בית פורומים בחדרי חרדים

האם הרב יחיאל וינברג זצ"ל בעל מחבר שו"ת

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-11/1/2006 19:51 לינק ישיר 
האם הרב יחיאל וינברג זצ"ל בעל מחבר שו"ת

שרידי אש

היה בחור (לא נשוי) ?



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/1/2006 20:54 לינק ישיר 

ברסלבר

אתה נוגע בסיפור עצוב מאד.

אמנם, הדברים התפרסמו בביוגרפיה שלו, ויש עדיין אנשים החיים עמנו שהכירוהו.

הוא היה עילוי, וסידרו לו שידוך עם אשה צעירה ממשפחה למדנית, על מנת שיירש את מקום אביה.

אך האשה כנראה לא היתה בדרגתו של השרידי אש. הם לא הסתדרו. היה עדיף שיתגרשו, אבל זה התעכב שנים.

בסופו של דבר הם התגרשו, אבל בינתים היתה המלחמה ואולי עוד דברים. והשרידי אש חי כרווק מאז נפרד ממנה.

כאמור, זה סיפור עצוב מאד.

יש פרטים על הפרשה הזו בספר שאי אפשר להשיג, "MAKING OF A GODOL, ויש פרטים נוספים בביוגרפיה שיצאה באנגלית על השרידי אש בידי פרופסור אורתודוכסי באמריקה. ושכחתי את שם הספר.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/1/2006 23:42 לינק ישיר 

פשוט שמעתי מחבר ורציתי לאמת את זה כי כמו שציינת אי

אפשר להשיג את הבירוגרפיה שלו. כמובן הוא היה ת"ח עצום

ואחרוני זמנינו מצטטים ממנו הרבה.

לא התכונתי לגריעותא ח"ו

למרות שמצינו בתולדות עם ישראל עוד רווקים לדוגמא

רב אליהו בחור מחבר ספר התשבי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/1/2006 23:51 לינק ישיר 

והמפורסם שבכולם: בן עזאי. אם כי יש דעות שהיה מאורס בשלב מסוים לביתו של רבי עקיבא



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/1/2006 00:00 לינק ישיר 

הרב חיים ליפשיץ ינק ממנו הרבה.

למי שמכיר את שיטת הרב ליפשיץ (היה לו גם אתר ברשת, "סדנת אנוש" שמו, אני מקוה שעדיין פעיל ושם ניתן למצוא הרחבה בענין): ישנם אנשי "חירות", ואנשי "השתייכות". הגבר נוטה לחירות, והאשה - "טב למיתב טן דו" - נוטה להשתייכות. כמו"כ ה'חסיד' נוטה להשתייכות, וכן, להבדיל, מי שחייב להעריץ איזו קבוצת ספורט.

למעשה, בכל אדם פועלים שני הכוחות, פעם גובר זה ופעם זה, והחכמה היא לשמור על האיזון הנכון.

לדעת ליפשיץ, הגרי"י וינברג היה איש "חירות" במאה אחוז, ולכן לא התאים לו להינשא. הוא היה נשוי זמן קצר ביותר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/1/2006 02:05 לינק ישיר 

קיבלתי באישי כי היה נשוי שנה אחת בלבד.

איני יודע עליו מספיק כדי לקבוע אם היה איש "חירות" או שהיה זה מחמת הנסיון המר שהיה לו, או מאיזו סיבה אחרת. ושמא אין ראוי בכלל לחטט בזה, כי אין בזה גדר של תורה היא ולימוד היא צריכה.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/1/2006 08:02 לינק ישיר 

ברסלבר,

ב"הדאר" האמריקאי , פורסמה בשעתו חליפת מכתבים בין הרב ווינברג לחברו לחדר מסלבודקה , בה הוא מגולל את הפרשה לפרטיה . מראה המקום המדויק , בהערות לספרו של שאול שטמפפר על ישיבות ליטא .



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/1/2006 08:51 לינק ישיר 

כל מה שרצית לדעת על הרב וינברג:

כתבי הרב יחיאל וינברג א-ב, בהוצאת מלך שפירא.
לפרקים - בהוצאת משפחת וינגורט.
לפרקים (הישן) בילגורייא תרצ"ו. דרשות הרב.
ספר הזיכרון לרב וינברג,
חידושי בעל שרידי אש, הוצאת וינגורט תשס"ה.
וכמובן, שו"ת שרידי אש ד' חלקים.

אודות:
צבי מתיסון, 'הטרגדיה של אדם גדול', הדואר מה, תשכ"ו.

Shapiro, Marc B. Between the Yeshiva world and Modern Orthodoxy, the life and Works of Rabbi Jehiel Jacob Weinberg, London 1999

שמואל אטלס, קוים לדמותו של הרב וינברג, סיני נח.
ז' ורהפטיג, פליט ושריד, הוצאת יד ושם, עמ' תשמ"ד.
יוסף אפעל, קוים לדמות של הרב וינברג, שנה בשנה תשמ"ט.
נריה גוטל, קנה מידה ויחס נכון לגבי גדול בתורה', המעין מד, ג. עמ' 75.

וכמובן making of a godol של הרב קמנצקי.


וכדי לא להשאיר הניר חלק אציין משהו משם:

הרב וינברג דחה הצעות רבנות בישראל, בגלל שאשתו לשעבר גרה בישראל. (עמ' 821) במכתבו לשמואל אטלס כתב: (מתורגם מהתרגום לאנגלית של מרק שפירו) "מדה רבה של גלות רוחנית נגזרה עלי. אני חושש לנסוע לישראל, ששם עולמות שונים נלחמים זה בזה, אני חי לי כיום בשני עולמות, ושם אצטרך לבחור באחד מהם, באיזה אבחר? בסוף אשאר בודד". (עמ' 817)

הרב וינברג היה איש סבל ויסורים, מימות רבנות פילווישקי ועד מונטרה. למד תורה מתוך הדחק כל ימיו, ולצערינו לא זכה להכרה לה הוא ראוי.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/1/2006 11:06 לינק ישיר 

לב אהרן,
יישר כוח, דברים מעניינים. אבל לכאורה ההלכה כיום אינה רואה בעין יפה "אנשי חירות במאה אחוזים", וכנראה מדריכה אותם לקבל על עצמם השתייכות.

שלומיילע,
בקיאותך מרשימה מאוד. תודה.
לכאורה הנימוק במכתב אינו שגרושתו גרה בארץ (ומה בכך בעצם?) אלא שבארץ חייבים לבחור בין העולמות.
לא ברור אלו עולמות, אבל אני מניח שהכוונה מסורת ומודרנה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/1/2006 12:24 לינק ישיר 

ואולי - היחס למדינה, בין ה"מזרחי" לבין ה"חרדים"?

אני מניח שהכל יודעים את סיפור קבורתו. אני מכיר אותו בגרסה החרדית. אילולא היה אחד מגדולי ירושלים החרדית מגיע לקבל את פני הארון, היו קוברים את הרב ויינברג לא בין החרדים אלא בין המזרחי. ורצו להראות שהוא שייך "לנו".

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/1/2006 13:50 לינק ישיר 

אם היו שואלים אותו בחייו אם היה מסכים למחטף המכוער של אותו רהב בזמן הלויה היה משיב בשלילה




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/1/2006 14:28 לינק ישיר 

מיימוני,
אם אינני טועה ה"בעיה" עם השרידי אש הייתה יותר בקטע המודרני והאקדמי מאשר בקטע הציוני.
וגם היחס לציונות קשור במידה מסוימת (בהחלט לא מוחלטת!) ליחס למודרנה. ואכמ"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/1/2006 14:46 לינק ישיר 

כפי שהתרשמתי, היה שבור ורצוץ בי"ח השנים שחי לאחר השואה, על שבר בת עמו, ולפי"ז העדיף כנראה את ההתבודדות ובחל בעיסוק ברבנות. אבל השיב תשובות מפורטות לכל שואל, וכן היה משוחח בנעימות עם מקורביו. מישהו יודע לאשר או להכחיש?

מכתבו לר"ש אטלס, ברור שהכוונה לענין החרדים והשאר, כפיש"כ מיימוני ועפר, ואילו היה מגיע לא"י היה מוכרח להתייצב בצד אחד, וזה לא יכול היה, כי היה חצוי בענין: מצד אחד ראה עצמו שייך לאנשי הגרח"ע ושאר גדולי ליטא, אך מצד שני הבחין גם בפגמים בהתנהלות החרדית ולא עם הכל היה לבו שלם.

