בית פורומים עצור כאן חושבים

פתרונות הלכתיים מהתפתחות טכנולוגית [כמכון צומת]

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-7/9/2006 23:30 לינק ישיר 
פתרונות הלכתיים מהתפתחות טכנולוגית [כמכון צומת]

הכותרת המקורית: פתרונות הלכתיים-ע"י מכון צומת וגילוח בפרט

בס"ד
שלום שוב לחברי הפורום....
אומנם פה (בפורום) בעקרון דנים יותר בהבטים פסיכולוגים פילוסופים וכד' אבל לי יש שאלה יותר הלכתית..
באמת רציתי לפתוח אשכול רק בנושא גילוח אבל חשבתי שהוא לא יחזיק כאן מעמד ולכן פתחתי את הדיון גם על מכון צומת אז  מקווה שתשתתפו בדיון.
אוקיי אז ככה..
כל העניין של מכון צומת מה אתם אומרים עליו...האם זה באמת מותר או שזה נבל ברשות התורה או שזה יותר פתרונות כמו גוי של שבת, האם זה סוג של התחכמות או שזה פתרונות אמיתיים.
.
ועוד משהו קטן שבזכותו באמת פתחתי את האשכול... מה אתם אומרים על פתרונות הגילוח השונים...
אני אפרק את הבעיה לכמה נושאים...
מההבט הרוחני הגבוה כמו קבלה וכו' זה נראה שזה לא בסדר (לא שאני בדרגה הזאת) כאילו אם אלוקים לא רוצה שיקצצו את השיער במקומות מסויימים אז כנראה יש בזה הרבה יותר ממשהו ובאמת היו גדולים ורבים שהיו מקפידים על הזקן והיו אומרים שזה כמו מעין הקשר שלנו עם אלוקים ועוד ועוד.
עכשיו לרגילים שבעם כל העניין הזה של הגילוח האם הוא באמת מותר...?
ומכונת גילוח בפרט האם אין עבירה או חשש לעבירה...? ואם כן איך ולמה כדי שיוכלו לתת לזה פתרונות.
ואם זה כן מותר(לגלח בכלליות) האם ההיתר הוא רק לחמשת הצלעות/פאות בפנים ששמה אסור לגלח או שזה היתר לכל מקום בגוף ששם אסור לגלח, כגון בית השחי ששם מזיעים הרבה.
.
מקווה להענות לנושא שהעלתי, ואם הנושא כבר עלה אז אני מצטער כי רפרפתי במפתחות ולא ראיתי את הנושא הזה.
הכותרת



תוקן על ידי עצכח ב- 28/02/2008 18:17:45




דווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-8/9/2006 14:08 לינק ישיר 

בספר "שאלות ותשובות מן השמים" מספר המחבר שהוא שאל את ה' וה' אמר לו שלא להתגלח, גם לא במספרים כעין תער.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-8/9/2006 14:21 לינק ישיר 

ראשית העלת עניינים רבים

מן הסתם מימוני כדרכו המבורכת יסדר...

רק אעיר על נק' אחת אינפורמטיבית אחת, למען הסיר טעות:

שאלת הגילוח כשלעצמה, לעת עתה, אינה קשורה למכון צומת כלל.

אמנם הרב רוזן במאמרים שונים נדרש לנושא אחר שדימה שיש בעיה עם מכונות הגילוח בעלות הרשת ויש ביניהן אופני חיתוך שונים, ולכן מכון צומת הסבו את תשומת הלב והציעו פיתרון מסויים. אולם אחר אחר בדיקה חוזרת חזר בו ופירסם הודעה (ודומני גם מאמר בקובץ תחומי"ן.) כי כל המכונות בעלות הרשת דינן אחד.
ומכון צומת מושך ידו מטיפול הלכתני בנושא.

הגילוח כנושא עצמאי - תלוי במידה רבה בין חשיבה קבלית לבלתי קבלית ולשאלת דפוסים חברתיים וייצוג אישי / חברתי.
לפיכך באופן ספיצפי שאלת מכונות הגילוח אינה דוגמה טובה לפתרונות של מכון צומת.

לגוף הדיון במכון צומת -

באופן עקרוני - יש לבודד את דרכי הפיתרון השונים לבעיות השונות - דומני שאם רוצים להתמקד יש לדון בדרכי הפיתרון ואציע את שיטות הגרמא בשבת כפיתרון רווח אצלם.

וכאן עולה השאלה -
מה דעתינו על פתרונות הגרמא כשיטה:
א. הערמה?
ב. לכתחילה -כי יש פתחים בהלכה?
ג. עוקף טכני לכשלון כוח רבני לחפש פיתרונות יצירתיים רחבים?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/9/2006 14:45 לינק ישיר 

כמתעסק, הייתי מפרט עוד יותר:
1. האם פתרונות הגרמא הם בכלל פתרונות (ברובד ההלכתי)? יש אומרים (ויש בזה הרבה הגיון) שאם המכונה מיועדת לכתחילה לבצע פעולה כלשהי, למשל מפסק לחשמל בשבת, אזי גם אם היא פועלת באופן של גרמא, אין כאן בכלל דין של גרמא. הן בגלל שזוהי מכונה שמיועדת למטרה זו, והן בגלל שכשלא רואים בעין את העקיפות של ההשפעה אז זה אינו גרמא. כל זה תלוי בהבנות השונות לגבי גרמא (האם זה סוג של שינוי, או שמא פטור אחר). ראיתי פעם ביקורת קשה מסוג זה בחוברת של ר' יצחק ברנד.
2. אם אכן אלו פתרונות הלכתיים קבילים, האם יש בכך הערמה? והאם זו הערמה מותרת או אסורה מבחינה הלכתית?
3, מה יחסנו העקרוני (מעבר להלכה) להערמות?
 

מיכי



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/9/2006 17:30 לינק ישיר 

בענין הגילוח, יסוד הענין בהגדרה ההלכתית המופיעה בגמרא בפירוש, ולפיה אין איסור גורף לחתוך את הזקן אלא רק איסור לחתוך את הזקן בצורה העונה על שתי תנאים כאחד - גילוח והשחתה. הגמרא (מכות כ.) עצמה אומרת כי גילוח הזקן באופן העונה על תנאי אחד מהשנים מותר לחלוטין.
המחלוקת ההלכתית למעשה בענין מכונות הגילוח נובעת מחוסר הבהירות ביחס למובנם של שתי התנאים:
אפשרות א' - גילוח והשחתה פירושו צורת חיתוך רגילה ומקובלת (-גילוח) הגורמת ללחיים חלקות כתער. (- השחתה).
אפשרות ב' - חיתוך הזקן על ידי להב הסכין מול עור הלחי (-השחתה) ולא באמצעות מספריים החותכות להב מול להב.

הנפקא מינה בין השיטות הוא ביחס למכונה החותכת בצורת מספריים (-שני להבים זה מול זה) אך משיגה תוצאה של לחי חלק למשעי - לאפשרות א' עוברים בכך על איסור דאורייתא, ואילו לאפשרות ב' הדבר מותר לכתחילה.
מבין האחרונים המפורסמים אומרים משמו של הרב םינשטיין שנקט כשיטה השניה (-כך מוסר נכדו הרב רפפורט עליו סמכו בצומת  כל השנים), וכך כותב גם הרב מנשה קליין, אלא שלדעתו הגילוח אסור משום איסור הלכתי אחר לחלוטין שכן עוברים בכך על לא ילבש 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/9/2006 13:07 לינק ישיר 

נו מיימוני..איפה אתה...
.
לגבי הגילוח...אראלסגל....אני לא חושב שכולנו פוסקים הלכות מהספר הזה..

אני אוסיף לעניין של הגילוח...האם ההיתרים שיש היום הם רק לפאות הפנים או גם לבית השחי וכד'..?

מיכי...אני מסכים עם החלוקה שלכם..ולדעתי בכל פתרון התשובה שונה...יש פתרונות שהם עוקף רבנים..ויש כאלה שזה מעין "פרצה" בהלכה ..

נ.ב. מיכי האם אתה מביתר....?




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-10/9/2006 22:44 לינק ישיר 

דוד וכולם אכן יש כאן כמה נושאים שונים הטעונים ארגון. וכרגע איני יכול להזדקק לענין, ואסתפק בהערה. גילוח הפנים וגילוח הגוף, כגון בית השחי, הם שני ענינים שונים לגמרי. גילוח הפנים אסור מהתורה. גילוח הגוף אסור מדבריהם, ורק במקום שאין נוהגים כן ממילא. לכן מי שבמקומו מקובל לגלח את השיער הזה, או שיש לו צער מאי הגילוח (כגון הזעה, פטריות וכיו"ב), מותר לגלח. ואין זה משנה כיצד יגלח. לגבי גילוח הפנים, זה נושא שביקשתי מזה זמן רב לעסוק בו. וראוי לסקרו מן ההתחלה לפי המקורות, ולראות את השיטות השונות. אכן הכל תלוי בשאלה מהו גילוח האסור, ומה, אם בכלל, אסרו חכמים. ואז לבחון כיצד פועלות המכונות בנות זמננו. מה שנהגו לאסור בזמננו את כל המכונות נראה לי יותר כענין סוציולוגי, שמטרתו לחנך את בחור הישיבה להדרת פנים היא זקן, מאשר לחיוב מעיקר הדין. הנושא של גרמא ופתרונות מכניים לשאלות הלכתיות הוא נושא אחר בפני עצמו. בינתים הרי מפנה לאשכול שהתפתח סביב גרמא ומעליות שבת בפורום הסמוך. לשם שינוי, יש שם דיון רציני. אני באתי להתיר, והעלו שם נימוקים כבדי משקל שכנגד. http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2034812 שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/9/2006 22:59 לינק ישיר 

דוד, אני לא מביתר, אלא מעיה"ק פ"ת (אב"ד דסנהדרין דפה. עיין באשכול הסנהדרין).

אראל, לא המדרש עיקר אלא המעשה אינו סותר את הגישה של גרטי דנן (שגם אנוכי הקטן כתבתי פעם משהו על כך).
בכל מה שיש היבט יישומי עלינו לקיים אותו. אבל אם ישנן נסיבות שהתורה כולה הופכת להיות תיאורטית מה רע בכך? האם כשיהיו חלב ובשר שמסונתזים במעבדה ולכן אין איסור לערבב אותם, יהיה עליי לאכול דווקא חלב טבעי ובשר טבעי, כדי שיחולו דיני בשר בחלב? האם כדאי להחזיר את דיני עבד כנעני או עברי? אני לא חושב כך, ובכל אופן זה אינו סותר את הכלל שהמעשה הוא העיקר (אף שגם הוא כנראה אינו מוסכם, לפחות כפשוטו).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/9/2006 23:10 לינק ישיר 

מיימוני

מה שנהגו לאסור את כל המכונות הוא מחשש תער ולכן יש הרבה בחורים שמתגלחים בסם.

האם אכן גילוח מקומות בגוף משום לא ילבש גבר שמלת אשה הוא מדרבנן? מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/9/2006 09:35 לינק ישיר 

.
מאיר,

האם במקום בו כל הגברים נוהגים לגלח את שער גופם, תאמר כי גילוח זה אסור משום לא ילבש?

אגב, התופעה אינה חדשה. בתקופה ההלניסטית, בה אנשים התעמלו בערום יחדיו, גילוח שערות הגוף אצל גברים, היה אופנה מקובלת במקומות רבים.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/9/2006 09:49 לינק ישיר 

מ.ד.אברהם: בהנחה המעשה הוא העיקר, ובהנחה שהתורה היא נצחית - אם נוצרה מציאות שבו לתורה אין כל משמעות מעשית, ניתן להסיק מכאן שיש לנו טעות בהבנת התורה; יש משמעויות מעשיות שאנחנו עדיין צריכים לגלות.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-12/9/2006 12:24 לינק ישיר 

 

 דוד הדתי.

אתה כןתב...<יש פתרונות שהם עוקף רבנים..ויש כאלה שזה מעין "פרצה" בהלכה >
אילו רבנים הוא בדיוק עוקף?  את הרבנים שאתה מכיר?.
רבני מכון צומת אינם רבנים?
 האם בחנת אותם? האם אתה מכיר אותם.?. האם שמעת שעור או קראת את ספריהם. או את מחקרם ההלכתי?
מאיפה אתה לוקח את החוצפה שלך להגדיר אותם עוקף רבנים?
את חוצפתך זה כבר הכרנו על כותבי הפורום ובעיקר על הרב מימוני.

למה יש בתוכנו רבים וטובים שכל חומרה מתקבלת בשתיקה וכל התר
בפיקפוקים
רש"י מסכת ביצה דף ב עמוד ב

דהתירא עדיף ליה - טוב לו להשמיענו כח דברי המתיר, שהוא סומך על שמועתו ואינו ירא להתיר, אבל כח האוסרין אינה ראיה, שהכל יכולין להחמיר, ואפילו בדבר המותר.

מודה ועוזב



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/9/2006 13:23 לינק ישיר 

ירוחם...אתה באמת רוצה שאני אתייחס..?(ותסלח לי על החוצפה).
אני לא מבין למה אתה מביא פה דברים אישיים...ולא קשורים..אתה מזכיר לי פורומים אחרים...ששם לכל אחד מולבש לו כוב ע של חוצפן גנב רוצח וכו'. אין טעם לעשות את זה גם פה...
.
לא הגעתי לדרגה שלך(באמת, אני לא צוחק) ולכן אני לא ממש מבין מה אתה רוצה..אני אומר את דבריי כמו שאני רואה אותם.
.
לגבי מיימוני אני לא יודע על מה אתה מדבר, ואני משער שאתה מדבר על האשכול הראשון שלי בפורום , אבל האמת היא שלא זכור לי דבר חוצפה וא"כ התנצלותי בפניו.
אני דווקא בפורום אחרים די מכבד אותו...בזמנו עוד הייתי חדש במערכת ולא ממש הכרתי אותו וכוחו והתנהגתי אליו כאל כל אדם.
.
לגבי מה שאמרת על מכון צומת....אני באמת לא חשבתי בכיוון הזה (אולי כי לא רציתי ואולי סתם כי אין לי ראש כזה).
אני לא מגדיר אותם אלא את המוצר והקהל שלו....
.
ואני באמת לא מחבב את הקטע הזה שאתה משמיץ אותי ככה כי להשמיץ זה קל אבל להוריד את הפגם זה קשה..להבא בבקשה אל תמהר להשמיץ אנשים.
כי אתה באמת לא יודע מה עבר לי בראש אז.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-5/6/2009 18:12 לינק ישיר 



Kosher Gadgets

http://www.russiatoday.com/Top_News/2009-05-22/Gadgets_help_Jews_observe_Sabbath.html#

תוקן על ידי לינקזעצער ב- 05/06/2009 18:13:59

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > פתרונות הלכתיים מהתפתחות טכנולוגית [כמכון צומת]
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר