בית פורומים עצור כאן חושבים

וירא

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-21/10/2007 14:23 לינק ישיר 
וירא

(אשכול זה נפתח בהתאם לנכתב כאן ובהודעה הפותחת שם)

_________________




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/10/2007 14:36 לינק ישיר 



בבואנו לחקור מהו הניסיון בו הועמד אברהם העברי כאשר נצטוה להעלות את בנו יחידו אשר אהב - את יצחק, עלינו לבחון מהם האפשרויות שהועמדו בפניו.

 
לכאורה ניתן לנסח זאת כך:
 
אפשרות א. לשמוע בקול המחשבה והמוסר האלוהיים! האומרים שלא לשפןך דם אדם, "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ,  כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, עָשָׂה אֶת-הָאָדָם" (בראשית ט,ו)  ובוודאי לא כאשר הוא בנו.
 
אפשרות ב. להתעלם מהמוסריות ולשמוע בקול אלוהיו.
 
הבה נבחן מה תחשב 'עמידתו' בניסיון?! האם כאשר ילך בדרך הישרה, לעשות צדקה ומשפט, ויחוס על בנו ולא ירצחהו נפש. או כאשר יתעלם מ'יצרו הטוב' וילך באופן שרירותי אחר צו אלוהיו המצוה עליו לנהוג כרבים בדורו המקריבים את בנם בכורם כפולחן אלוהים...
 
סבורני שברכות עולם וריבוי זרע ככוכבי השמים נועדו לאדם המוסרי המחשב דרכיו והולך בדרך הישרה!!
 
על כן עלינו לדקדק קצת בפסוקים, ולהשיל מעלינו את הפירוש אותו ינקנו עם חלב אמנו (מי שכן ומי שלא...)
 
נשים לב שפתיחת הפרשה הפנייה לאברהם העברי היא בשם 'אלוהים' - שם המבטא עשייה כוחנית ושרירותית ללא מחשבה ומוסר המצוה על לפעול פעולה ללא מחשבה וללא מוסר!

אברהם, נכנס למצב אטימות מחשבתית ומדחיק מעצמו את הרע שבמעשה אשר הוא הולך לעשות, עד הרגע האחרון הוא מדחיק זאת...

לנעריו הוא אומר: נלכה עד כה "ונשתחוה ונשוב אליכם"!!
 
ליצחק בנו השואל 'איה השה לעולה' הוא משיב: אלוהים יראה לו השה לעולה... (המילה "בני" היא פנייה ולא חלק מהתשובה)

אברהם ממשיך בעשייה האטומה ואף כבר אוחז את המאכלת לשחוט את בנו... וכמעט מועד במבחן הניסיון... ואז מלאך... 'הויה' מלאך האל המוסרי והטוב - מתערב על מנת לאזן את אברהם ואומר לו: אמנם נוכחתי לדעת כי 'ירא אלוהים' אתה, זה טוב שאתה ירא אלוהים, אך אינך שם לב לאשר אתה עושה!!

זהו רצח!!

אל תעש לבנך מאומה ולא חשכת (לשון ציווי ועתיד) את בנך את יחידך ממני!!

המלאך מצפה לראות האם אברהם חוזר לאיזון מוסרי, עומד בניסיון, או לא...
 
ו... לשמחת האל - אברהם חוזר לעצמו ומקריב איל תחת יצחק בנו, ואף קורא את שם המקום על שם שמחתו שבסופו של דבר "הויה יראה". הוי"ה המסמל את המוסר והמחשבה, ראה במעידתו במדרון הניסיון - ונגלה עליו והצילו מחטוא בבנו.
 
או אז כאשר ראה מלאך הויה כי חזר אברהם לצדקותו וליושר דרכיו : "כִּי, יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, ""וְלֹא"" חָשַׂכְתָּ, אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידֶךָ". (נשים לב: הברכות מגיעות  לאברהם - מאחר ו"לא" חשך את בנו יחידו) -

רק אז פתח ובירכו: כִּי-בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ, וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, וְכַחוֹל, אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם; וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ, אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-21/10/2007 15:13 לינק ישיר 

ישראלי,
האריכו כבר בנושא,
ראה כאן

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/10/2007 15:15 לינק ישיר 

האם אברהם התפלל בעד אנשי סדום או תבע צדק?

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/10/2007 15:37 לינק ישיר 

בעל בעמיו, תודה.

ולשאלתך:

נראה לי מלשון אברהם: "השופט כל הארץ לא יעשה משפט?!"  - כי תביעת הצדק היתה בפיו.

ועוד נראה שאכו לכן הודיעו הויה מה הוא עושה עם אנשי סדום - "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך הויה לעשות צדקה ומשפט" - וכדי שלא יטעה בראותו את סדום נהפכת - ויחשוב שאין דרך הויה דוקא בצדקה ומשפט - אלא כדרך שהאמינו באילי אותו הזמן שחלקם מטיבים וחלקם מריעים וחלקם פעמים מטיבים ופעמים מריעים...

על כן אמר הויה: המכסה אני מאברהם?? 



תוקנו שגיאות הקלדה

 



תוקן על ידי ישראלי_אחד ב- 21/10/2007 15:46:42




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-21/10/2007 15:39 לינק ישיר 

השאלה שאותי מטרידה היא- בעיקר לאחר שקראתי את סיפורו של הרב מיימוני על מטפס ההרים-
איך ידע אברהם- או איך יודע כל אחד אחר- שאלוקים הוא המדבר איתו? אולי זה השטן היצר הרע כתמיד מתחפש לאלוקים? והוא הרי יודע להתחפש יפה מאד.


בעל
שופט כל הארץ  לא יעשה משפט?   זה לא צדק?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/10/2007 15:49 לינק ישיר 

ירוחם,
האם גם לנו מותר לתבוע צדק?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/10/2007 16:03 לינק ישיר 

ירוחם:

יצר הטוב = מחשבה ומוסר

יצר הרע = אינסטנקטיביות

כאשר טוען הטוען כי "האלוהים" אשר  דיבר אל אברהם העברי - קול עצמו הוא, כוונתו (לדעתי...) שאברהם פעל אינסטנקטיבית על פי המקובל באותם הזמנים - הקרבת הבכור כפולחן אלוהים.

כמובן הגדרות אלו כלליות מידי, אך נראהלי שאלו הם אמות המידה לזיהוי הקולות המתנצחים בקרבנו.
 
כאשר אדם עומד בפני פרשת דרכים עליו לשים לב מה הוא רוצה לעשות אינסטנקטיבית - ללא דיון עצמי ומחשבה בנושא. ומה אומר שכלו לאחר מחשבה ועיון.

אצלי זה לרוב - עובד.

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-21/10/2007 16:38 לינק ישיר 

ישראלי אחד
אני כנראה ישראלי שני- אני חושב בדיוק הפוך ממך.
את התזה המפורסמת הזו כי בתקופתו של אברהם הקריבו אנשים את בניהם הבכורים לע"ז, עדיין זקוקה להוכחה, מעבר לדרשות והשיחות של רבנים כאלו ואחרים בבית המדרש. 
ההקרבה למולך הית מאוחרת יותר, וגם שם לא שחטו את האדם או הקרבן,
 אלו השערות פילוסופיות ודתיות יפות על  מנהגי הע"ז בתקופתו של אברהם, אבל הם פשוט לא נכונות..

בענין הטסט העצמי- לעניות דעתי הקובעת האינסטינקט של האדם הוא הדבר הטהור והנכון ביותר הקיים באדם, היא חלק אלוקה ממעל- הבעיה היא  והיא בעיה גדולה- הזיהוי, של האינסטינקט,
 האדם הוא תבנית נוף מולדתו ביתו הוריו שכינו מוריו וכו" כולם ביחד וכל אחד לחוד משפעים על האדם השפעות חיוביות וחרסניות, כאחד, מה הוא האינסטיקנט טבעי, עליו צריך לעבוד קשה ולגלותו, ולפיו לפעול, המורים המחנכים משרישים באדם אמות מוסר והתנהגות לא תמיד אמיתיות


בעל
גם לנו מותר לתבוע צדק! אם נקבל זו כבר שאלה אחרת.

בבית מסחר יש שלט" אם המוצר לא ימצא חן בעיינך אתה יכול לבקש את כספך בחזרה"
אתה יכול לבקש הרבה פעמים את הכסף. אבל לקבל זה סיפור אחר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/10/2007 17:04 לינק ישיר 

ירוחם,
לגיטימי לחלוטין.
 
אך קח ילד קט - זך משכל ותבדוק אם יש לו בעיה בגניבת ממון, בהיזק זולתו, ותמצא כי האינסטנקטיביות הטבועה בחלק אלוה (מה זה אלוקה?) ממעל היא אכן זכה וטהורה משכל ומוסר...

שים לב כי חוה שלא הושפעה משום מולדת, בית, הורים, שכנים, מורים -- כאשר פיתה אותה הנחש מה עשתה נשמה טהורה זו?? את הטוב או את הרע??  אם היתה עורכת לעצמה טסט כפי שהצעתי  - ההיתה אוכלת?? ההיתה מסיתה את בעלה??

ואכן גדלותו של האדם נבחנת בזיהוי יצריו ואי ציות לאינסטנקטיביות שנטבעה בו ואי ציות (בצורה עיוורת) לתרבות מולדתו שנדבקה בו בצעירותו.

ולכן נבחר אברהם מכל האדם: כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט--לְמַעַן, הָבִיא יְהוָה עַל-אַבְרָהָם, אֵת אֲשֶׁר-דִּבֶּר, עָלָיו

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-21/10/2007 17:33 לינק ישיר 

באיזה שלב הבחין אברהם אבינו (לפי רש"י ושאר המפרשים הקלאסיים) שהאנשים שבאו לבקרו אינם סתם ערביים שצריך לספק להם בשר וחלב וחמאה (לשונות בחרדל) אלא מלאכים?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/10/2007 19:49 לינק ישיר 

דוד
כנראה מאותו רגע  שכתוב : ויתן לפניהם והוא עומד עליהם תחת העץ ויאכלו.

מסביר רש"י נראו כאוכלים. הוא תפס אותם כנראה. שהם כאילו אוכלים.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/10/2007 19:58 לינק ישיר 


את פרשת וארא אני קורא תמיד על מצבה המצער של האורתודוקסיה.

הפרשה מציגה משבר הנגרם בעקבות הרשעים - אנשי סדום - ומציגה שני טיפוסים של התמודדות איתם: אברהם ולוט.

לוט: הוא עצמו צדיק, אך אינו מאמין ב"הסתגרות" אלא ב"השתלבות בחברה הכללית"; והוא אף מגיע למעמד בכיר בחברה ("אותו יום מינוהו שופט עליהם"). תפקידו מחייב אותו ליישם את חוקי סדום - אך הוא לא לגמרי מוטרד מכך, כי הרי צריך להשתלב. גם כאשר נותנים לו להבין שהוא לא ממש נתפס כחלק אינטגרלי מהחברה ("האחד בא לגור") - הוא בולע את הצפרדע למען האחוה. הוא גם מוכן להקריב את ערכיו, את בנותיו, ועוד כמה דברים למען אחדות האומה.
ומגד -
אברהם: אברהם העברי - כל העולם מן העבר האחד והוא מן העבר השני; מנתץ את אלילי התרבות השלטת; אינו פונה לסדום אלא לדרכו שלו, גם במחיר של בדידות חברתית. עיקר ממשימתו היא חינוך הדור הבא ("אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה'") והוא יודע שהדרך הזו מתחייבת שמירת מרחק מן הסביבה בעלת הנורמות השונות.  גם מלוט הוא יודע להתרחק ("הפרד נא מעלי").

עד כאן הנמשל מובן, והדמויות יכולות להתאים בנקל לטיפוסי האורתודוקסיה של ימינו; אך מה נעשה שאותו אברהם לא רק שיצא להתפלל על אנשי סדום, אלא גם יצא להילחם (בנשק!!) נגד הטרוריסטים שחטפו את לוט? ומה נעשה שאברהם לא שכח שלוט והוא "אנשים אחים" הם? ומה לעשות שאברהם ניסה בכל מאודו לעשות נפשות לאמונתו, ולא רק לשמור על בני ביתו? ולבסוף, מה נעשה שאברהם גם עבד לפרנסתו, ואפילו עשה כסף לא רע (מה שאיפשר לו להימנע מהיזקקות למתנות מ"בני בריתו")??

אכן, צרתה של האורתודוקסיה של ימינו היא שיש בה לוט ויש בה חצי-אברהם. אין אברהם של ממש.

_________________

 



תוקן על ידי אידך_גיסא ב- 21/10/2007 20:00:12

 



תוקן על ידי אידך_גיסא ב- 21/10/2007 20:03:11

אידך גיסא




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/10/2007 21:34 לינק ישיר 

א"ג


_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/10/2007 21:35 לינק ישיר 

ישראלי
נראה לי שהפשט הוא "ולא חשכת" - לא מנעת מלהקריב לי אותו, אמנם פירושך הוא יפה מאוד, וה"ק הואיל וירא אלוקים אתה כ"כ ראוי אתה לקבל ברכות, כי אותו אלוקים שלו רצית להקריב את בנך, הוא הוא התובע משפט צדק והוא הוא המשפיע טובה בעולם, ולכן מי שהוא ירא אלוקים ומוכן להקריב, לא רק שלא יצטרך להקריב ולמעט משלו אלא יקבל יותר.


ירוחם

א. מותר לתבוע צדק (למה שיהיה אסור?) אבל אין הכרח שה' יענה לנו. מה שבטוח שאם נתבע את ה' לדין צדק - ה' יזכה בו.
ב. סתם מעניין אותי: איזה סיפור על מטפס הרים?


ירוחם וישראלי

האינסטינקט לעיתים מוסרי וצודק ולעיתים מכזיב, החכמה היא להבחין בין שני המקרים. ולמשל דואג ואחיתופל שאמרו חז"ל דלא סלקא להו שמעתתא אליבא דהלכתא (=שלא הצליחו ללמוד הלכה כראוי מתוך לימודם) - הכוונה שהאינסטינקט הטה אותם להבין את הלימוד באופן מוטעה, והם נמשכו אחר האינסטינקט ולא התעמקו בכדי להבין את תחבולותיו של היצר, וממילא התורה שלמדו לא הייתה אליבא דהלכתא אלא תורת שקר.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/10/2007 22:04 לינק ישיר 

מיכה
בטח שה' יזכה, אתה מתאר לך דיין שיפסוק נגדו? 
הסיפור על מטפס ההרים- תבקש מלינקזעצר או ממימוני כדאי.

ישראל טענתך צודקת,  אבל לשיטתך אילו מחשבות מוסר יהיו לחרדי או לחילוני -לרפורמי או לחרדלי- ליהודי או לנוצרי או מוסלמי -לשעי או סוני וכו וכו. אז מה הוא המוסר האבסולוטי? שלך כמובן!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > וירא
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 18 19 20 לדף הבא סך הכל 20 דפים.