בית פורומים עצור כאן חושבים

השקעה בחברות שאינן שומרות שבת

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-17/1/2005 16:39 לינק ישיר 
השקעה בחברות שאינן שומרות שבת

בתקופה האחרונה היו פרסומים רבים בעלוני השבת על חברה בשם הילת שהם שמשקיעה בבורסה רק בחברות שהן שומרות שבת ובכך מונעת חילול שבת.

ידועות התשובות הרבות שנכתבו בנושא של השקעה בבורסה בחברה שעוברת עבירות, כאשר פוסקים רבים אמרו שבגלל שלאדם המשקיע אין יכולת השפעה על החלטות החברה מותר להשקיע בחברות אלו.

הטענה החדשה היא שחוק החברות החדש קובע שכל משקיע אחראי לכל המעשים של החברה שהוא מחזיק במניותיה ולכן מי שמחזיק במניית טבע למשל, אחראי לחילולי השבת שלה.

הטיעון הזה נראה לי לא כל כך רציני - דברתי עם עורך דין והוא אמר לי שברור שלא יוכלו להאשים אותי כבעל מניה אם החברה תעבור על החוק כך שנראה לי שזו הגדרה יורידית בלבד, ואין לה משמעות מעששית - אם כי אינני בטוח בכך.

בכל מקרה, נראה שעדיף להשתמש בשירות של חברה כזו, אלא שכאן נכנס השיקול הנגדי והוא שיקול המחיר. נניח שאני חושב שהחברה הזו עלולה להרויח פחות מחברות אחרות - עד כמה ראוי להפסיד בעקבות ההשקעה בחברה זו?

שאלה זו רלוונטית לכמעט כל אדם - שהרי לא מדובר רק בהשקעות ישירות בבורסה, אלא גם בקרנות פנסיה השתלמות וגמל.

מבירור שערכתי עם חבר מסתבר שהחברה המדוברת (הילת שהם) כנראה לא משקיעה ישירות במניות של חברות מחללות שבת אבל היא כן קונה אופציות שלהם.

ניסוח הכותרת


תוקן על ידי עצכח ב- 11/11/2007 10:02:32




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/11/2007 09:13 לינק ישיר 

נישטאיך: חברות ציבוריות בשבת

http://bh.hevre.co.il/news_read.asp?id=3690&cat_id=1

החלטה שערורייתית!
 
בית הדין מחק את כתבי האישום שהוגשו כנגד קיבוץ צרעה ושש מחברותיו אשר הפעילו חנויות מכר לציבור בשבת.

בית הדין הארצי לעבודה קבע: החוק האוסר על עבודה בשבת לא חל בקיבוצים.

שאלה:

כמובן שהפסיקה פותחת פתח לכל החברות להיות פתוחות בשבת, אך למה שערורייתית?

האם לא פסקו כן גדולי הרבנים בענין בעלות בחברת מניות לענין חמץ בפסח שבת וריבית?

ואו בשו"ת מנחת יצחק חלק ג סימן א: "האמת אגיד כי זה כשלשים ארבעים שנה אני נבוך בעניננו".

המלים הם מה שקובעים בחוק, אם לא רוצים לתת עדיפות לרוח החוק.



עולם הפוך אני רואה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/11/2006 14:55 לינק ישיר 

מואדיב.
תמהה אני עליך כשאתה כותב<מדוע מי שמקפיד על חילול השבת של התאגיד, אינו מקפיד על הלנת שכר שכיר באותו התאגיד>

מעט אנשים אתה מכיר שבעבירות בין אדם למקום, מחמירים מאד על עצמם.
ועבירות של בין אדם לחברו עוברים עליהם בהידור רב.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/11/2006 13:37 לינק ישיר 

.

אראל סגל, אני מבין שהציטוט הוא מדברי.

אכן, לפי השיטה שהצגתי, תאגיד אינו יכול לעבור עבירה של הלנת שכר שכיר, כפי שאינו יכול לחלל שבת.

תמיהתי שהובאה לעיל, תקפה. מדוע מי שמקפיד על חילול השבת של התאגיד, אינו מקפיד על הלנת שכר שכיר באותו התאגיד.


יש לדון האם יש עובד ספציפי הממונה על תשלום המשכורות, האם הוא חב בחובה כלשהי, או שמא הוא כלל אינו המעסיק או "ידו הארוכה", ולכן אף הוא פטור.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/11/2006 13:08 לינק ישיר 

אראל.
יפה דיברת, אבל לתשומת ליבך- השוכר עובד על ידי שליח, ואינו משלם בזמנו את שכר העובד . אין כאו עבירת לא תלין- בדוק!




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/11/2006 12:47 לינק ישיר 

"לעניות דעתי, לתאגיד אין זהות, לא אתנית ולא דתית. תאגיד אינו יכול לשמור שבת או לחלל אותה, אינו יכול לאכול חמ. בפסח או לעבור בבל תאחר. תאגיד אינו אדם, ואינו חב בחובות האדם." מה לגבי הלנת שכר שכיר? אדם שעובד כשכיר בתאגיד, אינו עובד עבור אף אדם ספציפי. לכן, אם הוא לא מקבל משכורת, לכאורה אין אף אדם ספציפי שעבר על "לא תלין". האמנם?



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-18/11/2006 18:25 לינק ישיר 

ממללא.
אתה ממלה,  אני הרי הודתי  בזה שאתה צודק.
על מה שכתבת בסוף היה הרי הויכוח.הרוח היחיד שהיה לזיסר בארנה  מזה שהיה פתוח בשבת, שהיה לו הפסד גדול מהקניון.
 האיסור להשכיר כלים בערב שבת לגוי, אינו איסור מפני מראית עין. העין היחידה שיש כאן  היא הרואה את הגוי בודאות  שוכר את הכלים,לעשות מלכה בשבת. וכנראה שאת זה חכמים לא רואים בעין טובה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2006 16:01 לינק ישיר 

 

ירוחמש,

אני לא חושב שיש בעיה להשכיר כלים לנוכרי ולעשות מלאכה בצנעה, ודאי אם זה נעשה בהבלעה. גם הבעיה של ערב שבת היא משום מראית עין ולא משום שביתת כלים.

מה שכן, יש הלכות בשו"ע של איסור הנאה של יהודי מרווח שהופק בשבת במסגרת עסק משותף לו ולגוי, וזה מה שיוצר את הבעיה ודומני שמדובר שם על תחשיב שהיהודי לא מקבל את הרווח של שבת, אבל זה לא מצד שביתת כלים אלא הנאה מרווח שהופק בשבת (דומני שכך גם פסקו בזמנו למוטי זיסר בעניין קניון ארנה).

שבת שלום




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2006 12:10 לינק ישיר 

ממללא
אתה צודק.
אבל אפילו לפי הפוסקים כבית הלל הכונה היא שמותר להשכיר כלים לנכרי -לא ליהוד- לעשות מלאכה אתם אולי גם בשבת. ההתכחמות ההלכתית היא שרק עד יום  ה בשבוע מותר להשכיר את הכלים כי לא בהכרח  זה מיועד לשימוש בשבת. אבל ביום שישי כבר אסור להשכיר כלים אפילו לגוי -כך ההלכה.
הדיוק שלי היה כי על איסור להשכיר כלים ליהודי או ו לעשות רווחים  מהכלים כשאתה יודע בוודאות שהם -הכלים- יעבדו בשבת .



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2006 16:54 לינק ישיר 


מואדיב וירוחמש,

איסור שביתת כלים הוא מח' ב"ה וב"ש שבאה לידי ביטוי בכל המקרים המפורטים במשניות בריש מסכת שבת. המשנה של קורת בית הבד היא לפי מה שזכור לי לכו"ע ואפילו לשיטת המאן דאמר שיש איסור שביתת כלים בשבת, כך שהיא לא ראיה לכך שאין שביתת כלים, אלא שאפילו לב"ש יש מצב של כביכול פעולת כלים שמותרת (שזה המצב הקיצוני של קורת בית הבד).

מה שמובא ברמב"ם הוא כמובן לשיטת ב"ה שהלכה כמותם וכפי שאנו נוהגים כיום שאין שביתת כלים בשום דבר ועניין (וגם אם מחמירים בדברים מסויימים כמו השקאה זה מצד מראית עין).

כך לפחות לפי הזכור לי (יתכן ולא דייקתי, לא בדקתי).




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/11/2006 16:16 לינק ישיר 

מואדיב
כנראה שהויכוח היה ביננו על מהותו של המילה תאגיד
כבודו סבר לפי מיטב זכרוני כי תאגיד על אף היותו בבעלות יהודית לא חל עליו דיני יהודי. וכפועל יוצא, מותר לתאגיד לקחת ריבית או ו לחלל את השבת על ידי רווחים שהוא עושה מפעולות מסחריות בשבת.
ואני טענתי כי אם בעלי התאגיד קריא בעלי המניות-  יהודים אזי חל על התאגיד האיסורים  החלים על כל יהודי.  ובעלי המניות- כל מניה עוברים יחד עם מבצעי העבירה על כל האיסורים




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/11/2006 19:43 לינק ישיר 

גם וגם
מדובר שהמתקן הוא יהודי או גוי העובדים בתאגיד שנקרא חברת החשמל לישראל




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/11/2006 18:04 לינק ישיר 

זה כאשר החשמל תוקן באיסור, אבל מה אם גוי תיקן אותו לצורך עצמו בהיתר גמור?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2006 17:50 לינק ישיר 

מואדיב
וגם וגם
יש הבדל אם הכלי עושה מאליה. או אם מישהו מפעיל את הכלי
הדלקת הנר בערב שבת מותרח היות והיא בוערת מאליה אבל אסור לנכרי לתקן את הנר או להדליק אותה בשבילך בשבת. (למרות שרבים מקילים וראיתי נוהגים כך) נר כפלטה שבת.באמת יש שאלה גדולה אם לאחר הפסקת חשמל והאוכלים התקררו אם לאחר זמן תוקן החשמל אם מותר להשתמש באוכלין ההלכה נפסקה שלא.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/11/2006 16:24 לינק ישיר 

ירוחם,
האם גם המקרר שלך צריך לשבות?  והפלטה החשמלית?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2006 16:14 לינק ישיר 

.

ירוחם

סלח לי על קוצר זכרוני, אך למיטב זכרוני משנה מפורשת - טוען אדם את קורת בית הבד בערב שבת, אף על פי שהיא הולכת וסוחטת במהלך השבת.

וכן לגבי עיגולי דבלה, ולגבי מלאכות נוספות הנעשות מאליהן, כהשקיית הגינה וכד'.

ועיין בהלכות שבת לרמב"ם, בפרק ג'.








דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > השקעה בחברות שאינן שומרות שבת
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.