בית פורומים בחדרי חרדים

הרב שמואל טל: "אסור מהתורה לעשות שום שימוש טיפולי בשיטת 12 הצעדים מחמת הכפירה בעיקרי האמונה"

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-31/5/2015 00:59 לינק ישיר 
הרב שמואל טל: "אסור מהתורה לעשות שום שימוש טיפולי בשיטת 12 הצעדים מחמת הכפירה בעיקרי האמונה"

ראש ישיבת תורת החיים קובע בחוברת חדשה כי "אסור מהתורה לעשות שום שימוש טיפולי בשיטת 12 הצעדים מחמת הכפירה בעיקרי האמונה". על הרבנים האוחזים בשיטה "תכנים מקולקלים"

שיטת '12 הצעדים' – טיפול קבוצתי לגמילה מהתמכרויות שוב עולה לדיון בין רבני הציונות הדתית.

בחוברת חדשה שהוציאה ישיבת 'תורת החיים', בשבוע שעבר, תחת הכותרת: "חובת ההתרחקות משיטת 12 הצעדים והתיקון הנדרש" מובאים סיכומים מדבריו של ראש הישיבה הרב שמואל טל בנושא.

השיטה עצמה פועלת כבר כמה עשורים בארה"ב, בעיקר בקרב מכורים לאלכוהול ("אלכוהוליסטים אנונימיים"), אך ישנם גם קבוצות למכורים לסמים, הימורים, שומרי משקל ושאר התמכרויות כולל נפילות באינטרנט. השיטה כשמה מורכבת מ-12 שלבים, בהם השלמה מול ההתמכרות, מסירת האחריות על המעשים לכוח גדול, שלמות עצמית ובקשת מחילה מהמשפחה, החברים וסביבת העבודה, תפילה והפצת הבשורה הלאה.


בחוברת מותח הרב טל, ביקורת על השיטה שלדבריו מכילה אלמנטים נוצריים מובהקים, המנוגדים לאמונה היהודית: "התכנית מעצבת את הדפוס ואת האופן של המענה האלוקי לתפילות בני האדם, ובעצם אלוקים משתעבד לאדם, ח"ו. הוא מחויב לענות לו ולהושיעו, בין אם ירצה בכך ובין אם לא. לפי היהדות עבודה רוחנית זו אסורה לחלוטין, כי האדם מצווה להתפלל אל ה', אך אין האדם רשאי "לעצב" את אופן קבלת התפילה על ידי ה'. לפעמים תפילה לא נענית כרגע, ואדרבה, לפעמים ה' אף מגביר על האדם את הקשיים והמניעות, כדי לבחון את האדם האם יתגבר ויתאמץ יותר, כמבואר בספרים".

הרב טל מוסיף ותוקף: "צריך להדגיש כאן באופן ברור: מקור שיטה זו של עיצוב המענה האלוקי לתפילות האדם הוא נוצרי, ומאפייני תהליך ההתמסרות ותוצאותיו הוא נוצרי לחלוטין, ומשקף באופן מובהק את העבודה הרוחנית כלפי "אלוהים אוהב" הנוצרי. יש כאן אלוהים מומצא, שהוא עובד אצל המטופל ולא המטופל עובד אצלו )למרות שהמטופלים משננים בכל רגע שהם נכנעים אליו ומתמסרים לרצונו, לפי האמת הם שולטים עליו ומפעילים אותו)."

בעיה נוספת עליה מצביע הרב טל היא ביטול הבחירה החופשית כפי שהיא מתבטאת ב'12 הצעדים': "האדם חייב להודות שהוא "חסר אונים" ו"בלתי ניתן לניהול", דהיינו, אין לו שום כוח אנושי לעמוד בניסיונות ולקיים את מה שה' ציווה עליו. שום תחבולה שיעשה לא תעזור לו. דבר זה מהווה כפירה ביסוד האמונה של בחירה חופשית, והוא אחד מהיסודות הראשיים של אמונת הנצרות, שהאדם נועד לחטוא, ושאין לו שום סיכוי לתיקון ולתשובה אלא רק בחסדו וכפרתו של אותו האיש יש"ו.

לפי תורת ישראל, האדם צריך להיות בן חיל בהתמודדות עם היצר מתוך תנועה נפשית של מלחמה והיאבקות, כפי שמודגש בכל הספרים שהאדם נמצא במצב מלחמה בעולם הזה מול פיתויי היצר, ההיפך הגמור מהתנועה הנפשית של גישת 12 הצעדים, לפיה האדם אינו מצויד בכוח אנושי להילחם, ואין לו שום יכולת לעשות שום תחבולה שהיא על מנת לנצח. בתורה הקב"ה נקרא "איש מלחמה", ואנו מצווים להידמות לקב"ה."


