בית פורומים עצור כאן חושבים

ויצא

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-14/11/2007 00:46 לינק ישיר 
ויצא

(אשכול זה נפתח בהתאם לנכתב כאן ובהודעה הפותחת שם)




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/11/2007 02:05 לינק ישיר 
מהמפתחות

מדוע האבן על פי הבאר כה כבדה? (מואדיב)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1192690

מַקַל ליבנה - כללי הסמיכות (אלימאיר)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1221474

ויפגעו בו מלאכי אלקים (איקה)
http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=709249

ועוד - הסבר לנישואי יעקב שתי אחיות
בח"ח - כיצד נשא יעקב 2 אחיות? ווארט נפלא מהליובאוויטשער
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2100896

_________________

בברכה



תוקן על ידי לינקזעצער ב- 29/11/2008 23:17:12




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/11/2007 17:51 לינק ישיר 

"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו..." (בראשית כח, 12 - 13)

המדרש, המופיע בין היתר גם בבבלי חולין צא ע"ב, מפרש זאת כך -
תנא: עולין ומסתכלין בדיוקנו של מעלה, ויורדין ומסתכלין בדיוקנו של מטה. בעו לסכוניה, מיד – "והנה ה' נצב עליו". אמר רבי שמעון בן לקיש: אלמלא מקרא כתוב, אי אפשר לאמרו - כאדם שמניף על בנו.

אם אני מבינה נכון את דברי ריש לקיש, נראה לי שהוא מתייחס למילה "ניצב" כמייצגת את ניצב החרב או הסכין, ולכן א-להים נראה כמאיים בסכין על יעקב (ואולי אולי יש כאן גם אירוניה כואבת בקישור מרומז לסיפור העקידה...).
בעוד אני מתלבטת בהבנת המדרש (ואשמח מאוד לפרשנויות נוספות ושונות, שיצליחו להביהר לי את הכוונה כאן), נתקלתי בפירושו (המקסים בעיני) של הרש"ר הירש לאותם הפסוקים - 

...הכוח העליון שהציב את הסולם איננו על הארץ, אלא נעלה במרומים, וממרום הוצב הסולם על הארץ; ואעפ"כ "וראשו מגיע השמימה": כיוונו ותעודתו איננו ירידה משמים ארצה אלא התעלות מהארץ לשמים... כלל החיים עלי אדמות, כולל גם איפוא את חיי האדם, גם את חייו הוא, מטרתם איננה במישור – לא מבאר שבע לחרן – אלא תעודתם היא במרום ולמרום.
...הוא רואה את שליחי ה' והנה הם עולים ומסתכלים בתמונה האידיאלית של האדם, כפי שעליו להיות, ויורדים ומשוים כנגדה את תמונתו כפי מה שהוא, ובמידה זו פוגעים בו לטוב או למוטב... לפיכך "בעו לסכוניה".
... המלאכים הם שליחי א-להים בסדר עולם, שהוא בראו ומעמידו בכוחו, ובו הכל נמדד ונשקל במידת הדין. הם רואים כל יש וכל אדם רק כפי מה שהוא ובאשר הוא שם... אולם ה' עומד על ידו, ה' במידת הרחמים. מידה זו מתגלה בעיקר בחינוך האדם, והיא רואה לא רק עבר והווה כי אם צופה כל נעלם ומעצבת עתידות. היא רואה באדם שבהווה את האדם שבעתיד ואם יש בו שורש וגרעין טוב, היא שומרת עליו ומקדמת אותו.

הרש"ר הירש מבין אחרת מריש לקיש (אם פרשנותי לדבריו נכונה) את הביטוי "ניצב". מעבר לזה, הוא מצייר תמונה של החיים האנושיים כמסע בין המצוי לרצוי, בין מי שאנו שואפים להיות (ואמורים להיות) לבין מי שאנחנו בכל רגע נתון. המלאכים הם כעין מראה המשקפת לנו את הפער בין האני האידיאלי לבין האני הנוכחי, והם שופטים בחומרה - אם הפער גדול מדי, הם מוכנים להרוג (אם המלאכים מייצגים את הקול הפנימי שלנו, שאינו מוחל לטעויותינו, אולי אפשר להבין את ההרג כדיכוי וייאוש, שבמקרי קצה יש בו גם התכוונות למוות - אם איני מצליחה להיות מה שאני אמורה להיות, אולי אין טעם לחיי...).
לעומתם, א-להים הוא המחנך האידיאלי (אולי ההורה הראוי לילד שטועה לעתים ומתרחק מטובו הפנימי?), שמסוגל לראות את האופציה הטמונה באדם ואת האפשרות, הנסתרת תחת שכבות עבות לעתים, לשיפור, לתיקון ולהתקדמות.

אני מוצאת שהרעיון המקסים הזה של הרש"ר הירש מלוה את הפרשה כולה, שניתן לקראה כמסע של יעקב מעצמו אל עצמו, מסע של התרחקות והתקרבות אל ייעודו (אני לא לגמרי בטוחה יעקב הצליח במסע הזה והגיע בסופו של דבר לראש הסולם, אבל באופן אישי אני יכולה רק להזדהות עםחוסר ההצלחה הזה ובודאי שלא לבקר אותו...)



תוקן על ידי אמשלום ב- 14/11/2007 17:54:01




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/11/2007 20:51 לינק ישיר 

דובסון: סולם יעקב - ומלאכים ללא כנפיים...

מעניין אותי לראות את תגובות חברי הפורום ושאר הקוראים, לקטע מעניין ואף מוזר שמביא הרא"ש ממדרש (בפירושו על התורה, בראשית ו, ב), על הפסוק "ויראו בני האלהים את בנות האדם כי טבת הנה, ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו". 
וזה לשון הרא"ש: "ובמדרש, טות כתיב, נערה בתולה צדקת היתה, וכשירדו בני האלהים אמרו לה תשמעי לנו, ואמרה להם לא אשמע לכם אם לא תעשו הדבר הזה שתתנו לי כנפים שלכם, כמה דאת אמר (ישעיה ו, ב) 'שש כנפים לאחד'. נתנו לה כנפיהם, מיד פרחה לשמים ונמלטה מן העבירה, ואחזה כסא פני כסא. והקב"ה פרש עליה עננו וקבלה וקבעה במזלות, והיינו מזל בתולה. והמלאכים נשארו בארץ ולא יכלו לעלות עד שמצאו סולם שיעקב אבינו חלם ועלו, הדא הוא דכתיב (בראשית כח, יב) 'והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו'" ע"כ.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/11/2007 11:07 לינק ישיר 

קשה מאד להאמין שהרא"ש יכתוב ויביא הבלים כאלה. כאפשרות פרשנית לתורה.
אם הרא"ש היה מקובל, או אם המדרש הזה היה מדרש קבלי, היה אפשר אולי להתיחס אליה ברצינות,
 אבל, כפירוש על התורה? הרי כל כולה סותר את מה שכתוב בתורה
התורה מדברת על בני אלוהים ולא מלאכים.
התורה מספרת שהם כן לקחו להם נשים, רבים  עם רבות. אבל לא רבים ויחידה.
איזו עבירה היתה אמורה לעבור הבתולה?
המלאכים בלי הכנפיים עלו בסולם? למה הם חזרו וירדו? הרי הבתולה היתה למעלה?
הקב"ה פרש עליה עננו,- ואיזה עונש הוא נתן לבניו הסוררים?

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/11/2007 13:24 לינק ישיר 

נושאי פרשת ויצא

חלום יעקב ונדרו כ"ח י'-כ"ח כ"ב
רחל ולאה כ"ט א'-כ"ט ל'
לידת בני יעקב כ"ט ל"א-ל' כ"ד
צאן לבן ויעקב ל' כ"ה-ל"א ט"ז
בריחת בית יעקב ל"א י"ז-ל"ב ג'


סיכום פרשת ויצא לנושאיה

פרשתנו מתארת את תחילת עידן יעקב הרחק מבית אביו בבית לבן משם הלך אחר עיכוב רב. בצאתו מבאר שבע והליכתו חרנה פגע יעקב 'במקום', שם היה חלום יעקב ונדרו . הוא הלך ארצה בני קדם ובבואו ללבן ניתנו לו רחל ולאה לנשים בהפיכת הסדר. מהן ומשפחותיהן היתה לידת בני יעקב . יעקב עבד את צאן לבן ויעקב ועל פי דבר השם היתה בריחת בית יעקב לשוב אל ארץ אבותיו. אך לבן שנגנב לבו ותרפיו, רדפו והשיגו ואך בדבר השם עזבו לדרכו.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/11/2007 15:55 לינק ישיר 

 לעיון ולמחשבה

יש לשים לב ולתת את הדעת, מתחילת עידן יעקב,  החלומות הופכים ,לקובעים.

יעקב מעמיד תנאים לה'. אם יהיה א' עימדי... ושבתי בשלום לבית אבי. והיה ה' לי לאלוקים, אם כן אז כן !! אם התנאי לא יתמלא אז לא?

יעקב איש תם יושב אוהלים, עושה ללבן בית ספר, בעקודים נקודים.

יעקב ב א"י חולם- על מלאכי אלוקים-אותו יעקב לאחר מספר שנים בגולה חולם על עקודים וונקודים עולים על הצאן.--- בכמה נקודות עלתה המניה? בורסה.


ובשם רבי מאיר מפרמישלאן- ויש אומרים מהקוצקר.
יהודי כשקם משנתו- מתפלל- ויקץ יעקב משנתו -ויאמר.
גוי שקם משנתו? חוזר לישון- ויקץ פרע משנתו- וישן שנית



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2007 01:26 לינק ישיר 

 

יעקב מיאוש לתקוה

יעקב בורח מבית הוריו, מפחד אחיו, בגלל אחיו. היה זה לאחר שאמו הזהירה אותו מפני אחיו, שרוצה להורגו. היה זה לאחר שאביו ציוה אותו ללכת פדנה ארם, לקחת אשה דווקא ממשפחת אמו, בגלל נשות אחיו. מבאר שבע לבית אל כמה זמן הליכה? יום אחד? יומיים? עד שמגיע יעקב מבאר שבע לבית אל, הוא הופך מ"אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים" להלך ונווד קשה יום וחסר כל רכוש. לימים, כשיתאר את חצייתו את הירדן מזרחה, יאמר: "כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה". בבית אל הוא ישן מחוץ לעיר, בשדה. הלך ונווד. אין לו תרמיל, או בגד מיותר, ואין לו מה לשים תחת לראשו. הוא שוכב על הקרקע החשופה, בקור של הרי לוז, ותחת ראשו - אבן.

מן הסתם אינו נרדם בקלות. הכוכבים קורצים מעליו, והוא שומע בראשו את הנבואה שהתנבא סבו: "הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם, וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶך". סבו האמין, וגם יעקב מאמין. אבל כעת, קשה לו וקר לו. הוא נזכר באברהם. "אברם העברי" כינו אותו שכניו, "כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד"; אף הוא, "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ". אברהם שהולך מארצו וממולדתו ומבית אביו, כמוהו כיעקב הבורח מביתו. אבל לאברהם הלא הבטיח אלהים, "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה". במקום זאת יעקב, הרי הוא בורח מהארץ, והיא נתונה מעתה לעשיו אחיו. בעירום ובחוסר כל הוא בורח. במקום להתהלך בארץ, הוא ישן על הארץ.

 

נמוך מזאת אי אפשר לרדת. יעקב שוכב כשגופו על האדמה הקשה, הקרה. תחת ראשו אבן מאבני המקום. עיניו נשואות למעלה, אל הכוכבים. האדמה והכוכבים, סמלי ההבטחה לסבו הגדול, כאילו צוחקים לגורלו. ואז נפתחים השמים שמעליו, והוא חולם, והוא רואה מראות אלהים.

 

"וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה". הסולם שמונח משמים לארץ, יכול להעלות את יעקב מתחתית היאוש אל שמי האל. יעקב קם ממקומו, ומתחיל בטיפוס הארוך. אבל מה הוא הכיוון הנכון? מי ינחנו דרך, יגיד לו הנתיבה? לא לבד הוא על הסולם, יעקב. מלאכי אלהים שם. אבל מלאכי אלהים, עולים ויורדים הם. אין הם יכולים לסייע ליעקב, כי מלאכים הם. כי עולים הם, ויורדים הם, ואין להם כיוון ודרך. יעקב לבדו עם עצמו. עד אשר...

 

"וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו"!

 

יעקב מתברך. יעקב חדש קם בבוקר, "וַיִּזְרַח-לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ". היאוש של אתמול, של הלילה, מפנה את מקומו לתקוה גדולה. שהרי "אֵין זֶה כִּי אִם-בֵּית אֱלֹהִים, וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם". ובשער השמים ניתן לבקש כל דבר, זה המקום להכריז, "וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹהִים".

 

 

 

_________________

אוי לשכן
ואוי לשכנו




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-16/11/2007 01:31 לינק ישיר 

 

יעקב,

עוזב את ביתו ומבקש הנחיית אלהים

האם סלולה דרכו מעלה

או יורד הוא לשאול תחתיות

והאל מזמן לו סולם, מציב אותו ארצה

משמים לארץ הוא יורד, הסולם

 

יעקב,

נמצא על הארץ, בתחתית הסולם

ערום ועריה ואין כל

רק אבן לו למראשות

ואין לו עוד אין לרדת

מכאן רק עולה היא הדרך

 

יעקב,

בסולם הוא מתחיל לעלות

מלאכי אל עולים ויורדים שם

מי עולה מי יורד, מי יודע?

היכן יורדים או עולים, מי יודע?

ואין מי שיאמר לו

 

יעקב,

מוקף מלאכי אלהים

לא יסובו בלכתם

פניהם איש אל אחיו, פניהם לכל הכיוונים

וגבותיהם מלאות עיניים

מהם לא תבוא תשועה לאדם

 

יעקב,

את מלאכי האל לא יחשיב עוד

על פניהם המרובות לא יביט

את עיניהם הצופות לא יראה

בדרך הילוכם לא ישגיח

לבדו הוא, בסולם עולה אל אלהיו

 

 

_________________

אוי לשכן
ואוי לשכנו




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-16/11/2007 14:13 לינק ישיר 

שכני הטוב
אני שמח שיש לי שכנים כה כשרונים.

אבל הרשה לי תיקון  קטן, ואני מקווה שתסכים לה.
ביציאתו של יעקב מארץ ישראל מוזכר רק -כי בא השמש- התורה מרמזת לנו כי כשיהודי יורד מהארץ בא השמש בשבילו,  חושך בגלות.
ויזרח לו השמש כבר בפרשה הבאה, כשיעקב עבר את היבוק ונכנס חזרה לארץ, אז אומרת התורה- וזרח לו השמש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/11/2007 15:38 לינק ישיר 

תודה, ירוחם
אכן יש לתת גם לזאת משמעות

_________________

אוי לשכן
ואוי לשכנו




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-17/11/2007 18:49 לינק ישיר 

השבת נזכרתי וחייכתי- אולי גם אתם תחייכו

"ויקץ יעקב משנתו ויאמר מה נורא המקום הזה- אין זה כי בית אלוקים".

בית אלוקים זה מקום נורא?

על ויקח מאבני המקום אומר רש"י מהגמרא חולין.  כל האבנים  רבו. כל אחד צעק עלי יניח צדיק את ראשו!!- עלי ינח צדיק את ראשו!! עלי יניח צדיק את ראשו!!
יעקב המסכן לא יכל להרדם כל הלילה מהצעקות,   הוא קם בבוקר ואמר.
מה נורא המקום הזה  -הריב והצעקות האלו -זה מוכרח להיות בית המדרש

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2007 21:20 לינק ישיר 

בראשית פרק ל

(א) וַתרֶא רָחֵל כּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב וַתּקַנּא רָחֵל בּאֲחֹתָהּ וַתּאמֶר אֶל יַעֲקֹב הָבָה לּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי:

(ב) וַיּחַר אַף יַעֲקֹב בּרָחֵל וַיּאמֶר הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשׁר מָנַע מִמּךְ פּרִי בָטֶן:

(ג) וַתּאמֶר הִנּה אֲמָתִי בִלְהָה בּא אֵלֶיהָ וְתֵלֵד עַל בּרְכּי וְאִבּנֶה גַם אָנֹכִי מִמֶנּה


דו שיח בין יעקב האוהב הגדול לאשתו האהובה רחל

רחל: יעקב בעלי האהוב מה יהיה? אין לי ילדים,

יעקב: מה את רוצה ממני,? מה אני אלהים?

רחל: אביך יצחק כשאשתו היתה עקרה, הוא התפלל בעבורה,שיהיו להם ילדים!

יעקב: מה את משווה.? לאבא לא היו ילדים, ולי הרי יש ילדים, אלוקים מנע ממך פרי בטן! לא ממני.!

רחל: יעקב אהובי איך אתה מדבר? הסבא שלך לא התפלל עבור סבתא?

יעקב: סבתא הרי הביאה את צרתה לסבא הביתה ונתנה לו את שפחתה לו לאשה

רחל: אז זה הבעיה שלך?? הנה אמתי בלהה בא אליה

מבוסס על מדרש חז"ל

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/11/2007 22:19 לינק ישיר 

חסר קצת זיו והדר



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/5/2008 11:52 לינק ישיר 
עממי: מאת ה',או מאת האדם-מי הוא המדבר?

עממי: מאת ה',או מאת האדם-מי הוא המדבר?

בראשית (כט,כו)
ויאמר לבן לא יעשה כן במקומותנו לתת הצעירה לפני הבכירה

ישנם דברים מוזרים הקוראים במציאות,דבר מתקשר לדבר,הנה הבאתי לפניכם את הפסוק שמדובר על רמז על כך שיעקב לקח את הבכורה בדך עקלקלה.
האם זהו רק רמז,האם לבן ידע על אשר מתרחש בבית יעקב בטרם בואו אליו
האם יעקב סיפר ללבן שהוא גנב את הבכורה(לא נראה לי)
מי הוא המדבר בשם לבן(אם בכלל),למה לבן היה צריך לדבר ולרמוז ליעקב,
אל מי יעקב ייחס את הדבר אשר דיבר לבן,הרי הינה הוא מלא את השבועה ועשה כן
מדוע אם כן,יעקב בוחר להתייחס לכך בכובד ראש.
והאם הדבר נאמר לו בצורה רגועה,וטובה,או בחרון אף וכעס.
אל מי ייחס זאת יעקב אל רמזי ה' או אל האדם באשר הוא אדם? 

מיהו המדבר?

האם אחת ידבר האדם שניים ירמוז ה'?
היכן התודעה של האדם לדבריו?

*****
ירוחםשמ:

עממי
איני מבין למה אתה צריך לסבך את מה שלא מסובך.
לבן מסביר ליעקב  את הסיבה שבגינה הוא החליף בין בנותיו, -במקומו,- לא היו מחתנים צעירה לפני בכירה, זה היה מנהג המקום.
מה הבעיה בזה?

כל היתר המחשבות, על יעקב ועשיו, הן מחשבות ופרשנויות לגיטימיות, אבל אין להן כל קשר לפשט שכתוב בתורה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2008 23:10 לינק ישיר 

קרופניק: פטנט המקלות של יעקב אבינו, מה אומר המדע? 22/11/2004

בפרשת השבוע שעבר מסופר שיעקב אבינו העמיד לפני הצאן מקל ליבנה לח לוז וערמון בשביל שהצאן יסתכל עליהם בעת הייחום ועל ידי זה יוכלו להיוולד להם עקודים נקודים וטלואים,

כעין זה מספרת הגמרא על רבי יוחנן שהיה יפה תואר וישב בשערי טבילות בשביל שהנשים החוזרות מהטבילה יתנו בו עיניהם ויולדו להם בנים יפה תואר ויפה מראה,

ומטעם זה גם אסרו לשמש לאור הנר משום מעשה שראתה אשה צללית שחורה על הקיר ונולד לה בן כושי.

מעניין אם ישנה התיחסות של המדע להנחה זו שצפיה על דמות כלשהיא משפיעה על חזות העובר

אם יש למי מחכמי הפורום מידע בנושא אשמח מאד אם יואיל להחכימנו


*****
קעלעמר:

קרופניק

עד כמה שידוע לי המדע דוחה את ההסבר המוצג. ברוסיה שלטה תקופה מסויימת [נכפתה ע"י סטלין] ההשקפה שכונתה מיצ'וריניזם [ע"ש מיסדה], ונטען על ידם שיש בידם הוכחות שניתן להשפיע על מין הילוד ע"י השפעה גופנית או רוחנית על האם.
אולם גם הם גילו שהכל שקר וזיוף, ותלמידו ליסנקו פוטר ממשרתו.

עיין בפירוש יפה של יהודה פליקס בספרו "טבע וארץ בתנ"ך"

המבוסס על הגנטיקה : קשה לסכם במילים קצרות את כל פירושו.
אבל מתוך המקרא עולה השאלה. אם נכון שמה שהשפיע היו המקלות,מדוע תלה יעקב את הצלחתו בגילוי המלאך [לא יב]
לכן הוא מפרש שאמנם היתה קיימת אמונה שהדבר נעשה בגלל המקלות .ויעקב "עבד" על לבן שהוא פועל אך ורק בדרכים המקובלות. אבל בעצם תכנן תכנון גנטי שהתגלה לו ע"י המלאך
בחלום.
וההסבר כתוב בספר.


הוי, עם השפנים עד מתי תהיו לשפנים?!

*****
ירו_שלמי:

קרופניק

שאלה זו קשה מאוד לדעתי, כל זמן שהמדובר בהשפעות רוחניות וכיו"ב לנשמת הנולד אין זה ענין למדע, אבל כאן מדובר בפטנט טבעי לכאו'. ואילו היו אלו דברי ראשונים ניחא, המדע התקדם מאז ועד היום.

אבל כשמדובר בתורה עצמה, והיא מעידה שזה עזר, ברור שזה 'עבד'. אם אין ברירה אחרת אצטרך להאמין בזה, ולומר שהמדע עדיין לא גילה זאת.

(כל עוד לא גילה המדע אילו נתונים משפיעים ברגע שמתקבלת ה'החלטה' באילו גנים לבחור, את איזה להרדים ואיזה להפעיל, נוכל לטעון שהמזלות משפיעים, או גם שהמחשבה שבמח משפיעה שכן משם נמשך הזרע (כך אומר אחד הראשונים, לא זוכר מי)... אך כל זה בערבון מוגבל... המדע עוד יגיע כנראה גם לזה, ואנו אנא אנו באים...)

חשבתי לפרש שלא מדובר כאן בכלל בהנהגה טבעית, אלא בנס ככל הניסים, וכמו שהוצרכו לעפר ופיח למכת כינים ושחין, וכן 'נטה ידך על הים ובקעהו', כך השתמש יעקב במטות משלו להוליד עקודים ונקודים.

בזה מתיישבת עוד שאלה של המפרשים למה סיפר יעקב לרחל ולאה 'ולא נתנו אלקים להרע עמדי. אם כה יאמר נקדים יהיה שכרך וילדו כל הצאן נקדים וגו'', האם הסתיר מהם את זה שהשתמש ב'פטנט' כדי לשכנע אותם?? ולדברינו אכן אין כאן אלא נס, וזה מה שהוא סיפר להם.

שוב ראיתי במדרש שאומר 'מה שאין כל אדם יכול לעשות' (בערך) דהיינו שאין זה טבע. ואח"כ מצאתי שכך בדיוק מפורש בפי' בעלי התוס' על התורה. וברוך שכיוונתי.

אשמח אם יביא מישהו מידע ממתי התחילו להאמין בהשפעות של העין על הנולד. אם ימצא שזה רק מהפילוסופיה היוונית יהא בזה ראיה לנ"ל, שהראשונים מצאו את הפסוקים מתאימים ל'מדע' שבזמנם, ועם המדע שבימינו אנו רק חוזרים לפירוש המקורי.

[מה שקצת דחוק בענין הוא שלא מצינו ביעקב אותות ומופתים (אא"כ נפרש כך את מה שגלל את האבן מעל פי הבאר), ואולי זה שונה כי אין זה ממש נס שיוולדו כך, רק סטטיסטית זה לא מובן בדרך הטבע, ודו"ק. קיימת אפשרות לומר שיעקב עשה זאת בתור טבע, ואנחנו יודעים שאין זה אלא נס, זה לא כ"כ מסתדר עם דמות יעקב בעיני, וגם שזה לא מתרץ למה סיפר זאת יעקב בתור מעשה ה'].

הסיפור עם הכושי הוא עם מלך גוי, ולך תאמין ליועצו של המלך שמצא תירוץ גאוני...

לכל המעוניין: ניק זה מחליף את ''שלמה000''.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ויצא
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 8 9 10 לדף הבא סך הכל 10 דפים.