בית פורומים בחדרי חרדים

סיפורי חסידים - טוב או רע ?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-14/12/2005 18:34 לינק ישיר 
סיפורי חסידים - טוב או רע ?
מצורף קובץ


אני לא מתכוון לעסוק פה בשאלה יסודית יותר וקודמת האם מדובר במעשים אמיתיים או בבלופים שמי שהפיץ וחיבר אותם כוונתו היתה טובה (לפי אמות המידה שלו).

מה שמעניין אותי פה זה טענה נפוצה שתועלתם של הסיפורים האלה לעורר לעבודת ה' לאמונת חכמים ועוד כהנה וכהנה מעלות...

היום קראתי סיפור כזה, ושמתי לב פתאום איך במובלע מחדירים הסיפורים האלה דעות משובשות, ה' ירחם !

לפני זה הקדמה, נאמר בשמואל א' פרק טז:
"א וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-שְׁמוּאֵל, עַד-מָתַי אַתָּה מִתְאַבֵּל אֶל-שָׁאוּל, וַאֲנִי מְאַסְתִּיו, מִמְּלֹךְ עַל-יִשְׂרָאֵל; מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן, וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל-יִשַׁי בֵּית-הַלַּחְמִי--כִּי-רָאִיתִי בְּבָנָיו לִי, מֶלֶךְ. ב וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֵיךְ אֵלֵךְ, וְשָׁמַע שָׁאוּל וַהֲרָגָנִי; וַיֹּאמֶר יְהוָה, עֶגְלַת בָּקָר תִּקַּח בְּיָדֶךָ, וְאָמַרְתָּ, לִזְבֹּחַ לַיהוָה בָּאתִי. ג וְקָרָאתָ לְיִשַׁי, בַּזָּבַח; וְאָנֹכִי, אוֹדִיעֲךָ אֵת אֲשֶׁר-תַּעֲשֶׂה, וּמָשַׁחְתָּ לִי, אֵת אֲשֶׁר-אֹמַר אֵלֶיךָ. ד וַיַּעַשׂ שְׁמוּאֵל, אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה, וַיָּבֹא, בֵּית לָחֶם; וַיֶּחֶרְדוּ זִקְנֵי הָעִיר, לִקְרָאתוֹ, וַיֹּאמֶר, שָׁלֹם בּוֹאֶךָ. ה וַיֹּאמֶר שָׁלוֹם, לִזְבֹּחַ לַיהוָה בָּאתִי, הִתְקַדְּשׁוּ, וּבָאתֶם אִתִּי בַּזָּבַח; וַיְקַדֵּשׁ אֶת-יִשַׁי וְאֶת-בָּנָיו, וַיִּקְרָא לָהֶם לַזָּבַח. ו וַיְהִי בְּבוֹאָם, וַיַּרְא אֶת-אֱלִיאָב; וַיֹּאמֶר, אַךְ נֶגֶד יְהוָה מְשִׁיחוֹ. {ס}

ז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-שְׁמוּאֵל, אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ וְאֶל-גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ--כִּי מְאַסְתִּיהוּ: כִּי לֹא, אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם--כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַיהוָה יִרְאֶה לַלֵּבָב".

ובמקום אחר אותו רעיון:"אֲנִי יְהוָה חֹקֵר לֵב, בֹּחֵן כְּלָיוֹת: וְלָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָו, כִּפְרִי מַעֲלָלָיו". (ירמיהו יז פס' י).

באו החסידים ועשו "העתק הדבק" (אריק, לתשומת לבך)

ועכשיו יש לשאול, האם לא יצא "שכרינו" בהפסדינו ?


תוקן על ידי - הבאבא_תור - 14/12/2005 18:34:13



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/12/2005 18:40 לינק ישיר 

אין ספק שסיפורי חסידים זה דבר טוב, אפילו הכרחי. במיוחד לחינוך ילדים. לגבי ה"העתק הדבק" - האם יש לך ספק שאכן צדיקים יודעים ומרגישים מה עבר על אדם לפני שנכנס אליהם לחדר? וגם אם יש לך ספק לגבי צדיק כזה או אחר בימינו, האם יש ספק שאכן היו צדיקים כאלו? (וללא טעות - יש גם היום).
בכל מקרה, אמונת חכמים היא יסוד מוסד לכל חינוך יהודי מאז ומעולם, ובודאי בימינו מלאי הבלבולים מהרחוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/12/2005 18:46 לינק ישיר 



כן ! , כן יש לי ספק בדבר, בעוונותי הרבים רח"ל, אני מפקפק בדבר.


