בית פורומים עצור כאן חושבים

בהר

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-6/5/2007 16:00 לינק ישיר 
בהר

(אשכול זה נפתח בהתאם לנכתב כאן ובהודעה הפותחת שם)



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/5/2019 18:03 לינק ישיר 

"וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך, אל תונו איש את אחיו. במספר שנים אחר היובל תקנה מאת עמיתך במספר שני תבואות ימכור לך..." נראה שבמוכר קרקע לפירותיה הכתוב מדבר, ולפיכך סמך לו גם כן שכר השמטת פירות הקרקע בשביעית. ואחר כן שב וביאר, שבהשמטת הקרקע בשביעית אנו מחזקים האמונה כי הארץ לא תימכר לצמיתות כי לה' הארץ, ועל כן שב וביאר כי גם כן במוכר קרקע שלא לפירותיה, אלא מוכר גופה של קרקע "ובכל ארץ אחוזתכם גאולה תיתנו לארץ", פי' כמו שביאר מייד לאחר מכן, שהקונה חייב לאפשר למוכר או לקרובו לגאול את הקרקע, "ובא גואלו הקרוב אליו וגאל את ממכר אחיו" או "ואיש כי לא יהיה לו גואל, והשיגה ידו ומצא כדי גאולתו", ואז שוב כמו שמוכר קרקע לפירותיה גם כאן עושים חישוב של השנים עד היובל "וחישב את שני ממכרו והשיב את העודף לאיש אשר מכר לו ושב לאחוזתו." ואם גם זה לא היה ביד המוכר לגאול בעצמו, מכל מקום "והיה ממכרו ביד הקונה אותו עד שנת היובל, ויצא ביובל ושב לאחוזתו"

תוקן על ידי אליקים7241 ב- 17/05/2019 16:03:24




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/5/2016 09:18 לינק ישיר 

ת"ט
אני זורם אתך

אריאל
ולמ"ד לא בעינו תנאי כפול? אלא תתרץ שלא בשמים היא ובארץ נפסק שבעינן תנאי כפול ודו"ק.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/5/2016 07:15 לינק ישיר 

בעל
בוא נשאיר את הקושיה על דין תורה בזמן הבית. האם אז יהיה כזה פטור?
מגיבים אחרים - שאר הבטחות  התורה הם גמול, וניתן לדחוק בכמה אנפי (נאמר לבעלי דרשצ שלא לשמה ועוד). כאן ההבטחה היא לפני המצווה, כהכנה ולכן הגיוני לפרשה כעיסקה. אני נותן לכם מצווה קשה, אבל יהיה בסדר...  ולכן קשה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/5/2016 19:55 לינק ישיר 

יש שכר ועונש בתורה עם תנאי כפול? האם גם הקב"ה חייב לקיים את התנאי הזה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/5/2016 19:00 לינק ישיר 

ולאידך גיסא: איפה נאמר ששמיטה מותנית בתנאי כפול?


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/5/2016 18:02 לינק ישיר 

למה פטורים רק משמיטה?
אם הקב"ה מבטיח ולא מקיים אנחנו צריכים להמשיך להישמע לציוויו?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/5/2016 17:22 לינק ישיר 

ת"ט

לקושייתך, ראיתי בזמנו בשם החזו"א, והדברים הופיעו גם בפורום, שהבטחת וצוויתי את ברכתי היא כשאר ההבטחות בתורה שייתכן והחטא יגרום. התירוץ הזה קשה בעיני שכן ההבטחה הזו אינה הבטחת שכר כללית, שניתן לטעון שהחטא גרם, אלא הבטחה נקודתית וכתנאי לקיום המצווה.


הטיעון המקובל שאין רואים את הברכה כיום הוא מפני ששביעית בזמן הזה היא דרבנן, וקשה אם התורה הבינה שאי אפשר לצוות על מצוות שמיטה ללא הבטחה על ברכה, כיצד חכמים גזרו על שביעית ללא הבטחת ברכה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/5/2016 17:09 לינק ישיר 

מה קורה אם בסוף שישית מתברר כי השנה שנה מסכנה ולא התקיים "וציויתי".  האם אנו פטורים משמיטה ויובל מכיון שהתנאי ההתחלתי לא התקיים וה' כביכול לא מילא חלקו בעיסקה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/5/2016 14:57 לינק ישיר 

ויקרא פרק כה 

(י) וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ:
וכבר עמדנו על השאלה . דרור קוראים לעבדים ולא לתושבי הארץ . וראית לתרץ בין היתר
לפי הגמרא קידושין דף כ 
מכאן אמרו: כל הקונה עבד עברי, כקונה אדון לעצמו.
כיון שהוא משחרר את העבד גם הוא משתחרר מעבדות.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/5/2015 10:05 לינק ישיר 

 בעל  

 לא הייתה אף פעם החלטה לנהוג בכאן ואילך שמיטה מדרבנן.אלא המשיכו את המנהג ובאיזשהו שלב החליטו (למפרע...) שזה רק דרבנן.
כמובן אם בימי עזרא החליטו שעכשיו אינו מן התורה והחליטו שמתחילים לנהוג אינו מתאים להנ"ל



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/5/2015 09:26 לינק ישיר 

האם שמיטה יכולה להיות מעשית? התורה עצמה מודה שהיא לא מעשית אא"כ קיימת הבטחה מפורשת.
בימינו שאלו כיצד אין ברכה בשנה השישית ותרצו ששמיטה בזמן הזה היא מדרבנן.
כיצד חכמים יכולים לחייב על מצווה קשה שמותנית בהבטחה, מבלי שביכולתם לקיים את אותה הבטחה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/5/2015 09:44 לינק ישיר 

בער
פר' ויקרא (פרקים א-ה) נאמרה באוהל מועד. פר' צו (ו-ז) נאמרה בהר סיני, ומהחתימה שבסוף פר' ז מוכח שהכוונה היא רק לפרקים אלה (פרקים אלה ומרכבים מ'תורות', "תורת העולה" וכו', ובחתימה מדובר גם על התורות הללו. כך גם פר' בהר בחוקותי נאמרו בסיני. והדברים ידועים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/5/2015 07:58 לינק ישיר 

הערות נוסח לפרשת בהר:

http://ivri.org.il/2014/10/bhs/#32




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/5/2015 02:59 לינק ישיר 

מה עניין שמיטה להר סיני 

המקשה נתקשה לפי שלכאורה הבין שהר סיני זה היה לפני "אהל מועד" ואם כן אינו מסודר שכל ספר ויקרא מתחילתו עד כאן נאמר באהל מועד,

אבל כנראה "בהר סיני" הוא באהל מועד שנבנה בהר סיני (אני לא מתכוין לזמני של פרשת כי תשא, אם היה זמני) וכן מוכח שבסוף פרשת הקרבנות - באמצע פרשת צו נאמר "בהר סיני" למרות שבתחילת ויקרא כתוב שנאמר באהל מועד.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/5/2012 21:59 לינק ישיר 

שבוע טוב ראיתי כי שאלות אלו לא יושבו
רהשאלה היא מדוע בפסוקים הראשונים, מופיע השיבה לאחוזה קודם מהשיבה למשפחה, הרי ההגיון אומר שקודם שבים אל המשפחה ואחר כך אל האחוזה 

ויקרא פרק כה

וְקִדּשׁתּם אֵת שׁנַת הַחֲמִשּים שׁנָה וּקְרָאתֶם דּרוֹר בּאָרֶץ לְכָל יֹשׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תּהְיֶה לָכֶם וְשׁבְתּם אִישׁ אֶל אֲחֻזּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשׁפּחְתּוֹ תּשׁבוּ:
 
כשאדם מאבד את רכושו בדרך כלל הוא מאבד את רוב משפחתו, אבל לאחר שהוא שב אל אחוזתו, גם המשפחה הגדולה חוזרת,
אצל איוב כשאיבד את כל רכושו נשארו לו רק 3 4 חברים,  אבל לאחר שה' השיב את רכושו הגדול, הפסוק מספר כי באו לחפלה ולסעודות שהוא עשה- כל קרוביו וכו' עשרות עשרות


 



יקרא פרק כה

יד) וְכִי תִמְכּרוּ מִמְכּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיּד עֲמִיתֶךָ אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו:
 

רש"י= אל תונו-אונאת ממון

(יז) וְלֹא תוֹנוּ אִישׁ אֶת עֲמִיתוֹ וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ כּי אֲנִי יְדֹוָד אֱלֹהֵיכֶם:





רש"י= ולא תונו אונאת דברים

מה הרעיון של רש"י ועל מה הוא מתבסס בפרושים השונים של אותה מילה????

אדם מסוגל להונות את אחיו בממון, אבל הוא לא יכול להונות את אחיו בדברים- הרי אחיו מכיר אותו, ולא יעול לספר לו סיפורים, מה שאין כן לעמית, חבר חדש.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > בהר
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 לדף הבא סך הכל 4 דפים.