בית פורומים עצור כאן חושבים

קושיית ר"י איבשיץ על חד גדיא

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-1/5/2003 11:19 לינק ישיר 
קושיית ר"י איבשיץ על חד גדיא

בפורום אחר הובאה שאלתו הידועה של ר"י אייבשיץ [פורום באהלש"י בשם ג.]

שאל אדם גדול (ר' יהונתן אייבשיץ) שאלה באכסניא שם שמע את ההמון שמשמיצים אותו (בעקבות דברים שנכתבו עליו ועל המחלוקת עם ר' עמדין) וביקש שיתרצו לו תשובה על קושיא זו:

אם החתול לא היה בסדר שטרף את הגדי, אזי הכלב צדק שנשך לחתול והמקל לא היה בסדר, שהכה את הכלב והאש היתה צודקת ששרפה את המקל, והמים לא היו בסדר שכיבו את האש, כך שהשור צדק ששתה אותם והשוחט טעה ששחט את השור, ומלאך המוות צדק שלקח אותו...והקב"ה טעה ששחט את מלאך המוות? הייתכן? הבאמת יכול הקב"ה לטעות?

מי יכול לתרץ לי קושיא זו? ומה באה קושיא זו בעצם להסביר? אגב, יש לי את התשובה לזה, אבל מענין אותי עם אחרים מכירים את זה.
(ע"כ מהעתק ההודעה המקורית)

***
יש מקום גדול ליישב הקושיה בדרך זו -

הלא ר' יהונתן אייבשיץ נחשד בשבתאות, ובאמת היו אצלו אמונות והנהגות שבתאיות, והרי גם בנו אחריו היה שבתאי וגרוע מזה.
ניתן למצוא פה ושם מוטיבים שבתאיים בדבריו. אז האם לא יתכן שהשאלה הזו - אם באמת שאל אותה - משקפת את נסיונו לנגח את האמונה באלקים היהודית הפשוטה, כדי לערער עליה ולסלול קצת את הדרך לאמונה באופן השבתאי? יתכן גם שהשתעשע בניגוח כזה, כי זה הרושם שמתקבל מהתשובות שענה לרבנים שביקשו ממנו להתנער מהספר השבתאי שיוחס לו, "באתי היום אל העין" ומהקמיעות.



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/5/2003 11:56 לינק ישיר 

אצלנו ענו על כך (בקריצה שוביניסטית משהו) שהחוליה החסרה בשרשרת היא האישה שבאה לאבא אחרי הקניה, וכאן יש מקום להפליג בתגובתה על הקניה שגררה את מעשה החתול...
"בתרי זוזי? אתה לא נורמלי! מי קונה במחירים של הארץ?"
"גדי? למה לא תיש או כבש שלם? לכמה מנות בדיוק יספיק לי גדי?"

וכו' וכו'
עכשיו החשבון מסתדר...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2003 12:16 לינק ישיר 

על שבתאותו של ר' יהונתן אייבשיץ, אם היתה כזו כלל ועיקר, ניתן לפתוח אשכול נפרד .
ואני בטוח שלמיימונינו יהיה מה לומר על כך, (אם ירצה) .

אבל, לא צריך לעשות יותר מדי מחוש ההומור המפותח שהיה לר' יהונתן אייבשיץ (שהוא לכשלעצמו, עוד סיבה שאסור לפנתיאון היהודי לוותר עליו ..).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/5/2003 12:40 לינק ישיר 

בוגי, המביא דברים בשם אומרם מביא גאולה לעולם. מן הראוי היה שתספר שג'ינג'ית היא זו שתרמה את הווארט היפה הזה.
בנוסף, ההגינות מחייבת שתביא את ההסבר שהיא הביאה (שבסיכום דיון מתברר שזו היתה תשובתו של הרב)

וזאת התורה לא ימלט ממנה איש מבני יעקב לעולם. לא הוא ולא זרעו ולא זרע זרעו, ירצו או לא ירצו. הרמב"ם, אגרת תימן



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2003 16:05 לינק ישיר 

הקושיא ידועה מימי השוק המפורסם בעפולה שהיה אז בימי שני וחמישי.

נכון הוא שהחתול לא היה בסדר שטרף את הגדי. אבל אתה כלב שבכלבים, מה לך לדחוף אפך לעניינים שלא שלך בין החתול והגדי? הרי כבר אמר שלמה מלכנו "כאוחז באוזני כלב עובר כן מתעבר בריב לא לו...." (זה לא הכלב מחד גדיא?).

אם כן, הרשע הוא לא החתול אלא הכלב שדוחף אפו לענייני אחרים, וממילא החשבון מסתדר...



"אין כמו עפולה בלילות"



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/5/2003 16:16 לינק ישיר 

זקן העמק

כיוונת לתירוצה של ג'ינג'ית, בעלת המאמר באהלה של יהדות, בשם ר' יהונתן.

אני תוהה אם לפתוח בדיון על שבתאיותו של ר' יהונתן, או על השבתאות והמשיחיות בכללה. אם אנצל את המשל היפה שלך, למה להעיר כלבים ישנים? (במבט שני, המשל הזה מאד מוצלח. וד"ל).

אם זה מעניין ויש שותפים, אני מפנה לספרון הקטן שכתב תלמידו של גרשם שלום על הפרשה, בו ציטט דברים שכתב ר' יהונתן עצמו המטילים צל כבד של ספק על אישיותו ואמונותיו. עד כמה שאני זוכר, הוא מעולם לא הכחיש ברורות, לפי אותם ציטוטים, את השתייכותו למחנה מאמיניו של ש"צ. תגובותיו היו בסגנון, איך אומר זאת? כאילו נכתבו בשיטה האיזוטרית של הרמב"ם. הן עוקפות את השאלות שהוצגו לו, כאילו הוא אומר: איני חייב לענות לכם, אבל יש דברים בגו. ממש לא הבנתי את הפסיכולוגיה של תשובה כזו. האם סבר שזו צורת התשובה הראויה לסלק חשד? ואולי התכוון לתעתע בהם כיון שהשתייך לאמונה אחרת משלהם? אשמח אם יאירו את עיני (ואם יראו כי הדברים ניתנים להתפרש באופן תורני לא שבתאי, מובטח שכר טוב למציל את דימויו של תלמיד חכם מפורסם בישראל).

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/5/2003 21:58 לינק ישיר 

תודה לכם

בינתיים מצאתי כאן אשכול קודם שמציע חד גדיא הנראה מתוחכם יותר:
http://hydepark.co.il/hydepark/Topic.asp?topic_id=366346



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/9/2004 15:11 לינק ישיר 

למיטב זכרוני (קראתי את הספרים של ג"ש לפני שנים רבות) כש"צ חזר לאיזמיר, לפני שהתאסלם הוא ביטל מספר מצוות, ולמשל התיר אכילת חֲלֲב.

בכך הוא הראה חוסר מחויבות להלכה.

האם אין ללמוד מכך שמנקודה זו ואילך, שבתאי = אי מחויבות להלכה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/9/2004 16:58 לינק ישיר 

ראו: א"מ הברמן, "חד גדיא", מחניים, 55 (תשכ"א), עמ' 143: "וכעת אפרסם נוסח קדום ביותר של חד גדיא מתוך הגדה עם ציורים, כתב יד מהמאה ה-15-16 הנמצא בספריית החברה ההיסטורית בירושלים, והעירני עליו מר ח' שמרוק, שפרסם לפני כמה שנים את הנוסח היהודי-אשכנזי שבאותה הגדה. בנוסח זה נוסף: "עכבר דאכל לגדיא", שאינו בשום הגדה שהגיעה לידינו. נוסח זה הוא הקדום ביותר הנודע לנו עד כה, והוא נראה לי עיקר. לפי הנוסח שלנו אין להבין מדוע נענש מלאך המוות, והרי לפי סדר הדברים הוא תיקן את המעוות. אבל לפי ההתחלה "ואתא עכברא דאכל לגדיא", ענשו כראוי לו. ונראה שהשמיטו את העכבר משום הטעם הטוב שלא רצו להזכירו על שולחן הסדר...".

וראו עוד על נוסח זה: מ"צ פוקס, "לתולדות השירים 'אחד מי יודע ו'חד גדיא' בישראל ובעמים", אסופות, ב (תשמ"ח), עמ' רז-רט.

פוקס סבור כי העכבר הוצא בשל סיבה אחרת: "...ותמוה עכבר זה כיצד הצליח לאכול את הגדי?! ואם לפנינו נוסח מקורי כטענת שמרוק מובנת לנו הסיבה למחיקת העכבר מן הנוסח שאנו רגילים בו".

תוקן על ידי - ממדבש - 12/09/2004 17:49:27



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/10/2004 23:30 לינק ישיר 

מיימוני כתבת:
"עד כמה שאני זוכר, הוא מעולם לא הכחיש ברורות, לפי אותם ציטוטים, את השתייכותו למחנה מאמיניו של ש"צ"

הרב מיימון בסיני חוברת ריח (מה שאני קורא עכשיו ובגלל זה הקפצתי את האשכול)
מתמרמר על החוקרים (הוא מתייחס לגרשום שלום) המאשימים בשבתאות את הרב יהונתן אייבשיץ

"ובזדון ולהכעיס מעלימים עין ושוכחים לגמרי את שבועתו החמורה של ר"י אייבשיץ ביום ה 26 לחודש שבט תק"י שנשבע במקהלות עם בבית הכנסת הגדול באלטונא, על מה שחושדים אותו שהקמיעות שלו מלאות שמות משבתי צבי אמר כדברים האלה:
"שמעו נא רבותי...כי שמעתי דיבת רבים עלי כאילו ח"ו יש בי שמץ להיות מכת מאמיני שבתי צבי, ימח שמו. בכן הנני מעיד בי ה' הבוחן לבבות וכל פמליא של מעלה כי נקי אני מעוון וכי אין בי אפילו שמץ דשמצה מכת השבתי צבי ולבבי שלם עם ה'"

ועוד אמר:"אם יש בי שמץ מינות ח"ו לילך אחר דעת ואמונה הכוזבת של הרשעים ההולכים תוהו כת שבתי צבי, ימח שמם וזכרם. ירד אש ולהבה וגפרית משמים לכלות אותי והריני מחרים כל הרשעים כת הנ"ל..."

מוכרים לך הדברים ? מה אתה אומר עליהם ?

תוקן על ידי - הבאבא_תור - 30/10/2004 23:33:31



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > קושיית ר"י איבשיץ על חד גדיא
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר