בית פורומים עצור כאן חושבים

נטילת ידיים של שחרית לרמב"מיסטים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-19/8/2008 23:13 לינק ישיר 
נטילת ידיים של שחרית לרמב"מיסטים

   * ‏* * נטילת-ידיים של שחרית לרמב"מיסטים * * *
          
                    לפני שנים, בהיותי בישיבה-קטנה, התפתיתי לצערי לשידוליו של חב"דצקער * אחד
להימנות בין שומעי לקחו בשיעור "תניא" שייסד (באותה תקופה ציווה רבם את מאמיניו לייסד שיעורים חדשים ב"חסידות", ואני, לרוע-מזלי, הייתי בין הקרבנות שההוא בחר כדי לקיים על ידינו את הציווי).

כמובן שמחציתו של ה"שיעור" הוקדשה להשמצות וליגלוגים שונים על המתנגדים. אותו "מגיד שיעור" גיוון בין השמצות אישיות * לטענות אידיאולוגיות כביכול. אחת מהסוג האחרון שנחרתה בזכרוני היתה ההוכחה לחוסר יראת-שמיים של הליטאים, שבניגוד לחסידים אינם מקפידים על "נעגל וואסער" ליד המיטה אלא, רחמנא ליצלן, מקילים לגשת ליטול ג"פ לסירוגין בחדר האמבטיה. 

אני, שמעולם לא עלה בדעתי קודם לכן כי בהנהגתי בעניין נט"י של שחרית משתווה אני, אבוי, עם המתנגדים העמלקיים, לא הגבתי אז לדבריו כלל. ממילא, לא יצאו ימים מועטים עד ששיעורו נתבטל, לאחר שהמשגיח בישיבה (חסיד רוז'ין) ששמע ממישהו שההוא מבזה שם בקביעות את [הרב] שך, כעס מאד ואסר על הבחורים ללכת אליו.

עוד תקופה עברה, אותו 'מגיד שיעור' עקר מעירנו לצפון הרחוק, נתחבר שם לאיזו קבוצה של רקדני 'יחי אדוננו', ועדיין הוא מרקד עימם שם עד עצם היום הזה; ומליבי כבר פרח לו לגמרי, חוץ מזכרון הפטיש של חב"דניקים ל"נעגל וואסער", כפי ששמעתי ממנו לראשונה. 

פעם אחרת שמעתי על חיבתם של אלו ל* הג"פ לסירוגין, כשדיברתי עם חסיד חב"ד העובד כמשגיח כשרות, והלה סיפר לי בגאווה על "הידור" שהנהיג: כל היהודים החילוניים העובדים אצלו ומסתמא לא נטלו בבוקר ג"פ לסירוגין, הוא מכריחם ליטול לפניו, שהרי בלא זה האוכל "נטמא" ונאסר באכילה לאיזה דעות.

אולי חב"דצקערס ודומיהם הם מהמהדרין ב* הג"פ לסירוגין, אך ה* עצמו נפוץ היום לכל רוחב הסקאלה הדתית, מהקיבוץ הדתי עד ארל'ך ונטורי קרתא. ואין פלא בדבר: הוא נזכר בטושו"ע סי' א' - ד', כך שכל מי שרק התחיל ללמוד הלכה, ואפילו לא המשיך להלכות החמורות של תפילה, שבת ומועד, יש בידיו, על כל פנים, את כל אוסף ה* סביב הג"פ לסירוגין; טור, ב"י, שו"ע, כל פלפולי האחרונים (מתי כולי ביתא כד' אמות דמי?! מה יעשה ביום-כיפור ותשעה באב?! האם צריך ג"פ או ד' פעמים כדי לסלק את המים ה"טמאים"?! וכן הלאה והלאה... שוב: מכיוון שה* הזה מצוי בסי' ד', הרי כל מחבר שרק התחיל לכתוב על השו"ע, אפילו התעצל באמצע או קרוב להתחלה, על "דיני" ג"פ לסירוגין כבר הספיק ל*) ומשם הועתק הכל והתגלגל, עם תוספת מרובה על העיקר, עד ל[ספרו של הרב] גאנצפריד המנוקד ולמשנה-ברורה, באופן שאפילו ילד שמתחיל ללמוד בספרי הקיצורים, מובטח לו שיהיה בקי ב"הלכות" המפוקפקות הללו, גם אם לעולם לא ידפדף מעבר לעמוד הראשון.

האם כשהילד הזה גדל, נכנס לישיבה ושומע על אדם גדול אחד בשם רמב"ם, שה"גדולים" כותבים עליו ספרים וחידושים, וה"תמימים" לומדים ממנו ג' פרקים ליום - ישנו סיכוי שאותו ילד מסכן ינסה פעם לחפש את מקומה של ה"הלכה" המפוארת הזו בספר הרמב"ם, למשל?!

מסתבר, למרבה הצער, שלא!!!

* * *

תיתי לי, שמיום שמצאתי במקרה בדברי המלבי"ם שהרמב"ם השמיט בכוונה את כל ה* של ג"פ לסירוגין, כשם שהשמיט את כל ה* שבתלמוד בעניין שדים, כשפים, עין הרע וכיוצא בזה - הפסקתי מייד את הנהגת ה* הזו שנהגתי בה מדי בוקר באורח אוטומטי; והלוואי והחב"דצקערס ה* לא יאכלו אוכל שנגעתי בו!!! הלוואי ובכלל לא יתקרבו אלי, * ו* למיניהם, גם יחד!!!

אך בזאת תמהני על עצמי:

 הרי את שיטת הרמב"ם והשמטתו המכוונת את כל האמונות התפלות שבתלמוד ידעתי וקיבלתי כבר מזמן, עוד לפני שנים, בעת שזכיתי להשליך מאחורי גווי את הקבלה האלילית, לאור באור פני מלך, לבוא תחת כנפי השכינה ולהיעשות רמב"מיסט - ואיך לא עמדתי מעצמי על המסקנה המתבקשת בעניין העבודה-זרה של הג"פ לסירוגין, עד שבמקרה ראיתי דברי המלבי"ם?!

אוי, כמה גדול כוחה של גירסא דינקותא שקרית, ושבשתא כיוון דעל על, עד שאפילו ייעשה האדם גדול מאד בכל חכמה ותבונה, לא ייעקרו ממנו כזבי ילדותו, אם לא בחסד אלוהי!!!

ומכאן פנייתי שטוחה בבקשה נפשית מקירות לבבי אל כל הניאו-רמב"מיסטים שבזמננו, אשר הבנתי כי איזה מהם נתרכזו בפורום זה:

אם ישנו עדיין בלבבכם שמץ חמלה על עמנו, עני ודל, אשר היה לטרף בשיני זאבי ערב, 'גדולים' ו'מרנים' למיניהם, מהאי גיסא, ובכפו של "משיח" מאידך גיסא; אם עוד תרצו לעשות משהו כדי להשאיר זכר מהיהדות של הרמב"ם, להכין לדור יבוא דרך שלישית בין שתי דרכי-מוות שבדורנו בעוו"ה, חסיד או ליטאי, "המודיע" או "יתד", זה נבילה וזה טריפה תועבת ה' גם שניהם, אנא מכם –

פרסמו דבר זה בכל מקום אפשרי, ולכל לראש, למען השם, הפסיקו מייד, כבר ממחר בבוקר, את * הג"פ לסירוגין!!!

טלו ידיכם בבוקר רק פעם אחת על כל יד, כמו לאוכל, כפי העולה מסוגיא דברכות שהעתיק הרמב"ם, ועל זאת ברכו בברכות השחר "על נטילת ידיים", כתקנת חז"ל; אם ר' יעקב בעל הטורים לא ידע להבדיל בין הלכה לאמונות תפלות ועירבב יחד את הסוגיא דברכות  עם * ה"שיבתא" משבת דף ק"ח,  ואחריו נמשכו השו"ע שם וכל האחרונים, האם ניאלץ לסבול מכך עד סוף כל הדורות?!

ואם תפגשו פעם במקרה איזה  'תמים', תרתי משמע, נסו נא לשואלו, אולי, האם היה מסכים לאכול אוכל שהרמב"ם - הרמב"ם, שאת הג' פרקים שלו הוא לומד מדי יום - נגע בו.

אחר כך גם תציעו לו, אפשר, שבכל יום, בסוף הג' פרקים, ילמד, לצד מה שהרמב"ם כן כתב, גם "הלכה" אחת שהרמב"ם לא כתב, ואולי, אבוי, ינסה גם לחשוב, למה לא כתבה הרמב"ם ל"הלכה" זו.

פעם ילמד את ה* של ג"פ לסירוגין; פעם אחרת ילמד, אולי, את ה* של ביצה ובצל שעבר עליהם הלילה - * חרדי בפני עצמו. ה"חפץ חיים" כותב ב"ליקוטי הלכות" על אותו קישקוש: "לא ראיתי להרמב"ם שהעתיק זה, ומ"מ ודאי (!) צריך ליזהר בזה" (ציטוט מהזיכרון). אך הגדיל לעשות האדמו"ר [ר']  יקותיאל צאנזער, שגילה את סיבת ריבוי מקרי הסרטן בדורנו: אין נזהרים בביצה ובצל שעבר עליהם הלילה... חחחחחח... בטני כבר כואבת מצחוק. ה' ישמרנו מהם ומהמונם!!!

אגב, טענו אלו החב"דצקערס כאן בפורום, שאינם לומדים רמב"ם מפני שהם מזדהים עם שיטתו במחשבה, אלא מאחר וברצונם להקיף את "כל התורה כולה". אבל איך יקיפו כך את כל התורה כולה, אם את ה"הלכות" היותר חשובות הרמב"ם דווקא השמיט?!

ביטויים בלתי מתאימים לפורום הוחלפו בכוכביות ותוארים חסרים הושלמו בסוגריים [] כאלה



תוקן על ידי עצכח ב- 20/08/2008 16:34:57




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/11/2008 17:04 לינק ישיר 

בוגי
שאלת חכם חצי תשובה, כלומר את שתי המלים הראשונות הבנת. ובכן פיר = ארבע, אקטין = פינות, (בגרמנית).




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-25/11/2008 11:51 לינק ישיר 

הרשבא

מסתבר שבקטעים הפחות מהנים של היהדות חרג מוישה מווארשא בדברים שהיו מזכים אותו בתואר הנכסף ע"י יענקל מאיישישוק. אבל העיקרון נכון והיה להם ללמוד מניסים מקזבלנקה ורחמים ממרקש שלא לעשות מחריגות עסק.

אגב, מה זה פיראקטין?

תוקן על ידי בוגיעלון ב- 25/11/2008 11:49:49




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/11/2008 18:46 לינק ישיר 

בוגיעלון

תא שמע, בוורשא היה אחד ושמו מוישה אפיקוירס, שמו האמיתי כמעט נשכח מזכרון הכל, והכל הכירוהו בשם מוישה אפיקוירס.
שמע שמו של מוישה אפיקוירס הגיע עד אישישוק, שם היה גר יענקלה פישאינפיראקטין שהיה אפיקוירס לא קטן, נתקנא יענקלה במוישה אפיקוירס הוא גם רצה שיתפרסם שמו בעולם כיענקלה אפיקוירס, עשה מה שעשה הקהיל קהילות ברבים ודרש והתוכח על דת וא-להים, אבל ללא הועיל הוא נשאר יענקלה פישאינפיראקטין.
יום אחד החליט שהוא צריך ללכת לבקר את מוישה אפיקוירס כדי לדעת על מה ולמה זכה לשמו המפואר. אומר ועושה, נסע לווארשא והגיע לביתו של מוישה אפיקוירס וביקש להתארח לשבת, קיבלו מוישה בספ"י ואירוח מושלם.
והנה בליל שבת מוישה אפיקוירס הולך לבית הכנסת שר לכה דודי, אח"כ עושה קידוש בקול גדול, שר זמירות ואפי' מעביר סדרא, ומתעמק ברש"י ורמב"ן, למחרת הולך לתפלה ואח"כ מתענג על החמין וכו'.
לאחר הבדלה, שאלו יענקלה, ובכן הרי אתה ככל המוישלעך ומה זכית לתואר הנכבד "מוישה אפיקוירס" שיצא שמעו בכל העולם ? לא ראיתי שעשית שום דבר יוצא מן הכלל המתאים לתאר אפיקוירס.
אמר לו מוישה אפיקוירס, אתה הינך יענקלה אפיקורס לא קטן אבל עדיין נפשך מתחבטת, אינך שלם עם עצמך לכן מפריע לך ללמוד וללמד לשמור ולעשות. אני מוישה אפיקוירס כבר אין לי שום ספיקות (לא נשאר אצלי גם השנאה לחסידי אלכסנדר), ומה רע בללכת בשבת לשיר לכה דודי, לעשות קידוש ולטבול את החלה ביין המתוק, לאכול טשולנט והרינג, מדוע שלא אהנה מן השבת ככל יהודי.

ועכשיו לשאלתך מה לא מובן לך, הדת היא חממה ומועדון או איזה הגדרה אחרת שיש לך. ככל שפילוסופית אנשים יכולים להבין שהם חיים בטעות, אם כל זה רוב אנשים לא אוהבים לזוז מהגבינה שלהם ומהקולטורה שבה גדלו. ומה מפריע להם ליטול ג"פ לסירוגין. ולכן אין זו שאלה גם לרמבמיסטים מדוע הם נוטלים ג"פ לסירוגין, גם הרמבמיסטים כשמגיע למעשה הם מסורתיים.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-22/11/2008 20:26 לינק ישיר 
סתם הערה לגבי נט"י של תפילה ולסעודה...

שלום לכולם

אי שם, כמה עמודים קודם באשכול, הזכיר דרו"ח שהרמב"ם, וכן התלמוד, משוים בכל מקום בין נט"י לתפילה לנט"י לסעודה. ותמהתי, שהרי הרמב"ם לא הזכיר דבר מדיני הכלי והמים בפ"ד מתפילה, שם מדבר על טהרת ידיים לתפילה, אלא רק בפ"ו מברכות. ושם דקדק להשוות בין הנטילות דווקא לענין ברכה, ומשמע שלא לשאר ענינים.
או שאני טועה?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/11/2008 08:33 לינק ישיר 

הרשבא

לא הסברת למה אתה כ"כ רוצה להיצמד לדת כמו שעושים אותה כיום ('אל תקח לנו את המסורת') ולא לעשות אותה כמו שהיא באמת (או במילים אחרות למה אתה מצדיק את ליבוט על פני חיבוט שלא לחפש גבינה חדשה)? האם אין זה מעיד על חממה גם בלי לדעת בדיוק איזו היא וכדבריך: 'באווירה שבה גדל לא יכל לעשות כלום'? (חוץ מזה שבהודעתך יש מאפיין כפול לחממה מסוימת!)

בכל אופן -  על הרשימה. משפטך 'עיקרם של דברים מתחיל בדעות קדומות' ראוי להיחקק על מעילו של כל ספר תורה!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/11/2008 02:16 לינק ישיר 

בראשית תודה לדרום חוקר, על התיקון בדברי הרב פישר, כי אמנם יש הבדל בין מה שהוא אמר למה שהבאתי בשמו, אך העקרון אותו עקרון, ובכלל אינני יודע אם באמת אמר דברים אלו או אם דקדקו לומר את דבריו בדיוק. ומה שהבאתי דבריו אינם אלא למשל בעלמא.

(כאן אמצא מקום להתנצל על העבר והעתיד שאין אני מדייק בדברים ולא מביא סימוכין, מפני שאין זמני בידי לעשות כן. ולפעמים מצייר אנכי במוחי שבאיזה מרתף בבני ברק יושב כוילל עצכ"ח, המתוחזק ע"י אחד משועי הארץ, אחרת לא נתפס אצלי איך יש לאנשים כה הרבה זמן, ואחד הראיות לכך שבד"כ בימי בין הזמנים אחוז הגלישה קטן בהרבה מבתוך הזמן. ואין לומר דיש להם השפעת הקולמוס ע"י שד, או ע"י שם, דהרי הם מימוניים).

 

כן ברצוני לחדד את הדברים שכתבתי אמש בהיותי נים ולא נים, כוונתי שטענת הברנש פותח האשכול אינה  דוקא על הניאורמבמיסטים, אלא על כל הכיתות והזרמים ביהדות העכשוית. ואביא לזה שלל דוגמאות. שכל אחת מהן הוא נושא טעון כשלעצמו ואולי יש עליו פירכא, אבל יש בפרט כדי ללמד על הכלל כולו.

ואתחיל בענינים השייכים לכל הזרמים.

 

1) ותן טל ומטר מתחילים לומר בא"י בז' בחשון, כדי לאפשר לאחרון העולים להגיע לפרת, מי שנוסע היום לפרת מתחייב בראשו, וגם אם יסע הרי יסע במכונית או במטוס והגשם לא יעכבו, וגשם צריך מיד לאחר החג. ומדוע שלא ישנו הלכה זו, שאינה אלא תקנה דרבנן לצורך הנוסעים.

וכ"ש בחו"ל שלא אומרים ותטו"מ עד ששים יום לתקופה וכבר כתב על כך הרא"ש בתשובה שניסה לתקן זאת דרק בבל שהיה הגשם קללה שלא אספו התבואה מן השדות, היה צריך לדחות לזמן רב כ"כ, אבל באשכנז כבר היו מקומות שהתחלו להתענות על הגשמים, ואעפ"כ מי שאמר ותטו"מ במקום ותן ברכה מחזירים,  וכל מה שצווח הרא"ש לתקן זאת לא הועיל. ומדוע מנהג! מסורת!

 

2) מציצה בשבת, דנתקנה משום סכנתא וכיום אין בזה סכנה, והוי חילול שבת ולית מאן דחש לזה, ואכמ"ל. (כבר דנו בזה באשכולות אחרים וגם אני השתתפתי בדיונים, והאמת תורה דרכה) וכ"כ למה מנהג! מסורת!

ויש לצרף לזה היתר הריגת כינים בשבת, שכל החושב שאסור (כולל הפחד יצחק) יינו יין נסך. (אבל אינו תופס דמיו, ר"ג נדל ז"ל אמר פעם בשיעור, שקדוש בעצם זה רק הקב"ה ומלבד זה אפי' ס"ת אין לו קדושה בעצם, כששמע זאת אחד מהקנאים בלדרמן, הלך והחזיר לר"ג את היין שקנה ממנו, א"ל ר"ג, אתה רוצה להחזיר בבקשה, אבל דע לך שיין נסך תופס דמיו).

 

3) ספרדים אומרים בקדושה וכן כתוב בתורתך, כף פשוטה (סופית) בשו"א, וכן נביאך כף בשו"א, ועפ"י הדקדוק צריך להיות לנקד תחת הכף בקמץ, וכן במקומות רבים בתפלה שאינם עפ"י הדקדוק. (וכבר עמד על כך הבן איש חי, ונתן התנצלות עפ"י הקבלה), ואיש מצליח בסידורו תקן עפ"י הדקדוק, והוציאו עליו פשקווילים ברחובות. הוי אומר על תבלבל  את המח עם הדקדוק אנחנו יש לנו מסורת של עמי ארצות שלש מאות שנה שכך צריך לומר.

 

4) דגנים המזוהים כיום כשיבולת שועל וכוסמין, אינם מה שהתכוונו חז"ל, עי' בספר הצומח והחי במשנה, ועפ"י זה הרי הם כתירס, אין ברכתם המוציא או מזונות ואין לברך עליהם ברכת המזון, וא"צ להחמיר לגבי חדש. ויש סיפור לא מוסמך בויקפדיה שהגרש"ז כשנתים לא בירך מזונות על שבולת שועל, עד שגער בו הרב אלישיב, מה? בשביל שפרופסור אחד אמר אתה משנה מהמנהג, הסיפור מסתבר לא נכון, אבל המציאות של הסיפור הוא העובדה, מי מבלבל לנו המח עם הד.נ.א. של החיטה, לנו יש מנהג, מסורת.

ואפשר להוסיף לזה מיץ תפוזים (המצוי באמריקה) הנעשה מתפוזים שנשתלו במיוחד למיץ שברכתו צריך להיות בורא פרי העץ עפ"י ההלכה הטכנית.

 

5) איסור נגיעה (תספורת) בשערות הזקן, (חוץ מכל הויכוח על הרמ"ע מפאנו, שכתב החת"ס הלא מהם והמונם מתגלחים כמוש"כ בבאר עשק). בשו"ת "סוד ישרים" לבן איש חי כתב תשובה שגם עפ"י הזוהר מותר לספר הזקן, והשמיטו תשובה זו בדפוסים חדשים (כיום יש מהדורא שהחזירו עטרה ליושנה), כלומר מי אתה ר' יוסף חיים שתבא ללמדנו מה כתוב בזהר, הרי המנהג וכולם אומרים שעפ"י ספר הזהר אסור לספר.

מענין לענין, בשו"ת חסידי חשוב (שהיארצייט שלו בימים אלו) כתב "ושרא ליה מארי" על הגר"מ פיינשטיין על שהתיר להתגלח בחוה"מ, מחמת אפוכי מטרתא למה לי. תשובה לאחר מכן (שנכתבה בשנה אחרת לגמרי, רק אחר שסידרו השו"ת לפי נושאים נדפסה בסמוך), התיר לעשות חלקה (אופשעריין) לבן ג' בחוה"מ. הוי אומר גילוח שהוא טריף להתיר בחוה"מ, "שארי ליה מארי", אמנם חלקה המוסיף קדושה וטהרה, מותר.

 

6) איסור חדש בזמה"ז בחו"ל דהוא דאורייתא לדעת רבים מהראשונים, חסיד המחמיר ע"כ אין לו חלק ונחלה בזה ובבא, ומוציא לעז על הראשונים, וכן בחסידיות מסוימות להמברך בורא פרי אדמה (ולא שהכל) על תפוח אדמה. וכן אצל החסידים מי שאינו מקיים "מצות עירוב" (ככל שיהיה העירוב דיעבד דדיעבד), הרי הוא מבטל מצות עשה של קידוש ה'.

 

7) חכמים תקנו כתובה לאשה כדי שלא יהיה קל להוציאה. מאתים זוז כיום הם או כמאה חמישים דולר, או חמש מאות דולר ולדעה אחת אלפיים דולר. הרבה יותר יקר להחזיק את האשה אפי' חודש אחד, מאשר לגרשה. למה אף אחד לא חש לתקן מצב זה. וזאת רק דוגמא של קצה הקרחון בנושאים אלו. אף אחד לא רוצה להזיז את המסורת כמה שתהיה לא רלוונטית.

בגט וכתובה יכתבו שמות בלועזית באיות שאף אחד לא יכול להכיר את השם האמיתי עפ"י זה, עפ"י כללים שעבר עליהם הקלח, במקום לכתוב בשפת המקור. וכן יכתבו בעיר דיתבא על נהר וכו', כשאף אחד לא יודע היכן בדיוק נמצא נהר זה ואיך כותבים את שמו, במקום לכתוב שם העיר והמדינה והזיפ קוד (מיקוד). ואת מספר התעודת זהות וכו'.

(והאמת שחז"ל בעצמם היו כביכול הרפורמיסטים הגדולים ביותר והם תקנו את כל התקנות החדשות, ומצאו לנכון להיות עדכנים לצו השעה, ואנו ההיפך הגמור.

גם כשמצאו חז"ל מישנה שלא מתאימה לדעתם ביטלו אותה ואמרו חיסורי מחסרא, כמו במשנה של רוצח שנתערב באחרים ימותו כולם, ודחקו בגמ' חיסורי מחסרא ומדובר בשור הנסקל שנתערב, וכי היה להם גירסא אחרת במשנה, אלא שצו ההגיון הכתיב להם שדין זה אכן לא יתכן, והש"ס מלא בזה).

 

8) כשאמרו חז"ל שיעור כזית התכוונו לכדור בייסבול, וכל מה שתשכנע, תמיד אחד שאכל פיתה שלמה ישאל אותך האם יש בזה כזית? ולא יאמין לך שחז"ל התכוונו באמת לכזית. כיום יודעים אנו בדיוק מה הוא השיעור ושהוא שיעור נפח וכו' דבר לקיר.

שיטת ר"ת בצאת הכוכבים לא מתאימה עם המציאות (חוץ ממה שאחז שהעולם ישר, עי' בדבריו בספר הישר, ובתוס' רי"ד פרק במה מדליקין). כל מי שלמד את הנושא מבין זאת (עי' בספר מעגלי צדק לפרידמן, ובספרים של ביניש). כאן משהוא התחיל לזוז, אבל אצל חלק מהחסידים עדיין אסור להתפלל לפני השקיעה ראשונה או שניה מנחה.

 

9) ספרו נא לחסידי חב"ד שיש אתרוג אחר חוץ מהאתרוג שהמלאך גבריאל הביא מגן עדן ונטע בקלבריא או בקורפו או השד יודע איפה. ושאת הטכניקה של הרכבה ידעו גם בזמן המשנה תספר לחזוןאישניק על אתרוגי רוח הקודש שלו.

 

10) ומה יענה חסיד ברסלב כאשר תאמר לו שהרמב"ם בפ"ג ה"ג מהק"ש פסק שאסור להגיד קריאת שמע בבית הקברות או בתוך ד' אמות של מת (ולהב"ח ואחרים כל הבית שנמצא בו קבר) ואם אמר לא יצא, וצריך לחזור ולקרוא . והחרה אחריו בש"ע אור"ח סי' ע"א סעי' ז'. וגם להחולקים, רק סוברים שאין צריך לחזור ולקרוא, אבל לכתחילה בודאי שאסור.

וזיל בתר טעמא דלועג לרש, גם אמירת תהלים שאינה לכבודו של המת אלא לתפילה אסורה בבית הקברות או בד' אמות של מת, וע"ז מה יענה כל עם ישראל.   מסורת, מנהג, מסורת. ממש כמו בהצגת ה"כנר על הגג".

וכן כהנים בקברי צדיקים, בקבר רשב"י כמדומני יש כל יום ברכת כהנים, ועם כל ההתנצלויות של הסבא קדישא אלפנדרי בשו"ת שלו, ואחרים, מהיכן באה התעוזה לעשות זה לכתחילה, ולעבור על דאוריתות (לא כהראב"ד) כל יום, וכי בשביל שאנו מדמים נעשה מעשה ?

 

ועל תקיעה בר"ה שחל להיות בשבת בירושלים, עי' ערך ר' עקיבא יוסף שלזינגר, וכהנה רבות.

 

ומה עלי להאריך הרי לפניכם ספר "בשמים ראש" עם הפירוש "כסא דהרסנא", שברוב רובו של הספר הוא הציג דברים מעין אלו לאוזן הרגישה לשמוע.

 

וכן הוא בדעות האנשים שעיקרן של דברים מתחילין מדעות קדומות, לדוגמא הרב בעל שה"ג שהיה פיקח וחכם גדול, וקרא כל ספר החזיונות ושער הקדושה גם החלק שלא נדפס, כמו שתראה ממש"כ במערה"ס ערך "חיי עולם הבא". וכל זה לא הביאו לפקפוק אפי' קל, וכל זה מפני שבאווירה שבה גדל לא יכל לעשות כלום (נסיון שא"א לעמוד בו כדברי האיזביצ'ר בפרשת פנחס). ובערך הנ"ל גם ציין שהיש"ר מקנדיא הללו ושבחו, וכי לא הבין או לפחות חשד שכל המצרף לחכמה נכתב בלשון סגי נהור.

 

בקיצור ספרן סיכם זאת במילה אחת "אלעס איז סוציולוגיע"  ורק אוסיף על דבריו שלא הכל סוציולוגיע, כי יש גם הרבה פוליטיקה.

 

ומה לכם כי תלינו על המימוניים שנוטלים ג"פ לסירוגין, זו תלונה כללית על המצב העגום בימינו.

רק היה מענין אותי לשאול את אחד מהמשגיחים התמימים הנז"ל באם עושים ג"פ לסירוגין לכל עגבניה הנכנסת למטבח.

 

ולבוגיעלון שהקשה סתירה בדברי אשיב שאני טוען שהדת היא כיום כמו שעושים אותה ולא כמו שהיא באמת. ומה אתה כבר יודע על החממה שגדלתי?. עכ"פ גם אני קראתי את הספר "מי הזיז את הגבינה שלי".





דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-20/11/2008 14:16 לינק ישיר 

ספרן

בעיקרון נראה שתופעת כדור השלג היא אכן 'כמעשה קוף' והדבר רק תלוי בכמות ובכוח הקופים שיש להם ענין להסתובב סביב הכדור המסוים. בפועל נדמה שדוקא אלה המבקשים לחשוף את הכונה המקורית ישארו תמיד במיעוט עם כדור קטן יחסית. המפעל שלהם דורש כישרון ועוד יותר העמקה (ראה אשכולי על כישרון מול העמקה). לעומת זאת כדור ההישארות בחממת המסורת והכדור הנגדי של הניסיון ליהנות משני העולמות (דת ו'דרישות הזמן') הם כדורים עם מנוף וזרם עוצמתיים בהרבה. בכל זאת אין להתייאש מהסיכוי שמרוב אויר-הבל הם יתפוצצו ואז ישרוד רק הכדור המוצק של חושפי הכונה המקורית.

(אתה חושב שעקרונות המגמה הפמיניסטית בימינו נוגדים לכונה המקורית?)

בלבו, שמעת מה הרעבע אמר? ש'משנתפרסמה אמונה' גם אם היא ללא בסיס 'צריך להאמין בה' כמו רובוט. (קראתי כאן שאמר כך איזה רעבע לגבי האמונה בגלגול.) אז כל שכן אם תתפרסם האמונה שלהאמין בשטויות למרות פרסומן זה הבל ורעות רוח!




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2008 11:58 לינק ישיר 


דרום,

ושוב חזרנו למחלוקת הראשונים אם אפשר/שייך - מבחינה נפשית -ציווי להאמין.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2008 11:41 לינק ישיר 

הרשבא כתב

קראתי בפורם באישהוא מקום שאחד שאל את ר' שלמה פישר על כך שהקבלה בעמינו היא תורה חדשה, והשיב לו שגם תחיית המתים היא תורה חדשה.

***

http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?whichpage=17&topic_id=150702&forum_id=1364#r_15


פעם שאלתי את הגר"ש פישר, איך הוא סובר שאת ספר הזוהר חיבר רשב"י, והרי היום כבר הוכח בצורה מוחלטת, שספר הזוהר התחבר בתקופת הראשונים???

והוא השיב: יש הרבה אמונות מחודשות ביהדות, גם האמונה "בעולם הבא" מחודשת היא, ובעת העתיקה לא הכירו אותה, אבל משנתפרסמה אמונה זו צריך להאמין בה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/11/2008 11:04 לינק ישיר 


בוגי,

האם בתופעת כדור השלג, הנך מבדיל בין טיעונים המבקשים לחשוף את הכוונה המקורית, לכאלה שמבקשים להתאים את התורה לדרישות הזמן (למשל עלייה לתורה של נשים בעקבות המגמה הפנימיסטית) או שהכדור פועל - כך מסתבר - כמעשה קוף, ללא הבדל ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2008 10:46 לינק ישיר 

הרשבא

יש סתירה בדבריך.

אתה כותב קודם:

'ואני טוען שדת היא כמו שעושים אותה, ולא כמו שהיא באמת.'

ואחר כך אתה כותב:

'ובבקשה אל תיקח מאיתנו את המסורת שעליה גדלנו.'

ובכן הברנש* (שאגב למרות זיקתו החבדית מטיל גם בחבד את רפשו) פשוט 'עושה את הדת - מסורת'. אם בציצית התכלת יצליחו הברסלבים/זילברמנים/תמהונים שהדבר יתקבל (נגיד אם זה יעלה הרבה יותר זול) אז זו תהיה ה'תורה חדשה' שבדבריך ותהיה חייב בהטלת תכלת. ככה נוצרות ה'תורות החדשות' בין מימין ובין משמאל. מישהו טוען למענן שהן מייצגות את הכוונה המקורית של התורה והטיעון מתגלגל כמו כדור שלג. לכן מה הברנש כי תלין עליו?

נראה כי הבעיה היא שלך שאינך רוצה שינוי מהחממה שבה גדלת אתה ולא שאיכפת לך על לקיחת המסורת שלנו (ומכאן הרבה מקנאותך שהפגנת פה ושם).


*(אני קורא לו 'ברנש' כי איני יכול לעקוב אחר תחלופת ניקיו ודוקא הניק קליקלס ראיתי ששב בתשובה אולי כמו האמריקאים שבחרו באובמה .)


תוקן על ידי בוגיעלון ב- 20/11/2008 10:45:04




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2008 09:00 לינק ישיר 


אגב, מדוע מאמרו החשוב של חיים סולובייצ'יק לא זכה עד היום לתרגום עברי הולם באף במה (ואגב דאגב, ראה את התיאור המעניין עליו והחברותא שלו, נחמה לייבוביץ, בספרה החדש של חיותה דויטש)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2008 08:56 לינק ישיר 


ואם כן, כיום הינם מחוייבים למנהגי והשקפת כל מקום בהווה וחזרנו לדברי הרשבא.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/11/2008 08:50 לינק ישיר 

ספרן,
מטרת הניאו היא להרחיב את גישת הגר"א לצבור הרחב.
האם הגר"א לא חשב שמן הראוי להרחיב את גישתו אלא שלא רצה להכנס למחלוקת או שלא היו לו את הכלים לכך?
הרי לפי המסופר, אחת הסבות שתלמידיו עלו לארץ היא כדי שיוכלו לנהוג כאן כמנהג הגר"א ללא מחויבות למנהגי הקהילות בליטא.

וחזרנו לחיים סולובייצ'יק.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/11/2008 08:45 לינק ישיר 


בע"ב,

הגר"א שמר את השינויים בהלכה שערך, רק לעצמו ולתלמידיו המקורבים, כך שעל הניאו, דוגמת זילברמן/טל ודומיהם להצטמצם בחוגם הקרוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > נטילת ידיים של שחרית לרמב"מיסטים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 8 9 10 לדף הבא סך הכל 10 דפים.