בית פורומים עצור כאן חושבים

איך הקריב הבל??

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-30/1/2004 12:53 לינק ישיר 
איך הקריב הבל??

איך הקריב הבל בעוד שאכילת בשר היתה אסורה? זה לא מוסרי אז, לא? מה הפשט?



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2005 13:50 לינק ישיר 

עוד נקודה מענינת שלא מוזכר הביטוי "קרבן" אלא "מנחה" - ביטוי שלא מוזכר בתורה ביחס לבהמות.
'מנחה' מבטא יותר נתינת תשורה.מתנה. ובאמת כתוב שזה היה אחרי תקופה של עשיה וגידול - 'מקץ ימים' וזה היה ביטוי של מתנה לה' מהיבול.(ולכן גם לא שיך פה הענין של חטאת)

לאראל - אחרי התבוננות יתכן להסביר כדבריך גם ברש"י שאכילת האש היתה לא צפויה.כלומר הוא הקדיש את זה והאש ביטאה שה' רוצה את מעשיו. לא כמו כל הקטרה.לא אכילה. אלא ביטוי אחר.כמו עלית אליהו במרכבת אש השמימה.
נקודה נוספת - הבל הביא מבכורות הצאן ומחלבהן אז באמת פה כמו בבכור , הקדושה היא עצמית מלידה וזה לא קשור לשאלה של קדושה והקרבה.
אך מה משמעות של "חלביהן" לפי הפרשנות שלך?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2005 13:28 לינק ישיר 

למימוני - גם אם הבל השתוקק לזה לכאורה לא מתאים לבא לפני ה' עם ההשתוקקות הזו שלא היתה לגיטימית אז ונחשבה "איסור" (בפשטות).
לאראל - אתה טוען שיש ענין עצמאי להפריש בהמה לה'.מה בדיוק עושים איתה? מה המשמעות שהיא לה'? האם תיתכן קדושה ללא תכלית? שאלתי היא האם ההקרבה נותנת תוקף לקדושה ואין קדושה מבלעדיה (מלבד בכור שהוא קדוש מלידה והוא לא מהוה ראיה לשאלה הזו.) או שמא הקדושה היא דבר עצמאי וההקרבה היא רק ההנהגה שראויה לדבר קדוש.
אני חושב שהפשטות היא שמשמעות הקדושה היא שמקריבים קרבן זה לה' והיא לא דבר נפרד.
עוד דבר קשה לפי דבריך - מה פרוש "וישע ה' אל הבל ואל מנחתו"?
אולי התברר בנבואה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/4/2005 10:55 לינק ישיר 

"והבל הביא גם-הוא מבכרות צאנו ומחלבהן" - לא נאמר שהוא שחט או שרף אותן, ייתכן שהוא רק הביא אותן למקום שהיה מיוחד אצלו לעבודת ה', והקדיש אותן לה'.

הביא = מעין מה שאמרה חנה אם שמואל "ונתתיהו לה' כל ימי חייו" - היא בוודאי לא הקריבה אותו על המזבח).

חלבהן = הכבשים השמנות יותר.

להסבר נוסף ע' גם דברים טו 19-20: "
* כל-הבכור אשׁר יולד בבקרך ובצאנך הזכר תקדישׁ לה' אלהיך לא תעבד בבכר שׁורך ולא תגז בכור צאנך.
* לפני ה' אלהיך תאכלנו שׁנה בשׁנה במקום אשׁר-יבחר ה' אתה וביתך
"
בני ישראל נצטוו שתי מצוות לגבי הבכורות: לא להשתמש בהם לצרכי חול, ולאכול אותם לפני ה'. הבל קיים את המצוה הראשונה אך לא את השניה.

אמנם, קושייתך עדיין במקומה לפי שיטת רש"י, שכתב שירדה אש מהשמים ואכלה את קרבנו של הבל.


אראל בן דב סגל
http://tora.us.fm/erelsgl




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-1/2/2004 19:52 לינק ישיר 

מיימוני,

חלקתי על המגמה ליחס את פרשת הבל אחיו של קין לתקופה שלאחר יציאת נין נינו של קין מהתיבה, אך לא לגופה של אפשרות ההסבר. אכן הסברך שכבר השתוקק הבל, נהדר!


תוקן על ידי - ווטו1 - 01/02/2004 21:10:58



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/2/2004 18:48 לינק ישיר 

בריסקר

תמהני על השגתך. מדוע אתה סבור שננעלו בפנינו שערי הבנה שמבוססים על הפסיכולוגיה האנושית?


וטו,

איני יודע מדוע מיהרת לחלוק על דברי בוגי. אמת שהוא מציע פעמים רבות פירושים שחורגים מיכולת הקבלה שלי, אבל במקרה זה אפשר שהוא צודק.
הלא הדברים באמת נכתבו בדור שכבר היה מורגל לאכילת בשר.
וגם אם הבל עצמו לא אכל בשר, מי אומר שלא השתוקק לזה? הלא היה אדם, כלומר גופו השתייך למחלקת הטורפים, כפי שמכנים אותה בזואולוגיה (לפי מיעוט ידיעותי בזה).

ועוד אזכיר את דברי הרמב"ן, שהמקריב בהמה לחטאו צריך לראות את הבהמה כאילו היא קרבה תמורתו, ומה שנעשה לה היה ראוי להיעשות לו.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/2/2004 17:32 לינק ישיר 

ישרן,

אכן המשל צריך להתאים ולכן בעיקר אינני מסכים לאינטרפרטציה של בוגי, אך לא נראה שמשום כך עולה הפרכא לדרגה שהעלית אותה.


בריסקר,

אנו רחוקים אמנם מכל נסיבות החויה אבל את העיקרון הבסיסי ניתן לתפוס ולדון בו וגם עם ההארות שהאירו לנו הראשונים ז"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/2/2004 10:29 לינק ישיר 



כל עניין הקורבנות זה לא מובן לנו שאנו רחוקים. ואנו רחוקים מההבנה אז מה הטעם לשאול על הבל דווקא?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/2/2004 06:19 לינק ישיר 

אי"צ,
בנוסף ובהרחבה לדבריך -
גם תפילה, תשובה וצדקה הם סוג של קרבן: של זמני היקר, של האגו שלי, של כספי וכו'...
ואני מסכימה איתך מאוד לגבי היכולת והצורך להסתכל אל מחוץ לעצמי (לסובייקט) בעבודת ה'.
מי ייתן ונצליח...

שבוע טוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/2/2004 03:47 לינק ישיר 

עינו ערכין יב ע"א "אכילה ושתיה" קרבני לחמי, מנחות כ ע"א. אולי יש לחלק בין זריקה לאימורין.וצ"ע אם היתה זריקה כלל.

אל תצל מפי דבר אמת



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-31/1/2004 23:14 לינק ישיר 

ישרן ,
ומה מרחיק את האדם מהקב"ה ?
שיצטרך להתקרב אליו ?






להבנתי :
היותו יצור בעל חיות עצמאית , ולכן ע"י מסירת החיים חזרה לה' נוצר קירוב . (לפחות מצד התאוריה , וידוע שהדברים הללו שנוים במחלוקת.)
הקרבן מדמה את הפעולה הזו . אם כי אפשר להשיגה
ונראה שביתר שלימות , ע"י תשובה , תפילה , צדקה , וכו'.
ומכ"מ דומני שלקרבן יש את משמעותו היחודית , בשל יציאתו וחריגתו מה"סובייקט" האנושי , אל מציאות מוחשית וממילא מוחלטת יותר (אם אפשר לקרוא לזה כך).
שבוע טוב .



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/1/2004 16:32 לינק ישיר 

גם משל צריך להיות מתאים למציאות.א"כ שארי ליה מאריה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/1/2004 15:45 לינק ישיר 

ישרן,

ברוך הבא!


הרעיון שמציע יהוסף מובע ברמב"ן וכבר התבאר באשכול עתיק על "קרבנות: חייבים מחלוקת" שגם הרמב"ם יודה לרעיון.

http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=278747


גם באשכול הבנות בקרבנות בו כתבת לאחרונה נידון הענין. סלח לי על הקיצור אך השבת ממשמשת!


תיקנתי את הערתך לבוגי אם כי איני מסכים שיש צורך לפרש שמעשה הבל משל הוא, אך מצאנו גישה זו בחז"ל ובראשונים ולכן לא ניתן לשלול במחי יד. גם לו היו דבריו שליליים לגמרי הייתי מוחקם אבל הערה מהסוג שנכתבה אינה ראויה לפורום!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/1/2004 15:33 לינק ישיר 

ה' ישמור מדעות כאלו האם הוא לא הקריב באמת? ***.ויהוסף -למה למסוק אותם לה'? תן להם לחיות! הרעיון שאתה מציע מוזר והפשוט שקרבן זו תקרובת מקרבת האדם לה'. וכן בחז"ל לא זוכר היכן על המזבח שהוא כאכילה ושתיה.שולחן גבוה.וכו'.

תוקן על ידי - ישרן - 30/01/2004 15:37:41

***
תיקון לשוני

תוקן על ידי - ווטו1 - 30/01/2004 15:39:11



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/1/2004 14:54 לינק ישיר 

ישרן

אל תשכח שפרשת הבל נאמרה אחרי שכבר אכלו בשר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/1/2004 14:21 לינק ישיר 

ישרן היקר

נדמה כי קושייתך נובעת מהנחת יסוד כי הקרבן עיקרו בשר, וזה אינו כי אם קרבן מבטא את שייכות החיים לד'. זו לא מתנת בשר, אלא שיוך חיים, ומכאן שאין כל הגיון לקשור את הקרבן בכך שיהיה מותנה בהיותו מותר לאדם. גם נוח הקריב לפני היתר האכילה.

ובקצרה, כדי להניח את הנחתך, יש להניח עוד כמה דברים שאינם מבוארים. הנחות היסוד שלך מעניינות, אך כפי הנראה בתורה ובפרט לאור פירוש רמב"ן ורמב"ם בקרבנות, שהקרבן מסמל את מסיקת החיים לד', הקושיה מיושבת.

שבת שלום



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > איך הקריב הבל??
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.