בית פורומים עצור כאן חושבים

רצח אבשלום את אמנון / הסיבות, וההשלכות.

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-4/12/2003 12:14 לינק ישיר 
רצח אבשלום את אמנון / הסיבות, וההשלכות.


אחרי המעשה המזוויע שעשה אמנון בתמר,כשרימה את אביו, ואת אחותו "ותקח תמר אפר על ראשה וכתונת פסים אשר עליה קרעה, ותשם ידה על ראשה ותלך הלוך וזעוק" (שמואלב,יג/יט)

כותונת הפסים, היה לבוש המסורתי של בנות ישראל הבתולות, והוא סימל במובן מסוים גם תום נעורים. קריעת הכותונת היא הרמז לכך שתמר איבדה את חיותה כאישה יחד עם בתוליה. אני גם הייתי "מסתכנת" מוסיפה ואומרת שהיא איבדה את שפיותה ש"ותשם ידה על ראשה" מסמל את ה"דעת" . הזעקה היא ביטוי לחוסר אונים ולכאב שלא יכול עוד להישאר ב"פנים". במצב בו ה"דעת" נעלמת האדם אינו מסוגל להחליט החלטות כגון: האם זה ראוי שהדבר יוודע, שיפורסם כמו שציין הרב פוטר שהיא לא פיחדה מן הפירסום, ולא התביישה.

היחיד שמסופר לנו שהתייחס למצבה זה של תמר היה אחיה אבשלום, אותו בן סורר ומורה שבסופו של דבר היה "העונש של דוד על חטא בת שבע" ועליו שר דוד שיר מזמור לדוד בבורחו מפני אבשלום בנו" והתאבל עליו במותו ואמר: "אבשלום בני אבשלום, מי יתן מותי תחתיך היום"

וכך מסופר: ויאמר אליה אבשלום אחיה – האמינון (הזה שמו? וכי למה הוא קורא אותו כך? חומר למחשבה ) אחיך היה עימך, ועתה אחותי החרישי, אחיך הוא, אל תשיתי את לבך לדבר הזה, ותשב תמר *שוממה* בית אבשלום אחיה. והמלך דוד שמע את כל הדברים האלה ויחר לו מאוד. ולא דבר אבשלום עם אמנון למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון על דבר אשר ענה את תמר אחותו"(שם, כ)

יש לציין כי אחרי דברים אלה תמר איננה מוזכרת יותר, ורק מצויין שאחרי שובו של אבשלום מהגלות בת שלוש השנים – בגשור, בארמון המלך תלמי בן עמיחור, משפחת אמו ארץ אמו יולדתו, לשם ברח מפני כעסו של אביו דוד, על מעשהו - הרצח אשר רצח את אמנון, ובעזרת השתדלותו ותיווכו של יואב בן צרויה הרואה את דוד בצערו על ופועל למען החזרתו של אבשלום מן הגלות, חזר "וישב בירושליים שנתיים ימים ופני המלך לא ראה" "וכאבשלום לא היה איש יפה בכל ישראל להלל מאוד,,,ויוולדו לאבשלום שלושה בנים ובת אחת ושמה תמר, והיא היתה אישה יפת מראה"

מעניין שעל שלושת הבנים שנולדו לאבשלום אין התורה מציינת עליהם שום כלום, ודווקא על ה*בת* התורה מנדבת לנו פרטים, שקראה בשם תמר!

מהסיפור הזה עולות שאלות שנראה לי שהם ראויות לדיון
א, האם באמת נגזר על אבשלום שיהיה עונשו של דוד?כי הרי נאמר "הנני מקים עליך רעה מביתיך" הרי זה סותר את עיקרון הבחירה החופשית.

ב, מה גודל אחריותו של דוד בהתדרדרות מצבו של אבשלום עד שהפך להיות עונשו?

ג, האם אבשלום היה יכול להמנע מהרצח, אחרי שהוא נוכח בסבל של אחותו, שהוא אסף אותה לביתו, לגמור שם את חייה, כשאף אחד, כולל אביו אינם עושים מאומה כדי לעשות "חסד משפט וצדקה"?


ישנן עוד שאלות אך נסתפק בינתיים באלה.





תוקן על ידי - איקה - 04/12/2003 12:55:11



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2005 16:45 לינק ישיר 

אליכין, לדעתי (שהובעה כאן איפשהו בעבר), תמר אינה בתו של דוד.

וצדק, דווקא בהמלכת שלמה דוד סביל לחלוטין, ואינו עושה דבר מדעתו.

להבהרת דברי, דוד סביל לגמרי בקשר למלכותו שלו, ובאופן כללי, גם באירועים שאינם קשורים למלכותו וסמכותו. הבאתי בעצמי דוגמא לדוד הלוחם, הפעיל - הריגת גלית. אולם בכל הקשור למעמדו שלו, דוד מתנהג להיפך.





אוי לשכן ואוי לשכנו



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-16/4/2005 21:53 לינק ישיר 

השכן,
דברך על התנהגותו הסבילה של דוד מתעלמות מחלקו הראשון של ספר שמואל ב.
המלחמות שהוא מנהל עם פלשתים.
העלאת הארון לירושלים! אקטביות עד כדי ביקורת מצד אשתו על התנהגותו מול העם.
רצונו לבניית בית המקדש איננו מציג אדם פסיבי.
סיפור נבל הכרמלי. לשמחת דוד אכן שיקול הדעת שמכניסה אביגיל לסיפור מונע שפיכות דוד אך אין הוא מציג את דוד כסביל.
דוד אצל אכיש מלך גת איננו סביל ופועל ונלחם וגם מול עמלק בזמן מות שאול בגלבוע [כמה סמלי דוד מנצח את עמלק ששאול שלא השמידם מת מול פלשתים ואכמ"ל].
אכן מול שאול דוד פסיבי ואיננו מוכן לפגוע בשאול כל עוד הוא מלך נגד הצעות אנשיו בני צרויה "איך לא יראת לשלח ידך לשחת את משיח ה'" שגוער דוד בנער הורג שאול הגוסס [פגיעה שדוד יהרוג אותו בגללה!] מסביר יותר טוב ממאה עדים את הסביבה האמתית לבריחה החוזרת והנשנת של דוד משאול בפסביות שעיקרה מניעת פגיעה במלכות שאול.
לסיכום לא דמות פסיבית כאן ולא אקטיבית אלא מורכבת מאוד:
איננה מוכנה לפגוע במלך ומשלמת על כך מחיר אישי כבד.
נלחמת מלחמות רבות ומכימה את ברית ישראל בירושלים [העלאת הארון וההצעה לבניית המקדש]
מול - קבלה מוחלטת של העונש שדוד גזר על עצמו! במשפט נתן הנביא. קבלה זו יוצרת פסיביות גדולה שיש לה מחיר כבד מאוד! ותמר בתו היא הראשונה שמשלמת מחיר זה. אך לא האחרונה



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2005 00:15 לינק ישיר 

לשכן

דמותו של דוד כפי שמתגלה גם בסיפור נבל הכרמלי וגם בעקבות הפשיטה של העמלקים בצקלג איננה מתוארת בכלל כדמות סבילה אלא דווקא כדמות פעילה ויוזמת.

גם בפרקי גד הנביא בסוף שמואל מצויירת דמותו של דוד בצורה דומה.

אמנם נכון כי בעקבות חטא בת שבע דמותו של דוד הופכת להיות סבילה עם שני חריגים בולטים.
האחד, אצל שלמה כאשר דוד מפסיק להיות סביל ומכתיר את שלמה.
השני, בהחלטה על השארת הארון בירושלים למרות בריחתו מאבשלום.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/4/2005 18:23 לינק ישיר 


השכן,

מי מתנצח? שאלת אותי אם דבריך מובנים, עניתי שאני לא בטוחה על מה אתה מנסה להצביע בזה שאתה אומר שדוד המלך נוהג כמעט בכל מקום כסביל ולא כפעיל, אינני יורדת לסוף דעתך, (וראה דבריו של אליכין)דבריך סותרים את מה שהמקרא מספר לנו על תכונותיו(הנפשיות) של דוד המלך.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2005 17:58 לינק ישיר 

הוי ריב! אוי ריב!

היכן כתבתי זאת?

אחזור בפעם האחרונה ובמלים פשוטות, ויותר לא אשוב להתנצח איתך, שהרי את שמה בפי דברים שלא אמרתים מעולם.

דוד המלך נוהג כמעט בכל מקום כסביל ולא כפעיל

לא ג'ינג'י, לא נעבעך, לא בניגוד למקרא ולא בטיח. מאיפה לקחת את המילים הללו? לא ממני!

אם יש לך דוגמאות מהמקרא המוכיחות אחרת - התכבדי והעלי אותן. סתם לקשקש - לא יהי חלקי עמך.


אוי לשכן ואוי לשכנו



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-13/4/2005 21:13 לינק ישיר 

השכן,

דבריך מובנים? אני לא בטוחה

אתה בעצם מנסה לומר שדוד לא באמת היה בעל התכונות שבזכותם החליט יודע התעלומות בוחן כליות ולב להמליך אותו על ידי שמואל למשיח ה'- אלא היה מן נאבך סביל ג'נג'י שנגרר מתחילתו ועד סופו, והמקרא בעצם עובד עלינו בעיניים ורק רוצה שנחשוב שהיה "גיבור חיל ואיש מלחמה ונבון דבר"?





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2005 15:41 לינק ישיר 

ריב,

עם הסיפא של דבריך אני מסכים לחלוטין. אלא, שאין הדבר קשור כלל עם הנושא דידן.

ולעניננו: אכן, נער שאול מתבטא כפי שציינת. את אומרת, שהמקרא שם בפיו תיאור של עובדה מפורסמת. אכן פירוש טוב ויאה. יותר מכך אוסיף, המקרא כולו מתאר את דוד בתארים כאלה. יואב ואנשי ישראל מבקשים מדוד שלא יצא עוד בראשם, שלא יכבה את נר ישראל וכו'. אין ספק שדוד היה גיבור חיל, לוחם ומנהיג משכמו ומעלה, ואין ספק שכך המקרא רואה אותו.

אני רק מוסיף דבר, בלי לחלוק על דבריך מעיקרם. ברוב הסיפורים שנוגעים לדוד, הוא אינו יוזם את האירוע ההסטורי שהוא הגיבור שלו. במיוחד כך הוא, בענין מלכותו שלו. שונה מהכלל סיפור גלית. האם מובנים דברי כעת?



אוי לשכן ואוי לשכנו



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-13/4/2005 15:26 לינק ישיר 


השכן,

אני אבהיר, ואולי הפעם אצליח

המקרא מספר לנו שדוד היה מפורסם בכל הארץ בתכונות המנהיגות שלו, ואת זאת הוא מציג כעובדה. זה שזה נמסר מפי נערו של שאול אינו מפחית מנכונות השמועה. אלא ההיפך, אם הגיע שמע סיפורי גבורותיו של דוד אפילו לעבד מחצרו של שאול, סימן שיש דברים בגו - וכדברי המליצה, אין עשן בלי אש.

אגב, זה חדש לך שהמקרא כתוב בראשי פרקים, חידות ומשלים. הוא אינו מספר לנו פרטים היסטוריים שאינם הכרחיים, מטרת הכתובים היא ללמוד על ההשקפות הראויות שראוי לו לאדם ללמוד מהם.



תוקן על ידי - riv - 13/04/2005 15:27:42



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2005 14:05 לינק ישיר 

ריב, אבהיר שוב: ההסתמכות על נער שאול אינה משכנעת אותי. מה המקרא עצמו מספר לנו על דוד?


אוי לשכן ואוי לשכנו



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-12/4/2005 21:48 לינק ישיר 


אלי,

דומני שהטעות שלך נובעת מבלבול בין עונש שהוא תוצאת חטא -(ז"א, החטא הוא העונש) וזו הסיבה בגינה התינוק מת. לבין האמונה הרווחת שהעונש מכפר על החטא בצדק האלוהי.

בצדק האלוהי, עונש לחוד, וה'תיקון' מה שאתה קורא 'כפרה' לחוד.

התשובה היא שמכפרת על החטא.



תוקן על ידי - riv - 12/04/2005 22:18:06



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2005 20:46 לינק ישיר 



השכן,

העובדה שעוד לפני יציאתו של דוד אל מול גוליית, הוא התפרסם כגיבור חיל וכאיש מלחמה עד שאפילו עבד מנערי שאול שמע על תכונות המנהיגות אלה של דוד מדברת בעד עצמה..וכל זה טרם עידן הטכנולוגיה התיקשורתית





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2005 19:48 לינק ישיר 

מואדיב, לשאלת השכר והעונש של התינוק שהבאת תמיד נוכל לתרץ שאיננו יודעים את דרכי ה' ונוכל לצטט את ספר "הידעת דרך נשר בשמים" וכיו"ב.

במקרה דנן ברור למה התינוק מת. הוא מת כדי לגרום צער לדוד וע"י כך חטא דוד יכופר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2005 19:22 לינק ישיר 

ריב, השאלה ששאלת יפה היא, אולם עליך להפנותה לנערו של שאול. המקרה הבולט הזכור לי של פעילות מצד דוד, היא יציאתו מול גלית. דא עקא, שסיפור יפה זה נסתר ע"י המקרא עצמו (הן בשמואל והן בדבה"י), שמייחס את הריגת גלית לאלחנן. ודומה אני שכבר כתבתי בזה באשכול שהיה בענין זה.


אוי לשכן ואוי לשכנו



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-12/4/2005 17:13 לינק ישיר 


השכן,

אם סבילותו של דוד כל כך דומיננטית באישיותו איך זה שהוא שהוא מתואר על ידי אחד מנעריו של שאול כ"גבור חיל, איש מלחמה, נבון דבר, ה' עמו, וכו', על סמך מה קבע אותו הנער את מה שהיה מפורסם על דוד?



תוקן על ידי - riv - 12/04/2005 17:29:03



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2005 17:00 לינק ישיר 

ה"ה מיימוני ואליכין,

לא אמרתי דברי (בענין סבילותו של דוד המלך) רק מעת נבואת נתן בענין כבשת הרש, אלא מראשיתו.

בולט הדבר בענין מהותו של דוד - המלך.

דוד הומלך בידי שמואל, והומלך על יהודה בחברון והומלך שוב על כל העם בחברון, ובכל הפעמים הללו אינו עושה מאומה כדי להשיג את המשרה, אלא תמיד מתואר שבאו אליו להמליכו.

יתרה מזו, כשהוא נרדף או מאוים - הוא בורח, ואינו נלחם על מעמדו. כך מפני שאול, כך מפני אבשלום, כך אפ' מפני שבע בן בכרי - במקרה בן בכרי ממש מודגש שיואב הוא שעומד מולו - כך בענין אדוניה.

אפילו בענין קביעת ממשיך דרכו אין הוא פועל, אלא באמצעות אחרים, אבשלום ואדוניה, שנדחו לבסוף, ושלמה שכל היוזמה בענינו באה מבת שבע ונתן.

אמנם הוא הבטיח את המלוכה לשלמה, אבל היתה זו הבטחה בינו לבין בת שבע, שהוא כמעט ונאנס לקיימה.

ויש עוד להוסיף, אלא שהזמן קצר.


(כמצוות מיימוני באשכול סמוך אציין, שהכל כאן נכתב ע"פ ואין הספר לפני)


אוי לשכן ואוי לשכנו



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > רצח אבשלום את אמנון / הסיבות, וההשלכות.
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.