
סגר בפתח, ואנחנו צריכים להצטייד לקראת ימים ארוכים בבית. וזה הזמן לדבר על... ספרים חדשים. אז לאחר שפרסמתי במוסף שבת ביקורת על ספרו של הרב יוסי סופר, חדש מסיני, העוסק בהתחדשות ההלכה, ממליץ לכם על ספר נוסף מאותו ז'אנר, שיצא לאחרונה לאור - ספרו של הרב אוהד פיקסלר( Ohad Fixler ) "מסיני ועד ימינו". זהו ספר חשוב, אפילו חשוב מאד, לכל מי שעוסק בהלכה או שההלכה מעניינת אותו. כי לרוב אנו עוסקים בהלכה מבפנים. דנים בחוקים שלה, לומדים מה היא אומרת. פעמים מועטות, אם בכלל, אנו מגביהים את המבט, מסתכלים על ההלכה מלמעלה, ושואלים - כיצד ההלכה עובדת? מהם העקרונות המנחים שלה? מה הפילוסופיה העומדת בבסיסה? מעטים החיבורים העצמאיים שנכתבו על כך לאורך ההיסטוריה (התייחסויות לכך ניתנו בדרך כלל בהקדמות לחיבורים). עם ההתעוררות הציונית, התחום הזה קיבל דחיפה. הרבנים ריינס ועמיאל כתבו על ההגיון של ההלכה. הרי"ד סולובייצ'יק כתב את איש ההלכה. זה היה נסיון מודע של רבנים לתת פנים מודרניות למקצוע שהרחיק ממנו רבים כל כך מעם ישראל, להוכיח שחיי הלכה אינם עולם כאוטי אלא בעלי תבנית מגובשת של תפיסת עולם ושל משמעות. למרות השוני שבין החיבורים, פיקסלר מעניק אף הוא להלכה פנים שכאלה. זהו ספר מבוא ה,מעניק לקורא תפיסת עולם מקיפה על אבני היסוד של ההלכה וצורת התפתחותה. תמצאו שם דיונים על היחס שבין מעשה המצווה לכוונה שלה, על מעמדה של האגדה, על היחס שבין דאורייתא לדרבנן, כללי פסיקה, מסורת מול חידוש, מעמדו של המנהג, עיצוב ההלכה במציאות משתנה, ואפילו על מעמדן של המצוות לעתיד לבא וההתפתחות המוסרית של העולם. אינני חושב שיש תחום משמעותי בעולמה של ההלכה שפיקסלר איננו מתייחס אליו בצורה כזאת או אחרת. הסקירה שהוא נותן בכל תחום היא מעמיקה ומקיפה, ומעידה על בקיאות גדולה במקורות - מן התלמוד ועד האחרונים, בכל תחום בהלכה - מדיני אישות ואיסור והיתר ועד ממונות ומועדים. בישרות אינטלקטואלית, פיקסלר מציג בכל נושא מנעד של דעות שקיים בדברי הפוסקים, ובכך משרטט קשת רחבה של התייחסויות. וזה מה שמעניק לספר את חשיבותו. בניגוד לספרו של סופר, ספר זה נטול אג'נדה. אין בו קריאה ישירה להתחדשות הלכתית, גם אם הוא עוסק בסוגייה הזו, ואין בו אמירה נחרצת ביחס לסוגיית הלכה ומדע, גם אם הוא כותב על כך לא מעט (למרות שמסידור המקורות ניתן להסיק את דעתו של המחבר). הספר עוסק בעיקר בסקירת הנושאים ומאפשר לקורא לקבל תמונת מבט רחבה עליהם. את הדעה האישית, עם איזו גישה להזדהות, יעשה הקורא בעצמו. לכן זה ספר מבוא חשוב. זה לא ספר של לקרוא פעם אחת ולא לפתוח אותו יותר. זהו ספר שצריך לשמור אותו בספרייה, כדי שניתן יהיה לעיין בו שוב ושוב בכל פעם שאדם יתעניין או יעסוק בסוגייה בנושא עולמה של ההלכה. כאמור, אני מתקשה לחשוב על תחום בהלכה שהאדם הסקרן לא ימצא בו התייחסות. על פי ההקדמה, ספר זה פורסם בסיוון תש"ף. יש בזה מן החגיגיות, שכן זהו החודש שבו ניתנה תורה. וגם ספר זה עשוי להיות עבור הקורא מעין מעמד הר סיני קטן, שבו יקבל הבנה מחודשת על עולמה של ההלכה. ועוד דבר: הספר יצא בהוצאה פרטית, אישית. כך שמי שרוכש אותו לא מפרנס תאגידים גדולים, אלא אדם פרטי, תלמיד חכמים, שעמל על תלמודו, ומבקש לתת לנו עומק נוסף לחיים הדתיים. ואולי זו סיבה מספקת כדי לרכוש את הספר לקראת הסגר הממשמש ובא.
 |
|
|