בית פורומים עצור כאן חושבים

על הנשר והעיט בתנ"ך

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-16/10/2005 09:28 לינק ישיר 
על הנשר והעיט בתנ"ך

בספר שמות פרק יט פסוק ד כתוב:
"אתם ראיתם את אשר עשיתי למצרים ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי"

בספר דברים פרק כח פסוק מט כתוב:
"ישא השם עליך גוי מקצה הארץ כאשר ידאה הנשר גוי אשר לא תשמע"

בספר דברים פרק לב פסוק יא כתוב:
כנשר יעיר קנט על גוזליו ירחף יפרש כנפיו יקחהו ישאהו על אברתו"

בספר יחזקאל פרק יז פסוק ג כתוב:
"ואמרת כה אמר השם הנשר הגדול גדול הכנפים ארך האבר מלא הנוצה אשר"

בספר מיכה פרק א פסוק ט:
"קרחי וגזי על בני תענוגיך הרחבי קרחתך כנשר כי גלו ממך"

בספר בראשית פרק טו פסוק יא כתוב:
"וירד העיט על הפגרים"

יש פה בלגאן שלם בכל הקשור לתיאורי הנשר בתנ"ך
ראו כאן לפירוט:
http://www.safa-ivrit.org/fauna/nesher.php



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/4/2006 13:54 לינק ישיר 

.


חלבן:

כבר אמרו רבותינו בגמרא כי "כל כסף האמור בתורה כסף צורי".



לגבי המטבעות הצוריים, עיין כאן:

http://www.daat.co.il/daat/kitveyet/mahanaim/mahatsit.htm






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/4/2006 13:45 לינק ישיר 


דרך אגב,

ראיתי בספר הסטוריה (של הממלכתי דתי) שבזמן בית שני היו מביאים מחצית השקל למקדש
רק מכסף שנעשה בצור, והראו תמונה של המטבע ועליו נשר בולט (שדרך אגב היה סמלה של רומי)
השאלה היא האם בזמן התנאים האיסור של לא תעשה פסל וכל תמונה לא כלל נשר בולט?




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-22/4/2006 21:36 לינק ישיר 

אתה מניח, כנראה, ששפת "קודש" היא שפה שבה יש מילה שונה לכל מושג במציאות, ומכיוון שבתורה יש מילה שמתייחסת לכמה מושגים שונים (המילה "נשר"), אתה מסיק מכאן ששפת התורה היא שפת חול. אולם הנחה זו אינה בהכרח נכונה. בכל שפה יש מילים שמשמשות ליותר ממושג אחד. הבחירה איך לחלק את המילים בין המושגים תלויה במידת החשיבות שהשפה מייחסת להבחנה בין מושגים שונים. לדוגמה, אצל חובבי כלבים, לכל סוג של כלב יש כינוי אחר. אבל בעברית המקראית, גם הפודל וגם הבולדוג נקראים "כלב", כי התורה אינה מייחסת חשיבות להבדל ביניהם. זה לא אומר שום דבר על קדושתה או חוליותה של שפת התורה, אלא רק על מידת החשיבות שהתורה מייחסת לכלבים. לעומת זאת, התורה כן מייחסת חשיבות להבחנה בין סוגי עניים שונים. אפשר להעלות השערות שונות לגבי הסיבה לכך ( http://www.tora.us.fm/tnk1/kma/qjrim1/oni.html ), אבל זה לא אומר שום דבר לגבי קדושה או חילון.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-21/4/2006 17:53 לינק ישיר 

אראלסגל: מה שאתה כותב רק מחזק את טענתי לחילון התורה. שהרי לא סביר ששפת הקודש (אם היא באמת כזו) תתן שם זהה ליצורים כל כך שונים. למעשה אנו רואים שבשפת הקודש ישנם דקויות והבדלים לאין ערוך (עני לעומת דל לעומת אביון וכו..) ובקשר לנשר ועיט הדבר תמוהה שהרי לא ניתן להתבלבל בין עוף דורס בשם תנשמת לבין זוחל עם אותו השם. אך נשר ועיט מאוד דומים וגורמים בלבול רב גם היום - כך שהתורה (אם היא אלוקית) היתה אמורה כן לעשות אבחנה זו (כמו ההבחנה בין יונה לתור למשל).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2006 14:28 לינק ישיר 



קטע משיר של לאונרד כהן "סטורי אוף איזק"
המספר מתקשה להבחין  בין נשר לעיט




 

Well, the trees they got much smaller,
the lake a lady's mirror,
we stopped to drink some wine.
Then he threw the bottle over.
Broke a minute later
and he put his hand on mine.

Thought I saw an eagle
but it might have been a vulture,
I never could decide.
Then my father built an altar,
he looked once behind his shoulder,
he knew I would not hide.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/4/2006 10:49 לינק ישיר 

ולמה לא ייתכן שיש שתי חיות שונות שנקראות נשר, כמו שיש שתי חיות שונות שנקראות תנשמת?



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-21/4/2006 08:25 לינק ישיר 

כבר שכחתי ששאלתי שאלה זו. אבל עכשיו שאני מסתכל בתגובות עליה אני מבין שהיא עדיין פתוחה. לכל הטוענים שאין ללמוד זאולוגיה מתיאורים בתורה אני שואל - והלכה יש ללמוד? מעבר לכך לא יתכן שהתורה תטעה ותרשום שנשר נושא את גוזליו (גם אם זה למטרות דימויים) אלא אם כן התורה אינה שונה מכל ספר אחר של אותה תקופה וסובלת מאותם חולשות שיש לבני אדם. הנשר חייב להיות נשר ולא יתכן שהוא יתואר כקרח ראש במקום אחד וכנושא גוזליו במקום אחר. מעבר לכך שהנשר מוזכר בתור אחד העופות שאסור לאכול לכן ההגדרה שלו צריכה להיות מדוייקת.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2006 00:53 לינק ישיר 

יובל19, זהו ?נגמרו השאלות על התורה שאתה צריך למחזר שאלות שלך משנה שעברה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/4/2006 00:26 לינק ישיר 

אראלסגל:

מה הבעיה בכך שיש שתי חיות שונות שקרויות נשר?

יש דבר הרבה יותר מוזר - שתי חיות שונות שקרויות "תנשמת", אחת מהן נזכרת יחד עם העופות
הטמאים, ואחת מהן נזכרת יחד עם השרצים והזוחלים הטמאים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2006 00:25 לינק ישיר 

Shlomo_L:

ר"נ מברסלב מזכיר את הנשר כמסמל התחדשות- "תתחדש כנשר נעוריכי" ועוד, איך זה מסתדר עם הנשר/עיט?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2006 00:24 לינק ישיר 

ברי_ושמא:

עיין כאן.

http://www.safa-ivrit.org/fauna/nesher.php



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2006 00:23 לינק ישיר 

יובל19:

הנשר בתנ"ך

בספר חבקוק א,ח כתוב:

(ח) וְקַלּוּ מִנְּמֵרִים סוּסָיו וְחַדּוּ מִזְּאֵבֵי עֶרֶב וּפָשׁוּ פָּרָשָׁיו וּפָרָשָׁיו מֵרָחוֹק יָבֹאוּ יָעֻפוּ *כְּנֶשֶׁר* חָשׁ לֶאֱכוֹל


בספר מיכה א,ט"ז כתוב "
(טז) קָרְחִי וָגֹזִּי עַל בְּנֵי תַּעֲנוּגָיִךְ הַרְחִבִי קָרְחָתֵךְ *כַּנֶּשֶׁר* כִּי גָלוּ מִמךֵּ"

כלומר ראשו של הנשר קרח

בספר שמות י"ט,ד כתוב:

(ד) אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי *נְשָׁרִים* וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי

בספר דברים ל"ב,י"א כתוב:

(יא) *כְּנֶשֶׁר* יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֶף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ

גם שמות וגם דברים אינם מדברים על הנשר המוכר לנו היום (הוא אינו נושא את גוזליו על אברתו)
אלא בעצם עיט הסלעים
לעומת זאת הנשר במיכה מדבר בהחלט על נשר המוכר לנו היום (ראשו קרח - בניגוד לעיט שראשו אינו
קרח כלל).
בחבקוק מדובר בהחלט על הנשר המוכר לנו היום - כאשר הוא יורד על הפגר בני מינו מבחינים בירדתו
ממרחק רב ומצטרפים אליו

איך מסבירים סתירה זו?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/10/2005 12:01 לינק ישיר 

לפי רס"ג, הזמר הוא "אלזראפה" (ג'יראף).

אם כן, ברור מהו "גבוה כזמר".



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/10/2005 11:49 לינק ישיר 

.

יובל 19 :


ראיתי כמה עופות קרחים בחיי, בד"כ זה היה לאחר שחזרתי מהשוחט, והפקדתי אותם בידיה האמונות של אמי.

אגב, ראיתי בתמונות שפורסמו על ידי החמאס תמונה של אחד מבכיריו ז"ל, והפלא ופלא, למרות שהיה קרח כביצה, זקנו השחור היה עבות. היאך זה, גם קרח וגם שעיר?

[מורכז]============


אין אף עוף מעופף חי, שהוא גם נטול-נוצות.

הנשר (והעזניה), קרחים - אין להם נוצות בראשם ובצווארם. מנגד, יש להם כנפיים ארוכות (=אברות ארוכות), וכנפיהם מנוצות כדבעי, אחרת, לא היו יכולים להמשיך ולשוט להם בשמי השמים כדרך הנשר בשמים, שנפלאתה מהמשורר.

נשר, שמו מעיד עליו, שנשרו נוצותיו מראשו ומצווארו, ולכן על אף שהוא מלא הנוצא בכנפיו, הרי שאתה יכול להרחיב קרחתך כיול ברינר, או לחילופין - כנשר.

הנשר הוא נשר.

מצד שני, כאמור לעיל, אין להתפס בשירה ובמשלים לחיפוש דקדקנות זואולוגית, וכבר הערתי על כך לעיל. אין גם, כאמור, להתפס לדקדקנויות אחרות. מדוע, למשל, אינך שואל אותי איך בתורה מוזכרת הארנבת בין מעלי הגרה, כשכולנו יודעים כי הארנבת, אינה מעלה גרה (תשובה, אגב, באחד מהאשכולות הרבים, למשל - בשאלותיו המופלאות של מר ידען) ?!



העיט, אגב, נקרא כך על שום שהוא עט. האם הוא עט על טרפו החי או שמא על הנבלות? שמא גם אתה מתעקש לטעון לזיהוי זואולוגי של ברית בין הבתרים, ולקבוע, כי העיט שעט שם על הפגרים, לא היה Eagle אלא דוקא Vulture ?




בונוס למתקדמים:
יעקב אורלנד כתב בשירו "הוא היה אז בהיר וגבוה כזמר" .

גבוה כזמר? האם יכול להיות שהוא התכוון לאותה בהמה מהרשימה "ואקו ודישון ותאו וזמר" ? מהו האקו? מהו הזמר?









דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/10/2005 11:37 לינק ישיר 

הנשר הוא מלא נוצה, גם אם הוא קרח. זה לא ממש סותר.

אבל לא הבנתי מה הבעיה שכמה עופות נקראים נשר בעברית? גם אם נשר נקרא כך במקור על שום שראשו נשור (וגם זה צריך עיון), אין זה מונע מלהרחיב את המושג. ועיין בהרחבה בחלק א' של מורה נבוכים על מילים מושאלות, משותפות ומסופקות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > על הנשר והעיט בתנ"ך
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.