משהו מהשקפתו ניתן ללמוד משו"ת שרידי אש חלק א סימן עז:
"לידידי הרב הג' חו"ב סוע"ה וכו' מהר"י מאיר שליט"א" [האם מדובר ברבי ישכר שליט"א ר"י הנגב?]
"במכתבו מיום ח' טבת ש' ז' מתאר כת"ר את דרך החינוך של ארגון "ישורון" שנוסד בארץ צרפת לפני כמה שנים, שהוא מתנהג עפ"י שיטת החינוך שהי' נהוג במדינת אשכנז לפני החורבן, ועכשיו קמו נגדו עוררים מצד חוג ידוע של חרדים, אשר לפי דעתם אין הדרך הזאת לפי רוח היהדות, כפי שהנחילונו אבותינו ורבותינו הקדושים".
להלן הוא דן בצד ההלכתי, כדרכו מתוך יראת הוראה ויראת שמיים, העמקה ובקיאות מעוררות השתאות. הנני מדלג על רוב התשובה, כלו' החלק ההלכתי, ואביא רק דבריו בענין החרדים: "ערעורי החרדים בוודאי יש להם על מה לסמוך... מכל מקום, כשנשאלתי ע"ז ממנהלי "ישורון" הוריתי להם שימשיכו את פעולתם עפ"י הדרך שהתוו להם גדולי אשכנז, שהיו צדיקים גדולים וכל כוונתם היתה לשם שמים, להציל את הנוער מסכנת הטמיעה שהתפשטה באשכנז בימיהם ועי"כ הצילו כמה נפשות מישראל והצליחו לקרבם לתורה ולי"ש, וגדולי אשכנז היו בקיאים ומומחים בחכמת החינוך ולכן הצליחו במעשיהם להקים דורות שלמים של בעלי יר"ש והשכלה חילונית כאחד, מה שלא עלה בידי גאוני גדולי ליטא ופולין, לפי שלא ידעו לכונן את החינוך עפ"י תנאי הזמן. וידוע מה שסיפר הגאון מהר"י סלנטר זצ"ל בשובו מאשכנז ושם נזדמן עם הגה"צ ר"ע הילדסהיימר זצ"ל וראה אותו מרצה שיעורים בתנ"ך ושו"ע לפני נשים צעירות ובתולות. וכה אמר: אם יבוא מי מרבני ליטא להנהיג כן בעדתו, וודאי שיעבירו אותו מכהונתו, וכן הדין. מ"מ הלואי שיהי' חלקי בגן עדן עם הגה"צ ר"ע הילדסהיימר. והטעם הוא משום עת לעשות לה' הפרו תורתך...
"והנה רבני פולין ואונגרן שנתגלגלו למדינת צרפת רואים את המנהגים החדשים שהנהיגו חרדי צרפת עפ"י שיטת גאוני וצדיקי אשכנז, והם מוחים נגדם בעוז, לפי שמנהגים אלו הם נגד דינים מפורשים בגמ' ופוסקים, כנ"ל. אולם אין הרבנים הנ"ל בקיאים בתנאי החיים השוררים במדינת צרפת ואינם רואים את המצב הירוד של היהדות שם. להיפך, בדרישותיהם הם מעמידים בסכנה את התפתחותו של הארגון הזה, אשר כבר הצליח הרבה בפעולתו החינוכית... תנאי הסביבה הצרפתית המיוחדת, המצטיינת בקלות דעת ובדלות של עיון רציני מעמיק, רוח החירות והחופש והרדיפה אחרי נוחיות נעימה וזוהר חיצוני מקסים, גורמים להתפשטות מחלת ההתבוללות בארץ זו ורבים הם חלליה בקרב יוצאי רוסיה ופולין ר"ל, ואם לא יתאזרו ויתעודדו לאחוז בדרכי הצלה ולהקים פנת מגן לשרידים יחידים אשר יוכלו אחרי חינוכם ולימודם בקודש להכין דור חדש נאמן לה' ולתורתו, אם יזניחו את המעשה הבדוק והמנוסה של החינוך החרדי לפי שיטת גדולי אשכנז - סופה של יהדות צרפת גויעה וכלי' גמורה ח"ו. עת לעשות לה' וכו'...
"הצעיר היהודי כשהוא מגיע לגיל בוגר מרגיש א"ע בודד בעולמו. היהדות, כפי המתודה של הוראת הזקנים והישישים מסוג הישן, היא בעיניו חיים של נזירות ובדידות, והלימוד עצמו מורגש אצלו כשעמום מיגע, ואת היהדות הם רואים כעין גיטו רוחני של ימי הביניים שיש להחלץ ממנו בכל כוח...
"ובוודאי שדבר זה נמסר רק לחז"ל להכריע מתי הוא העת לעשות ומה מותר להפר, ולא נמסר לכל אדם לעשות מעשה בשביל שהוא יודע כי יש כאן עת לעשות וכו'. ואולם בנידון שאין כאן איסור גמור ורק יש כאן מנהג חסידות ומדת צניעות אפשר לדרוש סמוכין ולהתיר בארץ צרפת, שכבר הגיע מצב היהדות עד משבר ואם לא נאחוז באמצעים חינוכיים מנוסים ומעוטרים בהצלחה, כאותם של ארגון "עזרא" באשכנז וארגון "ישורון" בצרפת, עתידה תורה ח"ו שתשתכח מישראל, וד"ל. ולכן הוריתי למנהיגי הארגון "ישורון" שיכולים לסמוך על גדולי אשכנז, שהיו בקיאים בחכמת החינוך וידעו רוח בנות הדור שהתחנכו בבתי ספר ולמדו לשונות ומדעים, שיש להן רגש של כבוד עצמאי והן רואות עלבון ודחיפה לחוץ למחנה באיסור שאוסרים עליהן להשתתף בזמירות קודש. ולכן התירו לנשים להשתתף בזמירות של שבת. ואנו רואים ויודעים כי גדולי אשכנז הצליחו בחינוך הבנות ונשים צעירות יותר מגדולי שאר הארצות. ובאשכנז ראינו נשים מלומדות ובעלות דרגא השכלה גבוהה, שהיו חרדות על דת ישראל ומקיימות את המצוות בהתלהבות. ומשום כך אין אני מרהיב לאסור מה שהתירו הם, ובכגון דא נאמר עת לעשות לה' הפרו תורתך. וכעין מה שכתב המרדכי: ובעונותינו שאנו מפוזרים בארצות שונות ועת לעשות לה' הפרו תורתך הלכך אין אנו נזהרים מללמוד בשמיעת שיר נשים ארמאיות, והובא במעיו"ט בברכות שם. ואף שיש לחלק בין הנושאים, מ"מ הטעם אחד הוא, שבארצות כמו אשכנז וצרפת הנשים מרגישות עלבון ופגיעה בזכויותיהן אם נאסור עליהן להשתתף בעונג שבת ע"י זמירות קודש. ודבר זה מובן למי שמכיר טבע הנשים במדינות הללו. והאיסור יוכל לגרום לריחוק הנשים מן הדת, חלילה...
"ואמנם מבין אני לרוח קצת החרדים המרננים נגד "ישורון", שהם רואים במנהגיו סטיה מן המנהגים שהורגלו בהם באורח חייהם בפולין ובאונגארן. אולם הם מעלימים עיניהם מן המצב בצרפת כמו שהוא. ליהודים החרדים מן הסוג הישן אין שום השפעה על מהלך החיים, הם מרוכזים בתוך חוגם המצומצם ואינם שמים את לבם לתהליך ההתבוללות העושה שמות גם בקרב החרדים. אף החרדים שולחים בניהם ובנותיהם לבתי ספר נכריים, ואין להם שום ערובה שיהי' בכוחם לעמוד נגד הזרם השוטף ומכלה, הם בוטחים בעצמם ואינם דואגים דאגת מחר לעתידם הדתי של ילדיהם".
יש לדעת כי דבריו אלו על החרדים אינם משקפים את כל השקפת הגריי"ו בעניין. שכן בעמדו בראש ביהמ"ד לרבנים בברלין, היה משפיע על בחורים מעולים שבאו ללמוד שם, שיסעו לישיבות ליטא, וזה כמדו' דבר שאין לו אח וריע בין רבני גרמניה [מובא בתולדותיו בראש שרידי אש על הש"ס].
האם צדק הגריי"ו בדבריו אודות נחיצות פעולותיו של ארגון 'ישורון' להצלת יהודי צרפת מהתבוללות? איני יודע [כלו' האם למעשה אכן הארגון הציל מהתבוללות וכו'?]. אבקש מההסטוריונים של הפורום לכתוב מה שהם יודעים [ובמקביל אבקש מאלה ששואבים את "ידיעותיהם ההסטוריות" מתוך מאמרים חסרי טעם בעיתונות החרדית, או משיחות של משגיחים, שיחסכו מאיתנו את ה'מידע' שלהם בענין, שבודאי מתחיל במילות המחץ "כולם יודעים"].



