בית פורומים ספרים וסופרים

הדרך הנכונה למצות הסיבה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-14/4/2008 16:07 לינק ישיר 
הדרך הנכונה למצות הסיבה

אצלנו בחב"ד:
הרבי הי' מסב על שני כרים שעל כיסא נוסף מצד שמאל.
אמנם צריך מיומנות רבה לעשות זאת, וזה רחוק מלהיות נוח, ועל כן, כמדומה שרבים נוהגים שפשוט נשענים במדת מה על המשענת של הכסא שלהם, שמפנים קצת לצד שמאל. ובודאי יוצאים בזה המצוה, אבל זה רחוק מלהיות דרך חירות.

עיקר הקושי בהסיבה על כרית שעל כסא נוסף בצד שמאל הוא בשתיית ארבעת הכוסות, שצריך לשתות אותם בבת אחת, כמבואר בשלחן ערוך, היינו שתחלת השתיה תהי' בהסיבה, ואצל האדם הרגיל הכוס בודאי ישפך בחלקו עד שיושכב על הכרית שעל הכסא הסמוך לו.

אמנם עיון במקורות של ההסיבה המקורית מורה, שהיו יושבים ואוכלים על שטיח שעל הארץ, וכשהיו אוכלים בהסיבה היה הפירוש שנשענים על המרפק של יד שמאל, ואוכלים ושותים ביד ימין.

כיון שכך, הרי בדוק ומנוסה שלא בשמים היא, אפילו בכסא אחד בלבד, ומכל שכן אם יש כסא נוסף לשמאלו. שפשוט מניחים את המרפק של יד שמאל על הכסא (הזה שהוא יושב עליו, או הסמוך לו), ואוכל את הכזיתים או שותה את הכוסות ביד שמאל, בלי שתהי' שום סיבה שהיין ישפך.

האם יש חוגים שבהם נוהגים לעשות הסיבה בדרך זו?




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2008 16:30 לינק ישיר 

מה דיון זה שייך לפורום זה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2008 16:56 לינק ישיר 

יפתח אפוא אשכול: "שו"ת בדברים הנוגעים לשאר חוגים מלבד חב"ד [הלבן]"



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2008 16:59 לינק ישיר 

לא ידעתי שיש כמה דרכים לקיום מצות הסיבה.

מעתה יל"ע ברב ותלמידו, הרב נוהג מנהג הסיבה א' והתלמיד מנהג הסיבה ב' האם יוכל התלמיד להסב בפני רבו,
האם בהסיבה דתלמיד תליא מילתא או זילותי' דרב.......



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2008 17:02 לינק ישיר 

ה"הסיבה" הבלתי טבעית שנוהגים עכשו כאשר אין דרך בני אדם לאכול כך, זילא ביה מילתא אפילו בינו לבין עצמו..



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2008 19:28 לינק ישיר 

מקומו של אשכול זה הוא בפורום אחר. לאחרונה הפורום ההוא התדרדר לשפל המדרגה גם מבחינת תוכן, גם מבחינת מוסר וגם מבחינת שיטת הניהול. על כן נמצאים רבים שמחפשים במה ראויה לפרסם מחשבותיהם ועושים זאת בכל מיני מקומות שלא ממש מתאימים מצד התוכן, אבל מתאימים מצד המשתתפים.

אולי הגיע זמן לפתוח פורום חילופי...

לעצם הענין ברור לי שאנו סומכים על שיטת הראבי"ה שאין הסיבה נוהגת בזמנינו. כל מה שאנו עושים הוא זכר (מסורבל) להסיבה. נפק"מ שאם אחד שתה ד' כוסות ללא הסיבה לפי המחבר חייב לחזור ולשתות, ולפי דברינו אינו צריך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2008 21:33 לינק ישיר 

מסתבר שבהמשך יביאו ראיות מספרים שונים, או מזקני ישראל וסופריהם, דייקא, אשר על כן שייך זה לפורום זה.

כל עוד אין זה פוגם בפורום, מדוע לא להרחיב את הגדרתו מעט? הלא אפשר לפצל גם בין ספרים לסופרים, ובין דיונים דקדוקיים לדיונים הלכתיים ואין לדבר סוף.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2008 00:24 לינק ישיר 

בעזהי"ת


   בשנים האחרונות, בעזרת ה' קניתי לעצמי מנהג כדלהלן:
   כסא נוח, די דומה לזה שבתמונה המצורפת, ועליו במקום כרית אחת - ארבע מאותו הסוג, וכן עוד כיוצא בזה כרים וכסתות. משענת הכסא, אינה במצב מקביל לשולחן, כאשר אמור להיות, אלא בזוית תשעים מעלות ממנו, ואני כולי שכוב בנינוחות ובהסבה על הכסא, מתחילה ועד סוף.
  



   את ההשראה לכל זאת, הפלא ופלא, ובעזרת ה', שאבתי מאסטריקס...




_________________

 

לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה' צבא-ות 
 
דעת רוב חכמי ישראל, אודות כקש"ת הגראי"ה קוק זי"ע:
http://www.scribd.com/doc/2402596
_________________



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2008 08:54 לינק ישיר 

אתה לא נרדם?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/4/2008 10:02 לינק ישיר 

לא כל כך הבנתי את ההבדל בין כיצד שהרבי נהג להסב לבין מה שכתבת בסוף.
האם הכוונה שהרבי היסב ממש מוטה כשוכב ?
האם ידוע כיצד היסב הרבי ריי"צ והרביים הקודמים ?

כמדומני שרוב העולם מיסב בהטיה מעט לשמאל על המשענת או על כרית אחת שעל כסא שליד.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/4/2008 12:57 לינק ישיר 

הרבי נהג להשען עם הכתף השמאל על הכריות של כסא שליד.
אם איני טועה צריך לזה מיומנות והיא הסיבה מאד לא נוחה.
מה שכתבתי בסוף, שבעבר הרחוק נהגו להשען עם המרפק השמאל על השטיח (או כרית) שלצד שמאל.
אם איני טועה הרי זה מאד נוח, וגם היום אין בזה בעיה.
כיון שאיני יודע כיצד נוהגים מחוץ לחב"ד, שאלתי.

צדק אתנחתא שאין לזה כ"כ קשר לפורום זה.
צדק שוטונג, שהפורום הסמוך התדרדר, ולא שייך שם דיון עניני.
צדק לומד שאפשר להביא ראיות מספרים וסופרים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2008 13:16 לינק ישיר 

יישר כח. לא ענית לגבי רביים קודמים. ידוע לך ?
אם אתנחתא צדק, אז את כל האשכולות שאני פתחתי כאן צריך להעיף.
ואנא אני בא ?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/4/2008 18:27 לינק ישיר 

גם כ"ק חותנו אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע נהג כן. ובד"כ, כיון שכך נהג הרבי, בודאי ראה כן גם אצל כ"ק חותנו.
על האדמו"רים הקודמים לא ידוע לי. אמנם יש לשער שכן ראה כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע אצל כ"ק אביו.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2008 19:01 לינק ישיר 

כל עניין ההסיבה היא בכדי לנהוג כבני חורין.

משום מה נראה לי שרבות מצורות ההסיבה שהוזכרו כאן (אלו הנזקקים למיומנויות חריגות), אינן בדרך של חירות, אלא שיעבוד.

_________________

מ. זוהר




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2008 20:12 לינק ישיר 

בעזהי"ת


   לא, בעל בעמיו.
   וכי כל אימת שאתה שקוע בכורסא נוחה, תרדמה אוחזת אותך באין מציל?
   יש כאן נסיון, לערוך את אותה ספת הסבה דזמן התנאים, אבל הפעם סמוך לשולחן של ימינו אנו. ההבדל העיקרי, מן הסתם, הוא הצורך בשולחן רחב ידיים הרבה יותר.

  

_________________

 

לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה' צבא-ות 
 
דעת רוב חכמי ישראל, אודות כקש"ת הגראי"ה קוק זי"ע:
http://www.scribd.com/doc/2402596
_________________



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2008 21:41 לינק ישיר 

גם בזמן הגמרא, מי שלא יכל להסב דרך חירות, חייב היה להסב דרך עבדות. 'כי הוינן בי מר, זגינן אברכי דהדדי'. זו אינה דרך חירות אלא קיום פורמאלי של הדין.
כיום, טען ראבי"ה, אין דרך בני חורין להסב. מאידך ניתן לטעון, שחובה שנקבעה נקבעה, כמו יתר תקנות חז"ל שאינן לקוחות מחיינו ואנו מקיימים אותם, למשל 'נר' חנוכה (ולא פנס).

קשה לקבל טעם בהסיבה היום, אך אפשרי. הפשוט הוא לשבת בכורסת מנהלים, שגם מגיעה לגובה השולחן וגם יש לה מסעד רחב וידיות נוחות. עם קצת תרגול, אפשר להנות מזה. אפילו את המרק אפשר לאכול כך.(להחזיק את הצלחת עם כפפת מטבח)

_________________

 
 
 
-------
מאיר




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > הדרך הנכונה למצות הסיבה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.