בית פורומים בחדרי חרדים

אזהרה:דגני הבוקר עלולים להזיק לבריאות

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-10/1/2005 13:53 לינק ישיר 
אזהרה:דגני הבוקר עלולים להזיק לבריאות

מדינות אירופה פותחות במתקפה על תעשיית המזון המהיר. בין הצעדים: הוספת אזהרות על מוצרי ג'אנק פוד ואיסור פרסום בטלוויזיה למוצרי מזון לילדים

מסומנת בקווים אדומים מודגשים ומעוטרת בדמויות מונפשות של איברים, הקופסה מהללת את ערכיו התזונתיים של המזון שבתוכה: הוא גורם ל"עצמות בריאות" ול"לבבות בריאים", משפר את "הריכוז" ואת "האנרגיה הפיסית", ומעל הכל - הוא "דל שומן". באיזה מוצר בריא להדהים מדובר? היפכו את הקופסה וגלו: אלה דגני הבוקר "אקס-מן 2" של חברת קלוגס. בטעמי קרמל וטופי, ייתכן מאוד ש"אקס-מן" דלים בשומן אבל תכולת הסוכר שבהם עולה על 40%.

בתקופה שבה השמנת יתר והמחלות הנלוות לה הן מגיפה בקרב ילדים אירופאים, הממשלות מתחילות לנקוט יד תקיפה נגד השיווק והפרסום של ג'אנק פוד ברחבי אירופה. עד כה, סימון ערכיהם התזונתיים של מוצרי המזון באירופה היה פחות מוסדר מאשר בארה"ב, ולכן איפשר העלאת טענות פרועות ולעתים מטעות. עכשיו מצב זה משתנה מיסודו. מדינות רבות באירופה, שמאסו בדרכי השיווק של מוצרים דוגמת דגני "אקס-מן 2" כמזון בריאות, פתחו בהליכי חקיקה ודנות בשורה ארוכה של חוקים ותקנות נוקשים, שנועדו לרסן את תעשיות המזון המהיר והג'אנק פוד.

צעדים אלה נעים מדרישות פשוטות של תיוג ברור וידידותי יותר למשתמש ועד לתוכניות קיצוניות יותר: קביעה כי מזונות לא מזינים יסומנו באדום, להתרעה; הוספת אזהרה מפגיעה בבריאות על מוצרי ג'אנק פוד, בדומה לאזהרה על סיגריות; ואיסור כולל של פרסום בטלוויזיה למוצרי מזון המיועדים לילדים.

גורמי הפיקוח בארה"ב, שבה פועלת שדולה חזקה של תעשיית המזון, דחו צעדים אלה בנימוק שהם הולכים רחוק מדי. "תעשיית המזון אינה רוצה שיתייגו אותה באותה קטיגוריה של חברות הטבק, ואסור שזה יקרה. זאת משום שמזון, בשונה מטבק, אינו מזיק מטבעו", אמר דייוויד ביירן, שפרש לאחרונה מתפקידו כנציב הבריאות של האיחוד האירופי. "אולם אין כל סיבה לפרסם מוצר כ'דל שומן' אם הוא מורכב מ-43% סוכר. על התעשייה לאמץ גישה אחראית, ולא, המחוקקים ייאלצו לפעול".

סלבריטאים יפסיקו לפרסם ג'אנק פוד
מהחודש מוטל באירלנד איסור על פרסום ממתקים ומזון מהיר בטלוויזיה. על העטיפות חובה להוסיף אזהרות, כמו "את המזון המהיר צריך לצרוך במידה וכחלק מדיאטה מאוזנת" או "אכילת מזונות ומשקאות המכילים סוכר עלולה להזיק לשיניים". הקוד החדש גם אוסר שימוש בידוענים וכוכבי ספורט לפרסום ג'אנק פוד לילדים. גם יוון ושבדיה הטילו מגבלות בחוק על פרסום מוצרי מזון לילדים.

אולם לדברי מומחי בריאות, בבריטניה במיוחד דרושות רפורמות מרחיקות לכת בתחום זה. במדינה זו סכומי הכסף המושקעים בפרסום מזון מהיר ושיעורי השמנת היתר בקרב ילדים, שניהם הרקיעו שחקים בעשור האחרון. לדברי חוקרים, 75% מכל הפרסומות בתוכניות טלוויזיה לילדים עוסקות במזון, ו-90% מהן משווקות מוצרים עתירי שומן, עתירי סוכר או עתירי מלח.

במובנים רבים, בריטניה היא מוקד התופעה של השמנת ילדים באירופה. כמעט 20% מהילדים בני עשר ו-6% מהילדים בני שש בבריטניה סובלים כיום מהשמנת יתר - כפול מנתוני שנות השמונים. "ילדים חשופים כיום, עוד בהיותם בעגלה, ללחץ שיווקי גדול", אמר נוויל ריגבי, מנהל המדיניות ב"כוח המשימה הבינלאומי למלחמה בהשמנת יתר" שבלונדון. הוא ציין כי ברגר קינג היה במשך תקופה ארוכה המממן הראשי של התוכנית "טלטאביז" בטלוויזיה הציבורית והוסיף: "צריך לעצור את זה. ילדים צעירים פגיעים מאוד וצריך להגן עליהם".

עשרת מפרסמי המזון הגדולים ביותר באנגליה, שהיעד של כולם הוא ילדים, הגדילו במרוצת עשר השנים האחרונות את תקציבם השנתי בסך כולל של 150 מיליון דולר. "ברור מאוד שלפרסום יש השפעה על מה שילדים אוכלים, ושהתזונה שמפרסמים היא תזונה לא בריאה, עתירה במלח, בסוכר ובשומן", אמר ג'רלד הסטינגס, מהמרכז לשיווק חברתי באוניברסיטת סטרתקליד.

השמנת יתר בילדות נקשרת לשורה ארוכה של מחלות בגיל המבוגר, מסוכרת ועד יתר לחץ דם. תעשיית המזון, שעד לאחרונה התנגדה לכל שינוי שהוצע, החלה להשלים עם כך שתיאלץ לנקוט אמצעים מסוימים. קלוג וכמה חברות אחרות פועלות עכשיו במהירות לשפר את המוניטין שלהן. קלוג-אירופה הציגה בנובמבר סימון חדש של ערכים תזונתיים שישולב באריזות דגני הבוקר בבריטניה, וככל הנראה ברחבי אירופה.

החברות חייבות להכיר באחריותן להשמנת יתר
כדי לשפר את המוניטין שלה בתחום התזונה בבריטניה, מקדונלד'ס מציעה ומפרסמת כיום מגוון של סלטים וכן דייסה ופירות ל"מק'ברקפסט". אולם השבוע, הפרסומת הגדולה שמשכה ביותר את העין בסניף מקדונלד'ס הסמוך לתחנת הרכבת התחתית ברחוב ליברפול בלונדון היתה לטוגנים - מזון עתיר שומן שאותו מפרסמים בעזרת דמויות מהלהיט "משפחת סופר-על".

קישורים כאלה הם רעה חולה בתעשיית הג'אנק פוד. באירופה, קדבורי משלמת לכוכבי ספורט כדי שיפרסמו את מוצרי השוקולד שלה. דיסני וקלוג ייצרו לאחרונה דגני בוקר חדשים - "מיקי מג'יקס" - המכילים 83% סוכר ועמילן. "האם אלה דגנים המיועדים לארוחת בוקר או ממתקים", שאלה בתדהמה טאמסין רוז, מזכ"לית "הברית האירופית לבריאות הציבור", בכינוס בבריסל. מלבד השיווק בחנויות, ליצרנים רבים יש אתרי אינטרנט מושקעים, המציעים משחקי מחשב שקשורים למוצרים. במשחק אחד מתבקשים הילדים לסייע לדגני בוקר שצורתם כצורת פירות להביס ולהרוג את האויב - פירות אמיתיים.

"החברות האלה יכולות להחליט בעצמן על השינויים, וכדאי שיעשו זאת עכשיו", אמר הסטינגס. "הן חייבות להכיר באחריותן ולהודות בחלקן במגיפה של השמנת יתר; עליהן להיות חלק מהפתרון. ולא, ייאלצו להתמודד עם תקנות מחמירות, כפי שקרה לחברות הטבק, או עם תביעות ענק כמו אלה המוגשות נגד מקדונלד'ס בארה"ב".

מאת: אליזבת רוזנתל, "הארץ"
http://scoop.newsnet.co.il/Front/NewsNet/reports.asp?reportId=35717



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/1/2005 13:58 לינק ישיר 

מהיום כל ילד יידע.
אוכל עם סימון אדום = אוכל טעים.
וככה הוא גם יבקש מאמא, הלעיטיני נא מן האדום האדום הזה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/1/2005 21:03 לינק ישיר 

צלמת,
יישר כוח. כתבה חשובה מאוד לדעתי.

vrc,
אל תדאג לילדים. הם יודעים מצוין מה טעים גם בלי הסימונים. לא פחות ממני וממך. אבל יש סיכוי שההורים יזכרו שהם אוהבים את הילדים ולכן ישתדלו לקנות מעט פחות.
הלוואי שזה יגיע גם לכאן. לא פחות ממה שצריך להילחם בסיגריות, צריך להילחם גם באוכל לא בריא. גם הוא הורג, וכרגיל הכל תלוי במינון.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > אזהרה:דגני הבוקר עלולים להזיק לבריאות
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר