בית פורומים בחדרי חרדים

תשלומי הניזק - דף יומי

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-20/1/2009 10:43 לינק ישיר 
תשלומי הניזק - דף יומי

ב"ק ט"ו ע"א
"תנן הניזק והמזיק בתשלומין, בשלמא למאן דאמר פלגא נזקא ממונא, היינו דשייך ניזק בתשלומין.
 אלא למ"ד פלגא נזקא קנסא, השתא דלאו דידיה שקיל בתשלומין איתיה ?
 לא נצרכא אלא לפחת נבילה".

הגמרא מחפשת כיצד יש לנו מצב שהניזק גם משתתף בתשלומים הרי בפשטות רק המזיק משלם ולא הניזק.
אז למ"ד פלגא ניזקא ממונא, הניזק משלם חצי נזק בכך שמפסיד התשלום ולמ"ד קנסא, מפסיד את פחת הנבלה.

קשיא לי,

לכאורה, בכל נזק יש לניזק עוד כאלו "תשלומים", דהיינו כסף או שווה כסף שהוא מפסיד ולא מקבל עליו פיצוי.
ניקח למשל אם אדם שובר לחברו את החלון, ונניח שהוא אפילו לא עושה לניזק בעיות ולא מטריח אותו לבי"ד ומוכן לשלם טבין ותקילין דמי תיקון והתקנת חלון חדש.
הרי הניזק צריך עכשיו לחפש זגג, להזמין אותו , לודא שהוא בבית כדי שיוכל להיכנס, לפעמים רק למצוא זגג בדפי זהב לוקח שעה. מי ישלם לו על השעה הזו ? ומה אם הזגג לא יכול לבא אלא רק מחר ? בינתיים יש לו קור בבית , וכו' וכו'
כנ"ל אם למשל נהרג שורו , הוא צריך לכתת רגליו לשוק הבהמות ולמצוא מומחה שימליץ לו על שור ועד שהוא קונה אותו וחוזר איתו, מי ישלם לו על כל ימי העבודה שהפסיד שאין לו שור לחרוש ?
הרי רק בנזקי אדם יש שבת בושת צער וכו'
בנזקים  אחרים אף אחד לא משלם על כל זה.
אם כן, היתה הגמרא יכולה להעמיד את כל הנזקים הנלווים לכל נזק שזה תשלומי הניזק.





דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/1/2009 12:07 לינק ישיר 

יישר כח. אתה גדול. תזכה לשנים רבות, טובות ונעימות.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/1/2009 11:50 לינק ישיר 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/1/2009 11:23 לינק ישיר 

אגב אם כבר מדברים בגמרא זו
צבוע שנהיה עטלף לאחר 7 שנים ואחר כך ערפד וכו' עד שנהיה לשד.
האם יש ביאורים על ברייתא מופלאה זו ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/1/2009 11:22 לינק ישיר 

יישר כח גדול. ברוך שכיוונתי. רק שלא הבאת את תירוצו.
יש שם תירוץ גם כן ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/1/2009 11:03 לינק ישיר 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/1/2009 10:23 לינק ישיר 

במקום לפתוח אשכול חדש נמשיך כאן

שאלה בדף ט"ז ע"ב
"רבי אלעזר אומר אף הנחש, והא אנן תנן ר' אלעזר אומר בזמן שהן בני תרבות אינן מועדים והנחש מועד לעולם? תני נחש".
 
המשנה מביאה דעת ת"ק שיש 6 חיות מסוכנות שהן מועדות מתחילתן להזיק. ואלו הן:
"הזאב והארי והדוב והנמר והברדלס והנחש ".
רבי אלעזר חולק על חמשת הראשונים וסובר שניתן לביית אותם ואז הם לא מועדים. 
על הנחש הוא מסכים לת"ק. 
והנה הברייתא מביאה שרבי אלעזר אמר: "אף  הנחש", היינו שגם הנחש מועד מתחילתו. 
שואלת הגמרא, משמע שרבי אלעזר משווה בין הנחש לרשימה של ת"ק והוא כמוהם והלא רבי אלעזר סובר שהנחש שונה מכולם שלא ניתן לביית אותו . לכן הגמרא אומרת שצריך לשנות הגירסא.
וקשיא לי, לכאורה היתה הגמרא צריכה להקשות קושיא יותר בסיסית,
הרי ת"ק גם הזכיר את הנחש ברשימה שלו, אז מה מוסיף ר' אלעזר 'אף הנחש' ? 
ובאמת הגמרא לפני כן שאלה כך על רבי מאיר שהוסיף את הצבוע שהוא אפא ואם הברדלס הוא אפא הרי שר' מאיר לא הוסיף כלום. למה כאן לא שאלה הגמרא את השאלה המתבקשת הזו ?
 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2009 12:08 לינק ישיר 

יישר כח ריקא
מזמן לא דיברנו.

אתה אומר שכל ההוצאות הנלוות הן רק גרמא וגרמא בניזקין פטור.
אכן לא שמתי לב לכך.
הנזק הוא כמה השור היה שווה קודם וכמה עכשיו ולזה מחפשת הגמרא שותפות של הניזק.
אכן דבריך נשמעים נכונים.

יישר כח




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2009 11:58 לינק ישיר 

ההוצאות והטרחה שהזכרת אינם חלק של הנזק לרכוש.  אם, למשל, השור היה שוה אלף שקל לפני ההיזק ועכשיו שוויו רק חמש מאות, והניזק צריך לשכור שור אחר במאה שקל עד שיתרפא שורו, אמנם הניזק הפסיד שש מאות שקל, אבל ההפסד בשור הוא רק חמש מאות, אשר בהם הוא אינו משתתף בכלל.  נוסף לזה, היה לו היזק שני בסך מאה שקל, שבו בעל השור המזיק הוא רק גורם, ולכן הניזק משלם את הכל, כמו כל היזק של גרמא. אבל בנזק לשורו אין הניזק משתתף כלל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2009 10:52 לינק ישיר 

אין הכי נמי,
אבל בנזק שאדם מחפש אחר קניית שור או זגג המזיק צריך לשלם הוצאות מסביב.
אין שום מקום כתוב שלא צריך לשלם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > תשלומי הניזק - דף יומי
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר