בית פורומים עצור כאן חושבים

" אהיה אשר אהיה". (שמות ג' 13)

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-11/11/2005 00:07 לינק ישיר 
" אהיה אשר אהיה". (שמות ג' 13)

משה חושש שאם יאמר לבני ישראל "אלוהי אבותיכם שלחני אליכם..." הם ישאלו אותו "מה שמו" מה הוא יענה להם?
אלוהים אומר למשה : " אהיה אשר אהיה".
למה בחר אלוהים בכינוי "אהיה אשר..."?
מה זה "אהיה אשר..."
הכינוי שבחר אלוהים להופיע בפני בני ישראל נראה לי תמוה,
ודי מעסיק אותי.
אשמח מאד לקבל הארות מכם.
תודה



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/11/2005 03:01 לינק ישיר 


EOLI1

רבנו בחיי על "אהיה שלחני אליכם"

"'ומפני שהשם נודע משני צדדים, מצד המושכל ומצד המקובל, על כן השיב לו השם והודיעו משם הזה ('אהיה') שהוא המושכל, שמתוכו ישיגנו אדם מתוך מעשיו, ובעבור שהעם לא יבינו המושכל, לכך הזכיר לו המקובל גם כן, הוא שאמר: "ה' אבותיכם אלוהי אברהם אלוהי יצחק ואלוהי יעקב שלחני אליכם"




תוקן על ידי - riv - 11/11/2005 3:29:22



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/11/2005 12:30 לינק ישיר 

אאולי

ברוך הבא אל הפורום!

שאלת שאלה מרתקת וחשובה, שפותחת הקדמות למעמקי המחשבה היהודית לדורותיה.

בשאלה זו ששאלת יש שיטות נבדלות

א. רש"י פירש, כמדומה על פי המדרש, שה' אמר למשה שיאמר לעם ישראל ש"אני תמיד איתכם". כלומר בכל צרה. בין בשיעבוד הנוכחי בו אתם שרויים, ובין בכל שיעבוד שבו הם עלולים להיות בעתיד.

על זה הגיב משה ואמר כי זה לא בדיוק מסר מנחם לאומה השרויה בקושי, שלאחר שתחלץ ממנו, תאלץ להתמודד עם קשיים כאלו גם בעתיד.

וה' קיבל את דברי משה ואמר לו שיאמר להם שהוא איתם. בלי לרמוז על העתיד.

ב. הרמב"ם וההולכים בעקבותיו פירשו שכאן הסביר ה' כי הוא יש נצחי (תמיד נמצא, היה הווה ויהיה) אך יש שאי אפשר לומר עליו דבר (ראה באשכול שלי על "לך דומיה תהלה" להסבר שיטה זו).

ג. המגיקונים והמקובלים ראו כאן רמז כי לה' יש שם מיוחד ומי שיודעו יכול לעשות בו נפלאות.

אציין כי דברי רש"י אינם נראים כ"פשט" וחסרות כאן כמה מילים בפסוק לשיטה זו, אך דומה בעיני שהוא קולע לצורך של מה ששאל משה הרבה יותר משני הפירושים הבאים, שתופסים מקום בהיסטוריה של המחשבה היהודית. ולכן זה "פשט" מוצלח מהאחרים., לדעתי


שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/11/2005 14:34 לינק ישיר 

איולי,

פירוש מילולי יכול שיהיה כך:
שם ה' המוכר לנו, הוא כצורתו של פועל משורש ה.ו.ה בגוף יחיד נסתר (הוא), ובעתיד ("יהיה" - בחילופי אותיות הגיוניים בעברית, בין י' ל-ו'). כאשר ה"הוא" מדבר על עצמו, הוא אינו מדבר בלשון נסתר אלא בגוף ראשון (אני), כלומר - "אהיה".
בד"כ מדבר א-להים על עצמו בגוף נסתר ("אני ה'"), ואז ניתן לייחס זאת ללשון של כבוד (כפי שנהגו מלכים לדבר על עצמם בלשון נסתר או בלשון רבים). כאן, במפגש עם משה, יש אולי רגע אינטימי כמעט (שלא חוזר שוב), ובו א-להים מכנה עצמו בלשון יחיד ובגוף ראשון.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2005 20:56 לינק ישיר 

כדברי אמשלום ברשב"ם שם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2005 21:03 לינק ישיר 

נשלח ב 11/11/2005 riv


EOLI1

רבנו בחיי על "אהיה שלחני אליכם"

"'ומפני שהשם נודע משני צדדים, מצד המושכל ומצד המקובל, על כן השיב לו השם והודיעו משם הזה ('אהיה') שהוא המושכל, שמתוכו ישיגנו אדם מתוך מעשיו, ובעבור שהעם לא יבינו המושכל, לכך הזכיר לו המקובל גם כן, הוא שאמר: "ה' אבותיכם אלוהי אברהם אלוהי יצחק ואלוהי יעקב שלחני אליכם"
תודה RIV
הבנתי לעניינו של דבר.
"אהיה" -מושכל, ו"אשר אהיה"-מצד המקובל.
מה שלא ברור לי, כיצד מצפה אלוהים מבני ישראל להאמין באמירה מופשטת כזו. הלא הם היו רחוקים מאלוהי אבותיהם מרחק של עשרות שנים,ובוודאי שאינו מן הנמנע להיות מושפעים מאמונתם של המצרים.
אני, שאמונתי מונותאיסתית איני יורדת לסוף השם האלוהי הזה.
בכ"ז תודה לך.








דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2005 21:14 לינק ישיר 


תודה מיימוני.
קוראת את דבריך,ובכ"ז איני מסופקת.
"אהיה אשר אהיה"- נשמע לי מאד מופשט.
מה המסר שאלוהים מעביר לעם, וכיצד הוא חבוי בשם הזה?
למה השם הזה כן היה אמור לדבר אל העם?
מה הכוח שיש בשם הזה ולא בשמות אחרים ?
שוב תודה.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2005 21:22 לינק ישיר 


תודה אמשלום.
לא מצאתי בדבריך תשובה לשאלתי.
כיצד השם "אהיה אשר אהיה" יהיה מקובל על העם ולא שם אחר?
מה יש בשם הזה, שהעם יאמינו בו? הרי הם חיו בתוך עם פגאני, והושפעו ממנו.
לא ברור לי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2005 21:26 לינק ישיר 

תודה יצחק-יונתן



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2005 21:30 לינק ישיר 

מיימוני! האם אתה מוכן לומר לי באיזה עמ' האשכול "לך דומייה...?"



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2005 22:03 לינק ישיר 


איולי,

משני צדדים:

א) "אהיה אשר אהיה", 'הוא המושכל, שמתוכו ישיגנו אדם מתוך מעשיו' כלומר: האדם כיצור שחונן בשכל מסוגל להכיר את ה' מבחינת אלוהותו, או כפי שמיימוני ציין להכירו, כ'יש נצחי'.

ב) 'ובעבור שהעם לא יבינו המושכל לכך הזכיר לו המקובל גם כן' כלומר:, דברים שהם שמעו וקיבלו מאבותיהם על אודות ה' 'אלוהי אברהם יצחק ויעקב שלחני אליכם', שהידיעה הזאת היא מצד קבלת האבות, שהיא המסורת ההיסטורית.




תוקן על ידי - riv - 12/11/2005 22:09:29



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2005 23:24 לינק ישיר 

אשמח אם מישהו ינקד עבורי את הדיון הזה.
מה הבעיה בפשט, שהאל אומר "אני מה שאני" כלומר שאין לבני אדם הכלים הלשוניים או המושגים הדרושים כדי לתת לו שם או להגדיר אותו?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/11/2005 00:52 לינק ישיר 


יבוסי,

עיניך הרואות, עובדה יש בעיה עם הפשט, ולכן שני ההיגדים הושמו בפי משה, לאומרם לבני ישראל על אודות מהות שולחו.

"אהיה" = האמונה שאיננה מותנית ואיננה תלויה בהתגלות ה' במציאות הטבעית, בהיסטוריה האנושית, כדרגת אמונתם של האבות וזו של משה רבנו - וכנגדה "אלוהי אבותיכם" האמונה בה' מבחינת האינטרס האקסיסטנציאלי שיש לבני אדם.

ולעניין פירושו של רבנו בחיי, לאחר שה' מצווה את משה ללכת אל העם, משה שואל אותו, ומה אומר להם, מי שלחני, על שאלתו זו עונה לו ה', תאמר להם: 'אהיה שלחני' ולמי שלא יקבל ויבין את שמו זה מבחינת עומק משמעותו,[כפי שאתה מבין] תאמר: אני אלוהי אברהם יצחק ויעקב, כפי שישראל מכירים אותו מבחינת מה שעשה לאבותיהם, ומתוך הציפיה למה שיעשה גם להם.







דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/11/2005 01:30 לינק ישיר 


באור "אהיה אשר אהיה" ועל שאר שמותיו: יה, שדי,חסין וצור, במורה נבוכים חלק ראשון פס"ג


http://taupress.tau.ac.il/perplexed/chapters/chap_1_63.htm




תוקן על ידי - riv - 13/11/2005 1:37:25



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/11/2005 01:57 לינק ישיר 

אהיה אשר אהיה- כפי רעיונו של הרמב"ם כי הקב"ה מתגלה על פי פעולותיו ולא על פי עצמותו.

וכפי שאמר הקב"ה למשה וראית את אחורי ופני לא יראו. פני מלשון פניה, אחור מלשון אחר עבר. וראית את אחורי- מה שעשיתי. ופני לא יראו- מה שאעשה.

ושמע האמת ממי שאמרה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/11/2005 15:12 לינק ישיר 

שם הוא אמצעי שבו איש פונה לרעהו, והוא מבטא את מהות הקשר שיש ביניהם.

לכן, השאלה "מה שמו?" משמעה "מהי מהות הקשר שתהיה בין האל שנגלה אליך לבינינו?"

והתשובה היא "אהיה" כלומר "אני אהיה עמכם בכל צרותיכם", כמו שנאמר קודם למשה ("כי אהיה עמך").

לגבי ההמשך - "אשר אהיה" - ע' כאן:
http://www.tora.us.fm/tnk1/tora/jmot/jm-03-1315.html

תוקן על ידי - אראלסגל - 13/11/2005 15:23:26



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > " אהיה אשר אהיה". (שמות ג' 13)
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.