בית פורומים עצור כאן חושבים

האתם תריבון...?!

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-29/8/2006 22:25 לינק ישיר 
האתם תריבון...?!

לאחר שגדעון השמיד את מצבת הבעל בעירו, רצו אנשי עירו להרגו, ואביו של גדעון הגן עליו: שופטים ו31: "ויאמר יואש לכל אשר עמדו עליו: האתם תריבון לבעל? אם אתם תושיעון אותו? אשר יריב לו יומת; עד הבקר; אם אלהים הוא, ירב לו כי נתץ את מזבחו" כלומר, עצם העובדה שעובדי הבעל מנסים להגן על כבודו של הבעל, יש בה פחיתות כבוד לבעל, שכביכול אינו מסוגל להגן על עצמו. ואם, להבדיל, מישהו פוגע בכבוד ה'? לכאורה ברור שאנחנו צריכים למחות, אבל - האם עצם המחאה אינה פוגעת בכבוד ה'?



דווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-29/8/2006 23:20 לינק ישיר 

אראל

אתה שואל לפי סברתו של יואש או שאתה חושב כך בעצמך?

אם מיואש מי אומר שהוא צדק?
מי אומר שהוא התכוון לכך?
זה נשמע אולי כמו לגלוג אליהו על עובדי הבעל 'קראו בקול גדול כי אלוקים הוא כי שיח וכי שיג לו וכי דרך לו אולי ישן הוא וייקץ'

הקושיה מצד עצמה ניתנת לתירוץ,
ניתן לומר שאלוקים מנוע מלהתערב כדי שלא להפר את הכללים,
גם אדם נכבד נמנע מלהגיב על עלבונו ומשאיר זאת לתלמידיו וזהו כבודו (משה ויהושע למשל),


מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/9/2006 14:17 לינק ישיר 

אכן, וכך יש לפרש את פרשת המגדף אלא ששם לא נתפרש אף שהוא במיתה, ולא משום שהיה להם ספק עקרוני. מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/9/2006 14:00 לינק ישיר 

באמת מפרשת המקלל אין ראיה לדבריי; אלא שאם היו מוציאים אותו להורג  מייד, בלי לשאול, זה היה מוכיח ההיפך מדבריי - כלומר, שברירת המחדל היא להילחם בכל מי שמבזה את שם ה'.

ועדיין יש לשאול, מהי ברירת המחדל במקרים שלא נזכרו בפירוש בתורה? להילחם על כבוד ה', או לתת לה' להילחם על כבוד עצמו?



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-8/9/2006 14:29 לינק ישיר 

השם לא זקוק להגנתנו ולמחאותנו, הרי "אם חטאת מה תפעל בו ורבו פשעיך מה תעשה לו", ההבדל העקרוני הוא, שעובדי הבעל מנסים להגן על הבעל, ואנו מנסים להגן על עצמנו.
בסגנון אחר, הגנה על אלוהיך - יש בה משום פחיתות כבוד וראיה לכך שאיננו יכול להגן על עצמו, מחאה ולחימה על כבוד ה' שהיא לצורך האדם ולא לצורך האלוהים - מצביעה ומחדדת את כבודו של האדם לאלוהיו.
ומי שסבור שהוא בא להגן על כבוד השם פשוטו כמשמעו - איננו אלא טועה.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-29/2/2008 12:19 לינק ישיר 

את הפסוק (משלי טז4) "כל פעל ה' למענהו, וגם רשע ליום רעה" פירשו חז"ל כהוראה מעשית, שהאדם צריך לדאוג שלא יתבזה כבוד ה'; ראו למשל כאן: http://he.wikisource.org/wiki/Mg281604 למטה, ב"תולדות אהרן", כמה ציטוטים מהתלמוד בנושא זה.

ולענ"ד, ע"פ הפשט הפסוק יכול ללמד דווקא את ההיפך - ה' דואג לכבוד עצמו, ואין צורך שהאדם ידאג לכבודו.




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > האתם תריבון...?!
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר