בית פורומים עצור כאן חושבים

מחרדיות לחילוניות ללא אפשריות ביניים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-26/6/2013 10:59 לינק ישיר 
מחרדיות לחילוניות ללא אפשריות ביניים

חרדים רבים המאוכזבים מאורח החיים החרדי יוצאים ממנה, רובם ככולם אינם עוזבים לטובת חברות דתיות אחרות דוגמת הדתיים לאומיים, כל שכן שאינם מצטרפים לקבוצה עצכחניקית כלשהו שלא קיימת, אלא עוזבים את הדת לחלוטין. פעמים רבות הם נשאלים על ידי האחרונים, מאחר ועיקרי טענותוהים מתרכזים כלפי החרדיות, למה הפסול שהם מצאו בה גורמת להם לעזוב את היהדות, וכי למהש לא יישארו יהודים מודרניים טובים, רק בלי החליפה השחורה?

 

 

מאחר ובעיני שאלה זו מבוססת על טעות יסודית בתפיסת הדת, ובאשר היותה נשאלת פעמים רבות ורלוונטית ליסודות רבים שנידונים פה, אני מעתיק כאן רשימה שכתבתי בפורום אחר, בעקבות מאמר בJewish Press    [http://www.jewishpress.com/indepth/opinions/haredi-dropouts-should-try-modern-orthodoxy-first/2013/06/20/]שטען את הטענה הזאת. לטובת החברים שלא מסתובבים שם, אני מעתיקו גם לכאן.

 

קודם כל, לא צריך באמת הסברים למה מדובר בפתרון מעשי, זה שיש כאן מאות או אלפי אנשים שהפתרון הזה היה לכאורה אמור להועיל להם ובפועל אין (כמעט) גם אחד שעשה אותו מספיק להראות שזה לא מעשי.

 

אבל לצורך הענין, אפרט מקצת מן הסיבות המראות את חוסר התוחלת שבהצעות מעין אלו.

 

1.         הקשר בין החברה החרדית/חסידית לבין החברה הדלי"ת/מודרנית, איננה יותר מקשר 'על הנייר'. שרשמית שניהם שייכים לדת משה וישראל, אבל כמעט בכל מובן אחר אלו חברות שונות שרחוקות זה מזה בכל פרמטר אפשרי, לטעון על יוצא שהיה לו ללכת לשם זה בערך כמו לטעון שבאינדיונזיה יש כת מוסלמית מושלמת מכל מיני בחינות וראוי לעבור אליה.

2.         הקושי העיקרי ליוצא, פנימיות וחיצונית, הוא לפרוץ את גדרי החברה שאליה נולד. זהו החלק הדורש את מירב המאמצים הנפשיים והאומץ שבכל הסיפור הזה. מבחינת הקושי הזה כמעט שאין הבדל בקושי בין לעבור לחברה חילונית או בכלל בודהיסטית לבין לעבור לחברה המודרנית. רוב היוצאים לא מחפשים את החברה האידיאלית אלא נפלטים מתוך החברה שלהם לתוך החברה הקרובה ביותר. זה בעצם נובע מתוך נקודה 1, אילו בין שני חברות אלו היו יחסי זהות מסוימים, אילו היו רואים את עצמם כשני נוסחאות שונות של הדת, בערך כמו חסידים וליטאים או חסידיות שונות, היה אולי משהו בטענה שמעדיפה מעבר בין החברות על יציאה (הגם שגם לעבור קהילה בתוך החרדיות כאשר יש הבדל אידיאולוגי זה לא משהו שעובר תמיד בקלות), המציאות הוא שאלו פחות או יותר שני צורות חיים שאגב מתבססים על הדת היהודית, וכמעט שאין תחושת אחווה ביניהם. לצאת לחברה המודרנית זו פריצה שדורשת אותו אומץ, ואולי יותר אומץ, כיציאה לעולם החילוני.

3.         ההבדל בגישה בין החרדי למודרני אינו רק הבדל בחומרות מסוימות או בפתיחות מסוימת. זה הבדל יסודי ביותר, ומי שיסוד התפיסה שלו חרדי אי אפשר לו גם כשכופר להיות מ"א. המ"א יוצא מתוך הנחה שמפרידה בתודעתו בין הדת לבין החיים, כל ה'פשרות' וכו' שהם עושים בפועל, נובעים מתוך הנחה הרבה יותר עמוקה שמפרידה את החיים לגורמים רבים. חרדי שמחונך באותו אינטנסיביות דתית שכמותה ניתן למצוא אולי רק במנזרים, ושמבחינתה זה הכל (גם אם החרדי יבלה וילמד כו' יותר מהמ"א, עדיין התפיסה תישאר), מבחינתו אין כל ערך במציאת נוסחאות פשרה כאלו וכו'. ניתן כמובן להתווכח עם הרעיון היסודי הזה, אבל זה יותר ענין של חינוך וחיים מאשר אידיאולוגיה.

4.         כפי שהעיר כבר מישהו (וסליחה ששכחתי מי), היציאה הוא תהליך ארוך מאד, שמתחיל בערעור על השיריים וכלה בערעור על השמיים. רוב מי שיצא לחילוניות גמורה, כבר היה באיזשהו שלב משהו כמו מ"א. גם אם לא סוציולוגית. ורבים שמזדהים ככה בפירוש בשלב מהשלבים. לטעון על יוצא מעולם חרדי להיות מ"א זה אותו דבר כמו לטעון על מ"א שיצא. רובם עברו את זה והבינו את הבעיות גם בנוסח הזה של הדת.

5.         5. הטענה הזו של המ"א די עלובה. בסך הכל הם טוענים "אתה לא צריך להתחלן כדי ללמוד בקול'ג, אתה יכול לעשות את זה אצלנו". אבל הם שוכחים שלא מחפשים קהילה כדי ללמוד באוניברסיטה, את זה כבר יש באוניברסיטה עצמה. אין שום 'גליק' גדול בהיתר ללמוד באקדמיה או להיות חלק מתרבות. אם לקהילה יהודית יש מה להציע, זה בחלקים היהודיים/דתיים של החיים, לא באוניברסיטה. וחלקים אלו, לצערנו, כבר יותר טובים בחרדיות. כפי שכתב שלום דין, אם הוא מחפש חווייה דתית הוא כבר מעדיף בהרבה את הקוגל ואוה"ח הק" של סקווער מאשר זו של כל המודרניים המסובכים.

6.         המ"א (וקצת גם החברה הדלי"ת בארץ), הם בעצם פרזיטים משני הצדדים. התרבות החילונית הוא בסך הכל אותה תרבות חילונית כללית, והיהדות שלהם נסמכת במידה רבה על ה'שחורים'. בלי החברה החרדית והחילונית הם לא יכולים להתקיים. גם ה'קריאה' הזאת לאקס-חרדים 'בואו אצלנו' הוא סוג של פרזיטיות, הם רוצים ממישהו שהחרדים השקיעו מנפשם ומאודם לתת להם את ההון היהודי לעבור אליהם ולחלוק את זה אתם. אין שום אידיאל גדול בלהיות חברה שגונבת קצת מפה וקצת משם ולא יכולה להתקיים בשום חלק רוחני שלה על עצמה.


o/\o



תוקן על ידי מנהלי_משנה ב- 30/06/2013 12:04:21




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/9/2013 00:53 לינק ישיר 

ירוחם

את הציטוטים האלה אני מכיר ,ובכל זאת,,,,,,,,



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/9/2013 00:36 לינק ישיר 

בליצר
אם לדייק- הצדוקים קדמו לפרושים. השם נלקח

יחזקאל פרק מד פסוק טו

הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק אֲשֶׁר שָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת מִקְדָּשִׁי בִּתְעוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵעָלַי הֵמָּה יִקְרְבוּ אֵלַי לְשָׁרְתֵנִי וְעָמְדוּ לְפָנַי לְהַקְרִיב לִי חֵלֶב וָדָם נְאֻם אֲדֹנָי יְקֹוִק:


 שושלת צדוק הכהן  מזרעו של פנחס- לו הובטח כהונת עולם



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/9/2013 19:45 לינק ישיר 

ירוחם

יוחנן כהן גדול הפך לחרדלניק לא לחילוני,

את האמת ,חבל שאין תמונה ברורה על הצדוקים איך ומתי או מי התחיל,



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 15:05 לינק ישיר 

בליצר
מה אתה אומר על יוחנן כהן גדול שחזר בשאלה בגיל 80? הוא גם רצה פריקת עול, להזכירך כי הוא כבר היה גיבור..



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/9/2013 14:39 לינק ישיר 

בדיוק כך ,יש לי יצרים שלא ממש באים לידי מימוש ועול לא קטן על הראש בוא אחפש אם יש מקום להתחמק ממנו,



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 14:34 לינק ישיר 

בדיוק זה מה שכתבת.
ואתה בכלל לא מרגיש את הסתירה בדבריך.
הרי לדעתך אם הוא נבון ובעל יצרים בריאים (כל התכונות הטובות...)הרי הוא צריך לדעת שאין טעם בשאלות כי האמת נמצאת ממילא איפה שינקת את חלבך.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 14:24 לינק ישיר 

[quote]

אפרים
,כל בחור נבון עם רצון לחופש ויצרים בריאים שואל את עצמו שאלות של ,,אולי ולמה,


זה מה שכתבתי,ודו"ק



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 14:12 לינק ישיר 

הרי אמרת קודם שאדם נבון חוקר. אז מה הטעם בחקירה  אם הוא יודע שהאמת מונחת היכן שינקת את חלבך?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 13:59 לינק ישיר 



למי שרוצה להמשיך לחקור ולא להשאר כל ימיו בעולם צר כעולם נמלה אתה קורא לו עקשן?




