נשלח ב-6/5/2008 15:33 |
|
| |
"אור השם" מהדורת ר"ש פישר
בתש"ן הופיע מהדורה חדשה של אחד מספרי היסוד של מחשבת יהדות ספרו של רבי חסדאי קרקש בו הוא נאבק עם הרבה מגישות הרמב"ם. מי שלומד בספר יודע להעריך את העבודה שכן הספר הינו ספר קשה הבנה ונכתב בשפה כבידה פילוסופית ימי בינימיית, ועד מהדורה הזו אין לנו מהדורה סבירה. המהדיר ניקד את ספר והוסיף פיסוק וחלוקת המאמרים.
בשער הספר נאמר "הספר הזה כידוע עלה כולו קמשונים ושבושי גרסאות למכביר עד שהיה כספר החתום באלף עזקאין ועתה בהוצאה זו נדפס על פי נוסח מתוקן ומדוייק מעשה ידי מרן רבי שלמה פישר בעל בית ישי שליט"א מיוסד על ספרי דפוס וכתבי היד וספרי המחברים האחרונים ועל שקול והכרעת דעתו הרחבה וכמעט שעשאו סלת נקיה".
מה אומר? עם כל המעלות הדבר קצת מקומם שבזמנינו מוציאים ספר של אחד הראשונים על פי כתבי יד וספרי האחרונים והכרעת הדעת, ואין שם שום הקדמה, שום מבוא, שום תיאור כתב יד, שום הערות, שום ציונים איפה הכריע ואיך הכריע, וכיצד יכול להכריע.
נכון ר' שלמה נודע בדעתו הרחבה וידיעותיו הגאוניות, אך בכל זאת איפה נשמע כזאת? והרי ספר זה לא נועד לבחורי ישיבה או אף לאברכי כולל, אלא לאלו שעבורם שינוי גירסא, מקור השינויים חשובים מאד עבורם, ואילו כאן הוציאו מהדורה סתומה ללא גילוי שיטת ההכרעות והמקורות, וכבר איני מדבר על הקבלות והשוואות להפכו לספר יותר מובן.
ועדיין הכל חתום והכל סתום, מי בדיוק עמד מאחורי ההדפסה, האם זוהי יוזמת ר"ש בעצמו? מי הם "הוצאת ספרי רמות"?
סוף דבר למרות המעלות החיוצניות בעליל, הרי במדה מסויימת ההתנהגות הזאת עדיין חתום באלף עזקאין"
תוקן על ידי אתנחתא ב- 06/05/2008 15:33:49
 |
|
|
|
|
נשלח ב-14/6/2021 23:25 |
|
| |
משרות עבודה מהבית, בהקלדת מסמכים, שיווק, נציג צ'אט, מענה על סקרים, פרטים בוואטספ שלנו - 058-5599625, המשרות הן גמישות, עם תלוש + בונוסים או שכר שעתי גבוה משתנה בין 37-52 שקלים לשעה
|
|
|
נשלח ב-14/6/2021 23:25 |
|
| |
משרות עבודה מהבית, בהקלדת מסמכים, שיווק, נציג צ'אט, מענה על סקרים, פרטים בוואטספ שלנו - 058-5599625, המשרות הן גמישות, עם תלוש + בונוסים או שכר שעתי גבוה משתנה בין 37-52 שקלים לשעה
|
|
|
נשלח ב-14/6/2021 23:24 |
|
| |
משרה מהבית
משרות עבודה מהבית, בהקלדת מסמכים, שיווק, נציג צ'אט, מענה על סקרים, פרטים בוואטספ שלנו - 058-5599625, המשרות הן גמישות, עם תלוש + בונוסים או שכר שעתי גבוה משתנה בין 37-52 שקלים לשעה
|
|
|
נשלח ב-30/3/2021 12:03 |
|
| |
ספר “אור השם” לרבינו חסדאי קרשקש
למי שמעונין יש מהדורה ש
מבוססת על כתב יד פירנצה,
מפתחות מפורטים,
ציוני המקורות,
שינויי נוסחאות.
של דניאל לוין,
אפשר לראות כאן:
https://crescas.org/
תוקן על ידי איןלדעת ב- 30/03/2021 12:03:34
|
|
|
נשלח ב-19/7/2011 00:50 |
|
| |
מן הראוי לציין גם לסקירתו של פרופ יוליוס גוטמן בספרו על משנת רבי חסדאי קרשקש. ( זכורני שהיא עמוקה יותר מסקירתו של אורבך הנזכרת לעיל )
|
|
|
נשלח ב-24/6/2011 15:46 |
|
| |
בעלבעמיו כתב: |  | ניתן להשיג את הספר גם אצל הרב בביתו בהר נוף. |
|
|
|
|
נשלח ב-24/6/2011 12:03 |
|
| |
ידוע לנוכחים היכן ניתן להשיג הספר הנ"ל במהדורת ר"ש פישר?
תודה
|
|
|
|
נשלח ב-6/1/2011 20:23 |
|
| |
צ'אוטנג,
להערתך שיש לבדוק לאור המדע המודרני את אמיתות הכ"ה הנחות הפילוסופיות שהציב הרמב"ם. דומני שכבר נמצא כזאת באתר דעת . סקירה ארוכה כהקדמה לספר המדע ( מאת יצחק אייזיק ואלכסנדר קליין ) על משנתו של הרמב"ם ובה בין היתר הם מנסים לשלב בין הידיעות המדעיות המודרניות לבין ההנחות העקרוניות שהציב הרמב"ם.
|
|
|
נשלח ב-6/1/2011 19:57 |
|
| |
ד"ר נתן אופיר כתב מ.א. ודוקטוראט על הרח"ק ופרסם מספר את המאמרים הבאים: עבודת מ.א. "סוגיות תיאולוגיות ופירושים תלמודיים: פרשנותו של הרב חסדאי קרשקש למקורות חז"ל", תשמ"ז. דוקטוראט: "הרב חסדאי קרשקש כפרשן פילוסופי למאמרי חז"ל (לאור התמורות בהגותו)", טבת תשנ"ג. שתי העבודות נכתבו בהנחיית פרופ' יעקב אלבוים ופרופ' אביעזר רביצקי. "'סוד הקדיש' – טכסט קבלי שיוחס לרב חסדאי קרשקש" דעת 46, חורף תשס"א, עמ' 13-28. "סוד הקדיש: גילוי חדש מכתבי הרב חסדאי קרשקש", הקונגרס העולמי השנים עשר למדעי היהדות, ר"ח אב תשנ"ז (97\8\4). "אתיקה אלוהית ותגובה אנושית: מרח"ק עד לראי"ה קוק", כנס החוגים למחשבת ישראל, באוניברסיטת בן גוריון, כ"ח אדר תשנ"ט (13 במרץ 1999). "האהבה במשנתו הפילוסופית והחינוכית של הרב חסדאי קרשקש" בתוך הגות בחינוך היהודי א, אלול תשנ"ט, עמ' 95-81. "קריאה חדשה ב'אור ה'' לרב חסדאי קרשקש ובעיית האנוסים", דברי הקונגרס העולמי האחד עשר למדעי היהדות, ח' תמוז תשנ"ג (93\6\27).
|
|
|
נשלח ב-17/8/2009 06:13 |
|
| |
ברשימה הנאה שהביא ציטרון יש לתקן: במקום "אביעזר, רבקה" צ"ל כמובן רביצקי, אביעזר. המאמר הופיע במהדורה מורחבת במבוא ל"דרשת הפסח" שההדיר.
|
|
|
נשלח ב-16/2/2009 13:03 |
|
| |
אלייעזר,
פרט אולי שולי לענין, אבל ד"ר יואל היה מטיף מבית מדרשו של פרנקל בברסלאו, ולא שיש לי בעיה עם זה לגבי מחקרו או שאני רוצה להטות את האשכול, אבל רק רציתי לומר שתואר "רב", כמדומני שאין מקומו לגביו.[קרא עליו בהקדמת הר-שפר המתרגם].
פרט למחקרו החשוב של אורבך, ולאלה המוזכרים בערכו באתר דעת (לרבות מאמריו של ד"ר אופיר שהוסיפם בהערה שם), יש להוסיף לחקר משנתו של רח"ק גם את מבואו של רביצקי לדרשת הפסח של רח"ק, ואת מבואו של לסקר ל"ביטול עיקרי הנוצרים".
כמדומני שגם המאמרים דלהלן שופכים אור נוסף:
וולפסון, צבי ה. אצילות ויש-מאין אצל קרשקש. ספר אסף (תשיג) 230-236
אורבך, שמחה בונם חידושי הלכה ואגדה במשנתו של ר' חסדאי קרשקש בר-אילן ג (תשכה) 186-212
פינס, שלמה הסכולאסיטיקה שאחרי תומאס אקווינאס ומשנתם של חסדאי קרשקש ושל קודמיו דברי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים א, 11 (תשכו)
טברסקי, יצחק (איזדור) על חסדאי קרשקש הפועל הצעיר לח, 25 (תשכז) 20-22
רביצקי, אביעזר כתב נשכח לר' חסדאי קרשקש קרית ספר נא (תשלו) 705-711
הרוי, זאב ר' חסדאי קרשקש וביקורתו על האושר הפילוסופי הקונגרס העולמי למדעי היהדות ו, ג (תשלז) 143-149
וולפסון, צבי ה. עיונים בקרשקש. המחשבה היהודית בימי הביניים (תשלח) 298-312
רביצקי, אביעזר זהותו וגלגוליו של חיבור פילוסופי שיוחס לר' מכאל בן שבתי בלבו (כ"י וטיקאן 501) קרית ספר נו, א (תשמא) 153-163
קלין-ברסלבי, שרה תרומתו של ר' נסים גירונדי לעיצובן של תורות העיקרים של חסדאי קרשקש ושל יוסף אלבו אשל באר-שבע ב (1981) 177-197
אביעזר, רבקה התפתחות השקפותיו של רבי חסדאי קרשקש בשאלת חופש הרצון תרביץ נא, ג (תשמב) 445-469
קלנר, מנחם כפירה בשוגג בהגות יהודית בימי-הביניים : הרמב"ם ואברבנאל מול רשב"ץ ורח"ק? מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ג,ג (תשמ"ד) 393-403
הרוי, זאב הערות על הביטוי "הרגש אונס והכרח" אצל ר' חסדאי קרשקש מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ד, ג/ד (תשמה) 275-280
הרוי, זאב ר' חסדאי קרשקש וברנאט מטג'י על הנפש מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ה (תשמו) 141-154
בן-ששון, יונה משנתו ההיסטורית של ר' חסדאי קרשקש הגות יהודית (תשמז) 121-201
הרוי, זאב הדיבר הראשון ואלהי ההיסטוריה : ריה"ל ורח"ק מול ראב"ע ורמב"ם. תרביץ נז,ב (תשמח) 203-216
לסקר, דניאל י. החטא הקדמון וכפרתו לפי חסדאי קרשקש. דעת 20 (תשמח) 127-135
הרוי, זאב שאלת אי-גשמיות האל אצל רמב"ם, ראב"ד, קרשקש ושפינוזה מחקרים בהגות יהודית (תשמט) 63-78
הרוי, זאב [על] אביעזר רביצקי, "דרשת הפסח לר' חסדאי קרשקש ומחקרים במשנתו הפילוסופית" (תשמט) תרביץ נח,ג-ד (תשמט) 531-535
עסיס, יום טוב מפעלו של ר' חסדאי קרשקש לשיקום קהילות ישראל לאחר גזירות קנ"א. הקונגרס העולמי למדעי היהדות 10, ב 1 (תשן) 145-148
נהוראי, מיכאל צבי דטרמיניזם ומוסר אצל ר' חסדאי קרשקש והרב א"י קוק. מחקרים בהלכה ובמחשבת ישראל (תשנד) 295-301
הרוי, זאב על התהיות בתורת התארים של ר' חסדאי קרשקש דברי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים 7,8 (תשנז) 133-144
בן-פורת, אליעזר אמונות ודעות כמצוות, לדעת הרמב"ם ולדעת ר' חסדאי קרשקש סיני קכ (אב-אלול תשנז) רטז-רכט
הרוי, זאב הכרת אלוהים אצל תומס אקווינס, יהודה רומנו, וחסדאי קרשקש מרומי לירושלים (תשנח) 223-238
בן-פורת, אליעזר פינת הבחירה - עיונים בשיטתו של רבי חסדאי קרשקש שמעתין 145 (תשסא) 91-97
נהוראי, מיכאל צבי עקדת יצחק כמוטיב מנחה בתודעתו הדתית של ר' חסדאי קרשקש אברהם אבי המאמינים (תשסב) 167-175
ברזין, גבריאלה "אושר", "תענוג" ו"טוב" בהגותם של הרמב"ם ור' חסדאי קרשקש. שפע טל (תשסד) 85-111
אוחיון, אברהם תחיית המתים בהגותו של רבי חסדאי קרשקש. מכלול כה (תשסח) 167-177צדיק, שלום ביקורת המדע האריסטוטלי של ר' חסדאי קרשקש וספרו האבוד של אבנר מבורגוס. תרביץ עז,א (תשסח) 133-155
 |
|
|
|
נשלח ב-16/2/2009 12:31 |
|
| |
כפי שציינתי למעלה, אין בעברית ספר שיתחרה בספרו של אורבך על משנת רח"ק. אני מצטט מתוכו את דעתו על יואל [אגב, יואל הוא כמובן שם המשפחה ולא כפי שניתן להבין מהודעתך] "הוא רק הסנונית הראשונה ורחוק מלהיות ממצה. ספר זה נכתב בעיקר כדי להוכיח שרבי חסדאי השפיע על שפינוזה, זה 'השאור שבעיסה שבפילוסופיה החדשה'" (עמ' 1272). אף אני הקטן בקראי את ההרצאה הזו בעבר התרשמתי שעיקר מטרתה הוא קשירת קשר זה וממילא חיבורו של שפינוזה כהמשך למסורת הפילוסופית-יהודית, מגמה רווחת למדי בקרב זרמים שונים ב'חכמת ישראל'.
|
|
|
נשלח ב-16/2/2009 11:21 |
|
| |
ראוי לציין להרצאתו המאלפת של הרב ד"ר יואל עמנואל "תורת הפילוספיה הדתית של רבי דון חסדאי קרקש" שתורגמה לעברית ונדפסה [בהקדמת תולדות המרצה] ע"י צבי הר שפר.
הספר נמצא באוצה"ח את ומהחלק שהורשתי לקרוא [41 עמ' מתוך 97]החכמתי רבות. [כמו בשאלת ההשפעה של אור ה' על שפינוזה וראשוניתו של רבי חסדאי כמקעקע שכלתני לתורת אריסטו. אגב הוא דן שם בקצרה גם בהשפעת הפילוספיה הערבית על רבי חסדאי והדברים מתאימים למה שהוזכר כאן בענין]
קטע הראיון של רש"ז הבלין המבקר את צורת עבודתו של רש"פ בהדרת הספר התפרסם בקולמוס ניסן תשס"ח [עמ' 19] ושם מציין רשז"ה לתיקון שעשה הגרש"פ ולא ציין מקורו.
[רשז"ה לא דייק בדבריו ולתועלת השלמות אציגם. באור ה' מאמר א' כלל ב פ"א סוף העיון השני כתוב בזה"ל (ע"פ מהדורת פיררה שט"ו) "כי כאשר רחקי הפנוי נכנסים ברחקי הגשם ומלואו, כן כבודו יתברך בכל חלקי העולם ומלואו, כאמרו (ישעיה ו, ג), "קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו". ירצה, כי עם היותו קדוש ונבדל בשלש קדשות, שירמוז בהם אל היותו נבדל משלשה עולמות, הנה מלא כל הארץ, שהוא יסוד העיבור שביסודות, כבודו." רש"פ תיקן זאת ליסוד העכור, והיינו העפר שהוא העכור מד' היסודות. אלא שא"צ למש"כ רשז"ה שהתיקון הוא משום שיסוד העיבור הוא מושג קבלי שאין לו שייכות לתורת רבי חסדאי. שכן ממקומו וענינו הוא מוכרע וללשון עיבור אין משמעות כלל וז"פ].
אגב בערכו של רבי חסדאי באתר דעת מובאים מספר מאמרים העוסקים בתורתו [כג' מאמרו של פרופ' שביד. ועוד]
 |
|
|
|
נשלח ב-21/9/2008 13:33 |
|
| |
רוב כ"ה ההקדמות של הרמב"ם דנות בנמנעות של אין-סוף, ומכאן מבסס הרמב"ם הוכחה למניע ראשון. לעומת המדברים הרס"ג, ור' בחיי ן' פקודה, הרמב"ם מאפשר רצף אין-סופי של נמצאים בזה אחר זה (מו"נ, פתיחה לחלק שני), ולכן דוחה את ראיותיהם לקיום האלוקים.
האנטינומיות של קאנט מבוססות אף הן על בעית האין-סוף. ש"ה ברגמן בספרו על קאנט, טוען שמתוך 4 הסתירות שמציג קאנט לפילוסופיה האריסטוטלית, ה-3 שעוסקות בבעית האין-סוף, נפתרות על פי פיתוחיהם של מתימטיקאים.
|
|
|
|