בית פורומים בחדרי חרדים

הרב קסלר נגד לימודי אנגלית וחשבון: "מכשירים את הילדים לשוק העבודה"

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-4/11/2019 16:03 לינק ישיר 

momeir כתב:

יצחק הספרן
אנגלית ומתמטיקה = אפיקורסות?
ה'פחד' שלך מלמד שאתה לא מאמין בדרך החרדית!   
ממה אתה פוחד?  שפתחו עיניים  ויגלו את 'האמת'? מאיזו אמת אתה פוחד?
הרי לפיתויים של היצר הרע (וד"ל) ממש לא צריך לדעת אנגלית ומתמטיקה! 
אבל בשביל להתפרנס בכבוד ובמקצוע מכובד, ברוב המקצועות חייבים  אנגלית ומתמטיקה
להתפרנס מיגיע כפיו זה חלק מחובותי של האדם בעולמו!
 החרדים (בעיקר הליטאים) הם סוג של 'רפורמים' ששינו את הנהוג מדור דור.


סיום דבריך מעיד על מכלול דבריך ומייתר את תגובתי,
כי יש כסילים שאין עניין בלרדת לעליבותם.


נשלח מהאנדרואיד שלי

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/11/2019 16:04 לינק ישיר 

פיינרך כתב:

זה תלוי באיזה גיל לומדים אנגלית ומתמטיקה.
בגיל הרך קולטים יותר טוב, אבל על חשבון לימודי קודש.
וכשלאברך נשוי זה הופך להיות אקטואלי יותר, קצת יותר קשה לקלוט שלא לדבר על שינון בע"פ. "ריחיים על צווארו".
אבל מכיוון שמדובר באברך עם מערכת ערכים מגובשת, סכנת הדרדרות רוחנית היא פחותה, אמנם עדיין קיימת.


אכן נכון,
האקדמיה גם בדברים לכאורה תמימים מסוכנים,
על אחת כמה וכמה לילדים.


נשלח מהאנדרואיד שלי

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/11/2019 16:05 לינק ישיר 

מהשחושבים כתב:

אין מישהו שיכול להסביר את הצד של הרב קסלר?

אולי זה שאברך שידע אנגלית יהיה לו פיתוי לראות ולהבין מה קורה בעולם?



לא מדובר על אברך אלא על ילדים רכים.


נשלח מהאנדרואיד שלי

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/11/2019 16:43 לינק ישיר 

בןציוןכהנא כתב:
בשבוע שעבר ראיינתי מנהל של תלמוד תורה שהביע את צערו על כך שלא מלמדים אנגלית בתלמודי תורה, הוא סיפר שהם הלכו לשאול על כך את הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, והוא אמר להם: "כזית" אנגלית אפשר ללמד. לצערי אין לי מושג איך משערים את ה"כזית" הזה.


אם יורשה לי לבאר לפי קוצר דעתי (:

בהקשר למה מוזכר מושג הכזית בהלכה?
זהו השיעור המינימלי המוכרח כדי לצאת ידי חובה, כדי שייחשב שאכלת את הדבר, שהגשמת את המטרה.

ברור שהרב שטיינמן לא היה מתיר ולו רגע אחד של לימוד אנגלית אם הוא היה סובר שזה הבל הבלים וחסר כל ערך.
לבטל תורה ולו רגע אחד בשביל סתם?

אלא מאי?
בהתבסס על טענתו של מנהל הת"ת שהכוונה היא להכשיר הילדים לאפשרות של אומנות וחיי מעשה -
אומר הרב - אם זאת המטרה - אז כן, אבל בדיוק במידה הנצרכת בשביל המטרה.

אמור מעתה - 
תאמוד בכובד ראש ובהתייעצות עם מומחים - מה היא הכזית?
מה היא כמות האנגלית המדוייקת הנצרכת כדי להתנהל בשוק העבודה, הכמות השימושית - לא פחות ולא יותר.
(אני משער שהכוונה היא לעולם המסחר, כי הרי אנגלית של רופאים או מדענים ראויה להיכלל כחלק מהלימודים הגבוהים בבוא העת) -
וזה בדיוק מה שתלמד את חניכיך.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/11/2019 20:47 לינק ישיר 
מצדרביעי

ברוקלינאי כתב:
י

מה היא כמות האנגלית המדוייקת הנצרכת כדי להתנהל בשוק העבודה, הכמות השימושית - לא פחות ולא יותר.
(אני משער שהכוונה היא לעולם המסחר, כי הרי אנגלית של רופאים או מדענים ראויה להיכלל כחלק מהלימודים הגבוהים בבוא העת) -
וזה בדיוק מה שתלמד את חניכיך.


בלי כמובן להכנס לשאלה מה בדיוק דעתו של הרב שטיינמן, גם מי שרוצה ללמוד לימודים גבוהים "בבוא העת", לא יזיק לו להכיר קצת יותר טוב את מכלול תחומי הלימוד הרלוונטיים עוד בילדותו/נערותו.
במילים אחרות, להגיע בגיל 30 ללא כל הכירות מוקדמת, ולחשוב שתוך שנייה נצליח להחליט איזה תחום לימוד מתאים לנו, ללמוד אותו ולהצליח -זה משהו קשה מאוד עד קשה מאוד מאוד...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/11/2019 21:39 לינק ישיר 
סקופער

מצדרביעי כתב:
העתבק מהש"ס ומהרמב"ם:
רבי נהוראי אומר: מניח אני כל אומניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה.
מהרש"א:

ר' נהוראי דקאמר מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה, ודאי דלא פליג, וצריך כל אדם ללמוד אומנות. אלא דהכי קאמר מניח אני הקביעות של כל האומנות ואני מלמדו תורה בקבע ואומנות עראי. וזה שאמר דהאומנות אינו עומד לאדם אלא בילדותו שאז הוא בכחו לקבוע לו אומנות כבדה, אבל כשבא לידי זקנה או חולי אינו יכול לעשות מלאכה כל כך כדי פרנסתו. אבל התורה אינה כן דע"י התורה המלאכה נקיה וקלה שיכול לעשות גם בימי זקנה מתברכת לו וזה וזה נתקיים בידו

פנ"י:
 לכאורה נראה דר' נהוראי לית ליה הא דאמרינן לעיל בפרק קמא [דף כ"ט ע"א] דחייב אדם ללמד בנו אומנות, ואמרינן נמי בפרקי אבות [פרק ב' משנה ב'] "כל תורה שאין עמה מלאכה ודרך ארץ סופה בטילה".
אלא דלמאי דפרישית בסמוך אתי שפיר, ד
לא פליג.
דודאי מידת כל אדם ללמוד תורה ודרך ארץ דאין כל אדם זוכה לכך שיהא מלאכתו נעשית ע"י אחרים, ואם כן חס ושלום אפשר שיבוא לידי לסטיות או לידי בזיון התורה.
אמנם ר' נהוראי כלפי עצמו אמר כן, לפי שראה שבנו זריז וממולח ותלמודו מתקיים בידו בענין שיהא תלמיד חכם גמור וצדיק גמור שמלאכתו יהא נעשית ע"י אחרים, ומשום הכי אמר דמניח כל אומניות שבעולם ואינו מלמדו אלא תורה ואין לו לחוש לפרנסתו בתורה עם דרך ארץ כיון שמלאכתו יהא נעשית ע"י אחרים, ד"גם במעלליו יתנכר נער" (משלי כ, יא) "גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כב, ו).


ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלוקים ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים הרי דוד ע"ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומך גורלי.
רמב"ם נגד פרנסה מלימוד תורה ובעד מלאכה-

כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא. לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה, וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות..


תוקן על ידי מצדרביעי ב- 04/11/2019 08:48:56



תוקן על ידי מצדרביעי ב- 04/11/2019 08:49:30



שוב, בפעם המליון, אני צריך להגיב בעניין הזה, כי כך אי אפשר לדון ברצינות. אנשים לוקחים איזה קטע מהגמ' ומהרמב"ם ובונים על זה עולמות. אתם רוצים לדון בסוגיא ברצינות? בבקשה, תביאו את כל הסוגיא, מהגמ' ועד פוסקי זמנינו, ונראה עם מי הדין, ולמי נטו כל גדולי הדורות.

ובפרט בדברי הרמב"ם האלו, שהכסף משנה, הלא הוא בעל השו"ע, השיג עליו את אחד מההשגות הגדולות שלו, וחלק עליו לגמרי. וגם בדברי הרמב"ם עצמו בהל' שמיטה ויובל יש מקום למה שנוהגים כיום. וביותר, שהרמב"ם עצמו כותב בהל' ת"ת כיצד הוא בעל מלאכה? עוסק במלאכתו שלש שעות ביום ולומד תשע, ומי ימצא לי בעל מלאכה כזה היום...

אם היה לי הפנאי הייתי מאריך טובא, כפי שעשיתי בפעמים הקודמות, להסביר את הדרך בה נוהג הציבור החרדי כפי שמורים לו רבותיו. המשנ"ב בוודאי מסכים לזה, והאג"מ אפי' כתב לאברך שזו עצת היצר הרע לא להתפרנס מאחרים כי הוא חושב את זה לצדקות ובאמת זה יגרום לו לצאת לגמרי מהכולל כי לא יהיה לו כדי מחיתו. ועוד ועוד.

בכל אופן, אני עצמי חושב שכן כדאי באופן פרטי לתת לילדים כלים שיוכלו לפרנס את ביתם אם יצטרכו לעשות זאת. אפשר ללמד את הבן כלי נגינה שיוכל לפרנסו בעתיד, אני מכיר אברך יקר שהוא חשמלאי מוסמך, שאביו חייבו ללמוד את זה בבין הזמנים ובין הסדרים כדי שיהיה לו כלי לפרנס, והוא עצמו מתפרנס מזה בין הסדרים ובבין הזמנים. גם אנגלית וחשבון אפשר לתת לילדים בבית. אני עושה את זה, ואני מכיר עוד רבים שעושים את זה. לא חייבים את זה במסגרת הת"ת.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/11/2019 22:38 לינק ישיר 

נפלתם בפח של רב קסלר.

יש וויכוח על לימודי ליב"ה וללמוד באקדמיה.
איך זה קשור לילדים שצריכים להכיר את העולם הגדול שרק לפני שנים מעטות הגיחו אליו.

אולי גם לא יילמדו ילדות בגן צבעים וצורות?

מה רע לדעת אנגלית בסיסית, כדי לקרוא הוראות יצרן של מכשיר דיגיטלי?
מה כל כך גרוע בלדעת קצת חשבון ומתמטיקה בסיסית חוץ מ4 פעולות חשבון? יש ילדים שלמדו בחיידר שאין להם מושג מהו שבר עשרוני, איך מבצעים פעולות כפל פשוטות.

לא חשבו להוריד לילדים בחיידר את מיכסת שעות לימוד תורה, אבל לקחו את השעות הרבות שהם נמצאים במסגרת מחוץ לבית, ומה שהיה בזמנו לימודי חול אחרי צהרים, הפכו לעוד לימודי קודש, אם אתם נגד לימודי חול, לפחות תחזירו לנו את הילדים שעתיים מוקדם לבית.

אין פלא, זוהי התוצאה שרב מתמנה רק כי קרתה טרגדיה ואבא שלו מת פתאום.

ככה נראים גדולי הדור בדור הזה, כל אברכון תופס מקרופון ומתחיל לגדף את כל העולם ואשתו, וכל ילדון שעוד לא למד קצת תורה כמו טברכים רציניים מרשה לעצמו להדפיס מכתבי מחאה.

תכלס, מי שם על רב קסלר, חברות שלי מקרית ספר מספרות לי וכותבות גם, שמיציאה ליציאה שלו, הוא עוד יותר עושה מעצמו צחוק.

שימשיך ככה, זוהי הוכחה הכי מוחצת שאין גדולי תורה רק יחצנות שבינה לבין המציאות אין שום קשר.

וזה המצב שאין שום רב נורמלי שיעצור את הטירוף הזה.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/11/2019 09:11 לינק ישיר 

ליידוסית כתבה:

נפלתם בפח של רב קסלר.

יש וויכוח על לימודי ליב"ה וללמוד באקדמיה.
איך זה קשור לילדים שצריכים להכיר את העולם הגדול שרק לפני שנים מעטות הגיחו אליו.

אולי גם לא יילמדו ילדות בגן צבעים וצורות?

מה רע לדעת אנגלית בסיסית, כדי לקרוא הוראות יצרן של מכשיר דיגיטלי?
מה כל כך גרוע בלדעת קצת חשבון ומתמטיקה בסיסית חוץ מ4 פעולות חשבון? יש ילדים שלמדו בחיידר שאין להם מושג מהו שבר עשרוני, איך מבצעים פעולות כפל פשוטות.

לא חשבו להוריד לילדים בחיידר את מיכסת שעות לימוד תורה, אבל לקחו את השעות הרבות שהם נמצאים במסגרת מחוץ לבית, ומה שהיה בזמנו לימודי חול אחרי צהרים, הפכו לעוד לימודי קודש, אם אתם נגד לימודי חול, לפחות תחזירו לנו את הילדים שעתיים מוקדם לבית.

אין פלא, זוהי התוצאה שרב מתמנה רק כי קרתה טרגדיה ואבא שלו מת פתאום.

ככה נראים גדולי הדור בדור הזה, כל אברכון תופס מקרופון ומתחיל לגדף את כל העולם ואשתו, וכל ילדון שעוד לא למד קצת תורה כמו טברכים רציניים מרשה לעצמו להדפיס מכתבי מחאה.

תכלס, מי שם על רב קסלר, חברות שלי מקרית ספר מספרות לי וכותבות גם, שמיציאה ליציאה שלו, הוא עוד יותר עושה מעצמו צחוק.

שימשיך ככה, זוהי הוכחה הכי מוחצת שאין גדולי תורה רק יחצנות שבינה לבין המציאות אין שום קשר.

וזה המצב שאין שום רב נורמלי שיעצור את הטירוף הזה.



טוב שהיא חושפת שוב ושוב את פרצופה האמיתי כאילו בדורנו אין רבנים בישראל שזה דרך אגב טיעון ישן שנאמר אפילו על משה רבינו,
ולפי זה תבינו כמה "דוסית" הלידי הזו,
והיחס לדעותיה בהתאם.


נשלח מהאנדרואיד שלי

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/11/2019 12:05 לינק ישיר 
מצדרביעי

סקופער כתב:
העתבק מהש"ס ומהרמב"ם:
רבי נהוראי אומר: מניח אני כל אומניות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה.
מהרש"א:

ר' נהוראי דקאמר מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה, ודאי דלא פליג, וצריך כל אדם ללמוד אומנות. אלא דהכי קאמר מניח אני הקביעות של כל האומנות ואני מלמדו תורה בקבע ואומנות עראי. וזה שאמר דהאומנות אינו עומד לאדם אלא בילדותו שאז הוא בכחו לקבוע לו אומנות כבדה, אבל כשבא לידי זקנה או חולי אינו יכול לעשות מלאכה כל כך כדי פרנסתו. אבל התורה אינה כן דע"י התורה המלאכה נקיה וקלה שיכול לעשות גם בימי זקנה מתברכת לו וזה וזה נתקיים בידו

פנ"י:
 לכאורה נראה דר' נהוראי לית ליה הא דאמרינן לעיל בפרק קמא [דף כ"ט ע"א] דחייב אדם ללמד בנו אומנות, ואמרינן נמי בפרקי אבות [פרק ב' משנה ב'] "כל תורה שאין עמה מלאכה ודרך ארץ סופה בטילה".
אלא דלמאי דפרישית בסמוך אתי שפיר, ד
לא פליג.
דודאי מידת כל אדם ללמוד תורה ודרך ארץ דאין כל אדם זוכה לכך שיהא מלאכתו נעשית ע"י אחרים, ואם כן חס ושלום אפשר שיבוא לידי לסטיות או לידי בזיון התורה.
אמנם ר' נהוראי כלפי עצמו אמר כן, לפי שראה שבנו זריז וממולח ותלמודו מתקיים בידו בענין שיהא תלמיד חכם גמור וצדיק גמור שמלאכתו יהא נעשית ע"י אחרים, ומשום הכי אמר דמניח כל אומניות שבעולם ואינו מלמדו אלא תורה ואין לו לחוש לפרנסתו בתורה עם דרך ארץ כיון שמלאכתו יהא נעשית ע"י אחרים, ד"גם במעלליו יתנכר נער" (משלי כ, יא) "גם כי יזקין לא יסור ממנה" (משלי כב, ו).


ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלוקים ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים הרי דוד ע"ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומך גורלי.
רמב"ם נגד פרנסה מלימוד תורה ובעד מלאכה-

כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא. לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם ולא קרדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה סופה בטלה, וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות..


תוקן על ידי מצדרביעי ב- 04/11/2019 08:48:56



תוקן על ידי מצדרביעי ב- 04/11/2019 08:49:30



שוב, בפעם המליון, אני צריך להגיב בעניין הזה, כי כך אי אפשר לדון ברצינות. אנשים לוקחים איזה קטע מהגמ' ומהרמב"ם ובונים על זה עולמות. אתם רוצים לדון בסוגיא ברצינות? בבקשה, תביאו את כל הסוגיא, מהגמ' ועד פוסקי זמנינו, ונראה עם מי הדין, ולמי נטו כל גדולי הדורות.

ובפרט בדברי הרמב"ם האלו, שהכסף משנה, הלא הוא בעל השו"ע, השיג עליו את אחד מההשגות הגדולות שלו, וחלק עליו לגמרי. וגם בדברי הרמב"ם עצמו בהל' שמיטה ויובל יש מקום למה שנוהגים כיום. וביותר, שהרמב"ם עצמו כותב בהל' ת"ת כיצד הוא בעל מלאכה? עוסק במלאכתו שלש שעות ביום ולומד תשע, ומי ימצא לי בעל מלאכה כזה היום...

אם היה לי הפנאי הייתי מאריך טובא, כפי שעשיתי בפעמים הקודמות, להסביר את הדרך בה נוהג הציבור החרדי כפי שמורים לו רבותיו. המשנ"ב בוודאי מסכים לזה, והאג"מ אפי' כתב לאברך שזו עצת היצר הרע לא להתפרנס מאחרים כי הוא חושב את זה לצדקות ובאמת זה יגרום לו לצאת לגמרי מהכולל כי לא יהיה לו כדי מחיתו. ועוד ועוד.

בכל אופן, אני עצמי חושב שכן כדאי באופן פרטי לתת לילדים כלים שיוכלו לפרנס את ביתם אם יצטרכו לעשות זאת. אפשר ללמד את הבן כלי נגינה שיוכל לפרנסו בעתיד, אני מכיר אברך יקר שהוא חשמלאי מוסמך, שאביו חייבו ללמוד את זה בבין הזמנים ובין הסדרים כדי שיהיה לו כלי לפרנס, והוא עצמו מתפרנס מזה בין הסדרים ובבין הזמנים. גם אנגלית וחשבון אפשר לתת לילדים בבית. אני עושה את זה, ואני מכיר עוד רבים שעושים את זה. לא חייבים את זה במסגרת הת"ת.



אתה זה שהבאת גמרא ורמב"ם ספציפיים, אני לעומת זאת הבאתי פנ"י ומהרש"א שדווקא בשל מכלול הסוגיות מוכיחים שר' נהוראי לא התכוון כפשוטו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/11/2019 05:48 לינק ישיר 

מצד רביעי,

במחילה מכבודו, לא כך לומדים סוגיא. אי אפשר להביא 2 מפרשים ולסיים את הסוגיא. צריך להקיף את הסוגיא לפרטיה מכל הכיוונים, החל בגמ' ועד אחרוני פוסקי זמנינו בכדי להבין מדוע נוהגים כמו שנוהגים. וכי את החושב שכל גדולי הדורות בשנים האחרונות לא מכירים את הפנ"י והמהרש"א הללו? קצת רצינות לא תזיק לך...

הייתי ממליץ לך ולכולם, לכו תלמדו את הסוגיא כמו שצריך, כמו למשל, מה יש בחיוב ת"ת על כל אחד ואחד? מה החיוב של האבא כלפי הבן בזה? מהו הגדר של "ושננתם לבניך"? מדוע לא נפסק במפורש בשו"ע שחובה ללמד את הבן אומנות? האם רבי נהוראי כפשוטו או לא? איך מסבירים את מחלוקת רבי ישמעאל ורבי שמעון בר יוחאי אם הנהג בהם דרך ארץ או לא? איך מסבירים את הסתירה לכאורה בדברי הרמב"ם שמצד אחד כתב שלא להתפרנס מדברי תורה ומצד שני כתב שכל אחד יכול להיות כמו שבט לוי שיכול ללמוד רק תורה וה' יספק לו כל צרכו?

לפני שנים רבות, היה רב במאכהאוזן, קראו לו הרב שמעון שוואב, והוא שלח מכתב לארבעת גדולי עולם בדורו. הברכת שמואל, הקובץ שיעורים, הרב אברהם בלוך והרוגוצ'ובער. אני מפנה אותך לעיין בתשובותיהם. ברכת שמואל קידושין סי' כז. קובץ אגרות בענין לימודי חול. אחר שתעיין שם, נא שוב וכתוב לנו מדוע העולם נוהג כמו שנוהג.

ועוד הערה כללית. ידוע שפוסקי ההלכה צריכים לפסוק בכל דור ודור לפי מה שמתחדש בדור ההוא. אין דין מי שיוצא לעבוד לפני 2000 שנה בשדות מבוקר ועד ערב, למי שצריך לצאת לעבוד במקום עבודה חילוני עם אינטרנט פרוץ בסביבה מתירנית. תשובות לדבר כזה נמצאים בידי פוסקי וגדולי הדור איך וכיצד להתמודד עם זה. ולכן, כשמונעים מילד חרדי את הבסיס שיכול להביא אותו לשם, אולי זה בכדי למנוע אותו באמת להגיע למקום כזה. מלבד מה שכתבתי כאן בעבר, שהדרך היחידה להצמיח גדולי תורה היא בדרך זו, של הפניית כל המשאבים ללימוד תורה. אני גר בשכונה דתית-חילונית, ואני מסתכל סביבי, ואני לא רואה את החינוך שלהם עושה גדולי תורה. ואם נסתכל בהיסטוריה שלנו, כל מה ששרדנו עד עתה, זה בגלל שבכל דור ודור הקב"ה שתל גדולי תורה שידעו לנווט את הספינה וכך לשרוד. רוצה לומר, אנחנו חייבים גדולי תורה בכל מחיר!

ועוד שמעתי מאחד מגדולי הפוסקים בזמנינו, שאין באנגלית וחשבון משום לימוד אומנות, אלא אולי הכשר ללימוד אומנות, וזה בוודאי לא מצדיק ביטול תורה וודאי. ויש עוד הרבה להאריך בזה, אך עד כאן לבוקר זה.  



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/11/2019 15:52 לינק ישיר 

תפריד בין סתם לימודי חול ללימודי חול למטרת מקצוע ועבודה, ושאת זה רוצים לאסור . והכשר ללימוד לימוד אומנות הוא לימוד מקדים שבלעדיו יהיה קשה לללמוד לעבוד בעבודות שונות . וגם בזמנם בעבודה בשדה היו נסיונות . 
אז באמת תתיחס ברצינות ותתן מתווה נורמלי איך צריך להראות שוק הליומדים, הרי המצב כיום שאברך בן 30 שצריך פרנסה לא עומדות בפניו כמעט שום אפשרויות. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/11/2019 18:54 לינק ישיר 

סקופער כתב:

מצד רביעי,

במחילה מכבודו, לא כך לומדים סוגיא. אי אפשר להביא 2 מפרשים ולסיים את הסוגיא. צריך להקיף את הסוגיא לפרטיה מכל הכיוונים, החל בגמ' ועד אחרוני פוסקי זמנינו בכדי להבין מדוע נוהגים כמו שנוהגים. וכי את החושב שכל גדולי הדורות בשנים האחרונות לא מכירים את הפנ"י והמהרש"א הללו? קצת רצינות לא תזיק לך...

הייתי ממליץ לך ולכולם, לכו תלמדו את הסוגיא כמו שצריך, כמו למשל, מה יש בחיוב ת"ת על כל אחד ואחד? מה החיוב של האבא כלפי הבן בזה? מהו הגדר של "ושננתם לבניך"? מדוע לא נפסק במפורש בשו"ע שחובה ללמד את הבן אומנות? האם רבי נהוראי כפשוטו או לא? איך מסבירים את מחלוקת רבי ישמעאל ורבי שמעון בר יוחאי אם הנהג בהם דרך ארץ או לא? איך מסבירים את הסתירה לכאורה בדברי הרמב"ם שמצד אחד כתב שלא להתפרנס מדברי תורה ומצד שני כתב שכל אחד יכול להיות כמו שבט לוי שיכול ללמוד רק תורה וה' יספק לו כל צרכו?

לפני שנים רבות, היה רב במאכהאוזן, קראו לו הרב שמעון שוואב, והוא שלח מכתב לארבעת גדולי עולם בדורו. הברכת שמואל, הקובץ שיעורים, הרב אברהם בלוך והרוגוצ'ובער. אני מפנה אותך לעיין בתשובותיהם. ברכת שמואל קידושין סי' כז. קובץ אגרות בענין לימודי חול. אחר שתעיין שם, נא שוב וכתוב לנו מדוע העולם נוהג כמו שנוהג.

ועוד הערה כללית. ידוע שפוסקי ההלכה צריכים לפסוק בכל דור ודור לפי מה שמתחדש בדור ההוא. אין דין מי שיוצא לעבוד לפני 2000 שנה בשדות מבוקר ועד ערב, למי שצריך לצאת לעבוד במקום עבודה חילוני עם אינטרנט פרוץ בסביבה מתירנית. תשובות לדבר כזה נמצאים בידי פוסקי וגדולי הדור איך וכיצד להתמודד עם זה. ולכן, כשמונעים מילד חרדי את הבסיס שיכול להביא אותו לשם, אולי זה בכדי למנוע אותו באמת להגיע למקום כזה. מלבד מה שכתבתי כאן בעבר, שהדרך היחידה להצמיח גדולי תורה היא בדרך זו, של הפניית כל המשאבים ללימוד תורה. אני גר בשכונה דתית-חילונית, ואני מסתכל סביבי, ואני לא רואה את החינוך שלהם עושה גדולי תורה. ואם נסתכל בהיסטוריה שלנו, כל מה ששרדנו עד עתה, זה בגלל שבכל דור ודור הקב"ה שתל גדולי תורה שידעו לנווט את הספינה וכך לשרוד. רוצה לומר, אנחנו חייבים גדולי תורה בכל מחיר!

ועוד שמעתי מאחד מגדולי הפוסקים בזמנינו, שאין באנגלית וחשבון משום לימוד אומנות, אלא אולי הכשר ללימוד אומנות, וזה בוודאי לא מצדיק ביטול תורה וודאי. ויש עוד הרבה להאריך בזה, אך עד כאן לבוקר זה.  


תכלס, הרב קסלר מחמיר יותר מהקובץ שיעורים. וכבר כתבתי על זה פעם.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/11/2019 19:39 לינק ישיר 
מצדרביעי

סקופער כתב:
מצד רביעי,

. וכי את החושב שכל גדולי הדורות בשנים האחרונות לא מכירים את הפנ"י והמהרש"א הללו? קצת רצינות לא תזיק לך...



.  


בנתיים, לא ראיתי את "כל גדולי הדורות בשנים האחרונות"- מתנגדים ללימודי אנגלית בשעות הפנאי,
כן ראיתי בכמה וכמה מקורות (גם בשנים האחרונות) שדווקא החינוך הזה של "כולם לתורה" הוא החידוש שחודש כהוראת שעה בלבד...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/11/2019 23:35 לינק ישיר 

מצד רביעי,

יש פה כמה דברים מתערבבים, וצריך לעשות סדר.

יש את הסוגיא של רבי נהוראי, האם מלמדים רק תורה או גם אומנות. מוסכם על רוב המפרשים שאן מחלוקת שם, אלא הוא דיבר ליחידים שיכולים רק תורה ואילו לשאר העם צריך ללמד אומנות. ודומה קצת למח' רבי ישמעאל ורשב"י שהבאתי לעיל.

כעת אתה עוסק במשהו אחר לגמרי. לימודי אנגלית. לכאורה הם עצמם לא לימודי אומנות כלל, ומי שמלמד בנו אנגלית כמדומני שלא יוצא ידי המאן דאמר שמחייב לימוד אומנות. אלא מאי, שאתה סבור שזה המינימום ההכרחי כדי להשתלב בשום העבודה העתידי. ובכן, הרבה יגידו שלא כך הדבר, ולכן נשארנו בספק, ואין ספק לימוד אומנות מוציא מידי וודאי לימוד תורה, ולכן אני לא רואה שבתלמודי התורה ימהרו ללמד אנגלית.

ומה לגבי שעות הפנאי של אחה"צ. ובכן, אני בהחלט סבור שאם הורה או הורים רוצים לתת את הכלי הזה של שפת האנגלית זה דבר מבורך מאד, וכך אני עושה עם ילדיי, בעיקר שרוב משפחתי גרים בחו"ל ודוברים אנגלית, ואין בזה שום בעיה, רק צריך לעשות את זה טפל ולא כדבר חשוב מאד, שהרי ילדים קולטים טוב מאד ומהר מה חשוב לאבא ואמא שלהם. למשל, האם שיעור הדף היומי בערב שהולכים אליו בלי חשק או הגי'פ המפואר (שנקנה במאה אחוז מימון) שלא מפסיקים לנקות אותו ולהתרברב בו. 

ואם הגענו לכאן, כתבתי לעיל ואכתוב שוב. מי שרוצה שלילד שלו יהיה באמת אומנות ביד, שיוכל להתפרנס ממנה בעתיד, וכך לענ"ד ראוי לעשות, שיתן לו משהו כזה, שהרי בת"ת לא יקבל כעין זה. ולכן, שיתן משהו כמו לימוד כלי נגינה, או ישלח אותו ללמוד בין הזמנים חשמל וכן על זה הדרך. אפשר לעשות את זה מבלי שיפריע ללימוד בישיבה. אבל צריך להדגיש את ההכרח שבדבר...

יחד עם זאת, אני מבין בהחלט את אלה שלא נותנים לילדיהם כלום מלבד תורה. הרי ברגע שיש לבן אדים כלים לצאת ולהתפרנס זה מושך אותו החוצה הרבה יותר מהר מאשר מי שאין לו את הכלים האלה, אך מצד שני יש הרבה כאלה שצריכים לצאת ולפרנס את משפחתם ואין להם שום כלי מינימלי לעשות זאת, וזה המצב הקלאסי של אוי לי  מיצרי ואוי לי מיוצרי, וכל אחד ואחד צרך לבדוק עצמו מה נכון לו ולמשפחתו, שהרי הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידם...




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2019 23:51 לינק ישיר 

סקופער כתב:
מצד רביעי,

יש פה כמה דברים מתערבבים, וצריך לעשות סדר.

יש את הסוגיא של רבי נהוראי, האם מלמדים רק תורה או גם אומנות. מוסכם על רוב המפרשים שאן מחלוקת שם, אלא הוא דיבר ליחידים שיכולים רק תורה ואילו לשאר העם צריך ללמד אומנות. ודומה קצת למח' רבי ישמעאל ורשב"י שהבאתי לעיל.

כעת אתה עוסק במשהו אחר לגמרי. לימודי אנגלית. לכאורה הם עצמם לא לימודי אומנות כלל, ומי שמלמד בנו אנגלית כמדומני שלא יוצא ידי המאן דאמר שמחייב לימוד אומנות. אלא מאי, שאתה סבור שזה המינימום ההכרחי כדי להשתלב בשום העבודה העתידי. ובכן, הרבה יגידו שלא כך הדבר, ולכן נשארנו בספק, ואין ספק לימוד אומנות מוציא מידי וודאי לימוד תורה, ולכן אני לא רואה שבתלמודי התורה ימהרו ללמד אנגלית.

ומה לגבי שעות הפנאי של אחה"צ. ובכן, אני בהחלט סבור שאם הורה או הורים רוצים לתת את הכלי הזה של שפת האנגלית זה דבר מבורך מאד, וכך אני עושה עם ילדיי, בעיקר שרוב משפחתי גרים בחו"ל ודוברים אנגלית, ואין בזה שום בעיה, רק צריך לעשות את זה טפל ולא כדבר חשוב מאד, שהרי ילדים קולטים טוב מאד ומהר מה חשוב לאבא ואמא שלהם. למשל, האם שיעור הדף היומי בערב שהולכים אליו בלי חשק או הגי'פ המפואר (שנקנה במאה אחוז מימון) שלא מפסיקים לנקות אותו ולהתרברב בו. 

ואם הגענו לכאן, כתבתי לעיל ואכתוב שוב. מי שרוצה שלילד שלו יהיה באמת אומנות ביד, שיוכל להתפרנס ממנה בעתיד, וכך לענ"ד ראוי לעשות, שיתן לו משהו כזה, שהרי בת"ת לא יקבל כעין זה. ולכן, שיתן משהו כמו לימוד כלי נגינה, או ישלח אותו ללמוד בין הזמנים חשמל וכן על זה הדרך. אפשר לעשות את זה מבלי שיפריע ללימוד בישיבה. אבל צריך להדגיש את ההכרח שבדבר...

יחד עם זאת, אני מבין בהחלט את אלה שלא נותנים לילדיהם כלום מלבד תורה. הרי ברגע שיש לבן אדים כלים לצאת ולהתפרנס זה מושך אותו החוצה הרבה יותר מהר מאשר מי שאין לו את הכלים האלה, אך מצד שני יש הרבה כאלה שצריכים לצאת ולפרנס את משפחתם ואין להם שום כלי מינימלי לעשות זאת, וזה המצב הקלאסי של אוי לי  מיצרי ואוי לי מיוצרי, וכל אחד ואחד צרך לבדוק עצמו מה נכון לו ולמשפחתו, שהרי הרבה עשו כרשב"י ולא עלתה בידם...

אם הרב קסלר היה עושה את ההפרדה הזו, הכל היה בסדר. 
הבעיה שלו, שהוא יוצא באופן גורף נגד הענין. ולא יעזור כלום - הוא מעורר אנטגוניזם. 
מה חטאו לך בני ישראל, שאתה כל כך רוצה לשמר אותם בעניות מנוולת?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > הרב קסלר נגד לימודי אנגלית וחשבון: "מכשירים את הילדים לשוק העבודה"
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 לדף הבא סך הכל 4 דפים.