[/quote]

הנה אמרת את זה בעצמך ,עולם צר כמו נמלה ,תחקור מה זה אומר ומה זה כולל ומה באמת הינך מפסיד בעולם הצר והגעת ישר לכל המניעים שהצבעתי עליהם,
דרכו של עולם שהאמת מונח היכן שינקת את חלבך ,בכדי לפקפק באמת זו הינך צריך מניעים ...........



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 13:48 לינק ישיר 

ביליצר,אם אתה מסכים עם העובדה שכל אדם נבון מעוניין לחקור -מי אתה שתשים גבולות לחקירה ?

למי שרוצה להמשיך לחקור ולא להשאר כל ימיו בעולם צר כעולם נמלה אתה קורא לו עקשן? מי שמך לקבוע גבולות ולומר שלחקור קצת -זה יופי !זה מתאים לכל אדם נבון! אבל מעבר לזה זה כבר מוגזם,זה כבר בגלל היצרים והתאוות?מי אתה שתקבע את הגבול?


ואולי תאוות הידע  זה משהו אחר לגמרי שאתה לא מבין והוא הרצון להגיע כמה שיותר קרוב אל האמת ?


תוקן על ידי אפריםבן ב- 10/09/2013 13:50:21




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 13:35 לינק ישיר 

ירוחם

נו באמת ,עולם הפוך?עיין מה שכתבתי לאפרים



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 13:33 לינק ישיר 

אפרים
אתה לא חושב שזה צר לומר על מי שלא חושב כמוך שעולמו צר,
אין עניין לנסות להתחמק מהמלה ,,מניע,, רק בגלל שהוא מוריד אותך מדרגה אנושית לדרגת צרכים בהמיים או חופש,גם אלה אנושיים,
המח חוקר על כל דבר שיש לו מניע ,כל בחור נבון עם רצון לחופש ויצרים בריאים שואל את עצמו שאלות של ,,אולי ולמה,,
בגלל שיש תשובות מספיקות בכדי להרגיע את מי שמעדיף להאמין הוא ממשיך את מסלול חייו בביטחה כרוב רובו של חביריו,
מי שמתעקש להמשיך לחפור יש לו גם מניע מתעקש ,חופש ,פריקת עול ושאר יצרים,
אותו דבר גם לגבי המאמין ,יש מניעים להאמין ,שכר ועונש חברתי ,שכר ועונש רוחני ,ובעיקר ביטחון של אבא להשען עליו,



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 13:30 לינק ישיר 

בליצר
אני מתאר לי כי לא עברת תהליך כזה.
החשיבה והחקירה אינה  תוצאה של רצון לפריקת עול מכל סוג שהוא,  פריקת העול היא התוצאה של החקירה והדרישה.
לא תמיד יש פריקת עול, לפעמים במקום פריקת העול יש חיים  לא טובים ונעימים כבעבר.

אחד אומר לחברו- אני מכניס אבנים לנעליים בר"ה בבית הכנסת שאסבול ביום הדין,
-ואני בלי אבנים בנעליים מרגיש בר"ה בבית הכנסת כאילו אני עומד על גחלים לוחשות.

ייתכן
קוגל שורשה - כעיגול



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/9/2013 13:04 לינק ישיר 

ביליצר,אתה מסיק מסקנות מתוך העולם הצר שלך שבו עברת שטיפת מוח מגיל 0 ועד היום.אינך יודע כלום על עולמם של אחרים והתוצאה היא שמי שקורא את דבריך מבין כמה דל עולמך.
אנשים חוקרים כי יש להם מוח. התאווה של בני אנוש היא תאוות הידע.החקירות מתחילות מגיל 0 ונמשכות כל החיים.
אתה נולדת לתוך קופסא סגורה ואטומה שבה מוריך והוריך סיפרו לך שמי שחוקר הוא בעל תאווה ולכן לא חקרת ולא דרשת.
את האומללות שלך אל תשליך על אחרים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/9/2013 12:59 לינק ישיר 

ר' ירוחם, מה שורש הקוגל?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מחרדיות לחילוניות ללא אפשריות ביניים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 11 12 13 לדף הבא סך הכל 13 דפים.