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/1/2006 15:00 לינק ישיר 

ואני שואל

אם רב מהחוגים ה"סרוגים" היה משיב תשובה מעין זו כאן בארץ ישראל מדינת ישראל

כיצד היו מתיחסים לכך ?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/1/2006 17:51 לינק ישיר 

1 )בכתבי הרב וינברג ח''א מובא מכתב לרב שחלק עליו בענין השירה בתנועת הנוער המעורבת בו הוא כותב שאם החרדים רוצים להחמיר עליהם תבוא עליהם ברכה, אך פסקו שאוב ממקורות ההלכה וכל הטענות כנגדו אינם מבוססות - או לפחות אין בהם בכדי לשנות את דעתו

2) אני ממליץ לעיין בשני הכרכים של כתבי הרב וינברג שיצאו לאור על ידי פרופ' מרק שפירו (בעברית) שכן הם כוללים כתבים ומכתבים שלא נכללו במהדורה השניה והשלישית של לפרקים (כולל ההספד על הרצל, מכתבים על הציונות, ההסכמה על ספרו של ר' אליעזר ברנשטיין בעניין הפקעת קידושין, מכתבים להרב הרצוג לבל יפסוק בענין מסויימים משום שהקנאים החרדים חשודים על שפיכות דמים, מכתב בו הוא טוען שצריך למצוא היתר לניתוחי מתים ותרומות אברים שכן לא שייך להנות מפירות המדע מבלי לאפשר את פיתוחו, מכתב לרח''ע בו הוא מגיב למכתבו של האחרון בו הוא כינה את הסמינר לרבנים בברלין כבית חרושת לרבנים (עיקרי טענותיו בקצרה: 1) הסמינר בברלין מוציא מבין כתליו ת''ח ראויים ורמת הלימודים בו גבוהה, 2) הליך הסמיכה בסמינר שולל את אפשרות כינוי הסמינר כבית חרושת - מה שלא ניתן לומר על ישיבות ליטא שהעניקו סמיכת רבנות בסיטונות לבני עשירים מארה''ב, 3) ששיטת תורה וד''א הוכיחה את עצמה במבחן ההיסטוריה והיא הצליחה יותר משיטת הישיבות בליטא בעצירת הסחף.

3) אני ממליץ לקרוא את המאמר של הרב וינברג בספר משנתו של הרש''ר הירש (בעריכת יונה עמנואל) בו הוא קובע חד משמעית ששיטת תורה ודרך ארץ (לדידם של הוגיה) לא הייתה הוראת שעה אלא לדורות וכי התפיסה הציבורית המוטעית בנידון הושרשה עקב סילופים ע''י עסקן אגודאי יקי שרצה להכשיר את הרש''ר הירש בעיני הציבור החרדי (וזאת בניגוד מוחלט לטענות הרא'י וולף - תלמידו של הגר'י - שמעיינו שותים החרדים עד עצם היום הזה).

תוקן על ידי - Seinfeld - 12/01/2006 17:51:13



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/1/2006 17:54 לינק ישיר 

מיימוני
אם איני טועה, הרי שהוא קבור בחלקת הרבנים בהר הזיתים
ליד הרב קוק והנזיר.

מה פשר הסיפור שהבאת?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > האם הרב יחיאל וינברג זצ"ל בעל מחבר שו"ת
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.