בית פורומים עצור כאן חושבים

בעולה ריחה נודף. מה הפשט?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-29/11/2004 03:31 לינק ישיר 
בעולה ריחה נודף. מה הפשט?




ההוא דאתא לקמיה דרבן גמליאל ב"ר, אמר ליה: רבי, בעלתי ולא מצאתי דם, אמרה ליה: רבי, עדיין בתולה אני. אמר להן: הביאו לי שתי שפחות, אחת בתולה ואחת בעולה, הביאו לו והושיבן על פי חבית של יין, בעולה ריחה נודף, בתולה אין ריחה נודף, אף זו הושיבה ולא היה ריחה נודף, אמר לו: לך זכה במקחך. ונבדוק מעיקרא בגווה! גמרא הוה שמיע ליה, מעשה לא הוה חזי, וסבר, דלמא לא קים ליה בגווה דמלתא שפיר, ולאו אורח ארעא לזלזולי בבנות ישראל.
[ בבלי כתובות דף י עמוד ב ]



מספר נקודות\שאלות העולות ממאמר זה

1] מדוע לא סמך ר"ג על הגמרא ששמע? [עצכ"ח?]. ( [יבמות ס:] ממעשה של 400 בתולות של יבש גלעד.)
ונזקק לבדיקה מעשית.
2]מהי הבדיקה הזו? רש"י מפרש שריח היין עובר דרך הפתח הפתוח. מה חשבו שיש מעבר ישיר לפה? והאם אין פתחים אחרים בגוף? .
3]מה ידוע לנו בזמנינו על תופעה זו?
4]מה עושים עם דברי שמואל "יכולני להטות" משמע שיש פתח גם בבתולה [אני מביא את דברי שמואל כי הם ידיעת הגמרא]
5] איך יתישב עם דברי החתם סופר שניסוי בעכו"ם לא מועיל לבת ישראל.
6]מי ערב לו שהשפחה הבתולה אינה מוכת עץ.

יובהר, כאן אין מקום לומר שחז"ל טעו ופסקו לפי המדע שהיה ידוע להם בזמנו. רבן גמליאל עשה ניסוי [אולי מאותה סיבה שחשב שבזמן הנביאים פעלו על פי המדע של אז וטעו.] מדעי .

ואולי יאירו עיני מי מחכמי הפורום.


הוי,עם השפנים עד מתי תהיו לשפנים?!



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/9/2017 11:30 לינק ישיר 

מואדיב


הרב הד"ר הלפרין הוא יותר רב מדוקטור



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/9/2017 11:19 לינק ישיר 

מואדיב



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/9/2017 10:07 לינק ישיר 

צבוני כתב:
מאמר של הרב ד"ר הלפרין (גניקולוג)


https://goo.gl/LdY98m

...




רק להעיר - הרב ד"ר הלפרין הוא רופא, אך אינו גינקולוג - הוא לא רשום כמומחה ברפואת נשים בשום מקום, ודאי לא ברשימות משרד הבריאות.

לצערי, אותן טעויות שהוא כתב בדיון בפורום זה - עמן עומת - חוזרות בתשובתו הקצרה כאן שוב.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2017 10:24 לינק ישיר 

יש3 כתב:

האמת שזכור לי שהיה על זה דיון באשכול אחר


התלמיד הציע לממן ניסוי ):




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2017 09:51 לינק ישיר 

טוב, שיהיה לך דיון פורה. אתה אומר שהתופעה בלתי אפשרית בלי שיש לך מושג, ואז מתחיל ב'דיון'.
האמת שזכור לי שהיה על זה דיון באשכול אחר ושם עלו כמה השגות הגיוניות על התיאוריה הזו, אבל לפסול תיאוריה סתם כי אין לך מושג זה אידיוטי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/9/2017 07:41 לינק ישיר 

התגייסות של אנשי מדע ורופאים וכו' להסברת תופעות בלתי אפשריות - לפחות מוזרה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/9/2017 19:52 לינק ישיר 

למה לא?
הסברים תיאורטיים כאלה הרבה פעמים לא מצליחים למעשה, ובאמת צריך לבדוק כדי לדעת, אבל באופן עקרוני למה שזה לא יקרה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/9/2017 19:35 לינק ישיר 

אריק שאל היכן החת"ס
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=1227390&forum_id=1364



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/9/2017 19:30 לינק ישיר 

מישהו חושב שאם ננסה את זה היום זה ילך?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/9/2017 18:44 לינק ישיר 

מאמר של הרב ד"ר הלפרין (גניקולוג)


https://goo.gl/LdY98m

שאלה

מהו הבסיס המדעי לבדיקה הניסיונית של רבן גמליאל עם השפחות וחביות היין, המתוארת בגמרא (כתובות י ע"ב)?

תשובה

הרב ד"ר מרדכי הלפרין | גליון 109 (תשרי תשע"ו) עמ' 7-14

 

כך נאמר בגמרא (כתובות שם):

ההוא דאתא לקמיה דרבן גמליאל ב"ר, אמר ליה: רבי, בעלתי ולא מצאתי דם, אמרה ליה: רבי, עדיין בתולה אני. אמר להן: הביאו לי שתי שפחות, אחת בתולה ואחת בעולה, הביאו לו והושיבן על פי חבית של יין, בעולה ריחה נודף, בתולה אין ריחה נודף, אף זו הושיבה ולא היה ריחה נודף, אמר לו: לך זכה במקחך.

להבנת הבסיס המדעי של בדיקת רבן גמליאל, יש להקדים שלוש עובדות:

א. המושג 'ריחו נודף' מופיע במקום נוסף בש"ס – לגבי מי שאכל שום (ברכות נא; שבת לא). גם בנידון דידן, וגם לגבי אכילת שום, מדובר בריח הנודף מאוויר הנשיפה שבנשימת האדם. בנידון דידן מדובר על אלכוהול הנספג ומגיע למחזור הדם, ומופרש בכמויות זעירות בתור ריח אלכוהול באוויר הנשיפה. בעוד שלגבי השום מדובר על ריח האליצין

[allicin (thio-2-pre-1-sulfinic acid S-allylester)] , חומר פעיל הנוצר בעת לעיסת שום חי. האליצין נספג בדם, שוהה בו מספר רב של שעות (זמן מחצית חיים ארוך יחסית), וכל השעות הללו הוא גם מופרש מהריאות עם אוויר הנשיפה. זהו הריח הנודף מהפה, ולכן רחיצת שיניים אינה מעבירה את הריח.

ב. יש הבדל מהותי בין סוגי הרקמות השונים המכסים את גוף האדם. ההבדל הנוגע לענייננו הוא ההבדל בין עור לבין ריריות, כמו ריריות הפה וריריות הנרתיק. הריריות הן רקמות שדרכן ניתן להחדיר חומרים רבים למחזור הדם, כדוגמת הריריות תחת הלשון, המחדירות את הניטרטים הניתנים לחולי לב; ריריות הנרתיק (ואגינה), הסופגות ומחדירות למחזור הדם של האישה תרופות שונות בצורת נרות או טבעות מפרישות הורמונים (כגון 'נובה-רינג'). ריריות הפה ידועות גם בכושרן לספוג נוזלים בקצב אטי למחזור הדם, כך אפשר להציל חיים במקרי התייבשות, כשהמיובש מקיא מה ששותה ואין אפשרות להחדיר נוזלים לווריד. זאת ועוד, כושר הספיגה של אלכוהול דרך ריריות הוא גדול הרבה יותר מכושר הספיגה הזניח של העור.

ג. ההבדל הפיזיולוגי העיקרי בין בתולה לבעולה איננו בקרום הבתולים, כפי שרבים חושבים בטעות, אלא בטונוס המוגבר של שרירי פתח הנרתיק, החוסמים אותו לגמרי לפני ביאה ראשונה. (הוא נפתח מעט זמנית, לצורך הפרשת דמי הווסת). הטונוס השרירי מקשה על החדירה הראשונה, ויוצר את תחושת 'הדוחק בשעת ביאה', המוזכרת ברמב"ם בהסברו למושג 'פתח סגור' לעומת 'פתח פתוח'.[1]

אחרי הקדמת שלוש העובדות הללו, אפשר להבין בפשטות ובבהירות את הניסוי של רבן גמליאל. בגלל הטונוס הרפוי של שרירי פתח הנרתיק אצל שפחה בעולה, יש חשיפה ממשית של ריריות הנרתיק לאדי האלכוהול ולמולקולות הארומטיות היוצאת מחבית היין. האדים העולים מן היין שבחבית נספגים בדם, ונפלטים בהדרגה דרך הריאות. לעומת זאת, בגלל הטונוס הגבוה של שרירי פתח הנרתיק אצל הבתולה, כיווץ השרירים הללו סוגר למעשה את הנרתיק, ולכן רירית הנרתיק אינה חשופה לאדים של האלכוהול. כשהרירית אינה חשופה לאדים הם אינם נספגים בה, ומשום כך אין חדירה שלהם לדם (העור איננו חדיר מספיק), ולכן לא ניתן להבחין בריח אלכוהול באוויר הנשימה. כלומר ריח היין 'אינו נודף' מאוויר הנשימה של הבתולה, ובלשון חז"ל: 'בתולה אין ריחה נודף'.



[1].רמב"ם, הל' אישות פי"א ה"ט.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/9/2009 14:52 לינק ישיר 

גם זה ניסוי שני סדקים...


תוקן על ידי מקסוול ב- 16/09/2009 14:58:27



תוקן על ידי מקסוול ב- 16/09/2009 15:09:55




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/9/2009 13:13 לינק ישיר 

במאמץ נוסף, רבן גמליאל היה יכול להוכיח גם את מבנה האור, אלפיים שנה לפני ניסוי הסדקים

_________________

אוי לשכן
ואוי לשכנו




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-7/4/2009 18:29 לינק ישיר 

"לפני שאתה מחליט במה האחר שונה ממך... תנסה לשמוע קודם את הצד שלו" - זו בדיוק טענתי, ולכן לדעתי אין לך אפשרות לדעת איך הרגישו נשים לפני 2000 שנה, שהרי לא שמעת את הצד שלהן.


תוקן על ידי אראלסגל ב- 07/04/2009 18:27:23




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-5/4/2009 13:53 לינק ישיר 

אראלסגל
יש דברים שבני האדם דומים בהם, ויש דברים שיש שוני. אבל תן לי להשיא לך עצה: לפני שאתה מחליט במה האחר שונה ממך (אישה אוהבת להישלח למטבח, פלשתיני אוהב שילדיו מתאבדים כשאהידים), תנסה לשמוע קודם את הצד שלו.
אם מקשיבים טוב, הרבה פעמים מגלים שהנחות היסוד בסגנון 'הם לא נפגעים מזה' או 'הם מבינים רק כוח' או 'היא מרגישה סיפוק לבשל ולכבס בשבילי כי היא נולדה להיות עזר כנגדי' לא בדיוק נכונות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/4/2009 00:00 לינק ישיר 

הישראלים והפלסטינים זוית אחרת על הסדרי הקבע בין : כלכלה וריבונות

תוקן על ידי סנשו_פנשה ב- 05/04/2009 0:19:36




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > בעולה ריחה נודף. מה הפשט?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 16 17 18 לדף הבא סך הכל 18 דפים.