בית פורומים מקדש וגאולה

הפעמונים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-26/3/2007 22:52 לינק ישיר 
הפעמונים

על מעילו של הכהן הגדול היו פעמונים מזהב, ותפקידם:

  • *--m* שמות כח35: " והיה על אהרן לשרת, ונשמע קולו בבאו אל הקדש לפני ה' ובצאתו, ולא ימות "
רק הכהן הגדול רשאי להיכנס לקודש הקודשים, ומפסוק זה למדנו, שכאשר הוא נכנס לקודש הקודשים, הוא חייב ללבוש מעיל עם פעמונים שמשמיעים קול.

פסוק זה מעורר מספר שאלות:

שאלה א: בפרשת עבודת יום הכיפורים נאמר:

  • ויקרא טז1-4: " וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה, אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן - בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-ה' וַיָּמֻתוּ. וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה: דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן אָחִיךָ, וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ, מִבֵּית לַפָּרֹכֶת - אֶל-פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל-הָאָרֹן, וְלֹא יָמוּת, כִּי בֶּעָנָן אֵרָאֶה עַל-הַכַּפֹּרֶת.  בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן, אֶל-הַקֹּדֶשׁ:  בְּפַר בֶּן-בָּקָר לְחַטָּאת, וְאַיִל לְעֹלָה. כְּתֹנֶת -בַּד קֹדֶשׁ יִלְבָּשׁ, וּמִכְנְסֵי -בַד יִהְיוּ עַל-בְּשָׂרוֹ, וּבְאַבְנֵט בַּד יַחְגֹּר, וּבְמִצְנֶפֶת בַּד יִצְנֹף; בִּגְדֵי-קֹדֶשׁ הֵם, וְרָחַץ בַּמַּיִם אֶת-בְּשָׂרוֹ וּלְבֵשָׁם ."
*--n**--z*כלומר, כאשר הכהן הגדול רוצה להיכנס אל קודש הקודשים, הוא צריך ללבוש בגדי בד ("בגדי לבן" בלשון חז"ל) - והמעיל אינו אחד מהם!

מצאתי שתי תשובות:

1. החוק הראשון (שמות כח35) נאמר לפני חטא העגל (שמות לב); ייתכן שלפני חטא העגל היה מותר לאהרן להיכנס לקודש הקודשים גם בבגדי הזהב שלו, אבל אחרי החטא זה נאסר עליו, כי הזהב שבבגדים מזכיר את עגל הזהב שעשה אהרן. וכך פירש רש"י על ויקרא טז4: " מגיד שאינו משמש לפנים בשמונה בגדים שהוא משמש בהן בחוץ, שיש בהן זהב, לפי שאין קטיגור נעשה סניגור, אלא בארבע, ככהן הדיוט ", ומקורו בתלמוד בבלי, ראש השנה כו.

2. החוק השני (ויקרא טז) נאמר " אחרי מות שני בני אהרן בקרבתם אל ה' וימותו ". ייתכן שלפני כן היה היה מותר לאהרן להיכנס אל הקודש בכל עת, גם כאשר הוא לובש את בגדי הזהב.

אשמח לקרוא תשובות נוספות.

*--n**--m*



שאלה ב: בכלל, מדוע צריך ש"יישמע קולו" כדי ש"לא ימות"?

לשאלה זו לא מצאתי תשובה רצינית, אבל מצאתי תשובה דמיונית :

הכהנים, כידוע, היו מאד קנאים, והיו מוכנים להרוג כל אדם שעובר על אחד מדיני הכהונה (ע' רמב"ם, "היד החזקה", ספר עבודה, הלכות ביאת המקדש).

אם הם היו חושדים, שאחד מהכהנים הפשוטים נכנס לקודש הקודשים - הם מייד היו לוקחים רומח ארוך ודוקרים אותו מבחוץ, אפילו לפני שבדקו מי הוא.

לכן היה צריך, שכאשר הכהן הגדול נכנס לקודש הקודשים הוא ישמיע צלצול מיוחד ומוכר, וכך יידעו שהוא שם ולא יהרגו אותו... *--[if !supportFootnotes]*

אמנם, ביום הכיפורים אין צורך בכך, כי כולם יודעים את תפקידו של הכהן הגדול ביום הכיפורים, ולכן ביום הכיפורים הכהן הגדול יכול להיכנס לקודש הקודשים בבגדי בד בלבד.

אשמח לקרוא תשובות רציניות יותר.



דווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-27/3/2007 08:21 לינק ישיר 

שלום וברכה



כמה תשובות לשאלה השניה:

א. התשובה הפשוטה ביותר לענ"ד היא כמ"ש הרמב"ן שאין זה דרך-ארץ להכנס להיכל המלך בלי להודיע קודם, ולכן הוא צריך לצלצל בפעמונים.

ב. הרשב"ם רוצה לומר שהצלצול מיועד להרחיק אנשים אחרים מהקדש כשהוא בפנים כמ"ד וכל אדם לא יהיה באהל מועד וכו'.

ג. יש עוד פירוש בראב"ע ש"ונשמע קולו" הכוונה קול תפילתו, אבל זה לא נראה פשוט בפסוק.

ד. מן הסתם פירוש רש"י ש"ולא ימות" הולך על מחוסר אחד מכל הבגדים בא מכח השאלה שלך.






תוקן על ידי חלזוןתכלת ב- 27/03/2007 8:20:57

חלזון זה גופו דומה לים וברייתו דומה לדג ועולה אחת לשבעים שנה ובדמו צובעים תכלת לפיכך דמיו יקרים




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-3/4/2007 23:17 לינק ישיר 

א. "התשובה הפשוטה ביותר לענ"ד היא כמ"ש הרמב"ן שאין זה דרך-ארץ להכנס להיכל המלך בלי להודיע קודם, ולכן הוא צריך לצלצל בפעמונים" - אם כך, מדוע לא נצטוה הכהן הגדול להודיע במעשה פעיל על כניסתו? מדוע ההודעה צריכה להיות רק תוצאה סבילה של העובדה שהפעמונים קשורים לבגדו? נראה שזה פוגע במסר - לא הכהן עצמו מודיע, אלא ההודעה נוצרת "אוטומטית" - מה העניין בזה?

ב. "
הרשב"ם רוצה לומר שהצלצול מיועד להרחיק אנשים אחרים מהקדש כשהוא בפנים כמ"ד וכל אדם לא יהיה באהל מועד וכו'." - הפסוק "וכל אדם לא יהיה באוהל מועד" נאמר בויקרא טז, באותו פרק שבו נאמר שהכהן נכנס לקודש הקודשים בבגדי לבן בלבד (בלי פעמונים)!

ג. "
יש עוד פירוש בראב"ע ש"ונשמע קולו" הכוונה קול תפילתו, אבל זה לא נראה פשוט בפסוק" - אכן, כי ע"פ הפשט "ונשמע קולו" קשור לפעמונים המצלצלים על קצות המעיל.

ד. "
מן הסתם פירוש רש"י ש"ולא ימות" הולך על מחוסר אחד מכל הבגדים בא מכח השאלה שלך" - זה עדיין לא מסביר מדוע צריך "ונשמע קולו"...



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-17/4/2007 17:12 לינק ישיר 

"קודש הקדשים" יכול להיכלל בביטוי "קודש", ולא להפך.

לכן כשכתוב "ונשמע קולו בבואו אל הקודש", הכוונה להיכל, או כל מקום אחר במשכן.

כשכתוב "ואל יבוא בכל עת אל הקודש", הרי התורה עצמה מפרשת שמדובר על "קודש" ספיציפי - "מבית לפרוכת אל פני הכפורת אשר על הארון".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/4/2007 20:48 לינק ישיר 

אם כך, מדוע דווקא הכהן הגדול צריך פעמונים, והרי גם הכהנים הפשוטים יכולים להיכנס אל ההיכל?



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-30/4/2007 13:55 לינק ישיר 

אתה יכול לבוא לפגישה עם הנשיא בלי חליפה, אבל ראש הממשלה לא יכול.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > מקדש וגאולה > הפעמונים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר