלולה משתיהן. ועל-כן נמצא בהן שחוק וקלות ראש המרגילין לערוה ובשחוק ובליצנות יש בהם נמי קליפת ע"ז לצאת מרשות ועול מלכות שמים...".
והשאלה ממה נובעת הליצנות? וכיצד יצחק שמידתו היתה יראת שמים נקרא על שם הצחוק? אלא – הצחוק נובע מדבר בלתי צפוי, ו"יצחק" היינו אותיות "קץ-חי" להשמיענו שיצחק כלל לא היה אמור להיוולד, שכן לידתו בצורה לא טבעית, יצחק צוחק כי הוא יודע את החשבון העתידי, יודע הוא את הקץ. ולכן – יצחק אמנם צוחק, אך צחוקו הוא הצחוק של הסיום, של ידיעת הקץ, והוא בדיוק ההיפך מהצחוק וקלות הראש של הפלשתים, שצוחקים ולועגים משום שסבורים כעשיו, כלומר, הפלשתים החשיבו את העניינים הגשמיים וזלזלו בעניינים הרוחניים, ולכן הם צחקו על מי שמתעסק בתורה וכיו"ב ע"פ תפיסתם שענייני החומר הם עיקרי העולם. אך יש להוסיף שפלשתים במידת השחוק והליצנות מהוים את הדרך שבין מצרים ובין א"י, יש את הצחוק של מצרים ויש את הצחוק של א"י. ופלשתים מלשון "מפולש" – להשמיענו שזו הדרך המפולשת בין מצרים ובין א"י. ואם-כן, יש לומר שזו גם כוונת ה"שם משמואל" שגם ביצחק יש בחינה של צחוק, אך זהו צחוק שונה לחלוטין מהצחוק והליצנות של האומה הפלשתית". עד כאן.


אז הנה דוגמא מאוד טיפוסית. זה מה זה נראה נהדר ואיך הדברים מתקשרים "נפלא" יצחק+פלישתים+ עשיו ואיזה עמקות ו"בחינות" והגדרות מפוצצות:"צחוק של פלישתים" צחוק של מצרים". "צחוק של סיום".

אבל למעשה באו נגרד קצת ונראה איך זה הכל בנין קלפים בלי שום בסיס.

עכשיו אם אני אומר שיש דבר מה עמוק שמלמד אותך זה אחד מהשניים

1. או שזה מלמד אותך דבר מהחיים שלא הבנת (כמו למשל אחרי שאתה קורא ספר נניח של קנט, אז הוא לימד אותך דבר עמוק על מהות המוסריות ודברים כאלה.

2. מלמד אותך מובן של דברי חז"ל שלא הבנת. (אין כאן הבנה עמוקה של דבר אבל יש כאן הבנה עמוקה של מה התכוין הכותב.)


עכשיו נבדוק את ההבנה של הדברים:

1. האם היה כאן איזשהו הבנה עמוקה של דברים? ודאי שלא אין כאן שום דבר שמלמד אותך משהו עמוק יותר על מהות של דברים. האם עכשיו פתאום גילינו משהו עמוק על הצחוק וכדו? בטח שלא.

2. האם יש כאן הבנה עמוקה של דברי חז"ל?
לי אישית לא נראה שהמדרשים התכוונו למה שהוא אמר אבל גם אם נניח שלזה התכוונו הרי שקודם כל משחקי הלשון האלה הם הבלים גמורים: יצחק אותיות קץ חי. ואולי אותיות יק-צח והכננה שיצחק אהב מאוד מרק של יק? ואולי זה "חצ קי" והעומק שיצחק מסמל חצ? "ופלשת" זה לשון מפולש" נו באמת זה שטות והבל כי מפולש זה בכלל מזמן המשנה ובתורה לא חושב שידעו בכלל את המילה הזו. אולי זה אפילו בכלל לא עברית ומחר יגיד לך מישהו שפלשת זה לשון של משטרה "פוליס" באנגלית לא תגידו שהוא מדבר שטויות?


כפי שרואים העיקר אצלו זה לחבר בין ענינים והרבה פעמים זה לא מתוך הבנה עמוקה של המהות וראיות רחבות מהרבה מקומות ביחד או ניתוח עמוק יותר של מה שיודעים כבר אלא מתוך הסתמכות על ניתוח של "מילים" ודברים שוליים מהסוג הזה ואז הוא עושה חיבורים בין ענינים ורעיונות.
אז קודם כל ההסתמכות על ניתוח מילים זה הרבה פעמים פשוט שטויות וקשקוש שמזכיר משחקים של מתחילים
והחיבור של דברים זבה מאוד שטחי ומסוג הדברים שכל אחד יכול וכל הבניין הזה זה זיוף ומזכיר לי דרשנים ספרדיים שבכלל לא חשבו רגע על הדרשות שלהם.

אבל מה הוא יודע להציג את זה כאילו שזה שווה משהו ככה שהעיקר אצלו זה החיצוניות.













תוקן על ידי - בריסקער - 08/06/2004 11:40:19



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2004 11:29 לינק ישיר 

האם נכון שהר"מ שפירא מלמד בישיבה מסויימת באופן לא-פורמאלי?

האם נכון שהדבר מוצנע משום מה ואף בכתבה שהייתה עליו בעיתון 'בקהילה' העניין לא הוזכר?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/6/2004 11:39 לינק ישיר 


ההשואה של רמ"ש לרב קוק זה דוגמא טובה כי הרב קוק באמת יש לו דברים חידושיים. ורמ"ש זה סתם דרשנות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2004 11:47 לינק ישיר 

האם לא כדאי , למען הסדר הטוב , להתחיל את הבירור מהר"י הוטנר ומשנתו[מוכר לי אברך שמכין עבודת מחקר על ה"פחד יצחק"] היה גם רצוי לערוך השוואה בינם לבין ר"ש פישר , ואם ירצה מאן דהו , להרחיק עד לראיה"ק , יבורך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/6/2004 01:15 לינק ישיר 

שלום לכ' הכותבים!
הר' משה שפירא דרש כמה פעמים בכולל שלי, ודעתי האישית חלוקה על כל הנ"ל. מפני רגישות העניין (ת"ח לכל הדעות - אף שבכאן) אקצר בלשוני היום, ובל"נ ביום אחר אשלים.

א. דווקא מפני הביקורות, דהיינו ה"נוצצות" שבדיבורו - מעורר הוא רגש לב השומעים.
ב. מתוך כך יוצא שדווקא הוא שגישר ומגשר בין עולם המוסר הרגשי לבין זה המחשבתי.
ג. גם אם חלקים משיחותיו "חסרות עומק", הן בודאי "מקנות ברק" - וזה א"כ גם בודאות לתועלת השומעים.
ד. ספר "ממעמקים" מעיד על עצמו שאינו תורתו של ר' משה, אלא תורת-המחבר, שנכתבה בהשפעתו והשראתו של הרב.
ה. "אנטי ממסדי"? "אמת מסוכנת לציבור" ? - לעניות דעתי ר' משה הוא אישיות מיוחדת. האיש הוא שונה, שונה ממני וממך (בדר"כ). האיש משדר מה שהוא, ואין פסול בדבר.
ו. הרב ר' משה שפירא, הוא מעל לכל ספק אדם ייחודי ונדיר; "האמת", לא נולדה אצלו, אבל כאיש אמת, הדברים שהוא מביא מתורת ראשונים, אכן כ"חדשים" הם אצלו, ואינו מן-הנמנע שתחושה זו תועבר לציבור, וטוב שכך.
כאיש-אמת, נראה כי אדם זה חי את מה שפיו מדבר, ויתירה מזו - נראה גם שהוא חי לפי מה שהוא אומר. פיו ולבו שוים.

בס"ד, שאוכל לכה"פ לפשר, אם לא אוכל להכריע - כשם המשתמש!

תוקן על ידי - י_השלישי - 11/06/2004 1:21:03



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > חומר על הרב משה שפירא
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 12 13 14 לדף הבא סך הכל 14 דפים.