בית פורומים פורום הפילוסופיה

הפרדוקס של הן בקדושיו לא יאמין,

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-7/12/2009 01:24 לינק ישיר 
הפרדוקס של הן בקדושיו לא יאמין,

רש"י בראשית פרק כח פסוק יג

ואלהי יצחק
- אף על פי שלא מצינו במקרא שייחד הקב"ה שמו על הצדיקים בחייהם לכתוב אלהי פלוני,
משום שנאמר (איוב טו טו) הן בקדושיו לא יאמין,
כאן ייחד שמו על יצחק לפי שכהו עיניו וכלוא היה בבית, והרי הוא כמת,
ויצר הרע פסק ממנו:

שצדיק מגיע לעולם הבא, ואלוקים נותן לו שכר ?

לכאורה הצדיק שואל,
הרי אתה לא מאמין בי ?
אז למה השכר ?

רצוני לומר שאם אלוקים לא מהאמין בצדיקים ? מה הנפקא מינה חי או מת ?

נכון שמת לא יכול לקלקל, אבל לפני רגע הוא לא האמין בו  ? 

(קשה לי להוצאי את זה מראשי, סליחה,,,)

לדעתי, אפשר ללכת עם החשיבה הזה רחוק,




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/12/2009 10:11 לינק ישיר 

יש כאן שני עניינים שונים לחלוטין: ייחוד שמו של הקב"ה על הצדיק אינו קשור לשכר שמגיע לו על מעשיו הטובים. ייחוד שמו של הקב"ה הוא נקודת התייחסות לאלוקים. הרי איננו יודעים מיהו אלוקים ומהי מהותו, ואם אנו רוצים להתפלל אליו, למשל, אנו חייבים שתהיה לנו נקודת התייחסות ארצית אליו, שנוכל לדעת בערך למי אנו פונים, ולכן אנו מתפללים לאלוקי אברהם, יצחק ויעקב.

צדיק המגיע לעולם הבא מקבל שכר על העובדה שהוא עמד בניסיונות ועשה את רצון הקב"ה. עם זאת, כל עוד הצדיק בחיים, העובדה שעד עתה הוא עשה את המוטל עליו אינה ערובה שהוא ימשיך לעשות זאת גם בעתיד, ולכן הקב"ה לא רוצה לייחד את שמו על הצדיק, דהיינו - אם הקב"ה יתכנה "אלוקי פלוני" ואותו פלוני יקדיח את תבשילו וייעשה רשע, ברור שאין זה ראוי ונכון שהקב"ה יכונה ע"י שמו של רשע.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/12/2009 12:16 לינק ישיר 

מה שהוא אמר



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/12/2009 12:34 לינק ישיר 

אין כאן פרדוקס, והתשובה נמצאת בשאלה.
יש אדם בחייו הרי הוא בבחינת "אל תאמין בעצמך עד יום מותך".
ויש צדיק אחר מיתתו אז כבר מוחלטת צדיקותו ויכול לקבל שכר.
להבדיל מבורא עולם שהוא מוחלט ולא שייך במושגי חיים ומוות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/12/2009 13:44 לינק ישיר 

לא הבנתי על מה התהיה, באדם חי אי אפשר להאמין כי הוא עלול לקלקל כל עוד נשמה באפו,
אחרי שאדם מת אפשר לתת לו שכר, הוא עמד במה שנדרש ממנו, לא קילקל.
סיים את משימתו,
ניטלו ממנו כלי המעשה,
עכשיו אפשר להיות בטוחים שהוא לא יעשה יותר דבר, לא טוב ולא רע, 
אז הוא מקבל גמול.


שאלה שלי- אנחנו אומרים כל בוקר "רבה אמונתך"... איך זה מסתדר?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/12/2009 18:06 לינק ישיר 

גם לי לפעמים קשה להבין למה זה לא מסתדר לי בראש ?

אבל אני מתעקש,
יש כאן פרדוקס,

אם שכר עולם הבא הייתה כמו שכר לעובד ? (טענת אופק20 ) אז הכל מובן,

אבל אנחנו טוענים ששכר העולם הבא היא להתענג על השם,
וזה דו סיטרי, כלומר אלוקים גם מתענג עם הצדיקים,
וזה הבסורד ?   הרי הן בקדושיו לא יאמין ?
איך הוא יכול להתענג מהם ?

ועוד, הרי אלוקים כביכול בספק, אם הצדיק היה נשאר עוד יום בחיים ?
הוא היה  מקדיח את תבשילו וייעשה רשע,
(כטענת נורת אזהרה, אגב לא שאלתי על ליחד שמו ? שאלתי על  "הן בקדושיו לא יאמין", היחוד שמו ? זה כבר תוצאה,)

אני הוסיף עוד שאלה :
אם אלוקים בספק עד שהצדיק נפטר ?
אז בשביל מה נולד בכלל ? (חבריה: זה זועקקקק עד השמים)

הרי הוא נולד להוכיח ?
והוא בעצם לא הוכיח כלום לאלוקים, כי הן בקדושיו לא יאמין עד שימות,

חבריה: אי שאפשר לישון בשקט, 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/12/2009 18:23 לינק ישיר 

די כבר, צאו מזה שבורא עולם הוא איזה שופט גדול ונורא ומפחיד שכל החיים אנחנו צריכים להיות מספיק טובים כדי לזכות לרבע אישור ממנו.
זה לא נכון, רואים בעיניים שזה לא נכון.
אז מה אם על זה גדלנו? אז מה אם אנחנו מתעוררים לשמוע הרצאות רק לפני הימים הנוראים ואז הכל סביב עומק הדין?
הקב"ה משפיע עלינו שפע מרגע שנולדנו, עוד לפני שעשינו רבע צעד להיות ראויים אליו.
הוא שולח לפה נשמה ומאמין בה, אופק, מאמין בה, שהיא יכולה לתת לעולם הזה תיקון שלא נתנה אף נשמה לפניה. אנכה"ג יודעים מה שהם עושים, לא?
וגם כשאנחנו התייאשנו מעצמנו הוא עדיין לא.
וגם כשלנו נראה שאין בנו שום טיפה של טוב זה רק יצר.

"הן בקדושיו לא יאמין"?
אולי בגלל שדרגה של "צדיק" היא כ"כ גבוהה ומוחלטת, ובשביל באמת להכיר בה; בששביל לכתוב אותה בתורה, שאין בה אות מיותרת, עד סוף כל הדורות; בשביל לומר את זה לאחרים - צריך שזה יהיה בטוח נכון. שתהיה את הנשמה בעולם הנשמות  וא"א להתווכח איתה. אבל המציאות של הרגשת בורא עולם בנו לא צריכה הוכחה, וזה מה שנפלא, שהיא יכולה להיות טוטאלית גם אם היא לא הגיונית.

מצטערת שנסחפתי לכתיבה נשית, רגשית ומתלהבת בפורום גברי שכזה. תתמודדו עם זה בגבורה, נכון?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/12/2009 19:27 לינק ישיר 

אינסופית כתב:
די כבר, צאו מזה שבורא עולם הוא איזה שופט גדול ונורא ומפחיד שכל החיים אנחנו צריכים להיות מספיק טובים כדי לזכות לרבע אישור ממנו.
זה לא נכון, רואים בעיניים שזה לא נכון.
אז מה אם על זה גדלנו? אז מה אם אנחנו מתעוררים לשמוע הרצאות רק לפני הימים הנוראים ואז הכל סביב עומק הדין?
הקב"ה משפיע עלינו שפע מרגע שנולדנו, עוד לפני שעשינו רבע צעד להיות ראויים אליו.
הוא שולח לפה נשמה ומאמין בה, אופק, מאמין בה, שהיא יכולה לתת לעולם הזה תיקון שלא נתנה אף נשמה לפניה. אנכה"ג יודעים מה שהם עושים, לא?
וגם כשאנחנו התייאשנו מעצמנו הוא עדיין לא.
וגם כשלנו נראה שאין בנו שום טיפה של טוב זה רק יצר.

"הן בקדושיו לא יאמין"?
אולי בגלל שדרגה של "צדיק" היא כ"כ גבוהה ומוחלטת, ובשביל באמת להכיר בה; בששביל לכתוב אותה בתורה, שאין בה אות מיותרת, עד סוף כל הדורות; בשביל לומר את זה לאחרים - צריך שזה יהיה בטוח נכון. שתהיה את הנשמה בעולם הנשמות  וא"א להתווכח איתה. אבל המציאות של הרגשת בורא עולם בנו לא צריכה הוכחה, וזה מה שנפלא, שהיא יכולה להיות טוטאלית גם אם היא לא הגיונית.

מצטערת שנסחפתי לכתיבה נשית, רגשית ומתלהבת בפורום גברי שכזה. תתמודדו עם זה בגבורה, נכון?

 מה את מציעה ?
לא לשאול ?
ולא להבין ?

אגב: כאן כן חסר לי את הבנות, בגלל הבינה יתרה שלהם,




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/12/2009 19:33 לינק ישיר 

השאלה מה אתה שואל, ולשם מה.
סתם ויכוח גרידא? אוקי, הסכמנו שבשביל לכתוב בתורה צריך דבר מוחלט והאדם בחייו הפכפך. הבנת? אחלה וורט.
או שמא שאלה מהותית, איך לחיות את חיי, מה יחסו של הבורא אלי, כמה אמון ואמונה ולחץ -
אז אני הולכת אחרי רבנים גדולים וטובים (בעיקר ברסלב אבל ממש לא רק) שאומרים את כל מה שאמרתי ועוד הרבה יותר, וברגע שיש לך גב של רב שאמר את זה אתה באמת לא צריך להתעמק בזה יותר מדי, אולי זה עצת היצר כי ככה הוא מפיל אותך. אולי יש חכמה ששמורה לבעליה לרעתו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/12/2009 19:36 לינק ישיר 

ואגב האגב: חסר לך הבנות כי הן נותנות יותר כיווני חשיבה. אבל את ה"לחתוך", כמו שאתה שואל אותי - לא לשאול? לא להבין? זה הן לא אוהבות לעשות. שאלה טיפוסית של איש לאישה....



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/12/2009 20:03 לינק ישיר 

אינסופית כתב:
השאלה מה אתה שואל, כי קשה לי ואני רוצה תשובה, ויש כאן אנשים חכמים שמודעים לקשים פלוסופיות,  
ולשם מה. שכואב אז זועקים, נכון,
סתם ויכוח גרידא? למה את חושבת כך,
אוקי, הסכמנו שבשביל לכתוב בתורה צריך דבר מוחלט והאדם בחייו הפכפך. הבנת? אחלה וורט.
כתבתי שליחד את שמו ? זה כבר תוצאה של "הן בקדושיו לא יאמין"
ההן בקדושיו לא יאמין, זה מוחלט, ולמה ?????????????????????????

או שמא שאלה מהותית, איך לחיות את חיי, מה יחסו של הבורא אלי, כמה אמון ואמונה ולחץ -
שאלתי לא קשור לכל זה,
אז אני הולכת אחרי רבנים גדולים וטובים (בעיקר ברסלב אבל ממש לא רק) שאומרים את כל מה שאמרתי ועוד הרבה יותר, וברגע שיש לך גב של רב שאמר את זה אתה באמת לא צריך להתעמק בזה יותר מדי, זה נכון בדברים שאין שכלי מגיע, אבל קודם אני חייב לדעת שבאמת כך המצב,  
אולי זה עצת היצר כי ככה הוא מפיל אותך כִּי אִם בְּזאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל הַשְׂכֵּל וְיָדעַ אוֹתִי, ולזה אני חומד,   
אולי יש חכמה ששמורה לבעליה לרעתו. אין דבר כזה, ולא יכול להיות דבר כזה,
אולי את מתכוונת למוסיף דעת מוסיף מכאוב ?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/12/2009 20:12 לינק ישיר 

פותחת מהסוף כהרגלי - בטח שיש דבר כזה! בטח ובטח שיש דבר כזה!אולי לא חכמה במובן הבוגר של המילה, אבל יכולות של עורמה ושנינות ואנליזה והיקש וניתוח - אם לא משתמשים בהן נכון - וודאי, ומי לך יותר מכל אלו שנתפסו לויכוחים עם כמרים ולא יצאו משם בשלום רח"ל. לא תמיד צריך לדבר.
ואתה יודע, ואתה מרגיש, מתי די.

וחוצמזה לא הבנתי. הוא לא מאמין שמישהו *קדוש*. אוקי? ברמת הסופיות המוחלטת. כי אין סופיות מוחלטת כל עוד הלב שלך פועם. פשוט, לא?
זה אומר שהוא לא מאמין שהוא יכול להיות קדוש? לא! שני דברים שונים! הוא מאמין בך יותר מעצמך!

אתה חושב שכל עוד יצחק חי בורא עולם לא התענג עליו? לא רווה אינסוף נחת?

עוד שאלות? עוד מיקוד לשאלות?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/12/2009 01:24 לינק ישיר 

אינסופית כתב:

א,) פותחת מהסוף כהרגלי - בטח שיש דבר כזה! בטח ובטח שיש דבר כזה!אולי לא חכמה במובן הבוגר של המילה, אבל יכולות של עורמה ושנינות ואנליזה והיקש וניתוח - אם לא משתמשים בהן נכון - וודאי, ומי לך יותר מכל אלו שנתפסו לויכוחים עם כמרים ולא יצאו משם בשלום רח"ל. לא תמיד צריך לדבר.
ואתה יודע, ואתה מרגיש, מתי די.

ב,) וחוצמזה לא הבנתי. הוא לא מאמין שמישהו *קדוש*. אוקי? ברמת הסופיות המוחלטת. כי אין סופיות מוחלטת כל עוד הלב שלך פועם. פשוט, לא?
זה אומר שהוא לא מאמין שהוא יכול להיות קדוש? לא! שני דברים שונים! הוא מאמין בך יותר מעצמך!

ג,) אתה חושב שכל עוד יצחק חי בורא עולם לא התענג עליו? לא רווה אינסוף נחת?

ד,) עוד שאלות? עוד מיקוד לשאלות?

א,) 1, אין חכמה השמורה לרעתו, על דרך  יש עושר השמור לבעליו לרעתו, 
(עדיף להתאבד, מי לעבוד את אלוקים בטפשות,)
2, לגבי ויכוחים, כומרים וכו': זה בגלל הכלל של, אדם נמשך לסביבה, וזה הסיבה של יין נסך וכו'
כלומר להתחבר עם גוים גורם לזה, אבל לא החכמה,
אבל ללמוד  ולדרוש חכמה בינינו לבין עצמינו ? 
לא רק מותר ? רק חייבים לעשות כך,

ב,) רבונו של עולםםםם, כל התחליט של האדם  להגיע לשלמות, 
וכל זמן שאלוקים עוד לו מאמין בו ?
מוכרח להיות שהוא עוד לא שלם, (על דרך ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם רמב"ם)
אז מה קרה שהוא נפטר או חולה ?
האם נהפך פתאום לשלם ?

ג,) על דרך באשר הוא שם - לפי מעשים שהוא עושה עכשיו הוא נדון ולא לפי מה שהוא עתיד לעשות,
כן נכון, אבל זה בקשר לצדק ודין,
אבל להתענג ? בזמן שהוא לא מאמין בו ????????????????????????

ד,) לא ירדתי לסוף דעתך,
אם את מתכוונת האם יש לי עוד שאלות ?
בעז"ה אני הפתח עוד אשכולות,
השאלה היא, האם החבריה כאן מעונינים בזה ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/12/2009 08:31 לינק ישיר 

maxmen כתב:

 בעז"ה אני הפתח עוד אשכולות,
השאלה היא, האם החבריה כאן מעונינים בזה ?


ודאי שמעוניינים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/12/2009 11:35 לינק ישיר 

המטרה של האדם להגיע לשלימות?

לא יודעת. אותי חינכו שהמטרה של האדם לחתור ולפעול לעבר השלימות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/12/2009 00:05 לינק ישיר 

חשבתי לומר בדרך מליצה:
שאלוקים יצר אלוקים שכזה, שלא מאמין בצדיקים בכדי שלרשעים יהיה תקווה,
ברגע שהוא מאמין בצדקתו של צדיק ?
אז הוא גם מאמין ברשעתו של הרשע,
ואז לרשעים אין תקווה,

מה דעתכם ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אחר > פורום הפילוסופיה > הפרדוקס של הן בקדושיו לא יאמין,
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.