בהקדמה לחוברת מציינים העורכים (חסרי שם), כי השיטה החלה לקנות מקום גם בתוך הציבור הדתי ובעולם הישיבות, בעיקר לנוכח המאבק ב'שמירת הברית'. לדבריהם, מנהלי השיטה בארץ התעלמו מהביקורת ולמרות שהם טוענים ש"השיטה נבדקה ונעשו בה השינויים הנדרשים על מנת להתאימה לרוח היהדות, ערכנו בירור מעמיק על תכני השיטה ואופן יישומה בפועל בקרב הציבור התורני. אחר הבירור נראה לנו שבשיטת 12 הצעדים ישנה בעייתיות רבה ביותר, הלכתית והשקפתית. אמנם חלק מהבעיות ניתן היה לפתור אילו היו מנחילי השיטה עורכים שינויים מהותיים ביישומה, אך בפועל למרות שהטענות הובאו בפניהם, הם בוחרים שלא לשנות."

להתרחק מהרבנים האוחזים בה

בשורה התחתונה קובע הרב טל, כי "שיטת הצעדים משקפת את העבודה הרוחנית בכנסיות הנוצריות שמתוכן התפתחה, ולפי ההלכה אסור מהתורה לעשות בה שום שימוש חינוכי או טיפולי מחמת הכפירה בעיקרי האמונה. מלבד האיסור ההלכתי החמור, נראה ברור שלשימוש בשיטה זו יהיו גם נזקים עתידיים כבדים וחמורים ביחס לתורה ולמצוות באופן כללי, ונראה כי בעתיד הלא רחוק יביא הדבר להפרת תורה חמורה מאוד, ח"ו."

לדבריו אסור לפנות לשיטה הזו, גם כשלא מוצאים דרך חלופית כשרה, מחמת הכפירה שבה. "אמנם, צריך לדעת שבוודאי יש דרך כשרה לכל בעיה הקשורה ליצר הרע בכל רמה שהיא".

אלא שלא רק שיטת '12 הצעדים' היא בעייתית, אליבא דהרב טל, אלא גם רבנים האוחזים בשיטת הטיפול הזו. בפרק העוסק בלימוד תורה מרב העובד את ה' לפי שיטת הצעדים, כותב הרב טל: "יש עדויות וציטוטים רבים של רבנים המאמינים בעקרונות הרוחניים של שיטת הצעדים, ודבר זה גרם להם לשיבוש גדול בהבנת דברי רבותינו וספריהם, ואף ניתן למצוא בשיעורי תורה שלהם תכנים מקולקלים ברוח זו".

"לפעמים, אימוץ הדרך של שיטת הצעדים מעידה על בעיות קודמות שהיו לרב זה בהבנת היהדות עוד לפני הצטרפותו לשיטת הצעדים. מסיבות אלה, ומתוך אחריות על העברת התורה כראוי מדור לדור, יש צורך ללמוד מרבנים ובמוסדות שאנו יודעים בבירור שאין בהם השפעה של שיטת הצעדים, כמו גם שאר השפעות רוחניות זרות המצויות בדורנו. עוד יש לציין כי יש כיום מסגרות שונות של התחזקות וחיפוש דרכים בעבודת ה', ויש להיזהר מאוד ממסגרות כאלה המועברות על ידי רבנים שמאמינים בדרך החיים של שיטה זו."

הרב טל לא ציין שמות, אך אחד התומכים בשיטת 12 הצעדים בעולם הישיבות הוא ראש ישיבת רמת גן, הרב יהושע שפירא שעומד בראש מכון 'בידך' לגמילה מהתמכרות לתכנים באינטרנט.

קישור



תוקן על ידי עומדבפרץ ב- 31/05/2015 01:00:09




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/6/2015 23:58 לינק ישיר 
מתוך אתר "אש התורה":

יהדות ו12 הצעדים
[/size]
תכנית 12 הצעדים המצליחה, בנויים על פרדיגמה של צמיחה אישית שהיהדות מלמדת מזה 3,000 שנה.
מאת  הרב אלי גלזר 
תוכנית 12 הצעדים, אשר פורסמה לראשונה בספר "אלכוהוליסטים אנונימיים", פותחה על ידי ארגון האלכוהוליסטים האנונימיים (AA) כשיטה לגמילה מהתמכרות לאלכוהול. מאז היא אומצה עבור מגוון התנהגויות כפייתיות והתמכרויות – בין אם התמכרות לחומרים נרקוטיים ואחרים, ובין אם להתמכרויות אחרות כמו להימורים.
למעלה מ-50 תוכניות פותחו במשך 70 השנים האחרונות, כשמיליוני אנשים בכל העולם נהנו ישירות משיטת הריפוי של 12 הצעדים.
חלק ניכר מתהליך 12 הצעדים מתרחש בד' אמותיהן של פגישות הקבוצות האנונימיות, ולכן קשה לבחון אותו בתהליך מבוקר ומדויק. בשל כך, קיים בחלק מהקהילות המדעיות והרפואיות היסוס בהתייחס ליעילות השיטה על פני גישות קליניות אחרות. בכל אופן, אם תשאלו את רוב האנשים שבילו זמן ניכר ב"חדרי הטיפול", הם יאמרו לכם שלא היה להם סיכוי להצליח, בהשוואה לתקופת השתתפות בתוכנית 12 הצעדים.
 12 הצעדים בנויים על פרדיגמה של צמיחה אישית שהיהדות מלמדת מזה 3,000 שנה
 מעניין ש-12 הצעדים בנויים על פרדיגמה של צמיחה עצמית שהיהדות מלמדת מזה כ-3000 שנה.
 הדבר הראשון שבולט כשבוחנים את תוכנית 12 הצעדים הוא שההתנהגות ההתמכרותית מוזכרת רק פעם אחת – בצעד הראשון: "הודינו שאנחנו חסרי אונים מול ה_____ (מלא את החסר) – שאבדה לנו השליטה על חיינו". בשום מקום אחר הצעדים לא מדברים ישירות על ההרגל הכפייתי, משום שמייסדי ה-AA הבינו שכל התמכרות היא מחלה בת 3 היבטים:

פיזי: השתוקקות עזה.
 •
רגשי: שימוש בהתנהגות כתרופה וכבריחה מהתמודדות עם סוגיות החיים הקשות.
 •
רוחני/אינטלקטואלי: אי פנייה לאלוקים כדי לעצור את ההתנהגות; אמונה עקשנית שאני יכול לעשות זאת בעצמי.

 לכן, הפתרונות צריכים לכלול את שלושת היבטי הריפוי האלה:

פיזי: הפסקה מוחלטת של הפעולה.
 •
רגשי: פיתוח מיומנויות התמודדות בריאות לטיפול במצבים קשים.
 •
רוחני/אינטלקטואלי: להבין בענווה שאנו חסרי אונים מול אותה התנהגות, ולבקש מאלוקים שיעשה עבורנו מה שאיננו מסוגלים לעשות לעצמנו.
  חז"ל הורו לנו את האבטיפוס היסודי הן לקיום הגלובלי והן לקיום האישי:
 "שמעון הצדיק...היה אומר: על שלושה דברים העולם עומד, על התורה (רוחני/אינטלקטואלי) ועל העבודה (פיזי) ועל גמילות חסדים (רגשי) - פרקי אבות א', ב'.
 תהליך התשובה (שינוי הדרך לטובה) נעוץ באותם שלושה ממדי הוויה.

את האינטלקט אנו יכולים להפנות או לגאווה או לענווה (וקשר עם הבורא).
 •
הרגשות יכולים לשרת קנאה ואנוכיות, או אהבת חסד ודאגה לזולת.
 •
את האינסטינקטים הפיזיים אנו יכולים לשחרר להשגת סיפוק תשוקות והנאות, או לרסן ולתעל למטרות נעלות יותר.
 "רבי אלעזר הקפר אומר: הקנאה והתאווה והכבוד, מוציאין את האדם מן העולם" - פרקי אבות ד', כ"ח.
 היהדות מלמדת שלאדם יש שלוש מערכות יחסים מתמשכות שבהן הוא חייב להצליח: 1. עם עצמו; 2. עם בני אדם אחרים; 3. עם אלוקים.
 מערכת יחסים עם עצמי, משמעותה הערכה כנה של היתרונות והחסרונות שבאישיותי, מודעות למטרת חיי ולקיחת אחריות על מעשיי.
 מערכת יחסים עם אנשים אחרים מתורגמת למימוש תפקידי המיוחד בעולם, בדרך בה אני יכול להועיל לזולת, ומודעות להשפעתי על כל מי שבא עמי במגע.
 מערכת יחסים עם אלוקים מחברת אותי לכוח האינסופי בעולם הזה, לנגיעה באושר המוחלט ומקנה לי יכולת לראות בענווה את מקומי בתוכנית הגדולה של הבריאה.
 
צעדים 1-3
 במבט מבעד לעדשה זאת, נוכל לראות כיצד 12 השלבים פונים אל שלוש מערכות יחסים אלה בתהליך הריפוי.
 צעד ראשון: הודינו שאנו חסרי אונים מול ה______, שאבדה לנו השליטה על חיינו.
 צעד שני: הגענו לאמונה שכוח גדול מאתנו יכול להחזיר את שפיות דעתנו.
 צעד שלישי: החלטנו למסור את רצוננו ואת חיינו להשגחת אלוקים כפי שהבנו אותו.
 הצעדים מתחילים מתוך מודעות עצמית עזה והודאה בשורש הבעיה – חוסר יכולת לשנות את ההתנהגות בכוח הרצון לבדו, והכרה בתוצאות התנהלותי הנוכחית (צעד ראשון: מערכת היחסים של האדם עם עצמו).
 צעדים שתיים ושלוש מתייחסים לקשר של האדם עם אלוקים, ראשית, להכיר בכך שבורא העולם יכול לשנות את התנהגותי (צעד שני), אם אני אעשה את הצעד הנחוץ (צעד שלישי). במלים פשוטות: "אני לא יכול. הוא יכול. אני חושב שאאפשר לו לעשות את זה."
 יש הטוענים בטעות שהודאה בחוסר האונים שלנו עומדת בניגוד לרעיון הבחירה החופשית של היהדות – "אם אני באמת מחליט משהו, אני יכול להתגבר על כל מכשול".
 התלמוד לעומת זאת אומר בדיוק את ההיפך. מלמדים אותנו שהיצר הרע שלנו מתחזק ומתחדש מידי יום, ובלי עזרת האלוקים, אין ביכולתנו להתגבר עליו (קידושין ל ע"ב).
 עיקר יסודי ביהדות הוא שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים (ברכות ל"ג ע"ב). האוטונומיה היחידה שיש לנו בעולם הזה היא היראה – לראות את עצמנו ביחס לבורא העולם, בצירוף תחושת היראה הנובעת מהתבוננות זאת. יש לנו את החופש לבחור, אבל רק אלוקים יכול להחליט אם להניח לבחירה זאת להתפתח בהצלחה למעשה.
 פגע ההתמכרות הוא לא פחות מיצר הרע, כפי שהוא מתגלה בבני אדם, ביחס לניסיון המסוים שלהם בחיים. בלי עזרת הא-ל, אנחנו באמת חסרי אונים.
 
צעדים 4-7
 צעד רביעי: ערכנו חשבון נפש מוסרי, נוקב ואמיץ.
 צעד חמישי: התוודינו בפני אלוקים, עצמנו ואדם נוסף על טבעם המדויק של חסרונותינו.
 צעד ששי: היינו מוכנים לחלוטין שאלוקים ישחרר אותנו מפגמים אלה באופיינו.
 צעד שביעי: ביקשנו ממנו בענווה שישחרר אותנו מחסרונותינו.
 תהליך ההחלמה ממשיך בחשבון נפש אמיץ ומקיף. הצעד הרביעי מתמקד, בין השאר, בניסיונות היהירות, האנוכיות וסיפוק התשוקות המצויים לעתים קרובות במכור המתייסר בהתנהגותו הכפייתית.
 הודאה על מציאות פגמים אלה באישיותנו, בפני עצמנו ובפני אלוקים, ודיבור עליהם עם אדם המכיר היטב את תהליך הריפוי, חיוניים לשינוי המצב. זה אינו וידוי או חיפוש אחר מחילה, אלא גישה תלת שכבתית של זיהוי והכרה בחסרונות ספציפיים על מנת לעצב תוכנית פעולה יעילה. בהחלט לא מס שפתיים גרידא.
 חשבון נפש הוא המפתח לצמיחה אישית על פי היהדות. כדאי לעבוד עם שותף (חברותא) או רב, כדי לדון בבעיות ולתכנן אסטרטגיות לשיפור (צעדים ארבע וחמש: מערכת היחסים של האדם עם עצמו).
 בצעדים שש ושבע אנחנו שוב מביטים אל מערכת היחסים של האדם עם אלוקיו. אנחנו מבחינים שהוא מקור ההצלחה לצמיחה האישית שלנו, ושאנחנו מחויבים ליזום בקשת עזרה.

צעדים 8-10
 כיצד נוכל לבקש מאלוקים שיסלח לנו, אם איננו מוכנים לקחת אחריות על מעשינו כלפי הזולת?
 צעד שמיני: ערכנו רשימה של כל האנשים שבהם פגענו והיינו נכונים לכפר על כל מעשינו בפניהם.
 צעד תשיעי: כיפרנו על מעשינו במישרין בכל מקום שהדבר ניתן, פרט למקרים שמעשה זה היה פוגע באנשים בהם פגענו או באחרים.
 צעד עשירי: המשכנו בחשבון הנפש, וכאשר שגינו, הודינו בכך מיד.
 אחריות על האינטראקציה הבינאישית שלנו משורטטת בבהירות בשלושת השלבים האלה. התנהגות התמכרותית עלולה לגבות מחיר רב מהאנשים הקרובים למכור, ואף מאלה הרחוקים ממנו. ההחלמה בחלקה הגדול היא תהליך ריפוי שאינו רק פנימי בתוכנו, אלא גם למערכות היחסים בהן יתכן שפגענו.
 המנהג האוניברסאלי של היהודים לזהות קרעים אפשריים בינינו לבין הקרובים אלינו ולבקש סליחה, מאפיין את מעשינו לפני יום הכיפורים. כיצד נוכל לבקש מאלוקים שיסלח לנו, אם איננו מוכנים לקחת אחריות על מעשינו כלפי אחרים?

צעדים 11-12
 צעד אחד עשר: חיפשנו על ידי תפילה והרהורים כיצד לשפר את הקשר המודע שלנו עם אלוקים, כפי שאנו מבינים אותו. כשאנו מתפללים רק לדעת את רצונו מאיתנו ומבקשים את הכוח לבצע זאת.
 צעד שנים עשר: משעברה עלינו התעוררות רוחנית כתוצאה מצעדים אלה, ניסינו להעביר בשורה זו ל_______ (מכורים אחרים) וליישם עקרונות אלה בכל תחומי חיינו.
 הצעדים מסתכמים באחריות קולקטיבית להמשיך להשקיע בקשר האישי שלנו עם אלוקים, כמו גם בחובתנו החברתית להשתמש בהחלמתנו כדי לעזור לאחרים. במילים פשוטות: "אי אפשר לשמור על זה, אלא אם נותנים את זה". כפי שמסביר הרמב"ם, הרמה הגבוהה ביותר של קיום מצוות אהבת ה', היא לעזור לאחרים לקיים אותה.
 אנחנו רואים סיכום של שלוש מערכות היחסים עליהם דיברנו בשני צעדים אחרונים אלה. החלמה ארוכת טווח ויציבה דורשת התמקדות עקבית בהתנזרות פיזית מההתמכרות לחומר או להתנהגות, כמו גם תשומת לב מתמשכת לצמיחה הרגשית והרוחנית. שאננות היא פשע בל יכופר כשמדובר בהתמכרויות.
 באמת זהו פסק דין גורלי לכולנו, מכורים או לא. הדבר היחיד הבטוח בחיינו הוא המוות, ולכן כל רגע הוא הזדמנות יקרה לצמיחה. יתכן שהכרה זאת תסיר את המכשול האחרון שמונע מרבים להחליט להשתתף בתוכנית 12 הצעדים.
 "כבר יש לי דת, אני לא צריך את זה. זה לא בא ממקורות יהודיים."
 מייסדי ה-AA נזהרו מאוד להתרחק מכל דת מסודרת, מחשש להרחיק אלכוהוליסט שהיה יכול להרוויח מהשתתפות בטיפול. הם הבינו שרק דרך מהלך פעולה פיזי, רגשי ורוחני, בני אדם מסוגלים להחלים לכל חייהם ממחלת ההתמכרות הנוראית.
 כיהודים, זה בהחלט מתאים לנו. לא, כתחליף לשמירת המצוות שלנו. אלא ככלי לשפר את התנהגויותינו היהודיות ואת הקשר שלנו עם אלוקים.
 האם היהדות כשלעצמה מכילה את הכלים ההכרחיים לצמיחה ושיפור? בהחלט! ובכל אופן, אנשים מכורים יכולים בלי ספק להרוויח מתהליך שעוצב במיוחד ביחס לאתגר העצום, שבמשך זמן רב כל כך תעתע ברבים כל כך. המון יהודים שנכנסו לתהליך הריפוי במאבק מול אינספור סוגי התמכרות, מעידים על שיפור רמת היהדות שלהם, שבאה עם הסרת עננת ההתנהגות הכפייתית.
   



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/6/2015 15:18 לינק ישיר 

לולא דמיסתפינה הייתי הולך עם עוד ת"ח להכות בעכוזו של המתקריא ראביי טל, ואפשי היו כמה ששמעו דבריו ניצלים 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/6/2015 12:57 לינק ישיר 

זה הרס שתי משפחות שאני מכיר ויש לי את כל הפרטים, שומר נפשו ומשפחתו ירחק מזה


נשלח מהאנדרואיד שלי

תוקן על ידי ברדוואי ב- 07/06/2015 13:02:04




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/6/2015 09:50 לינק ישיר 

אני גם מכיר חרדים שנגמלו מהתמכרות לתאוה בשיטה זו....
קיבלתי בפרטי:

שלום וברכה!
תודה לך על התגובה שכתבת בענין הזה.
אני לא מכיר את הרב הזה, וכבודו במקומו מונח.
אבל חוץ ממה שכתבת את האמת לאמיתו כמה שזה עוזר לאנשים מכל הסוגים, אז הנה כמה מאמרי חז"ל שאומרים בדיוק אותו דבר.
ואני לא מבין איך מישהו יכול לשייך את זה לנצרות ח"ו

יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו ואלמלא הקב״ה עוזרו אין יכול לו

פתחו לי פתח כחודה של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם

אמר רבה בר בר חנה, א״ל נביא לישראל חזרו בתשובה! אמרו לו, אין אנו יכולין יצר הרע שולט בנו! אמר להם יסדו יצריכם. אמרו לו אלהיו יורנו!

ראה איכ"ר בסופו (פ"ה, כא): "אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה, רבש"ע, שלך הוא, השיבנו! אמר להם, שלכם הוא, שנאמר שובו אלי ואשובה אליכם נאום ה'. אמרה לפניו, רבש"ע, שלך הוא, שנאמר שובנו אלוקי ישענו! לכך נאמר השיבנו ה' אליך ונשובה" (וראה גם מדרש תהילים פה, ושם מסיים: "אלא שנינו כאחד, שנאמר שובנו אלוקי ישענו"

תודה רבה ושכרך גדול אם תוכל לפרסם את זה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/6/2015 16:38 לינק ישיר 

אני מכיר חרדים שנגמלו מאלכוהול בשיטה הזו במרכז רטורנו של הרב עקשטיין.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/6/2015 15:49 לינק ישיר 

drall כתב:

בוודאי שכאן, אם מישהו רוצה להביא משהו בשם "הנצרות", מוטב שיגייס לעניין נוצרי אמיתי שיוכל לנסח רעיונות כאלו בבהירות ובדיוק 

אל פי הידע שלך אני מניח שאתה כזה אולי תסכים להתנדב לכך...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/6/2015 12:14 לינק ישיר 

אין לי מה לחוות דעתי על שיטה שאני לא מכיר, אבל דבר אחד בטוח, מה שהרב טל מוכיח כאן זה שאין לו הרבה ידע בעיקרי הנצרות והוא מתבטא בדעתנות, שאינה הולמת , אדם בעל ידע כל כך חלקי.
התופעה הזו, לא התחלה אצל הרב טל, כבר שמעתי מספר מומחים נוצרים מתרעמים בתקיפות על רעיונות מסולפים ושגויים , המיוחסים לנוצרים, המצוטטים על בספרות הרבנית, כמו אצל הרמב"ם ואצל "הכוזרי".

בוודאי שכאן, אם מישהו רוצה להביא משהו בשם "הנצרות", מוטב שיגייס לעניין נוצרי אמיתי שיוכל לנסח רעיונות כאלו בבהירות ובדיוק ולא יסתמך על מניפולציות וחצאי שמועות.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/6/2015 10:38 לינק ישיר 

הרב טאו נגד הרב יהושע שפירא: להתרחק משיטת 12 הצעדים

ראש ישיבת הר המור, הרב צבי טאו, יוצא נגד שיטת הטיפול ´12 צעדים´ אשר אימץ תלמידו הרב יהושע שפירא. במייל שהופץ כותבים תלמידיו בשמו של הרב טאו "יסודות מהנצרות"

במייל שהופץ על ידי כולל "יהושע אליהו" בירושלים, המזוהה עם חוג ישיבות הר המור, נטען כי בימים האחרונים הרב צבי טאו יוצא נגד שיטת 12 הצעדים בה דוגל הרב יהושע שפירא - מתלמדיו של הרב טאו. על פי עדתו של הרב נדב פרידמן הזהיר הרב טאו ואמר על השיטה הטיפולית כי "שומר נפשו ירחק מזה".


לפני ימים אחדים הפיץ הכולל, ברשות הרב שמואל שטרן, מתלמידי הרב צבי טאו, מייל ובו עדות של הרב נדב פרידמן שמתאר כי בפגישה בינו לבין הרב צבי טאו ראש ישיבת הר המור, הזהיר הרב טאו משיטתו הטיפולית של הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן ותלמידו של הרב טאו. 

"ביום שישי האחרון שוחחתי עם הרב טאו שליט"א שאמר לי בפעם האחרונה שדברתי עמו, לפני חודשיים,  שאינו מכיר את השיטה (12 הצעדים – נ"ב)" כך כותב הרב נדב פרידמן במייל שמופץ באחרונה בין תלמידי ישיבות הר המור. עוד כותב הרב כי "מאחר והרב ראה שרבים עוסקים בשיטה והעניין צובר תאוצה, הוא החליט לבדוק את העניין בצורה יותר יסודית ואמר  שהוא בדק דרך כל מיני צינורות וזימן גם מכורים שעברו דרך השיטה וגם תלמידי חכמים שונים ששמעו סדנאות" כך מעיד הרב פרידמן.

שיטת 12 הצעדים הינה שיטה פסיכולוגית מוכרת לטיפול בהתמכרויות. מי שאמץ אותה בשנים האחרונות הוא הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן. לפני כשנה וחצי ערכה ישיבת רמת גן סדנאות הדרכה לאנשי חינוך דתיים בשיטה הייחודית שעשויה לגמול בני נוער מהתמכרויות שונות בין השאר להתמכרויות ברשת האינטרנט.

הרב פרידמן כותב בתפוצת המייל כי עמדתו של הרב טאו לגבי שיטת 12 הצעדים שאמץ הרב שפירא היא "חד משמעית ש'שומר נפשו ירחק מזה', בין למכורים ובין שאינם ממש מכורים, ויש לדעתו (של הרב טאו- נ"ב) לפנות לשיטות פסיכולוגיות אחרות המטפלות במי שמכור . הוא משוכנע שיש בזה נזק לשנים רבות הן ברובד הנפשי והן במישור הרוחני" .

עמדתו החדשה של הרב טאו נגד שיטת 12 הצעדים גובשה בעקבות הטענה, כפי שמעיד הרב פרידמן, ש"היהדות היא לוחמת, אקטיבית ופועלת, כשיש בעיה נלחמים ונאבקים ולא אומרים 'אני לא יכול', לאורך כל התנ"ך וספרי המוסר רואים שהדרך לתקן קלקולים בנויה על אמון בכוחות שיש בנו ועל מלחמה ללא פשרות בכל מיני חולשות. אך בשיטה זו יש הדגשה לא פרופורציונאלית של 'לא  יכול' וחוסר אונים" מעיד פרידמן על עמדתו של הרב טאו ואומר כי לדברי הרב טאו "דבר העלול להביא להרבה חוסר ביטחון, עייפות נפשית ובהמשך לכל מיני 'ויתורים' רוחניים כפי שהעידו בפניו כל מיני אנשים שנפגש עמם" ועוד כי "הרב חושב שניכרים בה יסודות נוצריים של ייאוש, עייפות וחוסר אמון ואמונה בעצמנו, וזה מתיישב טוב באווירה הכללית שהחברה נמצאת  בה של עייפות מאידיאלים, עייפות בתורה, עייפות בעניין ארץ ישראל וכו' ועתה הופיעה שיטה שנותנת כביכול אישור לעייפות זו" .

לפניות לכתב נטעאל בנדל - nely.b.n@gmail.com

http://www.kipa.co.il/now/55705.html


תוקן על ידי אזנים_לכתל ב- 01/06/2015 10:38:11




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/6/2015 10:16 לינק ישיר 

אחיהוד כתב:
הרב טל רב גדול, חשוב, צנוע. 
גם הרב שפירא המעודד את השיטה הנ"ל רב גדול, חשוב וצנוע.
למה צריך לצאת בהשמצות פומביות, איני מבין.

אני קראתי את התייחסות הרב שירא לדברי הרב טל. מדובר בסופו של דבר במחלוקת השקפתית, ואין לה מה לעשות ברשות הרבים. חבל מאד.



נהרא נהרא ופשטיה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/6/2015 10:16 לינק ישיר 

ishhakav כתב:
מהיכרות ומידיעה - רבים מאד נושעו בדרך הזו, וכל הדיבורים על התמודדות עם היצר, לא עזרו להם במשך שנים. אותם מכורים שנגמלו, מנהלים אורח חיים דתי, חרדי, שומרי מצוות קלה כבחמורה, עובדי ה' באמת, ונעזרים בקב"ה להצלה אמיתית מהקריעה הפנימית שבתוך הנפש.
הניצולים חוצים כל מגזר - ליטאים, חסידים, ספרדים, דתיים לאומיים, כולם בהתמכרויות שונות, אלכוהול, סמים, אוכל, הימורים, קדושת הברית.
חבל על דברי הרב טל, צריך להכיר את 12 הצעדים מבפנים כדי להבין את האמת שבדרך, ולא לשמוע רק מה שמספרים...


גם אני מכיר כאלו שהשיטה עזרה להם, ולא נעה ולא זעה נימה באמונתם או במידת שמירת המצוות שלהם. לא ידוע לי על שום דבר נוצרי בשיטה הזו - לפחות בדרך בה מטפלים בה בארץ.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/6/2015 00:22 לינק ישיר 

   זה שאנשים נעזרו בתוכנית זו זה עדין לא מספיק, השאלה מה בתוכנית זו גרם לאנשים להגמל מההתמכרות, ואז ניתן לדעת יותר טוב מה באמת עוזר שם, כשיש תכנית שמורכבת מכמה חלקים והיא עוזרת, יתכן שיש חלקים בשיטה שלא הם מה שעזרו, כך שיתכן שיתברר שניתן לעבוד בשיטה הזו בלי אלמנטים מסויימים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-31/5/2015 18:14 לינק ישיר 

ishhakav כתבה:

בקבוצות 12 הצעדים השונות נמצאים גם חסידי ברסלב. השיטה שלהם, ומן הסתם גם שיטות טובות אחרות, וגם שיטת הרב טל, עוזרת להרבה אנשים, ב"ה.
אבל מכורים זה ענין אחר. מי שמכור, לא יכול לעזור לעצמו בדרכים אחרות, הוא כבר ניסה את כל השיטות להתמודדות עם המחלה שלו,  ועוד הרבה דברים, ולא הצליח, וזה רק גורם לו תסכולים ונפילות חוזרות ונשנות, ורק 12 הצעדים מצליחים להוציא אנשים מהתמכרויות


אין כוונתי
לאותם המגיעים מרקע פסיכילוגי
או המשלבים אותה בדרכם!
אלא לנכתב בספרי ר' נחמן עצמו
ששם יש פתרון למכורים עצמם (אלו היורדים ועולים ויורדים...)
במדיה יש את הרצאותיו של ר' אליהו גודלבסקי
שכחרדי אף אני מתחזק מהם...


נשלח מהאנדרואיד שלי

_________________

ערוץ היוטיוב שלי. מומלץ להיכנס: 
הבלוג שלי. כדאי להיכנס ולקרוא:





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-31/5/2015 17:06 לינק ישיר 

בקבוצות 12 הצעדים השונות נמצאים גם חסידי ברסלב. השיטה שלהם, ומן הסתם גם שיטות טובות אחרות, וגם שיטת הרב טל, עוזרת להרבה אנשים, ב"ה.
אבל מכורים זה ענין אחר. מי שמכור, לא יכול לעזור לעצמו בדרכים אחרות, הוא כבר ניסה את כל השיטות להתמודדות עם המחלה שלו,  ועוד הרבה דברים, ולא הצליח, וזה רק גורם לו תסכולים ונפילות חוזרות ונשנות, ורק 12 הצעדים מצליחים להוציא אנשים מהתמכרויות



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-31/5/2015 15:35 לינק ישיר 

ishhakav כתבה:

מהיכרות ומידיעה - רבים מאד נושעו בדרך הזו, וכל הדיבורים על התמודדות עם היצר, לא עזרו להם במשך שנים. אותם מכורים שנגמלו, מנהלים אורח חיים דתי, חרדי, שומרי מצוות קלה כבחמורה, עובדי ה' באמת, ונעזרים בקב"ה להצלה אמיתית מהקריעה הפנימית שבתוך הנפש.
הניצולים חוצים כל מגזר - ליטאים, חסידים, ספרדים, דתיים לאומיים, כולם בהתמכרויות שונות, אלכוהול, סמים, אוכל, הימורים, קדושת הברית.
חבל על דברי הרב טל, צריך להכיר את 12 הצעדים מבפנים כדי להבין את האמת שבדרך, ולא לשמוע רק מה שמספרים...


אההה
עדיף את זה על פני הדרך של ברסלב...
בריא (ברסלב) ושמא (צעדים כאלו ואחרים)
בריא עדיף!!!
הבעיה היא
שיעדיפו כל מיני פתרונות שונים
אך ברסלב? חלילה..


נשלח מהאנדרואיד שלי

_________________

ערוץ היוטיוב שלי. מומלץ להיכנס: 
הבלוג שלי. כדאי להיכנס ולקרוא:





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-31/5/2015 13:38 לינק ישיר 

המטפלים החרדים במוסדות גמילה חרדים ידועים, ערכו שינויים והתאימו את זה לדרך האמונה הדתית, וכל תלונותיו הם לשווא!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > הרב שמואל טל: "אסור מהתורה לעשות שום שימוש טיפולי בשיטת 12 הצעדים מחמת הכפירה בעיקרי האמונה"
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.