בית פורומים בחדרי חרדים

מכתב הגר"ש ואזנר בנידון בלורית

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-25/6/2019 09:19 לינק ישיר 

חיזוק תשובה.ככל שידוע,בג'ל ובשטריימלים אין איסורים הלכתיים.אם החזון איש התנגד לבלורית:אז בטח גם שר התורה יוצא בחרב ובחנית נגד הפגע,או שאני טועה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/6/2019 09:20 לינק ישיר 

איש,

בתוך עמי אנכי יושב, אני בשר מבשרה של היהדות החרדית ליטאית, ולכן תרשה לי להאיר קצת את עיניך.

בציבור הליטאי יש כמה סגנונות, מפרום קיצוני שמסתפר קצוץ בלי בלורית ועד מודרני שמסתפרים ממש לא ישיבתי וגרוע מכך. אני לא יודע לכמת באחוזים. אבל בא נאמר שזה חצי חצי. רבים רבים מאלה שכן בקטנותם או בבחרותם היו עם בלורית כזו או אחרת, לאחר מכן בכולל עם השנים זה יורד או שלא מתעסקים עם זה כלל.

כעת לעניין הדירות. בדרך כלל מי שמקבל דירה באמת, ולא מי שסיפר שקיבל כזאת, זה בחור שבאמת היה שקוע ולמד בישיבה, ובדרך כלל בחור כזה גם ממשיך ללמוד בכולל בהצלחה מרובה. א"א לתקוע אדם בכולל רק כי השווער שלו נתן לו לפני עשרים שנה דירה. צא מהסרט הזה. מי שלא רוצה להישאר בכולל מוצא את הדרך לעשות את זה. אם בעבודה תורנית כמלמד או סופר סת"ם וכדו'. איני מכחיש שאין אברכים בכולל שקצת קשה להם ועדיין הם נשארים בכולל, אבל זה בדרך כלל קורה אצל אברכים צעירים שהפרנסת הבית לא לוחצת עליהם מי יודע מה, וגם אכן קשה להם הלחץ החברתי. אשה שהבית שלה קורס כלכלית ושבעלה לא ממש לומד, קשה לראות שתהיה מוכנה לסבול זאת בשביל הלחץ החברתי. היא תשלח את בעלה להיות מלמד וכדו'.

ובחזרה לעניין הבלורית. דווקא מבין בעלי הבלוריות יוצאים בקלות יתרה לעבוד. מחברון ועטרת ודומיהם הולכים לעבוד פי כמה מאשר מבית מדרש עליון ואורחות תורה או תפרח...

כך שהנסיון לצבוע את הציבור הליטאי כבעלי בלוריות הוא נסיון נואל, אלא אם כן אנחנו עסוקים בגילאי הישיבות שאז זה אכן יותר מצוי וגם תלוי באיזה ישיבות.

וכעת אכתוב כמה מלים מדוע זה לא סוף העולם שיש לבחור בלורית. ואספר מה לי קרה בקטנותי. אבי שליט"א היה מספר אותי ואת אחיי בבית. היה מקצץ את ראשנו ללא אבחנה. אם הייתי מבקש היה משאיר לי כמה שערות מקדימה. גם בלבוש לא היה מקפיד יותר מדי. היינו לבושים נקי ומסודר אבל לא יותר מזה. בשיעור ג' בישיבה קטנה היה לי ר"מ יוצא חברון. הוא תפס אותי לשיחה וכך אמר: "תשמע, אתה בחור רציני ומוצלח, אבל אתה לא יכול ללכת כמו חייל במארינס. אתה צריך להיראות לפחות כמו נשיא ארה"ב, לבוש טוב, מסופר יפה. כמו שמלך צריך להיראות. קח 30 שקל, לך לפיני הספר ותגיד לו שאני שלחתי אותך ושיספר אותך כמו שצריך לספר בחור ישיבה". אבא שלי לא כ"כ אהב את זה, אבל לא אמר כלום. בהתחלה לא הבנתי מה הוא רצה, אבל לאחר שנים הבנתי כמה אני חייב לו הכרת הטוב. 

כשאתה מטפח בחור ואתה אומר לו כמה שהוא חשוב וכמה שאתה רוצה שהוא יראה טוב כמו שאדם חשוב צריך להיראות טוב, זה נותן לו תחושה מרוממת שמרימה אותה טפח נוסף, וזה דבר חשוב בפרט בגיל הבגרות שבחור עובר הרבה משברים בהרבה עניינים.

זו הסיבה, כך נראה לי, שבציבור הליטאי לא עושים מזה עניין גדול. ממילא שיגדל סביר להניח שלא יתעסק בזה שוב. אבל על הדרך הזו הרווחנו עלייה והרגשה טובה של הבחור.

ועוד נקודה קטנה. בחינוך אתה לא יכול לתת אלף ואחד הדגשים. אתה כמחנך צריך לתת את הדגש שחשוב לך לתת ושים עליו את הפוקוס. בציבור הליטאי הדגש הוא על הצלחה בלימוד. לא מדברים על קדושה ולא על שאר דברים. ולכן לא עוסקים בלכוף את התלמידים בתספורת כזו או אחרת, אע"פ שע"פ רוב לרוב הר"מים והראשי ישיבות אין כלל בלורית. וכמו שאמר הרב הוטנר זצ"ל: לא נלחמים בחינוך על דברים שממילא ייעלמו מעצמם. לא אעשה עניין גדול אם הילד עלה על השולחן, כי ממילא שיגדל הוא לא יעשה זאת. 

אבל, וכאן בא אבל גדול, אם נתעסק עם הבחורים שלנו על הלבוש ועל התספורת, על הקדושה ועל שמירת העיניים, ממילא הדגש יבוא על זה ולא על לימוד תורה, וכך אולי נצליח לשמור על קדושתם (עד שייצאו לעבוד ברחובה של עיר) אבל ת"ח לא ייצאו מזה.

וכבר ידוע הסיפור עם אביו של האדמו"ר מאמשינוב הנוכחי, שאף שהיה ליטאי מישיבת מיר נלקח לחתן אצל האדמו"ר מאמשינוב (הסבא של האדמו"ר הנוכחי), והחסידים ריננו איך האדמו"ר מעז לקחת חתן בלי זקן ועם בלורית, כמו שנהגו אז בישיבות, והאדמו"ר השיבה להם: "לגדל זקן יקח לו כמה חודשים, אבל לדעת תורה כמו שהוא יודע יקח לכם חמשים שנה", ואידך זיל וגמור לעניינינו...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/6/2019 09:30 לינק ישיר 
חיזוקתשובה

לךתדע1 כתב:
חיזוק תשובה.ככל שידוע,בג'ל ובשטריימלים אין איסורים הלכתיים.אם החזון איש התנגד לבלורית:אז בטח גם שר התורה יוצא בחרב ובחנית נגד הפגע,או שאני טועה?

התנגדות החזו"א לבלורית לא היתה דוקא הלכתית, הוא התבטא שזה מעורר לו בחילה, והשטריימלך של ימינו עם פיאות ג'ל מעוררי בחילה לא פחות


תוקן על ידי חיזוקתשובה ב- 25/06/2019 07:30:19




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2019 09:39 לינק ישיר 
דבריחכמים

סקופער כתב:


אבל, וכאן בא אבל גדול, אם נתעסק עם הבחורים שלנו על הלבוש ועל התספורת, על הקדושה ועל שמירת העיניים, ממילא הדגש יבוא על זה ולא על לימוד תורה, וכך אולי נצליח לשמור על קדושתם (עד שייצאו לעבוד ברחובה של עיר) אבל ת"ח לא ייצאו מזה.


האם תורה בלי יראת שמיים שווה משהו? 
אוצר החכמה יודע יותר מכל תלמיד חכם אנושי אחר. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2019 09:45 לינק ישיר 

סקופער כתב:


זו הסיבה, כך נראה לי, שבציבור הליטאי לא עושים מזה עניין גדול. ממילא שיגדל סביר להניח שלא יתעסק בזה שוב. אבל על הדרך הזו הרווחנו עלייה והרגשה טובה של הבחור.

ועוד נקודה קטנה. בחינוך אתה לא יכול לתת אלף ואחד הדגשים. אתה כמחנך צריך לתת את הדגש שחשוב לך לתת ושים עליו את הפוקוס. בציבור הליטאי הדגש הוא על הצלחה בלימוד. לא מדברים על קדושה ולא על שאר דברים. ולכן לא עוסקים בלכוף את התלמידים בתספורת כזו או אחרת, אע"פ שע"פ רוב לרוב הר"מים והראשי ישיבות אין כלל בלורית. וכמו שאמר הרב הוטנר זצ"ל: לא נלחמים בחינוך על דברים שממילא ייעלמו מעצמם. לא אעשה עניין גדול אם הילד עלה על השולחן, כי ממילא שיגדל הוא לא יעשה זאת. 

אבל, וכאן בא אבל גדול, אם נתעסק עם הבחורים שלנו על הלבוש ועל התספורת, על הקדושה ועל שמירת העיניים, ממילא הדגש יבוא על זה ולא על לימוד תורה, וכך אולי נצליח לשמור על קדושתם (עד שייצאו לעבוד ברחובה של עיר) אבל ת"ח לא ייצאו מזה.

וכבר ידוע הסיפור עם אביו של האדמו"ר מאמשינוב הנוכחי, שאף שהיה ליטאי מישיבת מיר נלקח לחתן אצל האדמו"ר מאמשינוב (הסבא של האדמו"ר הנוכחי), והחסידים ריננו איך האדמו"ר מעז לקחת חתן בלי זקן ועם בלורית, כמו שנהגו אז בישיבות, והאדמו"ר השיבה להם: "לגדל זקן יקח לו כמה חודשים, אבל לדעת תורה כמו שהוא יודע יקח לכם חמשים שנה", ואידך זיל וגמור לעניינינו...


לא חושב שבציבור החסידי מתעסקים עם הבחורים בנושא הזה. בדיוק כמו שבציבור הליטאי רוב הבחורים שיש להם בלורית, לא רואים בזה משהו שראוי להתעסקות כלשהי.

זה קוד לבוש, ותו לא.

אין בזה כל בעיה הלכתית. יש בנושא זה רגשות שונים, החזו"א הרגיש כמו החסידים, והיו גדולי עולם ליטאיים שהרגישו אחרת לגמרי.

זכותו של כל אחד לעשות מה שבא לו, לכל אחד יש על מי לסמוך. וחסר טעם לחפור בנושא שלכל צד יש על מי לסמוך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/6/2019 14:20 לינק ישיר 
סקופער

דבריחכמים כתב:


אבל, וכאן בא אבל גדול, אם נתעסק עם הבחורים שלנו על הלבוש ועל התספורת, על הקדושה ועל שמירת העיניים, ממילא הדגש יבוא על זה ולא על לימוד תורה, וכך אולי נצליח לשמור על קדושתם (עד שייצאו לעבוד ברחובה של עיר) אבל ת"ח לא ייצאו מזה.


האם תורה בלי יראת שמיים שווה משהו? 
אוצר החכמה יודע יותר מכל תלמיד חכם אנושי אחר. 


מישהו כתב כאן שלא צריך יראת שמים? בישיבות הליטאיות יש כל יום סדר מוסר וגם וועדים ושיחות מוסריות. השאלה היא על מה לשים דגש, על לימוד תורה או על עניינים אחרים.

יושב כאן מישהו בפורום וכל הבעיה שלו בחיים זה הבלורית של הליטאים. כאילו אין דברים יותר חמורים מזה. זו הבעיה של הדור, הבלורית של הבחורים! כל מנהיג יהיה אשר יהיה, צריך לדעת על מה לקדש מלחמה ולמי או למה לתת יחס. זה לא דבר כזה חשוב שידברו עליו בכלל, כפי שהסברתי לעיל.

לפני זמן שימשתי לפני הרב שטרן בבית דינו של הרב וואזנר בבני ברק. ובא אחד ושאל שכתוב שהסופר סת"ם צריך להיות ירא שמים, והוא שואל מה הכוונה בזה? אז הרב שטרן ענה בבדיחותא שאם תשאל חסידי מה זה יר"ש הוא יגיד מי שהולך למקווה כל בוקר ואם תשאל ליטאי מי זה יר"ש הוא יענה לך מי שלא מדבר לשון הרע.

ולדידי, זה בכלל לא היה מצחיק. יושב רב חסידי ומודה בפה מלא, אפי' שזה בבדיחותא, שהמדד ליר"ש זה טבילה במקווה. רק חסר שהיה אומר שקרחת זה המדד ליר"ש, וככל שיותר קרחת כך זה יותר יר"ש...




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/6/2019 19:29 לינק ישיר 

סקופער כתב:
א"א לתקוע אדם בכולל רק כי השווער שלו נתן לו לפני עשרים שנה דירה. צא מהסרט הזה. מי שלא רוצה להישאר בכולל מוצא את הדרך לעשות את זה. אם בעבודה תורנית כמלמד או סופר סת"ם וכדו'. איני מכחיש שאין אברכים בכולל שקצת קשה להם ועדיין הם נשארים בכולל, אבל זה בדרך כלל קורה אצל אברכים צעירים שהפרנסת הבית לא לוחצת עליהם מי יודע מה, וגם אכן קשה להם הלחץ החברתי. אשה שהבית שלה קורס כלכלית ושבעלה לא ממש לומד, קשה לראות שתהיה מוכנה לסבול זאת בשביל הלחץ החברתי. היא תשלח את בעלה להיות מלמד וכדו'.


אענה לך בלשון חכמים "מימי לא ראיתי צבי קייץ"
מימי לא ראיתי אברך ליטאי מלמד או סופר סת"ם..

ונקטת כאן מציאות של אחרי 20 שנה מקבלת הדירה שזה כבר "מתיישן"
אבל עד 20 שנה אברך שקיבל דירה מחותנו דירה יקרה לא יכול לצאת מהכולל בשום אופן



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2019 19:34 לינק ישיר 

חיזוקתשובה כתב:
אני הייתי מחליף את הדיון בבלורית בדיון על מצב השטריימלך והג'ל בפיאות


השווה לא נכונה
מי ששם ג'ל בפיאות, נחשב למודרני חצי מקולקל, והם מעטים מאוד
בלורית לעומת זאת 50% מהצעירים הולכים איתו וזה הפך להיות נורמה




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2019 21:46 לינק ישיר 
סקופער

איש_חשוב כתב:
א"א לתקוע אדם בכולל רק כי השווער שלו נתן לו לפני עשרים שנה דירה. צא מהסרט הזה. מי שלא רוצה להישאר בכולל מוצא את הדרך לעשות את זה. אם בעבודה תורנית כמלמד או סופר סת"ם וכדו'. איני מכחיש שאין אברכים בכולל שקצת קשה להם ועדיין הם נשארים בכולל, אבל זה בדרך כלל קורה אצל אברכים צעירים שהפרנסת הבית לא לוחצת עליהם מי יודע מה, וגם אכן קשה להם הלחץ החברתי. אשה שהבית שלה קורס כלכלית ושבעלה לא ממש לומד, קשה לראות שתהיה מוכנה לסבול זאת בשביל הלחץ החברתי. היא תשלח את בעלה להיות מלמד וכדו'.


אענה לך בלשון חכמים "מימי לא ראיתי צבי קייץ"
מימי לא ראיתי אברך ליטאי מלמד או סופר סת"ם..

ונקטת כאן מציאות של אחרי 20 שנה מקבלת הדירה שזה כבר "מתיישן"
אבל עד 20 שנה אברך שקיבל דירה מחותנו דירה יקרה לא יכול לצאת מהכולל בשום אופן

תגובתך זו מלמדת שאתה באמת לא מכיר מהנעשה בציבור הליטאי, וכנראה את גר באיזה אזור חסידי ולא יודע מה קורה מחוץ לבועה שלך. 

בני הקטן לומד בחיידר שכל המלמדים הם ליטאים מובהקים ויש שם רק מלמד חסידי אחד לכיתת המכינה. חלק מהלמדים הגיע ללמד אחרי 10 שנים בכולל וחלק אחרי 15 שנים. אנשים באיזה שלב צריכים יותר הכנסות לבית כי הילדים גדלים והצרכים מתגברים גם כן, ולכן הרבה אברכים מוצאים עצמם מלמדים. לשיטתך, אין בכלל מלמדים ליטאים היום? כולם חסידים? והמלמדים הליטאים שכן יש מנין באו, מהרחוב? תמוה מאד.

וכן לעניין סופרי סת"ם. אני בעצמי מכיר 3 אברכים ליטאים שיושבים חלק מהיום וכותבים מזוזות ותפילין. ב"ה שעולה בידם לשלב גם לימוד תורה וגם כתיבת סת"ם.

ובחזרה לעניין הדירות והיציאה מהכולל. כפי שכתבתי, ע"פ רוב אלה שבאמת קיבלו דירות הם באמת אלה שראויים לכך והם אלה שנשארים ללמוד והרבה פעמים גם מתקדמים הלאה לתת שיעור וכדו'. מי שסובל בכולל לא יתקע שם יותר מדי בגלל השווער והסבתא. עובדה שאנשים יוצאים לעבוד בעבודה זו או אחרת. אני רואה את זה כל הזמן. אנשים צריכים פרנסה. וכי אתה חושב שהוא ימות מרעב ויחיה בדוחק, יסבול בכולל כי הוא לא אוהב ללמוד, יקום כל בוקר מצוורח, רק כי לא נעים לו מהשווער שלו שנתן לו דירה לפני כמה שנים (אגב בעניין זה. סיפר לי חבר בנקאי שעובד באחד הבנקים הגדולים שאחראי על תחום משכנתאות, שיותר מחמשים אחוז מהזוגות שמקבלים סכום גדול מההורים אחרי כמה שנים מתחילים להחזיר את ההחזר החודשי בעצמם. שהרי להורים אין סכומים כ"כ גדולים לתת, אלא לוקחים משכנתא גדולה והם משלמים על כולה או חלקה כל חודש, ואחרי כמה שנים שהזוג רואה שההורים קורסים הוא לוקח את זה על עצמו, וכך יוצא שהוא לא באמת קיבל דירה שלמה...)? איפה אתה חי?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/6/2019 04:43 לינק ישיר 

לך לברר האם אותם סופרים ומלמדים קיבלו מחמיהם דירות שלימות, או שהם אברכים ליטאים מזויפים או משתכנזים
הבנת היטב למי אני מכוון
אני רוצה לשמוע אם יש לך סיפור על אברך ליטאי אמיתי, כזה שקיבל דירה בירושלים מחמיו, ויצא להיות מלמד
ומצטער לומר לך, שגם אם תספר שיש אחד כזה, איאלץ לומר לך "חלמא טבא חזיתא" (מלבד העובדה שזה לא הוגן כלפי חמיו ששילם לו דירה בכדי שיוכל לשבת ללמוד)
וכשאמרתי שמשהו לא תקין במגזר הליטאי, האשם בעצם הוא אבי הכלה, שרוצה לעצמו חתן שילמד כל ימי חייו, ולכן הוא סוגר אותו בכלוב של זהב ששמו דירה, הוא הורס את חייו שלו כשהוא ממוט את עצמו כלכלית, וגם את חיי החתן שלוכי מי שבאמת רוצה להיות בן תורה, ישב וילמד מעצמו, ומי שלא - אל תכלא אותו שהרי אמרו חז"ל לא זכה נעשית לו סם המוות.



תוקן על ידי איש_חשוב ב- 26/06/2019 02:46:15




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/6/2019 06:23 לינק ישיר 

יש בכלל אברכים שמקבלים דירה בירושלים?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/6/2019 08:54 לינק ישיר 
איני_מכיר

לךתדע1 כתב:
חיזוק תשובה.ככל שידוע,בג'ל ובשטריימלים אין איסורים הלכתיים.אם החזון איש התנגד לבלורית:אז בטח גם שר התורה יוצא בחרב ובחנית נגד הפגע,או שאני טועה?


חסידים שוטים מופלגים 
1.הרב וואזנר זצ"ל ור ניסים שליט"א סבורים שיש לאוו של לא ילבש על דיאודורנט וג'ל וכל מוצרי טיפוח ......
2.השטריימל זה חוקות האמורי לא פחות מבלורית !!!!!

