בית פורומים עצור כאן חושבים

הנחש כיצור תבוני שווה ערך לאדם?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-20/10/2006 15:51 לינק ישיר 
הנחש כיצור תבוני שווה ערך לאדם?

הפורום הזה אינו בדיוק במה לשאלות על פרשת שבוע.  אבל נראה לי שהשאלה הזו אולי כן מתאימה.

הסיפור המרכזי בפרשה הוא כמובן חטאו של אדם הראשון.   אבל דווקא השחקן המרכזי דמות המפתח הוא הנחש.

הסיפור המקראי גם נפתח בהצגתו של הנחש כערום מכל חיות השדה, אנו אמורים להבין שאת תכניתו הוא ביצע בערמתו.  אבל מי הוא הנחש שמשוחח ומפתה וחוה מקבלת אותו כבן שיח ראוי, היא מסכימה לפרשנויות שלו על כוונותיו של אלוקים, הנחש מופיע בפרשתנו ונעלם.

כמובן ישנם את הפירושים שהנחש לא ממש דיבר או היה נדמה כמדבר שטן או מלאך מה שנרצה הגדיל לעשות הספורנו הוא יוצר בפרשתנו אליגוריה במיטבה.   אבל אני רוצה להיצמד לפשוטו של מקרא.  רש"י מייחס לנחש קנאה ותחבולות כיצד להכשיל את חוה,  משמע ממנו הנחש היה יצור תבוני בעל כושר בחירה ושיקול דעת, הוא מטה את שיחותיו תוך כדי אינטריגות לאפיק הרצוי כשהוא צופה מספר מהלכים קדימה,  אדרבא הוא גובר על חוה ומשכנע אותה למשהו שהוא כלל לא האמין בו הכל מתוך מטרות אנוכיות.

לעומתו הרס"ג מבטל את הכיוון הזה במילים קצרות, אין דבור ודעת כי אם באדם לבדו.    לאמור המבדיל בין אדם ליצורים אחרים הוא דעתו, גם הדיבור אינו חוש נוסף אלא פונקציה של השכל המחשבות מוצאים כלי לבוש וביטוי חיצוני.  אין לשייך לבעל חי לא דעת ולא דיבור.   הנחש אכן לא דיבר מלאך דיבר עבורם.  אבל פשוטו של מקרא אינו כדברי הרס"ג התורה נותנת משקל לערמתו של הנחש (למשל באתון שדיברה אין בתורה הסבר שמדובר באתון מיוחדת)  התורה מאריכה גם בעונשו הנחש קציצת ידיו ורגליו, העונש הוא תגובה לחטא, היינו הנחש עצמו חטא.

הראב"ע אכן נצמד לטקסט המקראי.  ובלשונו "והישר בעיני שהם הדברים כמשמעם והנחש היה מדבר והיה הולך בקומה זקופה והשם דעת באדם שם בו"   הפלא ופלא אדם לא היה היצור התבוני שנברא, יש לו מתחרה השם דעת באדם שם דעת בנחש.   

עיקר הקושי בדברי הראב"ע, אם הנחש הוא בעל דעת או בעל בחירה הוא אדם מכל בחינה.   מה היחודיות שיש באדם הראשון היו שני בני אדם ראשונים,  אם נראה ברחוב פרה שמדברת ומשוחחת קוראת כותבת טור פוליטיקה בעיתון נעצרת וחושבת, הרי יש לנו עסק עם יצור בעל דעת שווה ערך השונה רק בצורה החיצונית, כמו שבני גזע אחרים שונים במראם.

הרד"ק אכן שולל את פירושו של הראב"ע מכל וכל,  לא אאריך בהבאת דבריו. אבל נראה שאכן זה שמפריע לו . 

בעצם הראב"ע  היה מודע לבעיה הנ"ל, הוא מתייחס לכך בקצרה הוא אומר הנחש ערום מכל חיית השדה רק לא כאדם.

אני לא תופס מה פירוש לא כאדם, פחות שכל,  האם אדם שהוא פחות פקח מחבירו הוא יצור אנושי פחות ממנו,  לגבי בריאת האדם כבר לא משנה לנו מה היה סך IQ  שלו,  אלא כח התבונה שהוא היה מחונן בה,  המודעות המחשבה כושר בחירה, בכל אלו היה מחונן גם הנחש מרש"י יוצא שהיה גם בעל רגשות.  מה ההבדל בין האדם  לנחש לדבריהם?

הפונט



תוקן על ידי - עצכח - 20/10/2006 16:18:53




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/10/2006 16:32 לינק ישיר 

שמואללל,

למעשה כבכל ויכוח פרשני כך כאן הויכוח הוא מה "חידוש" יותר; לחדש תופעה מחודשת שמצד העניין אינה סבירה אך מתאימה לפשטות הלשון והקשריה או לחדש בלשון פירוש שאינו כפשוטו אך מתאים לסבירות במציאות המוכרת לנו. יכולות להיות סיבות שונות ומשונות למה למפרש אחד הצד האחד הוא מחודש יותר ולצד השני הצד השני הוא מחודש יותר. לרב הסיבות הן חיצוניות כמו שלא לפרש "שלא כהלכה" דהיינו פירוש שאינו מקובל ו"הולך" עדיין או כדי לאזן נגד פירוש נגדי שמדי בטוח בצדקת פירושו. עכ"פ הכל אפשרי במציאות ומה ה"בעיה" שהנך מתייחס אליה כאילו זו בעיה שונה מכל קטעי המקרא הדורשים פרשנות מכרעת בין הלשון והסבירות של הרגלינו המציאותיים?

יש לציין שאף למפרשים שהנחש לא דיבר אלא שנלמד ממנו ומערמומיותו, אצ"ל שהם סטו מפשוטו של מקרא כי אם הדבר כה פשוט שהתורה תדבר בלשון אגדי ושמטרתה להעביר מסר ולא סיפור, הרי הוא הוא פשוטו של מקרא.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/10/2006 17:05 לינק ישיר 

אין כלל כוונה כזו, רק ציינתי שפירושו של הראב"ע יותר מסתבר בפשוטו של מקרא השאלה היא לדבריו מה עושה את הנחש להיות נחש ולא אדם  , רק בגלל צורתו החצונית השונה?  אם יש לנו יצור בעל שכל ותבונה, רגשות מודעות עצמית, הבנה בין טוב לרע ובחירה ביניהם הרי זה אדם.  במה האדם מיוחס יותר מהנחש? במה הנחש אינו אדם?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/12/2006 16:23 לינק ישיר 

פעם חלמתי שאני פוגש נחש ושואל אותו "למה אתם לא מדברים? הרי לפי התורה, נחש יודע לדבר!"

אז הוא ענה לי "נכון, אנחנו יודעים לדבר, אבל אחרי שאבינו הנחש הקדמון ראה איזה אסון קרה לו בגלל שדיבר יותר מדי, החליט לגזור על עצמו ועל כל צאצאיו שלא ידברו יותר..."




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-26/12/2006 16:34 לינק ישיר 

אראל
הוי כמה נחשים פגשתי בימי חיי, שדברו ואיך דברו.
רק הנחש שבתוכנו לא מדבר, כשלא נותנים לו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הנחש כיצור תבוני שווה ערך לאדם?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר