בית פורומים ספרים וסופרים

הגדת אוצר מפרשי הגדה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-25/3/2008 03:40 לינק ישיר 
הגדת אוצר מפרשי הגדה

הגיעה תקפות ההגדות. הטכסט הקצר המחייב את כל יהודי להפוך לדרשן. דומני שאין ספר שזכה לכל כך הרבה פירושים כמו ההגדה. מדי שנה יודעי את התורה שגם הם חייבים להידרש לטכסט הישן בעיניים חדשות, מצויים בלחץ למצוא את ההגדה החדשה עם אמירה חדשנית כלשהי. בשנים אחרונות אנו עדים לתופעת ההגדה הכיתית, כל חוג והגדה שלה, אם זו התחילה מחסידים שזהות שלהם מחייבת הגדה עם מנהגים מיוחדים וגוון עצמאי ומיוחד, הרי בעשור האחרון כאשר הליטאים הפכו לזהות מיוחדת עם גוונים ותת גוונים, זכינו גם הגדות כיתיות בעולם הליטאי. הגדת בריסק והגדת פוניביז ועוד.

אך השנה התבשרנו להגדה מחודשת (זו הסנונית הראשונה, אולי מחברים יפתיעו אותנו ביבול נוסף) . הגדת אוצר מפרשי הגדה. הרעיון כבר מכירים מאוצר מפרשי התלמוד הידוע. המטרה ללקט מבחר הפירושים כשהם נמסרים בעריכה מיוחדת. קשה לדעת מהי המסגרת לאוצר כזה. במבוא להגדה שנכתב בידי בנו של ר' יוסף בוקסבוים שההגדה מופיעה לזכרו, מנסים לפלס להם דרך מיוחדת מהו בדיוק משמעות של אוצר. מצד אחד אוסף וליקוט אך מצד שני אין הם מצויים זה לידי זה בצורה טכנית אלא ערוכים ומגובשים לידי יצירה מאוחדת. אך עם זאת טרם הבנתי ההגדרה. מן הראוי שהעורך הי' כותב מבוא מדוייק ומדעי יותר מה הם הקריטריונים לספר. כלום דוקא פרשנות הלכתית למדנית? האם גם פירושים הנוטים לאגדה או אפילו מסתורין?  התחומים לא ברורים אצלי.

כך או כך מן המעט שראיתי (וראיתי הכל על רגל אחת בחנות, יש לי משהו המסרב בי לקנות ספרי מלקטים.... אלא כן איווכח שזו אכן יצירה מיוחדת) נראה שהספר ערוך בחן ובטעם ודעת.

נראה שמה שמייחד הגדה זו מן הגדת 'תורה שלימה' אבי אבות ההגדות השלימות והמצויינת, הוא העובדה שבניגוד ל'תורה שלימה' הרי הגדה זו מתכוונת בעיקר כלפי האחרונים, פירושי גדולי הפסוקים והלמדנים . להביא את הפרשנות של טובי האחרונים בשילוב עם דברי הראשונים.

ברור שידו המכוונת של העורך הנכבד הרב יעקב הכהן ניכרת בכל, ובטח לפי טעמו המעודן הוחלט מה לקרב ומה לרחק, מה לשבץ ומה לפסול. ואם כם אנו תלויים בטעמו הטוב (ואכן יש לו מדובר בכהן שדעתו יפה).

צד אחד אציין שלדידי מהווה נקודת ציון לשבח בתוך הספרות החרדית התורנית העכשווית, הוא שיצירה זו לא הכירה בנידוי של "גדולים"  מסויימים שרגילים בהם בני ליטא. בספר זה מצאתי הגדת אדמור מליובאוויטש, כל יצירות הרי"ד סולובייציק מבוסטון, עבודותיו של הרב יוסף קאפח (לא בדקתי אם ספרי הרוב קוק נכנסו למניין).

כאמור, מדובר בהתרשמות ראשונית ואני מקווה שהכותבים ימשיכו להגיב




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 07:34 לינק ישיר 

יישר כח על הסקירה.

אכן יש הגדה של רבני מרכז הרב, מלוקט מהרב קוק ובנו רצ"י ור' נתן רענן קוק ור' דוד הנזיר. ואולי עוד רבנים כך שהמלקט בהחלט היה יכול לו רצה לשבץ שם מדבריו.
מה לגבי אדמורי פולין ? יש גם מהם ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/3/2008 07:49 לינק ישיר 


מתפעל,

ראיתי שם חידוש של השפת אמת (ומציינים גם ללב שמחה) שהמעשה ברבי אליעזר וכו' שהיו מסובין, לא ארע כלל בליל הסדר עיי"ש כיצד מתרץ לפ"ז קושיות רבות. יש גם איזכור של אדמורי"ם נוספים.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 11:03 לינק ישיר 

אתנח

אני דוקא לא התרשמתי שהיא מתכוונת בעיקר כלפי האחרונים. עד כמה שראיתי, בראש וראשונה מובאים בו פירושי הראשונים. ויש לציין שמאז הדפסת הגדה שלימה ואפילו מאז עריכת הגדת תורת חיים , התווספו לארון הספרים כמה וכמה פירושים מזמן הראשונים שהופיעו מכת"י, ופירושיהם נכללו באוצר מפרשי ההגדה, כגון פירוש של ר"י אלחדאב ועוד (י"ל ע"י רי"ש שפיגל), ובהגדה זו מובאים בשמם דברים בעלי ענין רב.

לטעמי, מדובר ביצירה ולא בליקוט, שכן להבדיל מר"ש אשכנזי בלקט הנפלא שהכין להגדה שלמה של ר"מ כשר, שלא צירף אלא דברי הראשונים שמצא לפניו, החיבור דנן "קיבל על עצמו" לפרש כל קטע וקטע של ההגדה, גם כזה שהראשונים ואף הפירושים היסודיים של האחרונים כגון מעשה נסים, לא עמדו בו. ראיתי בו פירושים מפתיעים השאובים מתוך ספרים שאינם זמינים לכל ואינם מפורסמים, ושאינם בנויים על ההגדה כלל. וכמו"כ, הביאור כולל הכל, גם הפיוטים וכו'. כמו"כ ראיתי שעמדו שם על הבדלים דקים שיש בין פירושי הראשונים הדומים זל"ז. כל הברקה שבפשט או רעיון או יסוד בענין ההגדה, שזכרתי מאי שם, מצאתי כאן. בקיצור, נראה לי שלאחר יצירה זו לא נשאר הרבה מה לחדש בתחום פירושי ההגדה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 11:20 לינק ישיר 

יש שם גם את גוף ההגדה ?
זה ודאי לא שימושי בזמן הסדר. בטח צריך לדפדף כמה דפים כדי להגיע למשפט הבא ..

כמה עמודים יש בהגדה זו ?





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/3/2008 12:43 לינק ישיר 

'אוצר מפרשי ההגדה' – מכון ירושלים. ההגדה המפוארת ביותר שראיתי מעודי. למעלה מארבע מאות וחמישים עמודים ערוכים בטו"ט.  עוד לא עברתי על כולה אך עושה רושם כי עדיין לא בא כבושם הזה. המחיר הזול יחסית לא הותיר מקום לספיקות ורכשתי לי עותק אחד.

אכתוב בקיצור מס' מעלות שמצאתי בהגדה החדשה.


א. הפאר וההדר המלווים את היצירה מוכיחים כי מכון ירושלים אכן עשה קפיצת מדרגה בכל הקשור לצד הויזואלי. במקום הכרכים החד גוונים של אוצר מפרשי התלמוד המוכרים מצאתי הגדה משובבת נפש. כריכה יוקרתית. דפים עבים ונוחים. אותיות גדולות ונוחות לקריאה. הכל בצורה הכי ברורה ויפה.


ב. טקסט ההגדה נכתב באופן מעורר השתאות, המו"ל לא חסכו בכלום, הטקסט מחולק באופן המסביר את מהלך ההגדה. לדוגמא הפסוקים המוזכרים ע"י מחברי ההגדה מופיעים בסימון מיוחד ומיד לאחריהם ביאורו של בעל ההגדה לפסוקים אלו. כך שכל פסוק מקבל את המשמעות שלו, ולא שפסוקי ההגדה הופכים ל'חד גדיא' מעורבב. וכן רבות ע"ז הדרך.


ג. לראשונה יצאה הגדה עם פירוש רציף הכולל את כל חלקי ההגדה החל מביאור עניני סימני ליל הסדר וכלה ב'חד גדיא' ללא שום דילוג פרשני רציף כולל הלל. בנוסף ע"כ הוסיפו לנו את סוגיות הסיבה וארבע כוסות מתוך אוצר מפרשי התלמוד. דומני שאפילו ר"מ כשר בהגדה שלמה דילג על ביאור הלל והפיוטים. כך שהביטוי 'עדין לא בא כבושם הזה' אינו בגדר מליצה כלל וכלל.


ד. המעלה האחרונה והיא המעולה בכולן. למי שמתמצא בהגדות בכלל ובהגדות החדשות בפרט הבעיה העיקרית היא האוסף האדיר של חומר שאינו קשור כלל וכלל להגדה. הגיע מו"ל חרוץ והו"ל הגדת ואלוזין למשל, למעלה מתשעים אחוז מהחומר זה שיחות של ראשי הישיבה זצ"ל על אמונה וביטחון וכו' ללא שום קשר להגדה עצמה. בין השיטין ניתן למצוא איכשהו דברים המתייחסים באופן ישיר להגדה, וכן רבות ע"ז הדרך. העבודה האדירה שעשה מכון ירושלים היה לנפות מתוך מאות ההגדות שברשותו [כמופיע ברשימת הספרים בסוף ההגדה] את החומר המתאים והקשור להגדה ולהעלות סולת נקיה ומדודה על שולחן מלכים. דומני שמידה זו היא המשמעותית ביותר.

כמובן שבכל פינה ניכרת עריכתו המדוייקת של העורך יד' הרב יעקב דוד הכהן ממשפחת סופרים אשר הוציא מתחת ידו יצירה כ"כ מפוארת. רי"ד ידוע ומפורסם בכשרונו הנדיר בתחום התורני בכלל ובעריכה בפרט. מגלגלים זכות ע"י זכאי וב"ה י"ל מתח"י דבר נאה ומתוקן. אין ספק שהגדה זו אכן תקבל את מקומה הראוי. ולהערכתי תהפוך לראשונה ברשימת ההגדות לפחות בעשור הקרוב.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 12:59 לינק ישיר 

יישר כח אילפא, כמה עולה ?
ולא ענית לגבי השאלה אם זה שימושי. כמה דפים צריך להפוך בכדי להגיע לטקסט הבא ?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/3/2008 13:10 לינק ישיר 

המחיר 55 ש"ח.
ההגדה מחולקת לשתיים. ראשית טקטס ההגדה במתכונת מהודרת ללא שום פירוש. ולאחר מכן אוצר מפרשי ההגדה כמתכונת אוצר מפרשי התלמוד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 14:14 לינק ישיר 

תלמידי חכמים לא כל שכן...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/3/2008 14:34 לינק ישיר 

תודה למגיבים ולאלו שממשיכים את הדיון. (מכיון שכאמור רק הצצתי בהגדה, הצצה בת כמה דקות בלבד, אין לראות בדבריי סוף פסוק רק אתנחתא.......... להפרות את הדיון )

ספרן,

מכלל שתיקתך נראה שרבנים השייכים לצינות לא נכללו.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 14:38 לינק ישיר 

הרב קוק נכלל וכן תלמידו הרב יצחק אריאלי ועוד (לפי מפתח הספרים) .



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 15:03 לינק ישיר 

ה_משל,
למרות זאת, אני מתרשם שיש בתיאורו ממש. זו גם היתה התרשמותי בדפדוף בחנות הספרים. התיאורים על העיצוב המפואר וכו', מגוחכים קצת בגוזמתם לענ"ד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 15:29 לינק ישיר 

נא ללמד זכות על הממליצים הנמלצים שאולי נסחפו פה ושם משום כבוד העורך הראשי.
איך שלא יהיה - הרי זו יצירה מרשימה ותוספת רצינית וחשובה ללומדי ההגדה בלי שום ספק.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/3/2008 15:34 לינק ישיר 

אוהב_ספר כתב:
ה_משל,
למרות זאת, אני מתרשם שיש בתיאורו ממש. זו גם היתה התרשמותי בדפדוף בחנות הספרים. התיאורים על העיצוב המפואר וכו', מגוחכים קצת בגוזמתם לענ"ד.


אם לוקחים בחשבון את ה'עיצוב' של כרכי אוצר מפרשי התלמוד מאז ועד היום, הרי שאכן מדובר בקפיצת מדרגה.  זאת היתה התרשמותי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 15:37 לינק ישיר 

אם כבר הוזכרה הגדת האדמו"ר מליובאוויטש, האם יש מהדורה מהודרת של החלק הראשון בלבד? כוונתי לחלק הגירסאות והפירושים ולא חלק החסידות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/3/2008 15:45 לינק ישיר 

אוהב ספר
אין מצב שקה"ת ישמיטו את חלק החסידות. אולי "עוז והדר" ירתמו למשאלתך, ואף יוסיפו לציין פסקי משנה ברורה [בכל מקום ש"מנהג בית הרב" שהביא הרבי, מנוגד למ"ב] כפי שעשו לערוה"ש..

תיקון: שוב התבוננתי בהודעתך ואולי לא הבנתיה בראשונה. אולי אתה מתכוון למהדורה בת שני הכרכים, בה הכרך השני מכיל שיחות בלבד, וזה מה שאתה מבקש לחסוך? בכל אופן, בהערותיו של הרבי על ההגדה הוא כותב ג"כ עניני חסידות ואף מרחיב בהם. וכאמור, קה"ת לעולם לא ישמיטו את החסידות מתוך עניני הפשט. ההגדה יצאה לאור גם כחוברת ובה נוסח ההגדה ובמקביל ה"ליקוטי טעמים ומנהגים". כמו"כ ה"ליקוטי טעמים ומנהגים" ללא נוסח ההגדה מופיע בסוף כרך ג של שו"ע הרב בהוצאת  קה"ת (גם במהדורת הצילום וגם בחדשה) במסגרת "הוספות".

תוקן על ידי צלצח ב- 25/03/2008 15:50:08




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > הגדת אוצר מפרשי הגדה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 5 6 7 לדף הבא סך הכל 7 דפים.