בית פורומים ספרים וסופרים

זיהוי מקור - העבר אין

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-10/4/2008 12:18 לינק ישיר 
זיהוי מקור - העבר אין

מישהו יודע מה המקור?
"העבר אין, העתיד עדיין, וההווה כהרף אין, דאגה מנין?"

תודות מראש למשיב/ים




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/1/2018 09:32 לינק ישיר 

כפי שציין "מלח הארץ" המקור הוא כנראה לא יהודי, לפי ציון "החכם". אפשרות לא רעה לזיהוי המקור הלא יהודי היא אוגוסטינוס שחי במאות ה-4-5, אשר פרקים שלמים בספרו "וידויים" עוסקים במהות הזמן.  נדמה לי שתפיסת הזמן שם תואמת לזו של "העתיד אין". למשל, בקטעים הבאים הלקוחים מפרק 11 ומפרק 14, בהתאמה (בתרגום לאנגלית): 

No time is wholly present; and let him see that all time past is forced on by the future, and that all the future follows the past, and that all, both past and future, is d and issues that which is always present

***
past and future, how are they, when even the past now is not; and the future is not as yet? But should the present be always present, and should it not pass into time past, time truly it could not be, but eternity. If, then, time present — if it be time — only comes into existence because it passes into time past, how do we say that even this is, whose cause of being is that it shall not be — namely, so that we cannot truly say that time is, unless because it ts not to be?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/11/2010 12:31 לינק ישיר 

http://seforim.blogspot.com/2010/11/whence-worry-on-murky-trail-of-aphorism.html



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/11/2010 12:29 לינק ישיר 

http://seforim.blogspot.com/2010/11/whence-worry-on-murky-trail-of-aphorism.html



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/1/2010 13:25 לינק ישיר 
המקור של הפתגם לא ידוע

הרב שטיינזלץ כותב שהמקור הוא של איבן עזרא.אבל אין את הציטוט הרחב.מוזר שגם בעידן האינטרנט עדיין אין תשובה להכל...מה שאני הצלחתי למצוא זה
כתיב,דאגה בלב אדם ישיחנה,ופירשו רז"ל יסחנה מדעתו...כי כבר אמר החכם, העבר איין,העתיד עדיין,דאגה מניין,קום שתה יין,שאם הדבר כבר עבר מה יועיל בדאגה"-פלא יועץ/אות ה' ,וכן:" אשרי הדור שנשיא שחטא מביא קרבן על שגגתו, הנה העבר אין והעתיד עדיין, עלי להסיב לב כל אנשי עירו ומדינתו שיהי' מרוצה להם"-שו"ת חתם סופר קובץ תשובות סימן פד,וכן:" כי העבר אינו נמצא והעתיד לא יצא עדיין אל הפעל וההוה אינו אלא העתה הקושר בין העבר והעתיד"-ספר העיקרים מאמר ג פרק כז.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/8/2008 22:48 לינק ישיר 

לענ"ד, במקור השתמשו בזה דווקא כשידעו מי בעל המאמר אך הוא לא היה יהודי. אח"כ זה נהיה לכל פתגם יתום.
נודניק שירצה, יטען שהחכם הכוונה לשלמה המלך. מלכים ה יב: "וידבר שלשת אלפים משל", כתב המצודות שם: "והנה המשלים ההם אינם נמצאים הם אצלנו כי רבים מספריו נאבדו מאיתנו בגלותנו ובאו לידי עובדי כוכבים ומהם העתיקו מילים וקראו על שמם, אולם גנוב הוא איתם".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 22:03 לינק ישיר 

אכן צדקת ידידי שאין לסמוך על 'דרך שיחה' כי אכן מוזכר בפלא יועץ המשפט אך גם שם הוא עצמו כותב "וכבר אמר החכם".
ושאלתי כדלעיל מיהו החכם?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 21:47 לינק ישיר 

אכן צודק אתה בעיקרון איני מביא ראיות מאלו הספרים אך להוספת הידע הכללי למידע דעת ר"ח קנייבסקי הבאתי (אמנם אין ראיה לכלום אך מי שרוצה שיהנה לו)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:17 לינק ישיר 

עשה לי טובה, כלבא, תשתדל לא להביא ראיות מספר 'דרך שיחה' ודומיו (בניגוד להפניות האחרות שלך)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:16 לינק ישיר 

לגבי המאמר בהרבה מהספרים כתוב "אמר החכם" "החכם במשליו" "וכדברי החכם" ועוד.
מיהו החכם בה"א הידיעה האם מישהו ספציפי או משום שלא בטוחים כותבים בסתמיות החכם?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:04 לינק ישיר 

כעת מצאתי בעוד ספר שמביא בשם ר' ידעיה הפניני




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:02 לינק ישיר 

וראה גם בספר יוסף אומץ (מפרנקפורט) שמביא בצורה קצת שונה הנוסח



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:01 לינק ישיר 

"העבר אין והעתיד עדיין וההווה כהרף עין דאגה מנין"
מילים פלא יועץ אות דאגה (ע"פ ספר דרך שיחה ששאל לר' חיים קנייבסקי)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 16:14 לינק ישיר 

יש שהסיומת היא "וישועת ה' כהרף עין", ועל מקור סיומת זו (ואולי הפתגם כולו) מובא בספר 'איש חסיד היה' שזה באחד מהפיוטים לימים נוראים (המובאים בספר 'מנחת יהודה') והשווה ספורנו בראשית מא ד: "כדרך כל תשועת ה' שנעשית כמו רגע".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2008 17:01 לינק ישיר 

עוד לפני העיקרים, כבר כתב הרלב"ג בלשון מעט קרובה יותר: "כי הזמן החולף כבר נעדר והעתיד עדיין לא נכנס במציאות" (פירוש למלכים ב ד טז). 
ועוד קודם הרעיון בכללותו נפוץ מאוד בימי הביניים. במוסרי הפילוסופים ב יא: "תמולך חולף ויומך עתיד ומחרתך סתום", ומקבילות רבות.
בלשון הזה ממש, ככל הנראה הופיע לראשונה כך שמעתי פעם מר"ש אשכנזי. בקונ' לא מוכר בשם מראה מוסר, דפוס ראשון פראג שעד: "העבר אין והעתיד עדיין, דאגה מניין".
בפלא יועץ ערך דאגה הסיום "דאגה מאין, קום שתה יין".
והצמידוהו לאבן עזרא, כמו פתגמים אחרים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/4/2008 06:48 לינק ישיר 

בפלא יועץ מסיים החרוז "הבה נשתה יין" או משהו דומה

בתוכנת אוצר החכמה מובא ברובו בשם הראב"ע



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > זיהוי מקור - העבר אין
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.