בית פורומים עצור כאן חושבים

ר"ח בעניין הורדוס: האם אשת יפ"ת יכולה להיות שפחה?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-16/11/2006 01:05 לינק ישיר 
ר"ח בעניין הורדוס: האם אשת יפ"ת יכולה להיות שפחה?

בסוגיית ב"ב ד, הר"ח כותב:
לפי שהורקנוס אביו של הורדוס פעם אחת הלך על הרומים להילחם ונצח. וראה בשביה שפחה אחת יפת תואר וחמדה ועשה לה כדין תורה ובא עליה והוליד ממנה אותו הורדוס ...
ואחרי כמה שורות הוא כותב שהורדוס היה עבד שחייב במצוות כאישה ופטור ממצוות עשה שהזמן גרמן.
הדברים נראים לי כמדרש פליאה:
1. ראשית, כיצד אביו מכונה כאן הורקנוס?
2. כיצד ההיא היתה שפחה? האם מדובר בשפחה במובן ההלכתי, או סתם שפחה של גוי?
3. מה עשה אביו לאותה שפחה? האם היה זה דין אשת יפת תואר? הוא כותב "יפת תואר..ועשה לה כדין תורה". הרי אסור לישא שפחה (ואולי נשאה באיסור, אבל כתוב שעשה לה כדין תורה).
4. האם יש כאן נישואין לשפחה מבחינה הלכתית?
5. ואם תאמר שהיא היתה שפחה גויה (לא במובן ההלכתי), אז כיצד הורדוס הוא עבד שחייב במצוות כאישה?

אני מתחיל לחשוב על מוצא כזה: היא היתה שפחה הלכתית ממש (שמצויה מסיבה כלשהי בין הרומאים). והנה דין אשת יפת תואר מאפשר לשאת גויה לאישה (כנגד יצר הרע שבמלחמה), אז מדוע ייגרע חלקה של שפחה שהיא טובה מגויה רגילה(שלפחות חייבת במקצת מצוות, ואינה גויה גמורה). ולכן ממילא הבן הוא עבד רגיל (בן שפחה), והכל א"ש היטב.
אך יש כאן חידוש גדול: יש דרך לשאת שפחה ליהודי בן חורין, דרך מצוות אשת יפת תואר.
האם בדין אשת יפת תואר אדם יוכל לשאת נשים אחרות שאסורות עליו (אולי ממזרת)? גויות, או גם יהודיות (סו"ס יש יצר הרע, ואם יש בשטח יהודיה אז גם יצרו פוחז עליו)?

ועדיין לא הבנתי האם אנטיפטרוס היה קרוי אצלו הורקנוס. אבל זו באמת נקודה צדדית. 

מה דעתכם?

*****
רוחב הכותרת קוצר



תוקן על ידי עצכח ב- 16/11/2006 14:56:43




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2006 11:21 לינק ישיר 

מיכי
אכן הר"ח לא ידע הסטוריה אבל הלכה ידע .
" וראית בשביה אשת יפת תואר " והרי היא שפחה כנענית שנקנית בקניין שבי .
 ובא עליה כדין אשת יפת תואר שמותרת ביאה ראשונה .
 ונולד לו בן שהוא עבד כנעני .
 והיא לא רצתה להתגייר "ושילחת לנפשה" .
 אולם בנה הורדוס נשאר עבד כנעני  



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/11/2006 12:32 לינק ישיר 

יש ראשונים שסוברים שגוים שכבשו במלחמה ישראל, יש לגוי קנין הגוף בישראל, ומותר למוכרו אפילו לישראל אחר. ואז השבוי הוא עבד עברי של עברי. וכנ"ל לגבי אמה עבריה. ולפ"ז יש ד' סוגי עבדים.

א. מכרוהו ב"ד שיוצא בשש.
ב. מוכר עצמו שיוצא בשש.
ג. עבד נרצע שיוצא ביובל.
ד. שבוי מלחמה שהוא עבד לעולם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2006 13:39 לינק ישיר 

תלמיד,
הרי הם הם דבריי. פרט לחידוש אחד (שאני מבין שהוא שלך), שכל אשת יפת תואר בביאה ראשונה היא שפחה. האם יש לך מקור או שזה מסברא?
מדברי ר"ח לא נראה שלזה התכוין, שהרי הוא מספר על הורקנוס שראה שפחה וחשק בה, כלומר היה היתה שפחה עוד לפני ש'כבשה'.
אך לעצם העניין, אלו ממש היו דבריי למעלה.

