בית פורומים עצור כאן חושבים

ציטוט ליום העצמאות. מי אמר ?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-27/4/2004 12:30 לינק ישיר 
ציטוט ליום העצמאות. מי אמר ?

"להפרישכם מאיסור באתי, ולהזהירכם, ועתה אל תתלוצצו פן יחזקו מוסריכם ח"ו, והוא שלא להתלוצץ מבני אדם עוזבי תורה... והוא פשוט ויודע לי, שההתלוצצות מעוזבי תורה היא סיבת הירידה והשפלות, שאמרו חז"ל בין כך ובין כך קרויים בנים, והמתלוצץ מפריש עצמו מן הכלל להיות פרטי. ובכל השפעות כלל ישראל אין לו חלק עמהם. וזהו מאמר הפסוק: בתוך עמי אני יושבת, וכפירוש הזוהר הקדוש. ולשומע ינעם, ותבוא עליו שפע ברכה מכנסת ישראל בגשמי ורוחני, ויעלה מעלה מעלה".




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 19:37 לינק ישיר 

ההשקפה מתאימה לרב קוק (ותלמידיוי)
אבל הסגנון כתיבה לא מתאים לו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 19:59 לינק ישיר 

האזרח

אין לי מושג מי זה יכול להיות. אבל ניתן לזהות כמה פרטים חשובים:

א. הציטוט הוא מתוך איגרת. ודווקא איגרת הנדפסת לאחרונה. מדוע? בגלל שהזוהר הק' מופיע בתור "הקדוש". ומי יפתח ראשי תיבות אלו אם לא בהדפסה חדשה?

ואני מהסס לתהות אם הקלדת במו אצבעותיך, או שעשית העתק והדבק מתקליטור - או מאתר?
ואז - אלו אתרים מסוג זה יש באינטרנט? ר' נחמן ותלמידיו. בעל הסולם ותלמידיו (אך האם היית מצטט מ-שם?), הרבי מחבד?

ב. קהל היעד של האיגרת נראה קבוצה של חסידים או תלמידים. כלומר, לא כלל ישראל.

ג. הפרס שמובטח למי שישמע בקולו הוא ברכה מכנסת ישראל. כלומר מאחת הספירות.

זה מעיד כי קהל היעד הם אנשים שמתפעלים משכר, לא מחשיבות המצוות לכשעצמן, או אפילו מהיעד של קירוב רחוקים. רק מיראת העונש ואהבת השכר. זה לפחות מה שהמחבר חושב, כי זה הנימוק שהוא מציע לפניהם.

הכותב, לפי השימוש שלו במינוח המדוייק של מקור השפע, מראה על בקיאות בקבלה שקרובה אצלו מאד. איני יודע מספיק כדי לקבוע אם ההתייחסות ל"כנסת ישראל" ממקמת אותו בחוג קבלי מסויים או אחר.

ד. ההתייחסות לאלו שצריך להיזהר לא להרחיקם יותר על ידי התלוצצות מראה שיש רקע של התלוצצות. היכן ומתי השתמשו תלמידיו של הכותב בנשק הבדיחה נגד יריביהם?

חשד איום ונורא: האם מדובר כאן בויכוח חסידי-מתנגדי, ולא, כפי שאפשר לחשוב ממבט ראשון, בויכוח עם החילונים או המשכילים? ואולי אפילו זה ויכוח פנים חסידי, בין שתי חסידויות? (אך, שוב, מה מקום לויכוח כזה בפורום שלנו?)

אמנם, המינוח הטכני "עוזבי תורה", למרות שהוא יכול להצביע על חילונים ועל כל מי שמתרחק מתורתו של הכותב וחוגו בה במידה, עדיין הוא מראה שהכותב מתייחס למה שראוי להתייחס אליו בתור "תורה" ולא בשם אחר, כמו "הדרך", "החסידות שלנו", "המצוות" ועוד. אך איני יודע אם הוא מתכוון לתורה כתורה הנלמדת או לתורה כתורה של המצוות.

האם המחבר הוא מתנגד? האם הוא כותב כיצד להציל את צעירי הצאן שנתפסו לחסידות?

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 21:34 לינק ישיר 

מיימוני קלעת בניתוח הבלשני שהתלוצצות שיייכת לתחום הנשק בין חסידים למתנגדים, אך לא בהבנת התכנים הקבליים.

נכתב בידי רבי מנם מענדיל ממויטעבסק לחסידיו בחו"ל משנת תקמ"ב ונדפס בפרי הארץ עמ' קנז. הספר כבר נדפס בתקע"ד.

יש שינויים בין המצוטט כאן להמקור, וצ"ע בידי מי. כגון במקום דבר פשוט יש מילתא דפשיטא, ואין שם זוהר הקדוש אל זוה"ק


תוקן על ידי - מסתברא - 27/04/2004 21:36:57

תוקן על ידי - מסתברא - 27/04/2004 21:39:41



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 21:44 לינק ישיר 

עליך ר' מיימוני נאמר, חכם עדיף מנביא ..

זהו מכתב של תלמידו הגדול של המגיד ממזריטש ר' מנחם מנדל מוויטבסק, שכידוע עלה לארץ והתכתב משם עם תלמידיו שנותרו בליטא ורייסין.

מכתב זה (פרי הארץ, מכתבים) מכוון אכן לרדיפות המתנגדים ולא לעוזבי תורה כמובנם היום כמובן, אך אינני הראשון שעושה בו שימוש כזה. הקדימני הרצ"י קוק ...

ככלל כל מכתביו כמו גם מכתבי הבעל התניא היו מכתבי שלום ואחווה כנגד המלחמה הנוראה שהופנתה אליהם.

עד כרמה שידי מגעת וזכרוני אינו מטעני, גישה זו בה נקט היתה הגישה שנקטו בדרך כלל החסידים במלחמת המתנגדים בהם.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 21:50 לינק ישיר 

מיימוני

אין בכוונתי לבקר אותך אלא להבין

הניתוח שלך מאוד מרשים
אבל לא חבל על הזמן, כזה יסודי רק בשביל ל"נחש" דבר שידוע לאחרים



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 21:54 לינק ישיר 

האזרחק דומני שכל הנכתב אצלך כתבתי ומה הוספת?

אין זה נכון לגבי כל החסידים רק שני אלו הרמ"מ ובעל התניא התנהגו כך. ויש לשון דומה לזה על התלוצצות מבעל התניא באגרותיו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 23:13 לינק ישיר 

מסתברא, אכן לא הוספתי, אלא שכתבתי את הדברים בטרם ראיתי את שכתבת וכנראה שלחתי אותם אחריך.

תיתי לך שכשפתחתי את האשכול, ידעתי שהוא יפתר מתי שמסתברא יגיע ..

היכן אתה מוצא ביטויים כדוגמת ביטויי החרם הידוע אצל החסידים?

לא רק הבעל התניא והוויטבסקר נקטו במתינות, אלא גם ר' נחום מטשרנוביל, הברדיטשובר והליז'נסקער ועוד, אם במפורש ואם בשתיקתם.

אפילו בעל התולדות שמשתמש בלשון חריפה, עושה זאת כנגד השיטה וכנגד "הרבניים" ולא נוקט בשום הטחות, למרות שוודאי יודע אתה את האש הגדולה שפרצה בעקבות ספרו.

היחיד שאני יכול לזכור שהשתמש בשיטות חריפות הוא הקליסקר וגם על זה יש מכתבים כנגדו.

ואמנם, לא צריך להתרחק. ראה את המלחמה בדור האחרון, גם היא היתה לגמרי חד צדדית.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 23:27 לינק ישיר 

יוני

לגבי, אין זה אלא שעשוע בנוסח "שרלוק הולמס" בתחום ההיסטוריה.

שהרי ניתן לדייק הרבה מאד מביטויים.

ובהחלט אני חפץ לקנות ולהקנות את המיומנות הזו, מה גם שיש לה תועליות מרובות.

***

מסתברא

הרי ידוע לך שאיני מבין בקבלה מאומה.

אך הייתי שמח אם היית מסביר לי אם הזהרתו של הכותב היא מפני נזק לפרנסה או לשפע בחייו הפרטיים של כל אחד - וגם זה דבר שאין לזלזל בו, אבל מכלל יראת העונש לא יצאנו - או שכל מה שהוא מזהיר מפניו הוא תוצאות תיאורגיות במרומים.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/4/2004 23:39 לינק ישיר 

מיימוני, נראה לי שאתה קצת טועה באיש ..

קבל עוד ציטוט שלבטח תאהב מאד מהוויטבסקר:

זוהי תשובה לפונה שביקש ברכה לבנים:

"אבל על עיקר בקשתו עבור בנים ... בושת פנים כסתנו, כי התחת אלוקים אנו ? היה היה דבר ה' ביד הבעל שם ויגזור אומר ויקם. אחד היה, ומהקדמונים לא קם כמוהו, ואחריו על עפר מי יקום, הגם שכמה גדולי צדיקים בדורנו פה להם וידברו את אשר יבטיחו, לא כן אנכי עמדי ..."



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ציטוט ליום העצמאות. מי אמר ?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר