בית פורומים ספרים וסופרים

הבנה בפרפרת מפרפראות ר"י בעל הטורים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-28/11/2009 18:54 לינק ישיר 
הבנה בפרפרת מפרפראות ר"י בעל הטורים

בפרפראות ריב"ה פרשת כי תשא (שמות לא יז): "ביום השביעי שבת וינפש - סופי תיבות שתים, ששתים נפשות יש לאדם בשבת, וע"כ פ'א ד"וינפש" כפולה משום ב' נפשות". לשון זו ברמזי ריב"ה קיימת בדפוס ראשון קושטא ער"ד ודפוס שני ויניציאה ש"ד ובדפוסים המצויים.
מה כונת דבריו שפ'א של וינפש כפולה? מה בדיוק כפול בה?
למיטב זכרוני במהדורת הרב יק"ר לא דיבר בזה כלל.

בספר נפש היפה מערכת שי'ן ריש קונטריס נפש יתירה שבת, תפס הנוסחא ברמזיו: "... פסוק דוינפש". ויעויין שם מה שפירש בזה. השאלה היא לנוסחת דפו"ר דלעיל מה הכונה? שמעתי שישנן אותיות כפולות וכדומה, דוגמת פ'א לפופה, ואולי הדברים מגיעים לזה.
תודה רבה לכל המסייעים מראש. ושכמ"ה.



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/11/2009 19:56 לינק ישיר 

פשיטא שהכונה לפ"א לפופה. ואגב כ"ה גם בלקח טוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/11/2009 20:01 לינק ישיר 

לאיזה "לקח טוב" כונתך, בספרו של ר' טוביה לא מצאתי כלום.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/11/2009 00:42 לינק ישיר 

שמות פט"ז.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/11/2009 01:02 לינק ישיר 

בפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות סימן טז: "כל עסקי שבת כפולים, לחם יומים, שבת וינפש (שמות לא יז), שבתון שבת קדש (שם טז כג), לחם משנה (שם שם כב), מזמור שיר ליום השבת (תהלים צב א), מחלליה מות יומת (שמות לא יד)".
תיבות "שבת וינפש" הן הכפולות, ולא הבינותי כיצד הבנת מזה שהפ'א היא לפופה ב"וינפש" שבסימן לא.

בעיקר הדברים המופיעים בפס"ז, מקורם כנראה ממדרש תהלים מהדורת ר"ש בובר מזמור צב דף רא ע"א הובא בילק"ש שם. והאריך בזה בס' נפש היפה מע' שין קונטריס נפש יתירה בשבת סעיף פט, והביא שם מרמזי ריב"ה עצמו בסימן טז. ובס"ד אעלה לכאן סריקה מהספר המעומד בזמן הקרוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/11/2009 01:27 לינק ישיר 

אין ספק שהכונה לפ' לפופה, ועי' פסקי מהרי"ץ שבספריהם - ספרי תימן אין הפ' לפופה, וכידוע שיש בזה שנו"ס.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/11/2009 01:45 לינק ישיר 

לא כתבתי ששם מופיע פירוש הענין כפ"א לפופה, אלא ענין הכפילות.
 לעצם הענין אף שמקיראה שטחית ניתן להבין שכונתו לתיבה כפולה אפשר גם לפרש שכונתו על הפ"א והביא סיפא דקרא. וכשם שלחם יומים אין הכפילות במילה אלא בענין. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/11/2009 11:14 לינק ישיר 


בכרך כט של 'תורה שלמה' - "כתב התורה ואותיותיה", מופיעה בסוף הספר רשימה (מלאכת ר"י רצאבי) של כל האותיות המשונות שבתורה, ושם מצוין פ' דוינפש לפופה בכ"י אחד, איני זוכר איזה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > הבנה בפרפרת מפרפראות ר"י בעל הטורים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר