בית פורומים אגודה אחת

הכרעה בין גישות צניעות במוסדות חינוך כלליים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-3/6/2007 03:51 לינק ישיר 
הכרעה בין גישות צניעות במוסדות חינוך כלליים


בראשית דברי, ברצוני להעיר כי טיעוניי מתייחסים אך ורק למוסדות חינוך כללים (בית יעקב, או כל מוסד שכונתי) ולא למוסדות של חוג פרטי או אחר. 

בהכללה ניתן לסווג את הטענות המצדיקות את סמכות הנהלת מוסד פלוני לקבוע תקנון צניעות כמשתייכות לקטגוריות הבאות:

1) צידוק מהותי למדיניות החינוך לצניעות הנוכחית (חינוך מתחיל בגיל 3 וכו')
2) הפניה לסמכות-על רוחנית (הוראות הרבי מלובוויטש ז''ל ועוד ספרים)
3) הטיעון המנהלי (מובן מאליו שכל הנהלת מוסד יכולה לקבוע את כללי ההתנהגות בו ומי שאינו מרוצה שירים את רגליו ויסתלק)

אכן יש בטענות אלו לתמוך בהנהגת אמות-מידה מחמירות בענייני צניעות ובענינים אחרים. טיעונים אלו מספקים העיקר בסיס להקמת מוסדות חדשים ולכללי התנהגות במוסדות של זרמים מסוימים.

למרות האמור, אין בטיעונים האמורים להצדיק באופן גורף יוזמות צניעות מקומיות של כל גננת, מורה, רב מתוסכל שלא הצליח להשתחל למערכת החינוך הגברית, עוזר מנהלן, וכל קנאי מזדמן בעל תובנות ייחודיות בעניני אופנה וצניעות.

טיעון 1

אם כי כולם מסכימים (אני מקווה) עם העקרונות הכלולים בטיעון 1 - קרי חשיבות הצניעות והעקרון לפיו חינוך מתחיל בגיל הרך, הרי שיש דעות רבות ולגיטימיות באשר לאופן ישומם (בין להחמיר ובין ולהקל מהנוהגים הקיימים). בטוחני שמרבית מהמשתתפים יסכימו בקיומו של מנעד דעות לגיטימיות הנובעות ממסורות שונות של הנהגה, רקע תרבותי שונה, מוצא גיאוגרפי, ודרגות רגישות שונות.
Correct me if I am wrong

על כן, השאלה הפרקטית היא לא הדיון המהותי – שכן יש דעות לכאן או לכאן – אלא כיצד יש להכריע בין הדעות הקיימות בטווח הלגיטימיות. (נתעלם לרגע מהעובדה שטווח הדעות הלגיטימיות מצטמצם מרגע לרגע ונתמקד בנוהג הנכון ביחס לטווח הדעות הנוכחי).

טיעון 2

טיעון זה מהווה סיבה מספקת (ואף מחייבת) להנהגת מדיניות מסוימת במוסד פרטי שלדידו הסמכות המצוטטת מהווה סמכות על. אך כאשר מדובר במוסדות בעלי אופי כללי יש לשקול את דעתם של סמכויות רוחניות נוספות המשקפות את טווח הדעות הלגיטימיות. ואלו כידוע לכם – יודעי דברי הימים – מגוונים כגווני זקנו  ר' מאיר פרוש יצ''ו.

טיעון 3

כטיעונים הקודמים, טיעון זה נכון ביתר שאת בהקשר של מוסדות פרטיים כבית מלכה ובנות חנה ואף בהקשר של מוסדות בעלי אוריינטציה אידאולוגית ברורה ושהוקמו במטרה ליישמה ולהטמיעה. אך בהקשר של מוסדות בעלי אוריינטציה כללית הרי שברור שסמכויות ההנהלה אינם בלתי מוגבלות וכי ישומם לגיטימי אך ורק בטווח מסוים.

טווח הדעות הלגיטימיות צריך שישקף את הרכבה של האוכלוסייה המקומית וסמכויותיה הרוחניות. המוסדות אלו מוקמים למטרת שירותו של ציבור מקומי - באופן ''שישקף'' את ערכיו ולא בכדי ''לשנות'' את ערכיו. תהיינה כוונות ההנהלה אשר תהיינה באשר לחזון החינוכי של חינוך האוכלוסייה מחדש, הרי שהגילוי הנאות מחייב את חשיפתם לציבור היעד המממן באופן (ישיר ולא ישיר) את המיזמים החינוכיים הללו והתומך פוליטית בתשתית המאפשרת את קיומם.

אלא שבנסיבות הנוכחיות, כל בעל תובנה יחודית בענייני צניעות מזדרז לכפות אותם על יושבי סביבתו והקריטריון הנוכחי להכרעה בין מגוון דעות הוא כל דאלים גבר (אלימות לא במובן הסיציליאני והגוראי של המילה, אלא במובן של עמדת כח חברתית ופוליטית) עם נטייה בולטת לכיוון המחמיר.

לא יעלה על הדעת כי מורה- מנהלת האמונה על משנתה של הרבנית שפירא מהסמינר הישן תכפה את פרשנותה האישית (לפרשנותה של הגב' שפירא, לפרשנותם של חסידי גור של דיני הצניעות) בבית יעקב הר נוף בו ציבור התלמידות מורכב בחלקו מעולי ארה''ב ובנות למשפחות המכונות ''מודרניות'' (פרשנות מרחיקת לכת - אך לגיטימית - לתופעת נהיגת נשים ברכב).

יתר על כן, יש להפסיד את הנוהג הנפסד בו מזדחלת לה קבוצת מורות לביתו של אחד הגדויילים ותוקעת תחת אפו פיסת גרביון ואומרת לו בהאי לישנא: בגד זה מכשיל, רחובי, ובעל תכונות בדוקות הגורמות ב99% מהמקרים להתדרדרות לזנות ולשימוש בסמים קשים. האם בדעת כבוד תורתו כי יש לבקש מבנות מוסדותינו להמנע מלבישתו של מלבוש מדוחים זה? גם אני בעברי הרחוק כחבר מועצג''ת הייתי בשני ידים על כל פצ'קעוויל מעין זה.

כמובן שישנם כללים הלכתיים שיש לישמם באופן אוניברסלי. אך על מדיניות ''צניעות''' של בי''ס פלוני להיות מוכרעות בוועדת הורים ואנשי חינוך עם יועץ הלכתי שיביא בפניהם את טווח הדעות ההלכתיות. באופן חילופי ניתן להקים וועדת רבנים המקובלת על ציבור ההורים ואשר הרכבה ישקף את ציבור ההורים בזמן נתון.

למרות האמור לעיל, דעתי האישית היא שעל מוסדות החינוך החרדים להיות זהירים במשנה זהירות בבואם לקבוע מסמרות שלאחר מכן יקבעו כנורמות המינימליות והמחייבות של החברה החרדית ובטווח הארוך כמגדירות את גבולותיה. נחיצותה של מדיניות הססנית זו נגזרת מהגדרתה העצמית של החברה החרדית כמייצגת לגיטימית בלעדית של היהדות האותנטית ולא כגרסה אלטרנטיבית של אורח חיים לגיטימי (כפי-שתת קבוצות תרבותיות / אידיאולוגיות בציבור החרדי מגדירות את עצמן) . הגדרה עצמית זן מחייבת את הרחבתו של מרחב הלגיטימיות ולא את צמצומו.

להבדיל מחברות אחרות היכולות לתת בטוי להעדפות תרבותיות שונות, לחברה החרדית הכללית (הרואה את עצמה כחברה כוללנית, ממשיכת העבר על גרסותיו השונות, ושאינה קיימת אך ורק בכדי לשמר את הפולקלור של קבוצה פלונית או את ישומה של תיאוריית פרשנות אלמונית) אין את הלוקסוס הזה ועל כן עליה להיות מינימליסטית בדרישותיה וזהירה במתן דריסת רגל לסטארט-אפים רוחניים הדוחקים את רגליהם של רבים וטובים שנמנו על שורות המחנה החרדי ההיסטורי ועדיין מעונינים להמנות עליהם.

החדרתו של רובד תרבותי נוסף מעבר למקובל עד כה בציבור החרדי (ובמידה ורובד זה דוחק גישות קיימות) כורתת תל הענף עליה היא יושבת ושומטת את טיעון ההמשכיות הבלעדית. שכן מעתה יאמרו הפורשים ''אתם היהדות המקורית פלוס X ואילו אנו היהדות המקורית פלוס Y או מינוס X''.






דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/6/2007 10:47 לינק ישיר 

צודק בהחלט, אבל לך ספר זאת ליושב_סתר... הכוחניות שהזכרת, לא מאפשרת לשמוע רעיון של "הרחבת החרדיות ולא צימצומה". גם לא אכפת להם אם הפורשים יגידו שהם הממשיכים האמיתיים ואילו המחמירים הם יהדות פלוס X, שהרי מי מאותם פוקרים חסרי דעת תורה יקבע להם אם הם הממשיכים אם לאו...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/6/2007 14:20 לינק ישיר 

רבאי

אכן כדבריך, אף אני הקטן סבור כי בכל מוסד בו המנהל/ת סבורה לכפות את דעתה - השקפתה - דעת רבו של בעלה או רבו של העיתון שהיא מנויה עליו, זכות וחובת ההורים להקים באופן מיידי ועד הורים שיעמוד מול גחמותיה של ההנהלה.
לעיתים גם ההנהלה תברך על הגוף המאפשר לה להטיל לעברו את האשמה על אי ציות ללבלרי החצרות, כך שההנהלה תצא נקיה מעוון.
היות שאני מתרשם שרבים המוסדות הלוקים באותה תסמונת של כפיה דתית וחינוך הקהילה, אולי אף יותר מאותם מוסדות שאינם לוקים בה, יש לעורר את דעת הקהל אודות האפשרות של ועד הורים.

הצעות אופרטיביות ומאמרים בנושא לעלוננו הקדוש יתקבלו בשמחה.

 
 
 
-------
מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/6/2007 15:31 לינק ישיר 

מדוע כל פעם שאני שומע את הדיונים בנושאי צניעות אני נע בכסאי באי נוחות?

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/6/2007 15:50 לינק ישיר 

בעל

יש לבדוק את המזוזות בכסאך, נראה לי שמשהו בכסא גובל בחוסר צניעות.

האמת, דומה שר"ס נקט את נושא הצניעות לדוגמא בעלמא, באותה צורה יש לפעול לגבי השגיונות ההשקפתיים בנושאי אי קבלת תלמידים או סנקציות אחרות המתחדשות מידי חג כלפי התלמידים/ות והוריהם/ן.

 
 
 
-------
מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/6/2007 16:28 לינק ישיר 

מאיר,
כנראה שאתה צודק לגבי המזוזות, אבל יש בכל זאת משהו בנושא הזה דווקא.

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/6/2007 22:05 לינק ישיר 

מאיר צודק

המפתח התיאורטי טמון בוועדי הורים חזקים שיעמדו כחומה בצורה מול הנהלות שבמקום לחנך את הילדים ברוח ההורים, משתמשים בילדים כמנוף לחץ לחינוך ההורים.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/6/2007 23:02 לינק ישיר 

רב סיינפלד

השאלה היא האם המוסדות באים מלמעלה או מלמטה.
כוונתי היא שכידוע מי שמקים את המוסדות כאן אינם הקהילות אלא העסקנים, כלומר למיטב הכרתי אין כיום אף בי"ס או חיידר שהוקם ע"י הציבור, בדר"כ עסקן כזה או אחר מקים את המוסד וכדי להצדיק את קיומו הוא נאלץ להפוך את מוסדו ליחודי, בדר"כ ע"י הגבהת הרף לקבלת תלמידים/ות תופעה שגורמת לכל מיני אנשים להיפגע. ו/או ע"י יצירת דרישות יחודיות כמו תקנונים כאלו או אחרים.

המצב הזה יוצר דינמיקה של הקצנה, ותלות של המוסד בעסקנים שהאינטרסים שלהם לא בהכרח מתאימים לרצון הציבור,בנוסף הוא יוצר תלות של ההורים בהנהלה שהואילה בטובה לקבל אותם למוסד, ואם ייוצר הרושם שהמשפחה היא בעייתית, אחת דתה...

אשר על כן כל עוד המוסדות לא יהיו מפוקחים ציבורית כמו המערכות הממלכתיות לא תהיה לאזרח הקטן אפשרות להשפיע על אופי המוסדות.




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-4/6/2007 17:40 לינק ישיר 

אשר

נאמן לעקרונותי להאחז בקרני מזבח האופטימיות, אני סבור שאם יקומו כמה הורים דומיננטיים, מאלו שהמוסד משתבח בהם, ויודיעו כי אין בדעתם להתחנך לאורו של העסקן התורן, לא תהיה להנהלה כל סיבה שלא לשמוע לקול זה.

 
 
 
-------
מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/6/2007 19:44 לינק ישיר 

משום מה יש לי רושם כי התקנות האחרונות נכפו מגבוה על ידי הנהלת החינוך העצמאי הכפופה לעסקני הרבנים, כך שניתן להטיל ספק בהשפעה מסיבית של ועדי הורים על הנהלת בית הספר אם אם אין ידם בדבר, לכל הפחות באופן רשמי.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/6/2007 22:11 לינק ישיר 

אילפא

מהן התקנות האחרונות?

קח לדוגמא את מבחני המיצב, הנהלת החינוך העצמאי במפורש אינה מתכוונת לציית לעסקנים. כל מנהלת נתונה ללחצי החצרות, הפנית הלחץ להורים תסייע מאוד בידי ההנהלה לעמוד איתנה.

 
 
 
-------
מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/6/2007 23:12 לינק ישיר 

הלייקרות שפרצו לאחרונה לתודעת ציבור הגברים קשורים למערכת התקנות החדשה של הנהלת החינוך העצמאי, אין לי פרטים מדוייקים, תברר אצל מי שאשתו מורה במערכת החינוך העצמאי ותקבל פרטים מדוייקים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/6/2007 00:14 לינק ישיר 

מאיר

ואז המוסד יקרא "מודרני" רח"ל, והמשפחות ה"טובות" יפסיקו לשלוח לשם, ולמוסד כבר יהיו בעיות להכניס בנות לסמינרים או בנים לישי"ק וכו' וכו' וד"ל.

אשר על כן למרות שבטבעי טיפוס אופטימי הנני, לצערי בנד"ד הדרך היחידה היא האחדת המוסדות כך שבכיתה אחת ישבו חסידיו של שרולצ'ה יחד עם... חסידיו של אחיו ואפילו עם ספרדים ורוסים וליטאים וכו' כמו לפני 30 שנה, ואז גם התקנונים והפכו למשהו יותר רציונלי.

עד אז אנחנו נחיה בתחרות ההקצנה.




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-20/6/2010 20:00 לינק ישיר 

לצערי הרב הפתרון היחיד הינו איום של ועדי הורים ''ללומים'' במאבקים משפטים. ירצו הקיצונים הרוצים לשנות מהסטטוס קוו ההיסטורי לחוקק תקנונים חדשים ברוח משנתו הר' ווזנר, שיקימו לעצמם בתי ספר חדשים בבחינת כל המשנה ידו על התחתונה (אמרה שבהקשר החרדי משום מה יישומה הגורף נעצר כאשר מדובר בגחמות קיצוניות).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/6/2010 12:03 לינק ישיר 

וכמו שאמר מי שאמר "אלעס קומט פון אויב'ן, נאר דער איינשפריץ קומט פון אונט'ן..."



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-22/6/2010 23:26 לינק ישיר 

שו הדא?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > חברה וקהילה > אגודה אחת > הכרעה בין גישות צניעות במוסדות חינוך כלליים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.