ראית פעם את הקווקזים בזמן בשנת ת"ש, כולםםםם עם שטריימלך ...  



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/6/2019 09:00 לינק ישיר 

איש_חשוב כתב:
לך לברר האם אותם סופרים ומלמדים קיבלו מחמיהם דירות שלימות, או שהם אברכים ליטאים מזויפים או משתכנזים
הבנת היטב למי אני מכוון
אני רוצה לשמוע אם יש לך סיפור על אברך ליטאי אמיתי, כזה שקיבל דירה בירושלים מחמיו, ויצא להיות מלמד
ומצטער לומר לך, שגם אם תספר שיש אחד כזה, איאלץ לומר לך "חלמא טבא חזיתא" (מלבד העובדה שזה לא הוגן כלפי חמיו ששילם לו דירה בכדי שיוכל לשבת ללמוד)
וכשאמרתי שמשהו לא תקין במגזר הליטאי, האשם בעצם הוא אבי הכלה, שרוצה לעצמו חתן שילמד כל ימי חייו, ולכן הוא סוגר אותו בכלוב של זהב ששמו דירה, הוא הורס את חייו שלו כשהוא ממוט את עצמו כלכלית, וגם את חיי החתן שלוכי מי שבאמת רוצה להיות בן תורה, ישב וילמד מעצמו, ומי שלא - אל תכלא אותו שהרי אמרו חז"ל לא זכה נעשית לו סם המוות.



תוקן על ידי איש_חשוב ב- 26/06/2019 02:46:15


בא נעשה קצת סדר ונבין על מה אתה מדבר. אתה מדבר על השנים האחרונות או על השנים שלפני? הרי עד 2009 מחירי הדירות בירושלים לא היו מי יודע מה גבוהים, והרבה אברכים קיבלו דירות בירושלים. גם השנים האחרונות שהיו דירות בגילה ובנווה יעקב במליון מאה או מאתיים הרבה קנו שם. קיבלו מצד הכלה 700-800 והשאר צד החתן שם או לקחו משכנתא.

בכל אופן, גם אברך שקיבל דירה שלמה, אחרי כמה שנים הוא מוצא את עצמו עם 7 ילדים, אשתו גננת שמרוויחה מינימום, והוא מקבל בכולל גג 2000 ש"ח. אתה חושב שאפשר לקיים משפחה כזאת עם 6000 ש"ח? אפי' אם אין להם משכנתא וחובות על הדירה הסכום הזה מגוחך. אם אתה חושב שהשווער כולא את החתן ואונס אותו לחיות כמו עני ולאכול פת במלח תאכל, אז אתה טועה. המלמדים של הבן שלי הם קיבלו דירות, הם אנשים מוכשרים, הם למדו כמה שנים יפות בכולל, והם באו לעסוק בהוראה כי היו צריכים פרנסה. מה כ"כ מסובך בזה? אז מי שהוא אולי קצת יותר מוצלח מצליח להיות ר"מ בישיבה או משהו כזה, ויש כאלה שהולכים  להיות מלמדים ויש כאלה שכותבים סת"ם. זה שקיבלת דירה לא מבטיח לך שלא תצטרך לצאת לפרנס כל חייך. זה תלוי עם האשה מביאה משכורת מכובדת או מביאה משכורת רעב, זה תלוי אם יש תמיכה מהמשפחה מסביב, זה תלוי בגיל של הילדים, שהרי ככל שהם גדלים ההוצאות עולות. להזכירך, אם יש לך 3 בנים בישיבות ועוד 2 בנות בסמינר, רק הוצאות החינוך שלך זה באזור ה-5 או 6 אלף ש"ח. מי משלם את זה? תבוא לראש ישיבה ותספר לו שקיבלת דירה ולכן אתה לא יכול לצאת לעבוד כי השווער יעשה לך עיניים, ולכן אתה לא יכול לשלם לו שכר לימוד מלא? אתה רציני?

תוצאות דבריי, מי שאין לו ברירה והמצב הכלכלי שלו קשה, הוא ואשתו עושים הכל בכדי לפרנס את הבית. כל אחד בדרכו שלו. קבלת הדירה או אי קבלתה לא רלוונטי בכלל לעניין הזה. ברור שמי שיש לו דירה משלו בלי חובות או משכנתא הרבה יותר קל להתמודד כלכלית, אבל ביוקר המחיה של היום זה לא מספיק כלל וכלל.

אגב, נתינת דירה לא מחייבת שהחתן באמת יישב וילמד. אני מכיר לא מעטים שקיבלו דירה ויצאו לעבוד. נתינת דירה זו השקעה שאב הכלה מאמין ששווה לו להשקיע בכדי שהחתן שלו יקים עם בתו בית של תורה. לפעמים מצליחים ולפעמים לא. ממש כמו בביזנס. אף אחד לא מחייב את אב הכלה לשלם. אפשר למצוא חתנים בזול. לפעמים יש מזל לאנשים שלוקחים חתן בזול ומצליחים איתו יותר מהחתן ביוקר. צריך סייעתא דשמיא בחיים.

ואני חוזר על מה שכתבתי לעיל, אבל זו נקודה חשובה. בדרך כלל לפני שאב הכלה הולך לשלם סכום הזוי כ"כ, הוא בודק היטב היטב למי הוא הולך לשלם את זה. בדרך כלל לא קונים חתול בשק. גם זה קורה, אבל ע"פ רוב ההשקעות בזה די מצליחות, והזוג מקים בית של תורה, וזה הרבה בזכות הכר הכלכלי שניתן להם בתחילת חייהם בצורת דירה. הרי בלי זה מהתחלה יצטרכו להשתגע ולחשוב על הכנסות ועל פרנסה, ובמצב כזה הבעל לא יכול לעסוק בתורה כדבעי, וממילא הבית הזה יוצא נפסד רוחנית.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/6/2019 09:05 לינק ישיר 
סקופער

avishai323 כתב:
יש בכלל אברכים שמקבלים דירה בירושלים?

תמיד יש מי שמסתדר מלא, כי תמיד יש כמה משפחות עשירות שיש להם לתת מלא. אבל זה בודדים. גם אלה שקונים דירה בנווה יעקב למשל או בקרית הרצוג לא מקבלים בדרך כלל מלא מלא. צד הכלה נותן 700-800, צד החתן נותן משהו וגם הזוג לוקח על עצמו משהו.

אבל כאמור לעיל, בהרבה מהמקרים הזוג רואה שאב הכלה לא עומד בעומס ההוצאות של החתונות והוא מט ליפול, ולכן הזוג לוקח על עצמו את החזר המשכנתא מה שאב הכלה היה משלם.

לפני חודשיים שמעתי על משפחה נפלאה, שביום הולדת 70 של האבא עשו לכבודו מסיבה, והודיעו לו חגיגית שהם החליטו לקחת על עצמם את כל חובותיו, וחילקו את זה בין כל הילדים. וכך האבא יוכל לחיות בנחת בלי לרוץ לגמ"חים כל יום. שמעתי גם מקרה אחר, שהילדים בנו מעל דירת האבא שני יחידות דיור מכספם, ועם השכירות הוא משלם את חובותיו. ב"ה אברכים יראים עושים כיבוד אב ומשתדלים לבוא לקראת ההורים בדיוק כמו שההורים עושים הכל בכדי שהילדים יצליחו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/6/2019 10:10 לינק ישיר 

איני_מכיר כתב:

חסידים שוטים מופלגים 
1.הרב וואזנר זצ"ל ור ניסים שליט"א סבורים שיש לאוו של לא ילבש על דיאודורנט וג'ל וכל מוצרי טיפוח ......
2.השטריימל זה חוקות האמורי לא פחות מבלורית !!!!!

ראית פעם את הקווקזים בזמן בשנת ת"ש, כולםםםם עם שטריימלך ...  


1. האם הליטאים השוטים המופלגים אכן מתנזרים מכל מוצרי הטיפוח? כי שמעתי שאפשר ממש להיחנק כשליטאי מבושם עובר בתוך ד' אמות
2. ובאותה שנה, שנת ת"ש הלכו הנאצים ימ"ש בכובע קנייטש. אוכל להביא תמונות אם תבקש, למרות שזה ידוע





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > מכתב הגר"ש ואזנר בנידון בלורית
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.