שוטנג,
אתה טוען שהיא היתה אמה, ולא שפחה. הבעיה היא שאז בנה הוא עבד עברי ולא כנעני, וחייב במצוות לגמרי. אלו לא דברי ר"ח, ואף לא דברי הגמ' (שמדברת על חיוב כאישה). 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/11/2006 18:18 לינק ישיר 

נפלה טעות בדבריי בתחילת האשכול ובכותרתו: זהו ר' גרשום בב"ב שם, ולא ר"ח. כל השאר בעינו עומד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/11/2006 18:49 לינק ישיר 

כב' הדר"ג רביה"ק מיכי שליט"א


<הסיפור על שמעון הצדיק שפגש את אלכסנדר מוקדון אינו אפשרי היסטורית>

אני מוחה, אני מוחה, אני מוחה.




"תרי שמעון הצדיק הוו" [יעקב135]
http://masoret.hevre.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1639646




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/11/2006 19:02 לינק ישיר 

סליחה, אולי טעיתי (כעת אני נזכר באשכול ההוא, ואיני זוכר את המסקנה).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/11/2006 13:03 לינק ישיר 

"האם בדין אשת יפת תואר אדם יוכל לשאת נשים אחרות שאסורות עליו (אולי ממזרת)? גויות, או גם יהודיות (סו"ס יש יצר הרע, ואם יש בשטח יהודיה אז גם יצרו פוחז עליו)?" - השאלה רלבנטית בימינו, כשיש נשים שמשרתות ביחידות קרביות. מה קורה אם חייל רואה חיילת יהודיה יפת תואר? נראה שהדבר תלוי במחלוקת - האם דין יפת תואר מתיר לאדם לבוא על האישה פעם אחת לפני חודש האבלות (ע' http://www.tora.us.fm/tnk1/tora/dvrim/dm-21-14.html ). אם מותר (כדעת התלמוד הבבלי) - אז לכאורה לא אמור להיות הבדל בין גויה לבין יהודיה, כי הכל כנגד יצר הרע. אבל אם אסור (כדעת התלמוד הירושלמי) - אז כל המטה היא להגן על זכויות השבויה, ולפי זה, אין משמעות לדין יפת תואר ביהודיה.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-21/11/2006 16:56 לינק ישיר 

הרמב"ם פסק כבבלי, ובכ"ז נראה מחודש טובא להתיר כל אישה מדין אשת יפת תואר. הטענה שדיברה תורה כנגד יצה"ר אינה יותר מטעמא דקרא, וצל"ע.
בענייננו דובר על שפחה, שהיא גויה, ולכן יש יותר מקום לסברא שדין אשת יפת תואר מתיר אותה, וכמושנ"ת. נראה לי שאין אפשרות אחרת להבין את ר"ג.
 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/11/2006 08:24 לינק ישיר 

עד כמה שזכור לי, הרמב"ם מקשר את היתר הביאה הראשונה ביפת תואר להיתר אכילת קדלי חזיר וכד'. לפי שיטתו נראה שהעניין של יצר הרע הוא לא "טעמא דקרא" אלא ממש מהות המצוה - כל מהותה של המצוה היא שבזמן מלחמה מותר לאדם לעבור עבירות אם יצרו תוקפו - בין בתחום האוכל ובין בתחום הביאות. לפי זה אין הבדל בין גויה ליהודיה. תוקן על ידי - אראלסגל - 22/11/2006 8:24:50



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-22/11/2006 08:32 לינק ישיר 

אם המטרה היא להגן על השבויה אז אין מקום להיתר ביאה ראשונה, ואין כאן הליכה לקראת יצה"ר. מאיד, אם יש כאן כנגד יצה"ר, זה אולי מתיר ביאה אחת אך לא לשאת את אותן נשים אסורות.

_________________

מיכי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/12/2006 16:51 לינק ישיר 

ייתכן שההיתר לבוא עליה פעם אחת בזמן המלחמה הוא כנגד יצר הרע, אבל לאחר שבא עליה, יש עליו חובה מוסרית לשאת אותה לאישה אם היא רוצה, וייתכן שהחובה הזאת דוחה את האיסור.

אמנם, אפשר להוכיח שאין זה כך מדין אונס נערה בתולה - גם שם מוטלת עליו חובה לשאת אותה לאישה אם היא רוצה, אבל החובה הזאת לא דוחה שום איסור שיש בה (למשל, אם מישהו אנס ממזרת, עד כמה שידוע לי, אסור לו לשאת אותה לאישה).


תוקן על ידי אראלסגל ב- 26/12/2006 16:53:01




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ר"ח בעניין הורדוס: האם אשת יפ"ת יכולה להיות שפחה?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר