בית פורומים עצור כאן חושבים

מכתב לחוזר בשאלה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-1/4/2009 16:25 לינק ישיר 
מכתב לחוזר בשאלה

זה שגדלת בבית שומר תורה ומצוות, והיום אתה גוי גמור, לזה אני סולח לך. סולח במובן שאני לא שופט אותך. הרי מדת האמונה היא נטיה דקה מעדינות הנפש, כמו שכתב החזו"א, ואף אחד לא היה טוען שיש לך נפש עדינה. הזלזול והביטול בכל דבר ובכל ערך, הם מנת חלקך מאז היום שהכרתיך. אם נולדת ככה או שזו רק הסתגלות איני יודע. אני זוכר אותנו דנים בעיקרי הדת, וכל מה שהיה לך לטעון הוא שאני אינני באמת מאמין, תוך כדי שאתה מביע את דעתך ללא טעם וללא סיבה רק בנימת זלזול. כאילו חשבת, שכיון שאתה מזלזל באמונה שלי, זה יפעול עלי לבטל את דעתי מיד כחרס הנשבר, כחציר יבש וכציץ נובל.

 

וגם בזה איני שופט אותך. אם ככה אתה בוחר להביע את עצמך, מי אני ומה אני להגיד לך שהדרך שבחרת אינה נכונה. מי אני ומה אני להסביר לך, או אפילו לנסות להסביר, שכל טענה צריכה להיות נמדדת לגופה, כאילו אנו רובוטים וללא רגשות לכאן או לכאן. (כמובן, שהרגשות עצמם הם אכן נושאים מרכזיים לדיון.)

 

אבל עד כאן, יותר אני לא מוכן להבליג. דע לך, שמהיום והלאה מלחמה נטושה בינינו לחיים ולמוות. ולא, זאת לא גוזמא, אלא חיים במובן הכי בסיסי של המילה. כי אם אני צודק, אז בעולם שבו אנחנו מתפקדים - כל אחד בדרך שלו - אפשר לחיות חיים מלאים ומקיפים. ואם אתה צודק, הרי אין כבר אפשרות לחיים רק שחור, אבדון ומוות.

 

יום אחד אנו משוחחים ואמרת שאם מישהו מעביר לך כסף בטעות, אתה לא רואה טעם להחזיר לו הכסף. שאלתי אותך, הרי אתה גנב! אמרת, שאני רציני מדי, שהחיים הם כאלה. שאלתי אותך שוב, האם לא חשובה לך התדמית האישית שלך בעיני עצמך! האם לא חשוב לך כשאתה מסתכל במראה, שהדמות הנשקפת לנגד עיניך תמצא חן בעיניך! חזרת שוב, שאני לוקח את החיים ברצינות יתר.

 

בשיחה זו גילית את ערוותך, ומאז היום ההוא, אני מברך בברכות השחר ברכה נוספת, ברוך אתה כו' שלא עשני חילוני. כי גם גוי וגם עבד יש להם ערכים, אבל חילוני פירושו כלום, ריק, שממון ואפס.

 

עוד למדתי ממך, שזה בלתי אפשרי לזלזל רק בדברים מופשטים ולקבל בכבוד דברים פשוטים. אלא הזלזול הוא מחלה ממאיר, מתחיל בפרטים דקים כמעט ולא מורגשים, ומתפשט לאט ובחזקה על כל מערכת הערכים של האדם. ואתה ההוכחה הכי טובה לזה. הרי אתה מזלזל גם באנושיות שבך, שזה הדבר הכי מובן לאדם. אין דבר מובן יותר לאדם, שהוא אדם, אדם ולא כבש, אדם ולא קוף, וכן, גם אדם ולא רוצח! הרי לדבריך, אם הסלידה מגניבה נקראת לקחת את החיים ברצינות מדי, הרי גם לשדוד זה רציני מדי. החל בגניבה, עבור בשדידה וכלה ברציחה, הכל זה לקחת את החיים ברצינות מדי. והוא הדבר שאמרתי, שאם אתה צודק, הרי אין אפשרות לחיים, רק מוות. שם, כמו שאתה בטח מבין, לא לוקחים שום דבר ברצינות, כי פשוט כבר אי אפשר לקחת, וכדברי חז"ל, שכשאדם מת ידיו פתוחים.

 

אז דע לך, שהיום אני כבר כן שופט אותך, שופט אותך שאתה מכחיש את האנושיות שבך, שופט אותך שאתה מכחיש את הכי מובן והכי בסיסי. וכך אני חוזר אחורנית, שופט אותך שאתה מכחיש את היהדות שלך, שופט אותך הלוך וחזור עד הדברים הכי עדינים והכי דקים. כי הכל חרוז מראשו לסופו ומסופו לראשו. אם אתה מזלזל בקל סופך לזלזל בקשה. אם אתה מזלזל בעדין סופך לזלזל בבוטה.

 

בשבילי אתה מת, כל עוד שלא תחליט לחזור לחיים!




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 16:54 לינק ישיר 

תוכן המכתב בודאי מתאים לנמען, אבל משהו עדיין לא הבנתי:

אתה כותב בכותרת "מכתב לחוזר בשאלה". כלומר אתה מכוון את מכתבך לכל חוזר בשאלה שנכנס לפורום ורואה את מכתבך, או לכל מי ששומע עליו או על משמעויותיו, מכלי ראשון, שני או שלישי.

האם אתה סבור, שכל החוזרים בשאלה האלה, אכן אין מי שטוען שיש להם נפש עדינה? האם אתה סבור, שהפרוש היחיד לדת הוא מוסריות, והפרוש היחיד לחילון הוא מידות רעות?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 16:56 לינק ישיר 

העלת בעיה חמורה שקיימת אצל חלק מהחוזרים בשאלה בשאלות מוסריות. אני חושב שהבעיה היא שהם למדו עד לזמן יציאתם שאסור לגנוב ואף כסף שבא לידך בטעות חייבים להחזירו אבל רק  במקרה שזה יהודי. לגוי מותר לא להחזיר. מה שקרה שבשלב שהם יוצאים הם משווים יהודי לגוי (מין אידיאל מפוקפק שכל בני האדם שווים..) ואז הם בעצם גונבים גם מהיהודי.לוקח להם זמן עד שהם מתאפסים ולומדים שאסור לגנוב גם מגוי.

אל תאבד תקוה.יום זה יגיע!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 16:58 לינק ישיר 

אני דווקא אוהבת לקרוא להם היוצאים בתשובה....

זכותך לא לאפשר לאדם לא מוסרי להכנס לד' אמותיך. הייתי אומרת אפילו חובתך.

האם הבסיס להבחנה הוא בסיס של אמונה/אי אמונה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/4/2009 17:11 לינק ישיר 

"זכותך לא לאפשר לאדם לא מוסרי להכנס לד' אמותיך. הייתי אומרת אפילו חובתך. "

ואם הוא עמלקי? גם אז?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 17:17 לינק ישיר 

אני דווקא רואה כאן את אלו שנשארים בשאלה, ואתה בראשם, שלפי אמות מוסר שלהם?
אין כל איסור הלכתי לשקר!

שמותר לשנוא את רעיך, שלא חושב כמוך! מה אתה מחדש כאן? הרי רוב הודעותיך בעבר היו מלוות בעלבונות, ופגיעות,
 
דברים קשים כלפי כל אלו שחשבת שלא הולכים בדרכך- לדעתי המוטעת והמטעה. המבוססת על שקרים קדושים ואמיתות טמאות,
 
לפני בעור החמץ, אצל הזולת, רצוי לבער את החמץ שבלב שלך  קשוט עצמך לפני שאת מתקיף אחרים.

הגאווה שבה אתה כותב את דבריך, היא השאור שבעיסה, שאותה יש קודם לבער ולהגיד בכוונה את היהי רצון.

 ברכות דף יז. גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך, ומי מעכב? השאור שבעיסה  ושעבוד מלכיות; יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם


 
למד מוסר בעצמך לפני שאתה מטיף לאחרים,

 למד מוסר בעצמך לפני שאתה מטיף לאחרים,

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 17:18 לינק ישיר 

[מיכה,

אם הוא עמלקי אז כבר אין שאלה. הקושיה היא מה בנוגע לתמנע...




צ'אוט,

אני חשה כאילו כפית עלי לעבור על חרם דרבנו גרשם.
אם יש לך עניין אישי עם אדם כלשהו, למה שלא תפנה אליו ישירות? מדוע אתה כותב אלי (כי, כידוע, גם אני קוראת בפורום הזה)? יש לך חבר, שאתה חושש שהוא גנב - קלל אותו ושפוט אותו בשיחה אישית. למה כאן? ולמה זה קשור לעצכ"ח?]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 17:21 לינק ישיר 

על חיסול חשבונות שמעת? הרי יש כאלה שכבר משערים למי הוא התכון והוא כבר יזרוק רמזון למישהו. אל דאגה הוא מכיר את העבודה לא רע.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 17:24 לינק ישיר 

מיכה,

אם הוא עמלקי נחמד, אז למה לא? אני לא מפלה אנשים על בסיס של גזע. זה לא מוסרי בעיני.

אני משתדלת לא לתת לאנשים לא מוסריים להכנס אל חיי. למשל אנשים שכן מפלים על בסיס של גזע.....



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/4/2009 17:25 לינק ישיר 
מכתב לחרדי הלא כל כך נאור

מכתב לחרדי הלא כל כך נאור

צ'הטונג

מה קרה שאתה כותב את מכתבך האישי על פני אשכול מיוחד? אצלך כבר נסגר הדואר? חוץ מזה אם אתה יכול לכתוב פה והנמען יכול לקרוא פה סימן שיש לכם גם דוא"ל!

אולי אתה חושב שמקרה הנמען שלך מאפיין את כלל היוצאים לשאלה? אם כך אתה טועה בגדול. אני מכיר 'יוצאים' שדוקא נהיו מוסריים יותר לאחר ש'יצאו' כמו שהעירו כבר המגיבים לפני. אמנם אני גם טוען שיש נתונים בדת שהם יחודיים לחינוך הנוער ומהם גם לחינוך העצמי של המבוגר. אבל אצל החרדים הלא נאורים יש או את הכל או כלום ולכן היוצאים ישירות מנקודת המבט של 'הכל' פונים ל'כלום'. זו בעיה לא רק ליוצאים אלא גם לנשארים שהם לא מתבגרים לנקודת יכולת בירור הטוב מהמוטב.

הפיתרון חביבי הוא דתי/חרדי נאור!

חזרה לדואר, אם כונתך לפרסום הבעיה שלך עם הנמען הלא לו יכולת פרסום טובה בהרבה משלך. לו רק היית כותב לו מכתב אישי וכבר כל הצדיקים והחסידים וזקני עמך בית ישראל גם הליטאים, הנאורים והחשוכים היו מתוודעים למכתבך תוך זמן קצר וכך גם לא היית מכניס את אמשלום לחששות דרבנו גרשום!

תוקן על ידי בוגיעלון ב- 01/04/2009 17:32:26




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 17:32 לינק ישיר 

[נאך,

אם כך, זה הרבה יותר גרוע ממה שחשבתי בתחילה.]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 17:38 לינק ישיר 

[אכן. ואני מתחיל להאמין שיש דין ויש דיין בעולם...]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 18:03 לינק ישיר 

תסמונת החרדי הנאור (chouteng)
http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2327664

_________________

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 20:23 לינק ישיר 

"אני חשה כאילו כפית עלי לעבור על חרם דרבנו גרשם"

 "אצלך כבר נסגר הדואר?"

האם, אמשלום ובוגיעלון ,לא שמעתם על מכתב גלוי?
תנסו לגגל "מכתב גלוי"ותראו כמה אנשים עובריםיום יום על חרם דרבינו גרשום/נסגר הדואר אצלם.
ובכלל ממתי כופים על מישהו לקרוא משהו?
מי שקורא כותרת:"מכתב לחוזר בשאלה "ונראה לו שהוא מציץ בדואר לא לו שיתכבד במטותא ויעבור אשכול.
ולגוף המכתב נדמה לי שפותח האשכול הביע את רגשותיו בצורה מעוררת הזדהות מפני שאכן יש כאן שאלה האם לוותר על חברות קרובה כאשר החבר עושה מהפך אמוני שגם גורם לו להשתנות מבחינה מוסרית.


תוקן על ידי צענערענע ב- 01/04/2009 20:23:40




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/4/2009 20:34 לינק ישיר 

אני לא מתכוין לענות להאשמות שהוטחו נגדי, לא בגלל שאני מתעלם, אלא בגלל שהתשובה שלי כבר נאמרה על ידי מעשי והתנהגותי משך כמה שנים שאני שוהה פה. אלו שמכירים אותי משך זמן זה יודעים כבר את התשובות לבד. אלו שלא מכירים אותי, מוזמנים לעקוב אחרי. דבר אחד אומר, שעד כמה שאני מודע לעצמי ולמה שאני עושה, אין פה שום רמז למי המכתב מופנה. כל מי שמתחיל להערים השערות על סמך מה שכתבתי, מבלה זמנו בהבל.

מכתב זה נכתב עקב תובנה שהתגלתה לי בעקבות אותה שיחה. תמיד חשבתי שאלו היוצאים בשאלה מחמת נטייה לזלזל במוסכמות, הרי לעולם לא יגיעו למצב שהאישיות שלהם תעבור את אותה מתקפה. ברגע שראיתי שאי אפשר לעצור את הזלזול, הבנתי שעם יחס כזה אפשר להגיע להריסת כל דבר אנושי. מכאן אפשר לחזור גם להיפך, כיון שאסור לזלזל באנושיות שלנו, הרי שגם בדברים אחרים אסור לזלזל.


מיכההמרשתי:

כבר דנו בפורום זה על הסיבות שגורמות לאדם לצאת בשאלה. אשכול זה מופנה לאלו שיוצאים בגלל שמתייחסים לכל דבר בביטול וכמו שכתבתי בקטע הקודם.


נאךאמלנישט:

עוד לא ראינו חוזר בשאלה שמקפיד יותר על בין אדם לחבירו מאשר כשהיה שומר תומ"צ. המקסימום שאפשר לצפות הוא, שהוא ישאר על מעמדו ולא יתדרדר עוד. וראה מה שהארכתי בענין זה לבוגיעלון.


לעוף_ברוח:

אין לי שום ספק שיש יחס ישיר בין מוסריות לדתיות. נושא זה כבר נידונה בפורום הרבה פעמים, ואין לי מה להוסיף בענין זה.


אמשלום:

כתבתי את דברי ברבים, מפני שהם משקפים נקודת מבט חשובה, לדעתי כמובן. אני לא חושב שהחבר שלי גנב, עד כמה שידוע לי הוא אינו גנב. הביקורת נסובה על זה שהוא טען שאין סיבה לא להיות גנב.


בוגיעלון:

אולי אתה מכיר אנשים שנהיו יותר מוסריים אחרי שיצאו בשאלה, אני לא מכיר. מעניין אותי איך אתה מגדיר בדיוק 'מוסריים יותר'. האם בתור שומרי תומ"צ הם היו גנבים, ואז יצאו בשאלה ופתאום נגה עליהם אור פילוסופיית קנט והם הפסיקו לגנוב? או שמא מדובר באלו שזלזלו בהורים ומורים, ואחרי היציאה בשאלה, נתגלגל בהם נשמתו של דמא בן נתינא? או שמא מדובר בבני ישיבה שבד בבד עם חילול שבת ואכילת פירות ים התחילו להתנהג על פי התרבות המערבית, בגילוח הזקן ובפיזור נשיקה לכל חצאית, ולזה אתה קורא 'מוסריים יותר'? מה שהבדלת בין חרדים לדתיים גם זה לא מובן לי. האם בחורים דתיים שיוצאים בשאלה, מתנדבים בהמוניהם למד"א?

וכל זה אינו עניין לכאן. אני דברתי על אלו שיוצאים בשאלה מחמת יחס מבטל ומזלזל לאמונות וערכים, והצבעתי על זה שהרכבת לא מפסיקה ובסופו של דבר מבטלים גם את עצמם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 20:57 לינק ישיר 

אני מאד מקוה שאין כאן חיסול חשבונות נסתר ובכך אתה מכשיל אותי ברדיפה אחרי מישהו שהעמיד אותך אולי רק בפני דילמה מוסרית ואין לו שום כוונה לממש אותה.
 

השאלה על מניעי החוזרים בשאלה נדונה כמדומני באשכול ארוך, והאשכול הזה הוא חזרה על דיון זה. בכל אופן אני מכיר שלושה סוגי חוזרים בשאלה: כאלה שאכן המשבר של איבוד האלהים שיבש להם את המערכת המוסרית.כאלה שלא חל שום שינוי משמעותי בערכי המוסר שלהם.ובעיקר כאלה שרמת המוסרית רק עלתה.

ברמה הפרקטית לרוב, אדם שהיה רע כחרדי  ימשיך להיות כזה כחילוני וההפך.ברמה האידאולוגית רוב היוצאים רק משפרים את האידיאל המוסרי שלהם.

אישית אני יכול לספר שלקח די הרבה זמן לחוש שטעות עכו"ם שווה לטעות ישראל ולהזהר בשניהם באופן שווה. אז הנה לך חוזר בשאלה שרק שיפר את מוסריותו.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מכתב לחוזר בשאלה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 11 12 13 לדף הבא סך הכל 13 דפים.