בית פורומים ספרים וסופרים

יחס ר"ד פרידמן לרי"מ פינס [עוללות מאשכול שננעל]

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-23/7/2008 14:45 לינק ישיר 
יחס ר"ד פרידמן לרי"מ פינס [עוללות מאשכול שננעל]

באשכול ספרי היסטורייה סקטוריאליים התפתח דיון מעניין אודות היחס בין הגאון ר' דוד פרידמן מקרלין לגיסו ר' יחיאל מיכל פינס. האשכול שם גלש לנושאים רבים וביניהם נושאי אישיים ועל כן החליטה ההנהלה לנועלו. לחיבת הדבר לקטתי מהאשכול את הדברים הנוגעים לעניין.


 


דגים


משהו מן החדש. הסופר החרדי המהולל, מן הידועים ביותר,

כותב תולדותיהם של רבנים, ושל קהילות ושל עדות הרב אהרן סורסקי שצ"ו,

יאריך ימים על ממלכתו, וירבה פעלים למען כבטד קדושת שמו ית'

ולמען חיזוק ההשקפה הטהורה, כמסורת חותנו הדגול, לשעבר,

כתב לאחרונה סידרה של כמה מאמרים על אחד מגדולי הדור בדורות האחרונים,

הגאון האדיר רבי דוד פרידמן זצ"ל מקרלין.

כמובן שהחליק, והקציע ושיפץ ככל יכולתו את תמיכתו של הגאון הנ"ל בחובבי ציון

וכן כמה וכמה השקפות משלו, הכול בלשון ערומים מתוחכמת, ואכה"מ להאריך.



נקודה אחת העלים לחלוטין, וקשה בעיני שלא ידע על כך, אם כי היא

באמת ידיעה לא נפוצה, והיא שהגאון הזה התערב בחרם שהטיל הגאון מבריסק,

ר' יהושע לייב, בירושלים על רי"מ פינס [אגב, בשלט של הרחוב על שמו בירושלים

היוצא מככר הדווידקה, רשום: מִיכַל פינס!], וחיבר על הנושא ספר בשם

עמק הברכה, ובו התקיף בחריפות את הרב מבריסק, גם בהלכה וגם מבחינה

הנהגה ציבורית וטוען שם, מי שמו להחרים. ומה זכותו לכךך,

כלום הוא מגדולי הדור? וכו' וכו'.

לשם גילוי נאות, רי"מ פינס היה גיסו של הגאון מקרלין


 


תכלת דומה


וכעת לדבריו של דגים כאן, המדויקים יותר אך לוקים בחסר (או יותר נכון - ביְתּר):

הרב דוד פרידמן, בקונטרס 'עמק ברכה' (ללא ה"א הידיעה) הנ"ל, ירושלים תרמ"א*, אכן התפלמס באריכות ולעיתים גם בחריפות עם החרם שהטילו רבני ירושלים האשכנזים על "ראובן בן יעקב" (כינוי כללי, למעשה מדובר כאמור ברי"מ פינס), חרם שנגרר מהחרם שהוטל כמה עשרות שנים לפני כן על לימודי שפות זרות וכיו"ב -

אולם בניגוד למשתמע מדברי דגים, אין בקונטרס כל התייחסות אישית ו\או ישירה כלפי המהרי"ל דיסקין, וכמדומני ששמו לא מוזכר בקונטרס ולו פעם אחת (היחיד ששמו מוזכר, אלא אם פספסתי משהו, הוא הרב שמואל סלנט, המוזכר בהערת שוליים על ידי מלבה"ד הקונטרס, ובכבוד רב: "הרב הגאון רש"ס נ"י - דף י"ב ע"א). הר"ד פרידמן לא מתפלמס עם אדם מסויים, אלא עם כלל רבני ירושלים האשכנזים שהיו שותפים לחרם.

גם רוב הקונטרס הוא בירור הלכתי בענייני חרמות וגזירות, ורק במאמר ד' ובסיכום הקונטרס מוזכר המקרה הספציפי שאירע בירושלים. הדבר הדומה ביותר לתיאורו של דגים, נמצא ב"תשובת המחבר" שנדפסה בעמוד האחרון בקונטרס, ובה כותב הר"ד פרידמן ש"בזה"ז נדלדלה בעו"ה חכמי התורה בחו"ל ונשארו אך זעיר שם זעיר שם... ובירושלים כפי ששמעתי נתרבו ב"ה מאוד מאוד עד כי לילה אחד ילד לנו מאה וחמישים גאונים..." (המשפט האחרון ציני כמובן), ומסיים: "לא אשגה אם אומר כי בטלים המה [=גדולי ירושלים]  כנגד חכמי הגולה גם עתה, וגם גדוליהם באמת כבודם וגדולתם במקומם [=בלבד] , ולא אליהם יריצו חכמי ישראל שאלותיהם ולא מפיהם יבקשו התרת ספקותיהם. ומהמתעטרים בשם רבשכב"ה, פוגמים בכבוד חכמי חו"ל ועתידים ליתן את הדין".





___________

* - כך רשום בשער הקונטרס, "שנת לא יקום חרם ונדוי במחניך לפ"ק", אך בהערות המלבה"ד שבסוף תשובת קרני רא"ם, מופיעה התייחסות למעשים "שנעשו בירושלם ביום ח' טבת תרמ"ב". ועל כרחך, או שזו ט"ס וצ"ל תרמ"א, או שהקונטרס נתאחר ונדפס רק באביב תרמ"ב.

אגב, בוודאי כבר נודע מיהו המלבה"ד הנ"ל, תושב ירושלים, שמלבד מבוא ארוך לקונטרס גם התפלפל והשיג על דברי הר"ד פרידמן לכל אורך הקונטרס (ולהיפך) - האם מישהו יודע במי מדובר?


 


 


מנהשורה


מענין.



הביה"ל התיחס למהריל"ד בחרדת קודש. לא?


 


י. לבנוני


ומה נעשה לספריו של מ' גערליץ המוכיחים כי עיני רבני כל העולם היו נשואות לרבני ירושלים וצמאים למוצא פיהם?


 


בעלבעמיו


גערליץ כזה ציוני?


תוקן על ידי - ספרות - 28/07/2008 0:40:35



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/10/2019 02:30 לינק ישיר 

דרושים חרדים לעבודה קלה מהבית https://makingmoneyeverything.com/



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/10/2019 02:28 לינק ישיר 

כסף ועבודה מהבית https://makingmoneyeverything.com/



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/6/2019 22:03 לינק ישיר 

חיפוש עבודה בירושלים דרושים הצעות - http://www.aptilworkshome.com



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/5/2017 14:33 לינק ישיר 

איני מבין.
ע"פ כל המסופר כאן, קשה להבין את דעתו של 'מפליג_ברשת':
אם הי' המהריל"ד כ"כ חכם ונבון-לחש, עד שמתוך שמועות ידע לזהות את 'מהותו' של פינס, כיצד לא זיהה את מהותה של אשתו?!
הרי היא-היא זו שגירשתו בחרפה מעיר רבנותו בריסק (כשהחזירה לאישה את כספה שהשלישה בעבור גט), לאחר מאסר באשמת מעילה באימון (ורק ע"י שוחד הצליחו להבריחו לאה"ק) -
ואיך לא גירשה תומ"י?
או שגם בזה לא הכיר מתוך "צדקתו ופרישותו והיותו מסוגר בד' אמות של הלכה"?!

[אאפ"ל שנישאה לו אחרי בריחתו מבריסק, כי מסופר שהיתה נשואה לו 42 שנה; המהרי"ל נפ' בתרנ"ח. נמצא היא נישאה לו בתרי"ח - כעשרים שנה קודם מעשה בריסק].



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/2/2010 16:52 לינק ישיר 

[רפים דבריו אלו של גרליץ צוינו כאן בעבר ]


וכיון שבאתי. איני יודע מהיכן אבל שמור אצלי
קישור לקובץ שבו התפרסמה ביוגרפיה קצרה על פינס מאת ד"ר אלפסי (עמ' 5-6)

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

אלייעזר כתב:

בעיתון המודיע פירסם הרב יעקב שלמה לוי סדרת כתבות לרגל 122 שנה לתל אביב של מעלה. בסיכום הכתבה השישית והאחרונה מתאריך כ"ב אלול תשס"ט מצאתי משפט מעניין:
'באחד מספריו מעלה הגרי"מ טיקוצ'יסקי הרהורים על כך שיתכן ולו היו חרדי היישוב הישן מקבלים בזרעות פתוחות יותר את המוני העולים ארצה ומקימי המושבות ולא היו מסתגרים בשלהם הייתה השפעתם רבה ועצומה והם היו מצליחים להקים פה "יישוב חדש" חרדי הרבה יותר'

האם ידוע לאי מי היכן כתב הגרימ"ט את הדברים המיוחסים לו? 


