בית פורומים עצור כאן חושבים

קורס וירטואלי לכתיבה נכונה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-5/11/2004 08:55 לינק ישיר 
קורס וירטואלי לכתיבה נכונה

מבוא:
מאחר ופנו אליי באישי כמה מאישי הפורום, ושאלו כיצד ניתן לשפר את יכולת הביטוי בכתיבה,
ומאחר שלענ"ד ישנם כמה וכמה כותבים בפורום שקטנם עבה ממותניי בנושא זה,
ומאחר שזה יכול להועיל לפונים, כמו גם לפורום עצמו (וכידוע, חיסרון בהסברה הוא חיסרון בהבנה),
חשבתי שיהיה זה מן המועיל לפתוח אשכול שבו כל הרוצה לשפר את יכולת הכתיבה שלו, יבוא ויעשה כן.

ההצעה:
אני מציע שכל מי שמעוניין בכך, יכתוב משהו (רצוי קצר. למאמר ארוך יש סיכוי פחות לקבל התייחסות, וכן: הקל הקל תחילה, יש להשתפר בהדרגה), ויגדיר מי קהל היעד (לאו דווקא כתיבה וירטואלית, כי מאפייניה הם אחרים במעט): כתיבה יוצרת, פובליציסטית, מסאית וכדו'.
למי שמקשה לו הפומביות (אף שהיא מאחורי הניק), אפשר להגדיר שרוצים התיחסויות רק באישי, אף שלהערכתי זה יפחית מן הסיכוי לקבל תגובות. הקהל מתבקש להתחשב.

הצעות לתוכן ומבנה האשכול:
על כל קטע כזה, הקהל מוזמן להתייחס בשני מישורים: הן בתוכן (שזה פחות חשוב כאן, ועל כן אנא בקצרה), והן במישור של סידור הדברים, התבטאות לשונית (לשיטתו של הכותב).
כלומר, לעשות לו עריכה לשונית.
ניתן להעיר על ליקויים, או להחמיא על רעיון נאה שנוגע לצורת הכתיבה, והכי טוב: לשלוח את הקטע עצמו ערוך מחדש, או כתוב כולו באופן שונה וטוב יותר לדעת המעיר.

תועלות:
הדבר יועיל לכותבים, שכן הם צוברים ניסיון בהתבטאות פומבית בכתב, והם גם מקבלים משוב על כתיבתם.

דרישות מהכותבים:
הכותבים מתבקשים קודם להעלאת הקטע שלהם לאויר, לכתוב אותו במחשב שלהם בקובץ מסודר, לאחר מחשבה, לעבור עליו היטב "ומשגיאות נקני", ורק אח"כ להעביר אותו לאשכול בפורום.
מי שמצפה לסיוע, מצופה ממנו לעשות השתדלות ראשונית בעצמו.

קריאה לציבור:
הציבור, ובפרט בעלי יכולת הכתיבה שבינינו, נקרא לתת כתף ולסייע למי שמעוניין בכך.
הפורום הוא במה טובה, ולפעמים יחידה, שבה חלק מאיתנו יכולים להתנסות ולהשתפר בנושאים אלו.

סיסמאות:
והמתפלל על חבירו הוא נענה תחילה...
ואין הביישן למד...

ברכות:
בברכת, "ונתתי לך לשון לימודים",

חתימה:
הק'

מיכי



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/8/2010 23:38 לינק ישיר 

האשכול הזה ממש תפור בשבילי,
אז יאלה חבריה תתחילו ללמד אותי ולהחכים אותי בעניין,
ותודה מראש
מקס, האוהב אותכם מאוד, 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/8/2010 15:27 לינק ישיר 

לינקי, אכן יפה.
האשכול הזה מזכיר לי נשכחות, ומוכיח שאנשים מחכים שאחרים יעבדו עבורם. אף אחד מבין מי שביקשו ממני (אני כבר לא זוכר מי הם היו) לא איתגר אותנו כאן בקטע פרי מקלדתו, וחבל.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/8/2010 15:10 לינק ישיר 

לינקזעצער,
תודה על הבאת הסעיפים, משעשעים, גם מחכימים וממחישים...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/8/2010 01:15 לינק ישיר 

פוליטיקה והשפה האנגלית/ ג'ורג' אורוול, 1946

"אדם יכול להתחיל לשתות כי הוא מרגיש שהוא כישלון, ואז להיכשל עוד יותר כי הוא שותה. אותו הדבר פחות או יותר קורה לשפה האנגלית. היא הופכת מכוערת ולא-מדויקת משום שמחשבותינו טיפשיות, אבל רישולה של השפה שלנו מקל עלינו לחשוב מחשבות טיפשיות."

http://www.phil.uu.nl/~yoad/orwell/politics-and-english-language.html



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/4/2006 01:36 לינק ישיר 

קורס לעריכה לשונית וכתיבת מאמרים וספרים (תורנית בעיקר)

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/beyt/9.doc מה חכם יוצר, לספק אלפי תשוקות או לכבוש אחת?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2006 07:08 לינק ישיר 

כללי הכתיבה הנאה

רוביק רוזנטל (מתוך מדור ''הזירה הלשונית'' של מעריב)    ו   
כדי לשמור על כתיבה זורמת, ספונטנית, מתבקשים כותבי העברית ועורכיה לאמץ ככתבם וכלשונם את הכללים הבאים ולא לסטות מהם ימינה או שמאלה


1. אין זה ראוי להביע רעיונות ועמדות באמצעות משפטי שלילה.

2. אם ייאמר משפט זה בלשון סביל הרעיון שהובע בו לא יובן.

3. בהיזהרות משימוש יתר בשמות פעולה תושג הקלה בקליטת הטקסט, במניעת ייבושו ובסיוע לזרימתו.

4. השתדלו ככל האפשר שלא להימנע מאי שימוש בשלילה כפולה, אלא אם כן היעדר אפשרות אחרת מונע זאת.

5. הפניית הקורא לרעיון דומה בהמשך הדברים היא טרחנית, וראו להלן כלל מספר 13.

6. בראשית המשפט, ולא באמצעיתו או בסופו, על פי אופיה של העברית החדשה והעתיקה גם יחד, יופיעו בדרך כלל הנושא והנשוא.

7. משפטים ארוכים, הנובעים מכך שלדובר יש רעיון מסובך שאותו הוא רוצה להביע ואשר מכילים כמה וכמה רעיונות משניים והסברים בתוכם, מקשים מאוד על הקורא, המעוניין לדעת מה בדיוק רוצים ממנו, שהרי הוא שכח זה מכבר איך התחיל המשפט, מאיפה משתין הדג ולמה התכוון המשורר.

8. הימנעו מכתיבה בלשון הווה כשאתם מתארים אירועים המתרחשים בעבר.

9. היזהרו מקלישאות כמו מאש בשדה קוצים. קלישאות הן מכה שאינה כתובה בתורה.

10. עשו ימים כלילות כדי שלא תיפול שגגה נפוצה בביטוי מקובל מתחת רגליכם ועל מנת שלא תערבבו מין שבאינו מינו.

11. הימנעו , אם אפשר, ממילים ומביטויים ריקים, שהם, ללא ספק, מחלה לשונית נפוצה, ובעצם אין בהם צורך.

12. אינני בטוח אם כלל זה ראוי להיכנס לרשימה, אך בכל זאת נדמה לי שעדיפה כתיבה דעתנית ובטוחה על כתיבה הזרועה ביטויי התנצלות, היסוס, וסליחה על הביטוי, פסיחה על שתי הסעיפים.

13. אל תחזרו על רעיון פעמיים, שכן אין זה רצוי שהרעיון שברצונכם להציג יישמע שוב ושוב.

14. קראו שוב והגיהו היטב טקסט לפני שיוצע מתחת ידיכם. אפשר לנסות את זה גם באינטרנט.

15. אין צורך לשים, ליתר ביטחון, פסיק לפני ואחרי כל מאמר מוסגר, או לתקוע פסיק, שאחריו באה מילית זיקה, או לדחוף עוד פסיק, ואחריו מילית חיבור, או, סתם, לזרוע פסיקים, שיהיה.

16. המעיטו בסימני קריאה!! תנו לטקסט לדבר בעד עצמו!!
17. מרכאות אינן "אליבי" לשימוש "לא יפה" בשפה או ל"סלנג", אין צורך "להתנצל" על מה שזה עתה "כתבתם".

18. אל תעשו שימוש-יתר במקפים-מחברים, לא כל צמד-מילים או ביטוי-מקובל זקוק לאמצעי-העזר הזה, המיותר-בדרך-כלל.

19. השימוש בקווים מפרידים - אותן אטריות ארוכות המפרידות בין שני חלקי משפט - מוגזם בהחלט, ומסרבל - שלא לומר מפריע מאוד - את תהליך הקריאה.

20. סוגריים (כפולים או מרובעים) לא נועדו (למרות מה שמקובל בטקסטים שונים) להוסיף רעיונות או מידע לטקסט (תוך כדי הצגת התוספת כמשנית או מיותרת); תפקידם מוגבל לעניינים טכניים (כגון אברהם [בייגה] שוחט).

21. לא חובה לדעת לֶנָקֶד, אבל אם אינכם יודעים, רצוי שתשאירו את המלאכה למומחה.

22. השימוש הפופולארי באות אל"ף במילים לאטיניות הוא לא נורמאלי ואפילו דראמאטי, אך לעתים הוא קלאסי וטריוויאלי.

23. השימוש המתפשט ביו"דים הוא מין הרעות החולות שאיתן יש להיתמודד בילשוננו חדשות ליבקרים.

24. בטלביזיה השבדית הופיע ארנולד שברצנגר ואמר שהוא אינדיבידואליסט ושלא אכפת לו שבי"ת במקום וי"ו כפולה זה אבאנטה.

25. שמרו על ההבחנות הלשוניות בין זכר לנקבה, משום מה דווקא בהם יש נטייה לכשלונות חוזרות ונשנות.

26. במקרים שבהם יש שתי אפשרויות תקינות, כמו "אלה" ו"אלו", יש לבחור באלה שאתם מעדיפים, ולדבוק בבחירות האלו לאורך כל הטקסט.

27. לא אומרים "הם לא מדברים נכון". נכון ויפה לומר "הם אינם מדברים נכון". תקנו את אלה שאומרים "האנשים שמדברים בשגיאות". נכון ונאה לומר "האנשים המדברים בשגיאות".

28. ואל תתחילו אף פעם משפט עם מילית חיבור או תנאי. אבל אם אין לכם ברירה, שימו לפניהם פסיק. או לכו על נקודה פסיק.

29. משפטים בלשון גבוהה ואף מליצית אינם בהכרח קוץ בתחת, אלא אם כן מערבבים אותם בלשון דבורה, או רחמנא לצלן בעגה המונית.

30. אמריקניזמים עושים את ההבדל בין כתיבה שעושה שכל לכתיבה שעושה אותך חולה.

31. מילים לועזיות הן מאסט רק כאשר אין להן אלטרנטיבה קומפטבילית.

32. אם ברצונכם לכתוב תיאור מרתק ומרגש, הימנעו משימוש בשמות תואר מוצלחים או נמלצים, המשרבבים לתיאור את שיפוט הערך המפוקפק שלכם.

33. אל תביאו לנו "תביא" כל משפט שני, זה מביא לנו את הסעיף. אל תיתנו לנו בראש עם "תיתן", זה נותן לנו כאב ראש.

34. וכאמור , אל תרבו באזכורים של מה שאמרתם לפני כמה פסקאות, כמו למשל, שלא רצוי לחזור על רעיון פעמיים.

35. הסבירו את עצמכם היטב. אם הקורא לא הבין שבעצם התכוונתם להפוך על הפוך, ושהדוגמאות שהבאתם אומרות שמה שהתכוונתם לכתוב הוא שלא רצוי לכתוב כפי שלמעשה כתבתם, הבעיה היא שלכם.

*בהשראת "כללי הכתיבה של וויליאם סאפייר" ("William Safire Rules for Writers"). המאמר מפורסם באישור המחבר.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2004 19:03 לינק ישיר 

לא כל כך מתאים לאריאנה מלמד, אם כי האופנה של הלקאת הספרות הפוסט-מודרניסטית היא מצע נוח לדבריה.
הייתי ממליצה לה לנקוט - תוכו אכל, קליפתו זרק. יש לכתיבה מן הסוג הזה איזו מן מנייריסטיות או בלשון העם "פוזה", אבל ראוי שהדבר לא יסתיר מעין הקורא גם את התוכן. אכן, המדיום הוא המסר, אבל אין חפיפה מלאה בין השניים.

כמו כן, לא מתאים לכותבת רצינית כמו מלמד לבקר את אופן הכתיבה של ספרות, בהיותה בוחנת את הספרים בתרגומם לעברית בלי השוואה למקור! אולי הקלקולים קשורים במעבר לעברית ואינם במקור הלועזי?

אני חייבת לומר שבשנה האחרונה קראתי כמה וכמה ספרים שיצאו בהוצאות הספרים שמלמד כותבת עליהם (בבל ורסלינג). אלה הוצאות חשובות מאד, שמטרתן הבאת הספרות המקצועית הקלאסית לעיונו של קורא העברית.
ברוב המקרים התרגומים (שאני ראיתי) הם קולחים ונינוחים, שפתם מהודקת ועשויה היטב, לעתים היא בעלת איכותיות ספרותיות ממש (למשל בספרה של לוס איריגירי).
יש פה ושם נפילות, כמו למשל תרגום של טקסט מן המשנה על פי מהדורת דנבי (התרגום האנגלי למשנה) ולא על פי הנוסח המקורי בעברית בספרה של מרי דגלס 'טוהר וסכנה'. אבל לא ניתן לאלה להעיב על שמחת הפיכתם של הספרים האלה נחלת כל קורא עברי בארץ ציון וירושלים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/11/2004 15:54 לינק ישיר 

חלק ממאמר ביקורת ספרי הגות של אריאנה מלמד, הצולף בסרבול הכתיבה ההגותית, ויכול להילקח כאן כחלק מהקורס.
________

השמחה הזאת מגיעה אחרי עונה שחונה ומעייפת. בחודשים האחרונים קראתי בספקנות גוברת והולכת יותר מדי ספרי עיון מן הזן הפוסטמודרניסטי, תרגומים ומקור שנולדו בעיקר ב"רסלינג" ו"בבל", צויידו בהילה של נאורות מתקדמת, והיו אמורים להיות פרשני-מציאות חדשים וטובים יותר – ובהכללה, הם כתובים רע.


כל כך רע עד שמאסתי לחלוטין בז'רגון. גם כשהוא מתרחש בשיחות על-פה, בכל פעם שמישהו מתחיל משפט ב"השיח", אני כבר רוצה לבקש לעצמי מסתור מאחורי העץ הקרוב. בכל פעם שאני פותחת עוד גליון חבוט של "תיאוריה וביקורת", קופצים עלי משפטים מפותלים ומסורבלים שמאיימים להכתיר אותי כקריפטו-פשיסטית רק משום שאני יודעת בוודאות שהם מפותלים ומסורבלים שלא לצורך, ובעיקר בגלל שאני חושבת שקיים קשר הכרחי בין בהירות של מחשבה לבהירות של כתיבה, ובין צלילות הגותית לבין הדבר החמקמק הזה ששמו יושרה אינטלקטואלית.


תקנו אותי אם אני טועה, אבל נדמה לי שהגיע זמנה של החשיבה הבהירה, ושל הכתיבה הבהירה, לשוב אל מדפי ההגות והעיון. מי שסבור שגם אמירה כזאת היא קריפטו משהו או אחרת, יואיל נא ויקליק על הלינק למחולל המאמרים הפוסטמודרניסטים ושם ימצא, בלי קושי, מזור לנפשו הרטנונית. כי שם מוכח שבלחיצת עכבר אחת אפשר ליצור המון שטויות שכולן נשמעות אקדמיות, רלוונטיות, עדכניות ועמוקות באותה מידה, וכולן מצטיינות בלא לומר כלום מתוך תחושת עלבון כבדה, שהיא – כך מתברר לי יותר ויותר – הפסיון המניע את השיח האקדמי החתרני-בעיני-עצמו.

הלינק למחולל המאמרים הפוסטמודרניסטים

http://www.elsewhere.org/cgi-bin/postmodern

תגובת גולש ב-YNET על המאמר:

תגובה בהירה

אני מתפלא על כך שגם את קורבן לשיח של תודעה כוזבת פוסט-סטרוקטורליסטית המנרמלת - ואגב כך גם משעתקת - את הרטוריקה הפרה מודרניסטית הנאציונל רלגיוזית - שלא לומר מקרבנת, דכאנית אטינסטרומנטליסטית-פונק(ציונ)ליסטית של הגמוניה אתנוצנטריסטית.
ואם זה לא היה מספיק בהיר. זבש"ך!

המשך הביקורת על הספרים עצמם:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3006590,00.html

תוקן על ידי - nunu1234 - 19/11/2004 16:17:19



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/11/2004 00:17 לינק ישיר 

לא בטוח שזו "כתיבה נכונה", אבל בפרוש זו כתיבה מעניינת:
דמיין: על על ג'ון לנון ואהבה, זאב מגן, תכלת 2000.


http://www.azure.org.il/hebrew/8-maghen.html



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/11/2004 19:58 לינק ישיר 


אמשלום ושאר החברים המעונינים להבין למה היתה כוונתי כשאמרתי לספרן מה שאמרתי הוא מפני שלפעמים בדיון עינייני , אין להביא את שם המחבר מפני שיש עליו דעות קדומות, וכשמזכירים שמו של האדם יכול להיות שזה יזיק לדיון עצמו, מפני שדברי האומר בטלים לדעתם ואין ראוי לקבלם,והדוגמא הבולטת ביותר היא הזכרת שמו של ליבוביץ' …או במקרה של הרמב"ם שמות הפילוסופים היונים, כמו אריסטו..

"ואפשר שאביא לפעמים מאמר אחד כולו מספר מפורסם בלשונו, ואין בזה כל רוע, ואייני מתפאר במי שאמרו מי שקדם ממני – שאני כבר התוודתי בזה – ואף על פי שלא אזכיר: "אמר פלוני" – שזה אריכות ואין בזה תועלת, ואפשר שיהיה מביא זיכרון שם האיש ההוא לחשוב מי שאין לו חך, שהדבר נפסד ובתוכו רוע – שלא יבינהו – ומפני זה ראיתי שלא לזכור האומר….

רמב"ם, הקדמה למשנה - הקדמה להקדמה למסכת אבות





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2004 08:34 לינק ישיר 


אוי אמשלום, סליחה, הייתי צריכה לענות לכולם לא רק לספרן, דברתי אליו בשפת קודים שמובנת כנראה רק לשנינו,(ולא העלמתי את שמו, מי שמעריכו יבין במי מדובר.. לא הדגשתי את שמו בכוונה, אבל כתבתי ראשי תיבות, ועלח כן אני מבקשת שתמחקי את אשר כתבת, ואחר כך אני אסביר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2004 08:31 לינק ישיר 



אמשלום,

תודה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2004 08:25 לינק ישיר 

ריב,
ומה עם הגאולה לעולם?



תוקן לבקשת ריב.

תוקן על ידי - אמשלום - 09/11/2004 8:42:17



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2004 08:17 לינק ישיר 


ספרןידידי , היות והאשכול עוסק בנושא 'רציני',החלטתי לנהוג כמנהג אבותיי המורים, ולא לנקוט בשמו המלא מפאת דעות קדומות, שלא יועילו לעניין- אנלוגיה ל'קבל האמת ממי שאמרה'

למדתי מהניסיון של איקה



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2004 08:12 לינק ישיר 



מ.א ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > קורס וירטואלי לכתיבה נכונה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.