בית פורומים עצור כאן חושבים

קהל עדת ירושלים - "המתמידים"

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-11/4/2004 01:31 לינק ישיר 
קהל עדת ירושלים - "המתמידים"

ישנה קהילה בקרב הציבור בירושלמי שנקראצ "קהל עדת ירושלים" או "המתמידים".
חבריה הם יהודים ירושלמיים שהחליטו לשנות את דרכי הלימוד והמחשבה לרציונליות ואמיתיות.
הם מחפשים להסביר טעמים למצוות,הם עוסקים במקרא בעיון,בספרי פילוסופיה.
קנאי ירושלים נאבקים בהם. והם גם דוגלים בשמחת חיים והנאה מהחיים,דבר שיש לא מעט המתנגדים לו מבין הקנאים,לפחות מבחינה אידאולוגית.
הם מוציאים קונטרס שנקרא "תורתי בקרבם" ושם מתורת רבם - ר' לייב מינצברג.
שם מוסברים עניני המועדים.(בינתיים יצא על המועדים)
גם ר' שמואל ברנד מחבר "ביאורי עדות" ו"באורי מרובה " נמנה על קהילתם.
ראוי ליחד אשכול לתורתם ולסגנון שלהם בפורום זה.מי שמכיר ויכול לספר על דרכם יותר ועל ההבדלים המדויקים בינם לבין בית מדרשו של ר' גדליה מוזמן לעשות זאת.
אגב- נפתחת ישיבה ליטאית שקשורה למהלך שלהם בזמן הבא עלינו לטובה.



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/12/2010 09:12 לינק ישיר 

בעלבעמיו כתב:
פרוטגורס  
דוגמאות מפורטות יותר במטותא.


זכר למקדש כהלל = כי זה היה טעים להלל, (הלל דורש מפסוק)
ארבע מינים = זר פרחים, (הייתי בחור יותר יפים)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/12/2010 09:06 לינק ישיר 

פרוטגורס  
דוגמאות מפורטות יותר במטותא.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/12/2010 07:22 לינק ישיר 

פרוטגורס כתב:
אין לי כרגע את הזמן הנדרש (מקוה כי אפנה ואשוב בל"נ), כדי להוכיח את דברי במאמרים ארוכים, אך בשלב זה אסתפק במסירת מודעה, כי למיטב הבנתי, בכל מה שנוגע לירידה לכוונת סיפור המקרא והמצוות, בנתינת משקל רציונלי ועם זאת, יכול לחיות בשלום עם פרשנות חז"לית, הקים מינצברג מפעל שאין לו אח ורע גם בקרב הראשונים, קביעותיו של מינצברג לאחר שהן נשמעות, מותירות בך רושם עז, גם אם השתדלת לפנ"כ להיצמד לפרשני פשוטו של מקרא כהאבן עזרא והרשב"ם, לחלוק עליו ולהשאר רציונלי, היא משימה קשה ביותר. רובדים עמוקים יותר, שעלולים להוביל בסופו של דבר להתרחק מן האמת הבסיסית ולרוב הפשוטה כ"כ, רק תזיק ותקלקל ובדר"כ גם תחטא לאמת.  


עוד כזה קשקוש לא שמעתי מעודי,
תורותו טוב לבחורים עם דמיון מפותח, ודווקא דמיון של ר' לייב, אחרת מה עשינו ??



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/12/2010 00:21 לינק ישיר 

פרוטגורס כתב:
למיטב הבנתי, בכל מה שנוגע לירידה לכוונת סיפור המקרא והמצוות, בנתינת משקל רציונלי ועם זאת, יכול לחיות בשלום עם פרשנות חז"לית, הקים מינצברג מפעל שאין לו אח ורע גם בקרב הראשונים...



ועל זה יש לומר מלייבל עד לייבל לא קם כלייבל!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/12/2010 17:28 לינק ישיר 

על ר' לייב מינצברג ו'המתמידים'
http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2844672

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/10/2009 13:51 לינק ישיר 

פרוטגורס כתב:

אגב, בדבריו מצטט הרב סולוביציק מדברי הרב מינצברג באשר לנטילת ד' מינים בחג הסוכות "נטילת צמחים הדורים, היא מסממני השמחה, כשם שיש מיני שמחה של ריקוד ושירה וכדומה, יש גם דרך הבעת שמחה על ידי נטילת מיני צמחים רעננים והדורים, שאוחזים בהם ושמחים על ידם".

סיפר לי ידיד, כי צפה בCNN באחת מן הפגנות הניצחון שאירגן סאדם חוסיין על 'תבוסתם של האמריקאים', הקהל העיראקי המשולהב רקד בהמוניו כשידי אלפי המפגינים אוחזות בענפי דקל, ונענועיהם משתלבות בהתאמה מדהימה, לקצב קריאות ההיידד והתהילה לסאדם, 



דרך הילוכי בימי חוה"מ במדרש פסיקתא רבתי שבתי אל הדברים הבאים (ע"פ מהד' מנדלבוים, פיסקא כז ולקחתם עמ' 406-407. ובמהד' באבער עמ' קפ):

"א"ר אבין לשנים שנכנסו אצל הדיין ולית אנן ידעין הי דין הוא נציחייה, אלא מה דינסב ביין ידעין דהוא נציחא. כך לפי שישראל ושרי אומות העולם ניכנסין ומקטרגין לפני הקב"ה בראש השנה, ולית אנן ידעין היילין אינון ניצוחייה, אלא ממה שישר' יוצאין מלפני הקב"ה ולולביהם ואתרוגיהם בידיהם אנן ידעין דישר' אינון ניצוחייה."

וכבר העירו באבער ומנדלבוים בארוכה אל הנוס' השונות של מילת 'ביין' והעלו שזוהי הנוס' המדוייקת, והפי' הוא המילה היוונית 'ביין' והוא ענף תומר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/8/2007 20:51 לינק ישיר 


ברי ושמא,

תשובה אפשרית לשאלתך:

"...אמרו להן ב"ה לב"ש: והלא פישון הגמל מיאנה אישתו שלא בפניו! אמרו להן ב"ש לב"ה: פישון הגמל במדה כפושה מדד לפיכך מדדו לו במדה כפושה...(יבמות ק"ח ע"ב).








דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/8/2007 20:02 לינק ישיר 

[מיכי,

הדגש הוא לא על "הקדושות" אלא על הרבות. והן גידלו זקן רגע אחרי שהפכו לגברים (זו תוצאת לואי הכרחית של הנחת תפילין, ת"ת, חשיבה עצמאית וכד'. אם אתה לא מאמין, תשאל את צ'אוטנג).]




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/8/2007 16:59 לינק ישיר 

בעמודים הקודמים ציטט ווטו את מאמרו של ר' אליהו סולוביציק אודות שיטת ר' לייב מינצברג, מסקנתו של סולוביציק היא, כי על אף החדשנות והכנות האמיצה בהצמדותו של ר' לייב מינצברג לפשוטו של מקרא, עדיין חסרים בה רובדים עמוקים למבקשיה.

אין לי כרגע את הזמן הנדרש (מקוה כי אפנה ואשוב בל"נ), כדי להוכיח את דברי במאמרים ארוכים, אך בשלב זה אסתפק במסירת מודעה, כי למיטב הבנתי, בכל מה שנוגע לירידה לכוונת סיפור המקרא והמצוות, בנתינת משקל רציונלי ועם זאת, יכול לחיות בשלום עם פרשנות חז"לית, הקים מינצברג מפעל שאין לו אח ורע גם בקרב הראשונים, קביעותיו של מינצברג לאחר שהן נשמעות, מותירות בך רושם עז, גם אם השתדלת לפנ"כ להיצמד לפרשני פשוטו של מקרא כהאבן עזרא והרשב"ם, לחלוק עליו ולהשאר רציונלי, היא משימה קשה ביותר. רובדים עמוקים יותר, שעלולים להוביל בסופו של דבר להתרחק מן האמת הבסיסית ולרוב הפשוטה כ"כ, רק תזיק ותקלקל ובדר"כ גם תחטא לאמת.

אגב, בדבריו מצטט הרב סולוביציק מדברי הרב מינצברג באשר לנטילת ד' מינים בחג הסוכות "נטילת צמחים הדורים, היא מסממני השמחה, כשם שיש מיני שמחה של ריקוד ושירה וכדומה, יש גם דרך הבעת שמחה על ידי נטילת מיני צמחים רעננים והדורים, שאוחזים בהם ושמחים על ידם".

סיפר לי ידיד, כי צפה בCNN באחת מן הפגנות הניצחון שאירגן סאדם חוסיין על 'תבוסתם של האמריקאים', הקהל העיראקי המשולהב רקד בהמוניו כשידי אלפי המפגינים אוחזות בענפי דקל, ונענועיהם משתלבות בהתאמה מדהימה, לקצב קריאות ההיידד והתהילה לסאדם, 

אם מישהו יוכל לאתר א"ז, ולהורידו לקישור, תהיה ברכה עליו ועל ביתו.

  





תוקן על ידי פרוטגורס ב- 30/08/2007 17:27:18




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/8/2007 23:48 לינק ישיר 


גם לסבא קדישא מיעשורון לא היה זקן, אם כי למרן כ"ק האדמו"ר שליט"א יש זקן ארוך והוא הסביר זאת פעם בדברות קדשו בשעת רעווא דרעווין בכך שהעובדה שהוא משנה ממסורת רבוה"ק היא היא ההליכה האמיתית במסורת רבוה"ק זיע"א. אשרי הדור שזכה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/8/2007 21:59 לינק ישיר 

ספרן,
אני רואה שבאמת פישלתי אצלך בגדול (ואכן היו פעמיים בעבר שהצדקתי זאת) אם חשבת שאני מתכוין ברצינות.
 (אף הוא היה פורש ובוכה)

_________________

מיכי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/8/2007 21:32 לינק ישיר 


מויירדיק !



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/6/2006 03:02 לינק ישיר 

בענין נטילת לולב

בכל המקורות שהביאו ר"ל מינצברג והר"א סולובייציק מבואר ענינה של מצות נטילת לולב כהבעת שמחה או כתפילה וריצוי. והנה מצאתי מקור בראשונים שמגדיר לכאורה בצורה שונה  את מעשה הנטילה, כשבח והלל ולאו דוקא שמחה.

וז"ל תוס' רבינו פרץ פסחים ל"ה ע"ב (ד"ה אבל לא בטבל):
"דשאני לולב ... דמהללין בו ומשבחין בו לפני המקום". עכ"ל.

ובודאי זהו פשוטם של דברי הגמ' סוכה ל"ז ע"ב:
"אמר רבי יוחנן מוליך ומביא למי שהארבע רוחות שלו מעלה ומוריד למי שהשמים והארץ שלו"  

והר"א סולוביציק כתב בביאור גמ' זו:
הנה נחלקו האמוראים בטעם 'מוליך ומביא ומעלה ומוריד' שלדעת ר' יוחנן היא מרמזת על קבלת עול מלכות שמים (או משהו דומה לו).
אכן אליבא דאמת נראה שאי"ז ענין קבלת עומ"ש ולא 'משהו הדומה לו' אלא שבח והלל לבורא שמים וארץ שהכל שלו. וכהבנת תור"פ.
 
אולם רש"י שם פירש בזה"ל:

"למי שארבע רוחות שלו - מצוה זו אנו עושין לשמו, כן מראה בהנפתו".
וזה באמת נכנס בגדר 'משהו הדומה לו'.

אך נראה דפירוש שכתבנו עפ"י דברי תור"פ שהוא ענין שבח, זה מבואר יותר ומתאים יותר בדברי הגמ'. דלפירש"י שהענין הוא להראות שאנו עושים מצוה זו לשמו יתברך, אין כאן ענין מיוחד דוקא לרמז על ששמים וארץ וארבע רוחות שלו, רק שזו הדרך שמצאו לרמז על הקב"ה ע"י הנפה מעלה מטה ולרוחות להראות שעושים המצוה לקב"ה, שהוא זה ששמים וארץ וד' רוחות שלו. (אפשר לשי' רש"י, שהצורך להראות דוקא במצוה זו שהיא לשמו יתברך יותר מבכל מצוה, משום שנטילת ד' מינים והנפתם נראה קצת כמין כשפים וע"ז. ויעוין ברא"ש שם מש"כ בענין הזהירות שלא יראה בנענועיו כעושה צורת שתי וערב). אבל לפי מש"כ עפ"י תור"פ זה מדוקדק יותר שהרמז על ששמים וארץ וארבע רוחות שלו הוא מענין המצוה ממש, להללו ולשבחו על גדולתו שהוא ברא ושולט בכל והכל שלו, כפי שעצם מעשה הנטילה הוא מעשה הלל ושבח.
אכן זהו בנענועים, ואילו בעיקר מצות הנטילה צריך לבאר איזה שבח יש בזה, ונראה בפשוטו שהוא שבח לה' על שהצמיח לנו התבואה. ואחר שאסף התבואה אל ביתו זהו הזמן לשבח ולהלל לה' על ניסיו שבכל יום ונפלאותיו שבכל עת.

שוב מצאתי במאירי שם מקור לשי' רל"מ דנענועים ענינם ריבוי שמחה, וז"ל המאירי שם:
"אלא שקבלה היתה בידם שאף בתוך ההלל היו מנענעים להתעוררות שמחה".

וברא"ש שם הביא מדרש דאיתא ביה להדיא שגם עצם מצות נטילת לולב דאוריתא ענינה משום שמחה וז"ל :
ואיתא במדרש לפי שבר"ה באין לדין ישראל ואומות העולם ואין יודעין מי יצא זכאי ומי יצא חייב נתן הקב"ה מצוה זו לישראל שיהו שמחים בלולביהם כאדם היוצא מלפני השופט זכאי שהוא שמח. והיינו דכתיב ירננו עצי היער, כלומר ירננו בעצי היער כאשר יצאו מלפני ה' זכאין כשבאין לשפוט את הארץ. עכ"ל.

ולאידך גיסא התוס' שם (ד"ה בהודו), דרשו ג"כ הפסוק דירננו עצי היער על מצות לולב אך פירשוהו כשבח ולא כשמחה. וז"ל:
וטעמא דבית הלל אע"פ שאין אנא ה' הושיעה נא תחלת הפרק ולא סוף הפרק מנענעים משום דכתיב (דה"א טז) אז ירננו עצי היער מלפני ה' כי בא לשפוט את הארץ וכתיב בתריה הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו וכתיב נמי בתריה ואמרו הושיענו אלהי ישענו. והיינו ירננו שמנענעים את הלולב ומשבחין בהודו ובאנא ה' הושיעה נא. עכ"ל.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/5/2006 14:57 לינק ישיר 

אינש,

זה מעניין. אם איני טועה, זה אחד הרעיונות המנחים של ספר היובלים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/5/2006 14:49 לינק ישיר 


קצת מסובך להשיג.

אני ראיתי אותו אצל מישהו פרטי.

אבל יש גם בספריה הלאומית.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > קהל עדת ירושלים - "המתמידים"
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.