אין דבר כזה בעולם ש "צדיקים יודעים ומרגישים מה עבר על אדם לפני שנכנס אליהם לחדר", אין ! אתה לא קורא מה שכתוב או שנח לך להתעלם ?

לשיטתך, שמואל לא ידע הרבי מבעלז ידע ???




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 16:28 לינק ישיר 

באבא אולי כדאי שתלמד חסידות וגם קצת אמונת חכמים לא תזיק

לתמידי הבעל שם טוב יש כוחות רוחניים

מעבר למה שאנחנו מסוגלים להבין

בדוק

ומנוסה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/12/2005 17:08 לינק ישיר 


ההשוואה לסיפור שמואל בשקר יסודה, שם לא מדובר על מעשה שעשה שאול או לא, מאחר ושמואל ידע בדיוק מה עשה, או יותר נכון מה לא עשה שאול, שם מדובר על העובדה שהקב"ה מאס את שאול מלהיות מלך, ואת זה לא יכל שמואל לדעת, אלא ע"י גילוי הקב"ה בעצמו.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 18:19 לינק ישיר 

באבא, מה תאמר על והריחו ביראת השם?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 18:46 לינק ישיר 


האדמו"ר רבי קלף חזק שליט"א

בחייאת, זאת טענה ? זה תשובה ? ככה עונים ?

בע"ה למדתי קצת וגם אלמד, אני לא דוחה דברים בלי ללמוד.

ממה שלמדתי וראיתי לא כל כך התלהבתי, עושה רושם של הרבה גיבובי מילים בלי תוכן אמיתי ובסיס.

לדוג', עיין באשכול הבא על דעתי אודות וורטים חסידיים:
http://hydepark.hevre.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1617862

אולם מצד שני ראה את זה (טרי מהתנור)
http://hydepark.hevre.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1717214

ותמהני עליך שאתה דוחה דברי תורה מפורשים כדי לתרץ מעשיות מפוקפקות...


קהלת

זה שאתה לא הבנת לא הופך אותי לשקרן.

לא התכוונתי להשוות לעניין שמואל - שאול אלא לעניין שמואל - אליאב !!!
ובנוסף, מה תענה על הפס' מירמיהו ?
באישית העירו לי למה אני מקשה משמואל, הייתי צריך להקשות ממשה !

"וידועים לשבטיכם - שהם ניכרים לכם שאם בא לפני מעוטף בטליתו איני יודע מי הוא ומאיזה שבט הוא ואם הגון הוא אבל אתם מכירין בו שאתם גדלתם אותו לכך נאמר וידועים לשבטיכם". (רש"י על דברים פרק א פס' יג)

טאטאזיסער

מה בדיוק הקושיה מהפס' הזה ? אני מבקש "ברחל בתך הקטנה" !



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 18:54 לינק ישיר 

כבוד הרב הגאון רבנו באבא תור

אם אפשר לשאול

כאשר הגמרא כותבת שאחד מחכמי ישראל נפטר -אבל לאחר פטירתו היה בא לביתו ועושה קידוש כל לילי שבת

או אחד מחכמי ישראל שנפטר היה גופתו שוכבת בעלית הגג ואנשים היו באים לשאול שאלות בהלכה


ואשתו עלתה לעלית הגג ושאלה קיבלה תשובה וחזרה למטה למסור את התשובה

מה דעתך על זה?


סיפורי חסידים. הבל הבלים לא היה ולא נברא

אשמח אם תכתוב את דעתך בקשר לגמרות שהבאתי כאן



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/12/2005 19:00 לינק ישיר 

למעשה, פותח האשכול עונה על כל הקריטריונים של כופר ואפיקורוס, וכפי שהוא הוכיח זאת בעצמו באשכולות קודמים שפתח. שאלותיו לא באו בכדי להבין ולברר אלא בכדי לערער וללגלג. לכן לא חפצתי לענות לו. אך כדי שלא לתת מקום למינים, אביא את הציטוטים דלהלן:

"אף על פי שניטלה נבואת הנביאים שהוא המראה והחזון, נבואת החכמים שהיא בדרך החכמה לא ניטלה, אלא יודעים האמת ברוח הקודש שבקרבם" (רמב"ן בבא בתרא יב.)

"דע כי דבר זה היה מקובל אצל צדיקים, ולא היה אחד מכחיש בו. כי הקב"ה מראה את הצדיקים מראות נוראים כדרך שהוא מראה את הנביאים". (רב האי גאון, מובא בעין יעקב חגיגה פ"ב).

"אליהו הנביא עודנו חי, נכסה ונגלה בכל דור ודור לצדיקם הזוכים לכך... עד הגאולה השלימה, הוא משוטט בעוה"ז בין הצדיקים והחסידים". (בית אלוקים למבי"ט שער היסודות פ"ס).

"כל המאמין ברועי ישראל, כאילו מאמין במי שאמר והיה העולם" (מכילתא בשלח)

"יתחייב האדם לחקור הצדיקים, ולספר בשבח מעלתם. והרבות לחקור בכבודם הוא טוב וכבוד אצל המחשבה" (רבנו בחיי הקדמת וישלח)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 19:12 לינק ישיר 

אתייחס לכותרת האשכול:

אין ספק שסיפורי חסידים הלא אמיתיים (ויש הרבה כאלו באופן מוצהר) הינם נזק ממשי לחינוך ילדים.

בסיס כל החינוך הוא אמת, ומשה אמת ותורתו אמת. השיבוש והסילוף, השקר והכזב, הוא גרוע פי אלף כשמסופר לילדים רכים וטהורים.

השקר שאין לו רגליים נופל באיזשהו שלב ואז הילד שכבר הפך לנער מבין שעבדו עליו ומסיק שכל החינוך שלו היה שקר.

האב/מחנך שנתפס בקלקולו מוסיף חטא על פשע כשהו נזקק לאמת את השקר בהוספת שקר נוסף.

על פי המשקל "את מעשיו של טיפש אחד שהשליך אבן לבאר, לא יכולים 100 כחמים לתקן".
כך שקר אחד שמספר המחנך לילד קטן, אלפי דברי אמת לא יכולים לתקן.




אם מישהו מחפש את הסיבה לקלקול הרב שמצוי בדור שלנו, שיבדוק כמה סיפורי סבתא מכרו לילדים בדור הקודם במסווה של אמונת חכמים.



בקשר לתוכן ההודעה (אם יש שם תוכן), אני לא מבין על מה יצא הקצף... אם כתוב שהקב"ה יושב על כסא... אז אסור לעשות העתק הדבק? מהיום תאמר שאתה רובץ על כסא?
ואסור לאמר על צדיק שהוא רחום?
ואסור לאמר על מישהו שהוא בעל חסד?
ועוד ועוד כדי שחלילה לא ימצא מישהו את המקור ויאמר שעשינו העתק הדבק.

תוקן על ידי - Pרווה - 15/12/2005 19:25:46



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 19:23 לינק ישיר 

לידיעתך, ואני מומחה לנושא:
אין הרבה כאלה באופן מוצהר!!!!

כמובן שיש הרבה סיפורים שבמשך הזמן שונו בהם פרטים וכו'. אך לומר שמסיבה זו התקלקלו ילדים, נו באמת....

תשאל מחנכים והם יאמרו לך שאין דבר מחנך יותר מסיפורי צדיקים. גם בנד"ד יש בידי מקורות לרוב. אך זהו דבר פשוט וידוע.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 19:29 לינק ישיר 

תשאל מחנכים....
למה יש לי הרגשה שילדינו ימשיכו להתקלקל... וימשיכו לעבוד עליהם.

כמובן שאני חותם על כל מילה שלך, בתנאי שהסיפור אמת ויציב.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 19:31 לינק ישיר 

טוב נו, כל הנושרים והמקולקלים הם כתוצאת מהסיפורים הבלתי אמינים.
כעת תחזור על זה שוב, ותחשוב קצת.
אח"כ תחזור ותספר לנו אם יש במשפט הזה 5 גרם של הגיון.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2005 19:35 לינק ישיר 

לא הבנתי את הנושא של הדיון הקראי/משכילי התורן.

האם השאלה היא על אמינותם של סיפורים חסידיים?
או: האם באמת "אין דבר כזה שצדיק ידע מה עבר על האדם"?

ידיעתם המופלאה של צדיקים ות"ח באופיו וטיבו ועברו של המשוחח איתם אינם ענין ל"סיפורי חסידים".
יש בימינו אנשים רבים שמסופר אודותם שיש להם את היכולת הזו, גם ת"ח שאינם חסידים, גם אדמורי"ם וגם מגדולי הספרדים (ובמיוחד מיוצאי מרוקו).

לכן, במקום לפתח כאן עוד דיון פסבדו-תורני ופסבדו-אינטלגנטי, אני מציע לפותח האשכול ללכת לכמה מהרבנים הנ"ל, ויבדוק את הענין בעצמו בצורה בלתי אמצעית.





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/12/2005 19:44 לינק ישיר 

ולגבי הציטוטים שהבאת משמואל, הלא היא הנותנת!
שהרי היה נקרא במקרא "שמואל הרואה",

ובספר שמואל א' פרק ט' מובא סיפור "חסידי" מובהק, שממנו נלמד:
א. כל מי שהיה צריך "מידע נסתר", כמו לאן נעלמו האתונות שלו היה הולך אל הנביא/הרואה והיה אומר לו.
ב. מי שהיה בא לשאול שאלות היה צריך לתת "דמי קוויטל" או פדיון.
ג. הזמן הטוב ביותר להתקבל אצלו היה בשעת ה"טיש" והשולחן שהיה עושה.

והיה מונח כמנהג פשוט ללכת אליו ולשאול אותו שאלות "עממיות-חסידיות" לעילא ולעילא. שאול ונערו הלכו אליו לשאול לאן נעלמו האתונות שלהם!


חלק א' - האתונות אבדו
(א) וַיְהִי אִישׁ מִבִּנְיָמִיןוּשְׁמוֹ קִישׁ בֶּן אֲבִיאֵל בֶּן צְרוֹר בֶּן בְּכוֹרַת בֶּן אֲפִיחַ בֶּן אִישׁ יְמִינִי גִּבּוֹר חָיִל:
(ב) וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם:
(ג) וַתֹּאבַדְנָה הָאֲתֹנוֹת לְקִישׁ אֲבִי שָׁאוּל וַיֹּאמֶר קִישׁ אֶל שָׁאוּל בְּנוֹ קַח נָא אִתְּךָ אֶת אַחַד מֵהַנְּעָרִים וְקוּם לֵךְ בַּקֵּשׁ אֶת הָאֲתֹנֹת:

חלק ב' - שאול לא מוצא את האתונות
(ד) וַיַּעֲבֹר בְּהַר אֶפְרַיִם וַיַּעֲבֹר בְּאֶרֶץ שָׁלִשָׁה וְלֹא מָצָאוּ וַיַּעַבְרוּ בְאֶרֶץ שַׁעֲלִים וָאַיִן וַיַּעֲבֹר בְּאֶרֶץ יְמִינִי וְלֹא מָצָאוּ:
(ה) הֵמָּה בָּאוּ בְּאֶרֶץ צוּף וְשָׁאוּל אָמַר לְנַעֲרוֹ אֲשֶׁר עִמּוֹ לְכָה וְנָשׁוּבָה פֶּן יֶחְדַּל אָבִי מִן הָאֲתֹנוֹת וְדָאַג לָנוּ:

חלק ג' - הנער מזכיר לשאול שאפשר לשאול את ה"רבי"
(ו) וַיֹּאמֶר לוֹ הִנֵּה נָא אִישׁ אֱלֹהִים בָּעִיר הַזֹּאת וְהָאִישׁ נִכְבָּד כֹּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר בּוֹא יָבוֹא עַתָּה נֵלְכָה שָּׁם אוּלַי יַגִּיד לָנוּ אֶת דַּרְכֵּנוּ אֲשֶׁר הָלַכְנוּ עָלֶיהָ:

חלק ד' - חייבים להביא פדיון או מתנה לרואה כדי שיענה
(ז) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל לְנַעֲרוֹ וְהִנֵּה נֵלֵךְ וּמַה נָּבִיא לָאִישׁ כִּי הַלֶּחֶם אָזַל מִכֵּלֵינוּ וּתְשׁוּרָה אֵין לְהָבִיא לְאִישׁ הָאֱלֹהִים מָה אִתָּנוּ:
(ח) וַיֹּסֶף הַנַּעַר לַעֲנוֹת אֶת שָׁאוּל וַיֹּאמֶר הִנֵּה נִמְצָא בְיָדִי רֶבַע שֶׁקֶל כָּסֶף וְנָתַתִּי לְאִישׁ הָאֱלֹהִים וְהִגִּיד לָנוּ אֶת דַּרְכֵּנוּ:
(ט) לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה:
(י) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל לְנַעֲרוֹ טוֹב דְּבָרְךָ לְכָה נֵלֵכָה וַיֵּלְכוּ אֶל הָעִיר אֲשֶׁר שָׁם אִישׁ הָאֱלֹהִים:

חלק ה' - אפילו הנערות ידעו שהזמן להתיעץ הוא כאשר יש "טיש"
(יא) הֵמָּה עֹלִים בְּמַעֲלֵה הָעִיר וְהֵמָּה מָצְאוּ נְעָרוֹת יֹצְאוֹת לִשְׁאֹב מָיִם וַיֹּאמְרוּ לָהֶן הֲיֵשׁ בָּזֶה הָרֹאֶה:
(יב) וַתַּעֲנֶינָה אוֹתָם וַתֹּאמַרְנָה יֵּשׁ הִנֵּה לְפָנֶיךָ מַהֵר עַתָּה כִּי הַיּוֹם בָּא לָעִיר כִּי זֶבַח הַיּוֹם לָעָם בַּבָּמָה:
(יג) כְּבֹאֲכֶם הָעִיר כֵּן תִּמְצְאוּן אֹתוֹ בְּטֶרֶם יַעֲלֶה הַבָּמָתָה לֶאֱכֹל כִּי לֹא יֹאכַל הָעָם עַד בֹּאוֹ כִּי הוּא יְבָרֵךְ הַזֶּבַח אַחֲרֵי כֵן יֹאכְלוּ הַקְּרֻאִים וְעַתָּה עֲלוּ כִּי אֹתוֹ כְהַיּוֹם תִּמְצְאוּן אֹתוֹ:

חלק ו' - שמואל יודע ברוח הקודש ששאול אמור להגיע
(יד) וַיַּעֲלוּ הָעִיר הֵמָּה בָּאִים בְּתוֹךְ הָעִיר וְהִנֵּה שְׁמוּאֵל יֹצֵא לִקְרָאתָם לַעֲלוֹת הַבָּמָה:
(טו) וַיהֹוָה גָּלָה אֶת אֹזֶן שְׁמוּאֵל יוֹם אֶחָד לִפְנֵי בוֹא שָׁאוּל לֵאמֹר:
(טז) כָּעֵת מָחָר אֶשְׁלַח אֵלֶיךָ אִישׁ מֵאֶרֶץ בִּנְיָמִן וּמְשַׁחְתּוֹ לְנָגִיד עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְהוֹשִׁיעַ אֶת עַמִּי מִיַּד פְּלִשְׁתִּים כִּי רָאִיתִי אֶת עַמִּי כִּי בָּאָה צַעֲקָתוֹ אֵלָי:
(יז) וּשְׁמוּאֵל רָאָה אֶת שָׁאוּל וַיהֹוָה עָנָהוּ הִנֵּה הָאִישׁ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֵלֶיךָ זֶה יַעְצֹר בְּעַמִּי:

חלק ז' - "כל אשר בלבבך אגידה לך", גם איפה האתונות
(יח) וַיִּגַּשׁ שָׁאוּל אֶת שְׁמוּאֵל בְּתוֹךְ הַשָּׁעַר וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא לִי אֵי זֶה בֵּית הָרֹאֶה:
(יט) וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת שָׁאוּל וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה עֲלֵה לְפָנַי הַבָּמָה וַאֲכַלְתֶּם עִמִּי הַיּוֹם וְשִׁלַּחְתִּיךָ בַבֹּקֶר וְכֹל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ אַגִּיד לָךְ:
(כ) וְלָאֲתֹנוֹת הָאֹבְדוֹת לְךָ הַיּוֹם שְׁלשֶׁת הַיָּמִים אַל תָּשֶׂם אֶת לִבְּךָ לָהֶם כִּי נִמְצָאוּ וּלְמִי כָּל חֶמְדַּת יִשְׂרָאֵל הֲלוֹא לְךָ וּלְכֹל בֵּית אָבִיךָ:


עד כאן הסיפור ה"חסידי" המופלא והאותנטי.

הסיפור שהבאת אתה, מה שטעה באליאב מובא כיוצא מן הכלל, וכרבותא מיוחדת שיש להדגיש, שדווקא במקרה הזה לא ראה ולא הבין.

והרי זו דוגמא למחדשי ה"תנכיות" איך הם מעקמים פשט פשוט במקרא ועוד מציגים את עצמם כאנשי ההשקפה ה"מקראית" הישרה והבהירה כנגד אנשי ה"אמונות הטפלות" המאמינים בקבלה וחסידות, עפרא לפומיה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/12/2005 19:59 לינק ישיר 

למה זה מרגיז אותך?
אתה לא יכול להבין שאסור להכניס לבסיס החינוך דברי שקר?
קשה לך להבין שילדים ונערים שקולטים שהרב שלהם שיקר עליהם יכנסו למשבר אמוני?
קשה לך להצמד לאמת במאה אחוז?

אני לא אתווכח איתך אם אלפי סיפורי חסידים (ולא רק סיפורי חסידים) מצוצים מהאצבע, או אולי "רק" כמה מאות בודדים.
גם סיפור אחד יכול לדפוק חינוך של נער.

וכן... שאלתי מחנכים... ובדיוק את דבריו של מחנך אני מצתת לך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > סיפורי חסידים - טוב או רע ?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.