בית פורומים עצור כאן חושבים

יעקב איש תם ?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-19/12/2005 15:00 לינק ישיר 
יעקב איש תם ?

יעקב איש תם ?
מישהו יודע איך ומדוע נקרא יעקב איש תם ?
הלא כבר בבטן אימו הוא *עיכב* את אחיו את עישו, ואחר כך גנב לו את הבכורה, ומלבן גם כן עם טכניקת המקלות , גרם לכל הצאן ללדת ולדות עבורו , מדוע אם כן ועל סמך מה הוצמד לו הכינוי תם ?




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/12/2005 18:07 לינק ישיר 


יעקב איש תם מפני שהוא השכיל לעבור תהליך שהפך אותו לישראל, בחינת "והיה העקב למישור" (ישעיה, מ\ד)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 01:37 לינק ישיר 

החתם סופר עושה הבחנה בין "יעקב איש תם" ככתוב, לבין ההתבטאות המתבקשת בקיצור "יעקב תם" ובה אין הפסוק נוקט, ומסביר שאדם תם עלול גם בתמימותו להיות מכשיר או קרבן וכך בעקיפין אף שותף לרוע, אולם "איש" שזה תואר של תוקף וגבורה, מבטא "שליטה בתמימות" הוא "איש על התם שבו" ודואג שהתמימות תנוצל אך ורק לטוב לצדק וליושר,זאת אומרת לניצחון ערכי התמימות. ובעת הצורך "איש תם", בשונה מ"תם" סתם, יודע איך להפעיל "שלילה כדי לשלול שלילה" דהיינו לרמות את הרמאות - מינוס מינוס שווה פלוס. וזו משמעות "בא אחיך במירמה" ודברי המדרש "כולם שווים לרמאות" עה"פ "לבן בן בתואל אחי רבקה אם יעקב" . דהיינו רמאות דקדושה המתמודדת מול הרמאות דקליפה בכלי זיינה שלה. בבחינת "ויקח את החנית מיד המצרי ויהרגהו בחניתו



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/12/2005 06:37 לינק ישיר 

מה אתה מצפה,
הכי קרא שמך יעקב, ויעקבני כבר פעמיים.

אלא שהרמאים הכי מוצלחים מציגים את עצמם כתמימים

אבל לא נכון שכל שקריו של יעקב בסוף חוזרים אליו בכפלי כפליים? ועוד יותר גרוע, מאשתו (X2). מבניו.
שנאמר, על דאטפת אטפוך וסוף מטיפיך יטופון.















תוקן על ידי - kisarita - 20/12/2005 7:04:03



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/12/2005 07:41 לינק ישיר 

ואולי כדאי לשוב ולעיין בנבואת הנחמה של מיכה (ז' 18 - 20):

מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא. יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאותָם. תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב חֶסֶד לְאַבְרָהָם אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם.

כשא-להים יסלח לכל חטאותינו, מימי אבותינו ואימותינו, הוא גם ייתן להם (ולנו) את מה שהיה חסר שם מלכתחילה...




תוקן על ידי - אמשלום - 20/12/2005 7:40:41



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 08:56 לינק ישיר 

.


ואני לתומי חשבתי, ש"תם", פירושו "שלם". לאו דוקא "לעמא'לה".


תמים תהיה עם ה' = שלם תהיה עמו.







דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 09:02 לינק ישיר 



אמשלום

ההתבטאות שלך לא ראויה !

ואיך תסבירי את מה שנאמר "ונתן לך רחמים וריחמך" ?!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 09:09 לינק ישיר 

באבא,

ההתבטאות שלי לא ראויה?! אתה תולה בי את כתיבת נבואות מיכה? קטונתי.



מואדיב,

ויעקב אכן הגיע שלם לעיר שכם. ואז החלו חייו להישבר...




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 09:28 לינק ישיר 

.

אמא שלום, כאן אנחנו כבר נכנסים לבעיות האחרות שלו, החל בדינה וכלה ביוסף. שלם, הוא כבר לא היה אחר כך.








דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 10:34 לינק ישיר 

מואדיב,

לכך בדיוק כיוונתי בדברי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 15:34 לינק ישיר 

המהלך אמנם קצת דרשני אך הוא נושא חן בעיני ולכן אני מציג אותו לכם, אולי יערב לחיכו של עוד מישהו.


תלמוד בבלי מסכת סוטה דף מו עמוד ב

תניא: היא לוז שצובעין בה תכלת, היא לוז שבא סנחריב ולא בלבלה, נבוכדנצר ולא החריבה, ואף מלאך המות אין לו רשות לעבור בה, אלא זקנים שבה בזמן שדעתן קצה עליהן - יוצאין חוץ לחומה והן מתים

לוז הינה מקום מיוחד שאין למלאך המוות רשות לעבור בו. מדוע ? מהי הייחודיות שלו אותו מקום? לא נאמר כאן, אך ישנו סיפור נוסף בגמרא על מקום שבו המוות לא שולט:
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צז עמוד א

אמר רבא: מריש הוה אמינא ליכא קושטא בעלמא, אמר לי ההוא מרבנן ורב טבות שמיה, ואמרי לה רב טביומי שמיה, דאי הוו יהבי ליה כל חללי דעלמא לא הוה משני בדיבוריה: זימנא חדא איקלעי לההוא אתרא, וקושטא שמיה, ולא הוו משני בדיבורייהו, ולא הוה מיית איניש מהתם בלא זימניה. נסיבי איתתא מינהון, והוו לי תרתין בנין מינה. יומא חד הוה יתבא דביתהו וקא חייפא רישא, אתאי שיבבתה טרפא אדשא. סבר: לאו אורח ארעא, אמר לה: ליתא הכא. שכיבו ליה תרתין בנין. אתו אינשי דאתרא לקמיה, אמרו ליה: מאי האי? אמר להו: הכי הוה מעשה. אמרו ליה: במטותא מינך, פוק מאתרין, ולא תגרי בהו מותנא בהנך אינשי.


ניתן לומר שהמקום אליו נקלע רב טבות/טביומי הינה לוז. וכעת אנו יודעים מדוע לא מתו בלוז כיון שלא היו משנים בדיבורם אפילו למען צרכים חשובים, שנפסק להלכה שצריך לשנות בדיבור עבורם, וכך נוהג רב טבות, אולם בכל זאת הוא מגורש מהעיר.
נראה שלמדרש יש ביקורת נוקבת על יעקב אבינו. הבריחה/גרוש שלו, הצרות עם הבנים שנגרמו כתוצאה מכך המאבק עם לבן, הכל נגרם בגלל אותם "חכמה" בה לקח יעקב את הברכות, ומכאן ואילך כל סיפור חייו של יעקב חג סביב הציר של אמירת האמת והשקר.
ונראה מסיפור חייו של יעקב שאכן אנשי אותו מקום צדקו בגרשם את רב טבות מהעיר, שהרי ברגע שמתחילים לשנות מפני השלום וכיוב' ומוותרים על הערך של האמת כבר מגיעים לעלמא דשקרא, ושקרא כידוע לא קאי, ולמלאך המוות יש נקודות אחיזה לתפוס בהן ולבצע את משימתו.

במבט עמוק יותר נראה שאין כאן כלל קטגוריה על יעקב אלא התבוננת מעמיקה על דרכו בעולם.
יעקב בבורחו אל לבן יודע שהוא קיבל את שרביט ההנהגה של משפחת אברהם, וממנו אמורה לצאת אותה משפחה ואותו גוי גדול שיבורכו בו כל משפחות האדמה. אין הוא יכול להסתפק בתפקיד בונה עיר חיי הנצח. תפקידו לבנות עם שמתוכו יצמח תיקון עולם כולו. עם על כל שדרותיו עם כל 4 המינים שבו. עם כל הקשיים בהקמת עם הנובעים ממאבקי החיים. הוא לא רוצה לבנות לוז הוא תפקידו להפוך את אותו לוז בו הוא חיי כבר 77 שנים לבית אל. לא בית אל מנותק מהעולם ומשלח כל מי שלא נמצא ברמה הגבוהה, אלא בית אל שנמצא פה בעולם ומרומם אותו.
ועל כן דווקא יעקב שמידתו אמת צריך להתמודד פה בעולם עם השקרים והרמאויות, עדי להראות איך ניתן להתמודד בהאי עלמא דשקרא עם כל הקשיים שבו, ולא ליפול. אין זה חכמה לגור במקום שכולם בו דוברי אמת ולומר אמת, החכמה זה לדעת כייצד לחייות חיי קודש בעלמא דשקרא, שבו לעיתים צריך לעשות ב"חכמה" כדי להשיג את המטרות הנעלות. גם בשני האבות האחרים ניתן לראות כייצד הם מתמודדים דווקא עם המידה ההפוכה שלהם, יצחק תמיד מוותר ולא עומד על מידת הדין אלא מייד עובר לבאר אחרת, אברהם שמידתו חסד, משלח את ישמעל, נלחם במלכים, ומעל הכל מעלה לעולה את בנו. האבות דווקא נאלצים להתמודד עם הצד ההפוך של המידה שלהם.
כמובן שאי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, ולכן לשינוי מפני השלום יש מחיר אף אם הוא נצרך ולכן יעקב נאלץ לסבול סבל רב בגלל התמודדויות שלו, אך יעקב הצליח להגיע לפסגה של אנשי לוז בתוך האי עלמא דשקרא ולכן גם ביעקב אבינו לא שלט מלאך המוות, ויעקב אבינו לא מת, מה זרעו בחיים אף הוא בחיים, הוא שכל מטרתו הייתה הופעת מלכות שמיים בעולם הזה לצורך זרעו, ואם לרגע היה נדמה שישלוט בו מלאך המוות,זרעו שהולך בדרכו מראה לנו שניתן לנצח את מלאך המוות גם דרך בית אל ולא רק דרך לוז. מה זרעו בחיים אף הוא בחיים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/12/2005 16:56 לינק ישיר 



אםשלום

כן, ההתבטאות שלך אינה ראויה, ולא כיונתי לדברי מיכה שציטטת אלא לדברים הבאים:"כשא-להים יסלח לכל חטאותינו, מימי אבותינו ואימותינו, הוא גם ייתן להם (ולנו) את מה שהיה חסר שם מלכתחילה".

הווה אומר:אברהם אבינו היה אכזר ויעקב היה שקרן !

ועל זה שאלתי אותך לגבי מה שנאמר "ונתן לך רחמים וריחמך", האם גם שם [בקשר לעיר הנידחת] תפרשי שכיון שהם היו אכזרים לכן הבטיח להם ה' רחמים ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 20:00 לינק ישיר 

מרובקה

נקודת הרעיון שלך כמדומני נזכר בחסידות חב"ד בכמה מקומות, לאו דוקא בקשר ליעקב. לדוגמא בקשר להפסוק שבעה רועים ושמנה נסיכי אדם שהרועים אע"פ שהם מנהיגי דורם אבל הנסיכים הם אלו שהם צדיקים תמימים. ולדוגמא ר' יוחנן בן זכאי הי' מנהיג (רועה) דורו ואעפ"כ לענין תפילה באו לר' חנינא בן דוסא.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/12/2005 20:44 לינק ישיר 

באבא,

מה שכתבתי, לטעמי, הוא הסבר הפשט של דברי מיכה.
ובעניין עיר הנידחת - מדוע, לדעתך, יש צורך ב"מתנת" הרחמים דוקא לאחר הציווי על השמדת עיר הנידחת? וכי לא בגלל שמצוה זו, שיש לקיימה, מחייבת ניטרול הרחמים והתעלמות מהם ויש חשש שמא ישקעו ישראל במצב נטול-רחמים זה?
ועדיין לא הבנתי מה "לא ראוי" בדברי.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 21:29 לינק ישיר 



להבנתך, אברהם אבינו אכזר ויעקב אבינו שקרן, זה הפשט בדברי מיכה ?

וכי לא בגלל שמצוה זו, שיש לקיימה, מחייבת ניטרול הרחמים והתעלמות מהם ויש חשש שמא ישקעו ישראל במצב נטול-רחמים זה?.

האם לרופא שחותך לחולה בבשר החי תקראי אכזר ? הרי הוא אוחז לרגעים במידת האכזריות !




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/12/2005 21:36 לינק ישיר 

באבא,

אנא, נשום עמוק, הרגע מעט והצע את הבנתך שלך לפסוקים. בעיני, דברי אשר לעיל הם פשט לגמרי. אתה חושב אחרת? אנא - הסבר אותם לשיטתך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > יעקב איש תם ?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.