בית פורומים בחדרי חרדים

מנחם נאבת על פולחן ה"גדולים" ו"הקבלת פני רבו"

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-20/10/2019 13:50 לינק ישיר 
מנחם נאבת על פולחן ה"גדולים" ו"הקבלת פני רבו"





דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/10/2019 13:50 לינק ישיר 

ישנה תופעה בעשרות השנים האחרונות בעולם הדתי ובעיקר החרדי, ההולכת ומתגברת יותר ויותר עם הזמן, והיא ארגון של כנסים המוניים ל"הקבלת פני רבו". כנסים אלה מעמידים בחגים איזה רב גדול במרכז, כזה הנחשב לגדול הדור, תחת הפקה גרנדיוזית, והמונים נוהרים אל הרחובות או אל האצטדיון כדי להשתתף בכנס כזה של "הקבלת פני רבו".

הפקות אלה גורמות לי לכתוב כי הן מקפלות בתוכן משהו מהותי הרבה יותר מסתם אירוע. האירועים הללו כמובן מנומקים על סמך הקביעה של חז"ל שיש לאדם להקביל את פני רבו ברגל. ומה הכוונה? ליהודי יש רב, מישהו שמלמד אותו, והוא תלמידו הקשור אליו. עליו ללכת, לעלות ולהקביל את פני רבו, להסתופף אצלו, לכבד אותו, לשבת עמו בסוכה, ולשוחח בדברי תורה. מכאן נגזר היקש לאירועים ההמוניים הללו. ה"גדול" הוא כמובן "הרב המובהק" של כל עם ישראל, ולכן נוצר עניין להעמיד את הרב כמו מריונטה באמצע הרחוב, לרכז המונים שישירו ויפזזו בכנס הגרנדיוזי, ולייצר המולה הגיוגרפית מרשימה סביב הדמות.

הפער שבין האירוע הזה לבין הדרישה להקביל את פני הרב הוא פער שמבטא את כל המערכת המשומנת של ה"גדולים" כיום. ה"גדולים" הם במובן מסוים ההיפך מהרבנים הקלאסיים. בהיסטוריה של העם היהודי היו רבנים, מורים, כאלה שלימדו תלמידים וכאלה שטיפלו בקהילות, והיו גם תלמידי חכמים, כאשר המובהקים שביניהם היו נחשבים לחכמי הדור באופן כללי ולדמויות מוכרות וגדולות. בניגוד למערכת הרבנית הזאת, מערכת ה"גדולים" שנוצרה לאחרונה היא מציאות אחרת לגמרי. מדובר ב"שֵם", רב גדול מסוים, סביל לחלוטין, המותק ממקומו והופך להיות בובת המונים. אין כאן את מושג ה"שימוש תלמידי חכמים" הקלאסי, להיפך, ישנה בעיטה במסורתיות הזאת. מושג הגדולים הוא מושג רדיקלי המבקש להכפיף את הכל אל הסמכות ואל הציות לדמות המככבת באמצע. כל מילה שנאמרת נקלטת בכפפות של משי כמו איזה גל חשמלי, קולות התרועה מריעים מכלל עבר, שיירת המכוניות עוברת כמו שיירה של ראש ממשלה, וה"גדול" עצמו כלל לא נוכח בשום מובן. הוא פסיבי, הוא נוכח פיזית בלבד ולפעמים זורק איזו מילה.

כל זה מעיד על כך שדמות הרב נעלמה לחלוטין מן השטח ותחתיו נכנסה האנטיתזה לרב, הלא הוא ה"גדול". הרבה מתרשמים: הנה, בסופו של דבר כל ההמונים יוצאים כדי להריע למישהו שכל מעלתו הוא בכך שהוא למד הרבה בחיים. במחילה, בעיניי זה ממש מכוער. ממתי תרועת המונים כזו הייתה ערך ביהדות המסורתית? להיפך: היא מדיפה ריח מכוער של עבודה זרה, של שטיפת מוח, של נהרה מטופשת. הרב המסורתי אומר דברי תורה, מסביר, מציע את דבריו, מציע את סברתו. הוא לא אורקל השולח את אמרותיו אל החלל כ"גזירות הכתוב". המונים לא אמורים להריע למישהו. "אין עושין נפשות לצדיקים, דבריהם הם זיכרונם". היהדות המסורתית תמיד האמינה בכוחו של הרב כמבטא את ה"דברים", המילים, המשמעות, התכנים הנאמרים, והנה כיום, דמותו של הרב מככבת כדוגמן על של ההמון הדתי הפרוע.

חשוב לשים לב עד כמה "גדול הדור" של ימינו הוא ההיפך מן הרב המסורתי, וכמה מוסד ה"גדולים" הזה מעוות את היושר בהלכה, את היושר בחיים, את ההקשבה, את התוכן, את ההפנמה, ותחת זאת מבכר תרבות המונים נבערת וצייתנית שאין לה אלא דמות מריונטה שמרקדים ומפזזים סביבה ואומרים "אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים".




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/10/2019 14:22 לינק ישיר 

שלחתי למארגנים, הם אמרו שהוא צודק, ומעכשיו זה יפסק


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/10/2019 14:38 לינק ישיר 

אוי לו לדור שכך עלתה בימיו!




תוקן על ידי באבא_זוטא ב- 20/10/2019 12:40:55




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/10/2019 15:08 לינק ישיר 

תנוח דעתך, הציבור רוצה קצת לשמוח וההקבלת פני רבו היא רק תירוץ.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/10/2019 01:48 לינק ישיר 
מצדרביעי

משגיחשליטא כתב:
תנוח דעתך, הציבור רוצה קצת לשמוח וההקבלת פני רבו היא רק תירוץ.


אם שמת לב, הוא לא מדבר דווקא על "הקבלת פני רבו" אלא כחלק מפולחן הגדולים שמתבטא בין היתר במעמדים מסוג זה...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/10/2019 02:52 לינק ישיר 

בפסוק "אם בחוקותיי תמאסו" וגו', חז"ל (ורש"י) מונים שבע מדרגות במדרון החלקלק של החוטא:

לא למד.
ולא עשה.
מואס באחרים העושים.
שונא את החכמים.
מונע את האחרים.
כופר במצות.
כופר בעיקר.

כל אחד ידרג את הכותב, מנחם נאבת, לפי דעתו, על ה'ספקטרום', הרצף של השבע הנ''ל.
לדעתי, בין 4-5.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/10/2019 04:14 לינק ישיר 

ולמה אתה חושב שחרדים צריכים לקרוא את ההגיגים של איזה ריקא כמו זה שהבאת?
הדעות אמורים להסתנכרן באיזשהו מקום?
האם מנחם נאבת הזה כבר שלם בכל הדברים האחרים ונשאר רק המכה בפטיש הזה שישאיר את העולם מושלם?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/10/2019 05:18 לינק ישיר 

רודףסמלים כתב:

בפסוק "אם בחוקותיי תמאסו" וגו', חז"ל (ורש"י) מונים שבע מדרגות במדרון החלקלק של החוטא:

לא למד.
ולא עשה.
מואס באחרים העושים.
שונא את החכמים.
מונע את האחרים.
כופר במצות.
כופר בעיקר.

כל אחד ידרג את הכותב, מנחם נאבת, לפי דעתו, על ה'ספקטרום', הרצף של השבע הנ''ל.
לדעתי, בין 4-5.



אתה מכיר את האיש, או שסתם בא לך להגדיר אותו על פי טור או מאמר שכתב?


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/10/2019 05:22 לינק ישיר 

איש_חשוב כתב:

ולמה אתה חושב שחרדים צריכים לקרוא את ההגיגים של איזה ריקא כמו זה שהבאת?
הדעות אמורים להסתנכרן באיזשהו מקום?
האם מנחם נאבת הזה כבר שלם בכל הדברים האחרים ונשאר רק המכה בפטיש הזה שישאיר את העולם מושלם?


מדוע לדעתך האיש ריקא?

כל טור מחשבתי שנכתב חייב להיות כזה שיסתנכרן לך?

האם כל כותבי העלונים או הפובליציסטים בעיתונות החרדית הממסדית וזו שלא, מושלמים וטהורים כך שנותר לקורא לקבל דבריהם והעולם יתוקן מיד?


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/10/2019 07:31 לינק ישיר 

רודףסמלים כתב:

בפסוק "אם בחוקותיי תמאסו" וגו', חז"ל (ורש"י) מונים שבע מדרגות במדרון החלקלק של החוטא:

לא למד.
ולא עשה.
מואס באחרים העושים.
שונא את החכמים.
מונע את האחרים.
כופר במצות.
כופר בעיקר.

כל אחד ידרג את הכותב, מנחם נאבת, לפי דעתו, על ה'ספקטרום', הרצף של השבע הנ''ל.
לדעתי, בין 4-5.



היית עדין איתו לדעתי הוא הצפין משם ולכן טרח לשפוך את ארסו בתקווה להשחית עוד כמה ישרי דרך.


נשלח מהאנדרואיד שלי

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/10/2019 08:04 לינק ישיר 

הטור והשו"ע לא הביאו את מצוות הקבלת פני רבו. הרמב"ם כן. והנודע ביהודה מסביר שהקבלת פני רבו זה מעין הקבלת פני שכינה, ומכיוון שכיום אין הקבלת פני שכינה אין מצוות הקבלת פני רבו, ולכן השמיטו את זה הטור והשו"ע. בכל אופן, אנו רואים שאין זה קשור לשמוע איזה דרשה או הלכה מפי הרב, אלא הידבקות ברב והסתכלות בו כמו שבאו לקבל פני שכינה. אכן, יש דעות רבות שזה עניין הלכתי, דהיינו לקבל הלכות אצל הרב וכו'.

אבל בין אם נאהב או לא נאהב את מה שקורה, אני רק רוצה לשאול שאלה אחת: כ"כ מפריע לכותב הטור שאלפי אלפים של יהודים הולכים לחזות ביהודי זקן שכל כולו תורה? אני לא הולך להקבלה וגם אני לא לוקח את ילדיי, אני גם לא מספר להם סיפורי מופתים ממנו, כי בעיניי הגר"ח גדלותו בתורה ולא במופתים, ובכלל, מה צריך יותר מהתמדה אדירה של 90 שנה ברצף, ובקיאות הזויה בכל התורה כולה? אני אומר לילדיי, תפתחו את הספרים שלו ותבינו איזה זכות יש לנו שיש לנו בדור שלנו יהודי כזה, לא צריך ללכת לראות אותו ולהידחק בין ההמון. אבל מכל בעיות הדור, זה מה שמצא הכותב? ממש עבודה זרה! לא פחות ולא יותר.

וכבר היה לעולמים, שכל פעם שהח"ח או שאר גדולי עולם היו עוברים ברכבת באיזור מגוריהם, היו יוצאים כל הכפר או העיירה לרציף הרכבת לכבד את גדול הדור, לא היו שומעים ממנו דבר הלכה, לא היו מקבלים מוסר, רק פשוט היו זוכים להביט בו. ואולי אם נעשה הקבלת פני רבו ברכבת עוברת, הכותב הנכבד תנוח דעתו?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/10/2019 08:45 לינק ישיר 

יש פולחן קבלת פני רבו ויש פולחן תפילה לה' ויש פולחן קיום מצוות ואשרינו שאנו בפולחן זה והבדילנו מן התועים שנוברים בפולחן פוליטיקה וכדורגל וזמרים ומבזים תלמידי חכמים במסווה של קידמה. עלינו לדעת כי בקבלת פני רבותינו הננו מעבירים מסר לדורות הבאים כי יש לנו מנהיגים בלי שיעור קומה שעסקו הרבה בתורה והיא מרכז חייהם וחיינו.

דרך אגב פותח האשכול היה שקוע כולו בפולחן פייגלין  ללא הגיון כלל עד שפייגלין תמורת דמיונות פורחים הלך עם פולחנו לאיבוד.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/10/2019 09:29 לינק ישיר 

אפעס כשמתבוננים בדבר נראה לפעמים שהגדול הוא זה הזקוק לתלמידיו ומעריציו ולא להיפך. ויש לעיין בזה.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/10/2019 10:33 לינק ישיר 

מי יתנני כירחי קדם...

במשך שנים רבות, בכל פסח וכל סוכות, הייתי הולך לבקר את הרב שלי, ולא הייתי היחיד, כמוני היו באים רבים רבים מבוגרי הישיבה. יכולנו לשבת אצלו שעות ממש בלי גוזמא. היה מספר סיפורים והנהגות מרבותיו. דברי תורה והלכה היו זורמים על השולחן. וגם שיחת חולין של תלמיד חכם. פעמים רבות באתי הביתה והייתי מתיישב לכתוב לעצמי, לבל יישכח.

כשגדלו ילדי לגיל חינוך – הבאתי גם אותם. לא יאומן כי יסופר גודל ההשפעה והחותם שנשאר בלבבם עד היום.

זה לא מנע ממני, כספרדי, ללכת בנערינו ובזקנינו גם לגן סאקר ולחלוק כבוד למורנו ורבנו, אביר הרועים, עם כל זה שלא סבלתי את מעלליהם של פוליטיקאי ש"ס.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/10/2019 10:59 לינק ישיר 

מאות רבנים \ ראשי ישיבות \ רמי"ם \משגיחים מקבלים את תלמידיהם בסוכה בחול המועד וזה לא סותר את העובדה שרוצים לזכות לראות את גדולי הדור !! גדולי הדור זה עבור שאלות של הנהגת הדור אך ברור לכולם שאין זה עשה לך רב. כל אחד מוצא לו את רבו וגם לרב יש רב משלו עוד מימי שרי אלפים ראיית פני צדיק גורמת לחיזוק ויר"ש ומי שלא מרגיש את זה הבעיה כנראה אצלו... זה שיש מאחורי הרב עסקנים שמעניין אותם רק כבוד וכסף לא מעניין אותי !!! זה בעיה שלהם מול בורא עולם. אני בא לראות את הרב ולא את הבני ביתו טקס קבלת פנים לרבנים היה מקובל מאז ומעולם כשהיה מגיע רב גדול לעיר היו כולם מקבלים אותו בתהלוכה ובבגדי שבת



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > מנחם נאבת על פולחן ה"גדולים" ו"הקבלת פני רבו"
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.