העיר לי חכ"א לדבריו של משה בלוי בשם רי"ח זוננפלד בדבר ההחמצה שעשו אנשי היישוב הישן בהזניחם את החזרה ללשון הקודש בידי בבן יהודה וחבריו (
על חומותיך ירושלם עמ' קטו. אני מניח שלקטע זה התכוון גם נענטר)
האם אי מי מכיר ציטוט חריף יותר בעניין מאת רי"מ טיקוצ'ינסקי? (רחוק לומר שמלבד ההחלפה בין השמות שגה הכותב גם בקרבו עניינים שאינם זהים. והרי ודאי שאינו דומה יחס חיובי לפרט אחד [שלכשעצמו אינו פסול כפי שעולה מהמשך דבריו שם] על גישה כללית נרחבת שהביא כותב המאמר)




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/2/2010 01:43 לינק ישיר 

אלייעזר כתב:
ובעניין זה, אנקדוטה קטנה: כשגרליץ מצטט ממכתב זה ב'מרא דארעא ישראל' (ח"א עמ' רס"ט), הוא כותב בהערה כציון מקור ש"האגרת במלואה הופיעה בירחון ירושלמי בשנת תשט"ו" - ומלבד שביקש להסתיר מקוראיו שה"ירחון הירושלמי" הנ"ל הוא 'סיני', מבית מוסד הרב קוק, רחמנא לצלן, הוא גם הרחיק עדותו לשנת תשט"ו במקום תשכ"ו.


גם אני אתרום אנקדוטה קטנה... מתוך מוריה מג':


הותאמה רזולוציה 



תוקן על ידי ספרות ב- 09/02/2010 06:09:49




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/10/2009 19:57 לינק ישיר 

לא ידוע לי מקור הציטוט.

אך לעצם הציטוט, לכאורה אין בכך מן החידוש לגבי רימ"ט שלא נמנה על הפלג "הלוחמני" שבישוב הישן, שכן אפילו לרי"ח זוננפלד זצ"ל - תלמידו של מהרלי"ד וראש העד"ח - מיוחסים כדברים האלה ודומיהם - כמובא בפרק עליו בספרו של ר' משה בלוי על חומתיך ירושלים (ששמעתי שנכתב כגירא בעיני הקנאים).

אגב, באחת הכתבות בסדרה הנ"ל, מתואר מיכל פינס, נשוא האשכול, בשהותו ביפו כאחד שחזר בתשובה וניחם על מעלליו בירושלים, והיה אחד מראשי העומדים לימינו של הרב דאז, רבי נ"ה הלוי בהקמת והחזקת הת"ת בצביון הישן.  



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/10/2009 14:22 לינק ישיר 

chouteng כתב:

יש מקום רב לטעון שדוקא מלחמות הקנאים בכל אלו שלא אחזו כמותם, דוקא הסטנדרטים הלא ריאלים שהציבו, הרחיקה אנשים מהיהדות.

תאר לעצמך אם המהרי"ל היה מקרב רימ"פ, האם היה מתחבר לבן יהודה? ודאי שלא!


בעיתון המודיע פירסם הרב יעקב שלמה לוי סדרת כתבות לרגל 122 שנה לתל אביב של מעלה. בסיכום הכתבה השישית והאחרונה מתאריך כ"ב אלול תשס"ט מצאתי משפט מעניין:
'באחד מספריו מעלה הגרי"מ טיקוצ'יסקי הרהורים על כך שיתכן ולו היו חרדי היישוב הישן מקבלים בזרעות פתוחות יותר את המוני העולים ארצה ומקימי המושבות ולא היו מסתגרים בשלהם הייתה השפעתם רבה ועצומה והם היו מצליחים להקים פה "יישוב חדש" חרדי הרבה יותר'

האם ידוע לאי מי היכן כתב הגרימ"ט את הדברים המיוחסים לו?

[יודגש. הנושא כולו אינו עניין לפורמנו והדברים נידונו באכסניות שונות מימננו ומשמאלנו. תקותי היא כי הדיון יתמקד אך ורק במקור דברי הגרימ"ט]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/6/2009 00:16 לינק ישיר 

זוטות,

ענה לי על שאלתי, שאלת הצדק:

כיצד תתייחס לרב שמחד שקורא לך הזוי ונביא,
ומאידך , מפרסם בעתון שאתה חכם וצדיק ולהיזהר בכבודך ?



היש איזה כתב יד נסתר משנת תרפפ"ו שיחפה על הבדיחה?



תוקן על ידי ספרות ב- 10/06/2009 17:35:18




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/6/2009 23:56 לינק ישיר 

אני דוקא מוכן להאמין למפליג ברשת וכושל בכתיבתו, ולשגות באשלייה הזו. כמדומני שאנשים כמוהו עושים שירות מצויין לחרדי המצוי מכמה סיבות. א. חילוני מבטן ומלידה שעדיין משיב לטלפונים בשבתות וסועד בכיפור, ויש לו בקיאות לא רעה בספרות השו"ת. הלואי על כל עם ישראל. ב. חילוני מבטן ומלידה שעדיין משיב לטלפונים בשבתות וסועד בכיפור, והוא גם פסיכולוג במקצועו (כמה שנות אקדמיה?), שטיעוניו חסרי בסיס והנמקה, שחשיבתו מעוותת, כתיבתו 'חרדית' למהדרין, ועוד מתעלה עליהם בסגנון הביבין והבסטות. אז מה אתם רוצים מהחרדים?
ואת אתנחתא אני שואל: ראבאק! אתה לא מכיר בכלל את הרבי הזה ואז מה לכל הרוחות אתה מתאר את אופיו? שוחחת איתו? שאלת אותו?
נ.ב. כיון שלא ידעתי היכן לשים את סימני הקריאה - שמתים כאן והקורא הנבון ישלבם במקומם. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/6/2009 00:26 לינק ישיר 

אתנחתא

אני מוזר. מודה. אולי אפילו גס רוח ובוטה.לא באתי מהרקע של הכותבים כאן. נראה לי. אבל למה שקרן? מקסימום טועה.

תקן אותי ובכיף.

תסביר לי מה דעתך על רבי כמו הרב פינס שכותב על רבי אחר שיוצא נגדו בסרקזם "נביא" ו "הוזה" מחד, ומאידך מפרסם שיש להקפיד על כבודו? כי הוא צדיק ובלה בלה בלה..

יש לך בדיחה יותר טובה מזו?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/6/2009 00:22 לינק ישיר 

[אני חושב שלטיפוסים מוזרים ובחלט שקרנים כמו מפליג-ברשת, אין לענות כלל. יש בדבריו משום טרולייות. סגנונו גס ומרושע, ומרמז הרבה על הפסיכולוגיה שלו. ומעניין שרק מקריאת אשכול זה וויקיפדיה מיד מכיר את הדמיות הפועלות ואת הכותבים כאן. משום מה סגנונו מזכיר מאד את סגנון שמרן100 הידוע.]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/6/2009 00:17 לינק ישיר 

תכלת,

מה דעתך על מי שיכנה אותך "הזוי"? ואם אני אכנה אותך "נביא" או "הוזה" המצהיר לפני כולם את דברי נביאותו?

מה נראה לך שדעתי תהיי לגביך? כרב צדיק חסיד וחכם או כפסיכי על כל הראש?

אני חושב שכל מי שמכנה ומתאר ככה מישהו, אז הוא חושב שהבנאדם פסיכי. אז אולי אתה חושב אולי שזה לגיטימי וסבבה ומקובל, אני לא.  לדעתי מי שמכנה ככה רב, משוכנע שהרב הוא מדומיין. צריך להיות נביא כדי לחשוב כמותי? אני לא חושב.

לא הרב דוד קארלין כתב ככה, אתה צודק! טעיתי! אלא הרב גימפל שתמך נחרצות ברב פינס למרות שלא הכיר את הרב דיסקין
ובכל זאת הסביר שהרב דיסקין סגור בד אמות של הלכה.

ואני שואל: ראבאק! אתה לא מכיר בכלל את הרבי הזה ואז מה לכל הרוחות אתה מתאר את אופיו? שוחחת איתו? שאלת אותו?
הרי זו בדיוק הטענה שהיתה לרב פינס נגד הרב דיסקין!!!




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 23:53 לינק ישיר 

מפליג_ברשת כתב:
 אז אני , גולש סתמי עז פנים שהתגלגל לכאן, מוכן להגיד את האמת בפרצוף: הרב פינס ראה את הרב דיסקין כמשוגע סהרורי , שאמנם יודע הלכות ומדקדק במצוות, אבל בעצם מבלבל את המוח וחי בדמיונות. בטוחני שכך יסבור כל מי שהיה משומעי לקחו שמאמין לו עד תום.


לפי דבריך הללו, לכאורה יש לומר שאתה כאן הוא הנביא, אם לא למעלה מזה...

נ.ב. לא שאני מעוניין להיכנס לעניין הרבנית דיסקין (ובכלל לא הערתי זאת לעניין נכונות הטענה כשלעצמה - כך שאתה יכול לחסוך דבריך - אלא לעניין טענתך בדבר "יחס החרדים למי שמדבר כך") אבל איפה מצאת שהרד"פ מקרלין כותב שאינו מכיר את המהרי"ל דיסקין?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 23:38 לינק ישיר 

מלח הארץ

אם זה כל כך מעניין אותך.

לא נולדתי דתי, וכיום אינני דתי.

אתה מוזמן להתקשר אליי בשבת או לסעוד אצלי בכיפור.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > יחס ר"ד פרידמן לרי"מ פינס [עוללות מאשכול שננעל]
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.