בית פורומים ספרים וסופרים

חזון איש הלכות חנוכה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-8/12/2009 19:12 לינק ישיר 
חזון איש הלכות חנוכה

כידוע אין בספר חזון איש כלל הלכות חנוכה, והדבר אומר דרשני. מפי השמועה למדתי שיש עוד ב' ענינים שאין עליהם "חזון איש". יש איזה הסבר לזה?



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/12/2009 23:25 לינק ישיר 

על רוב ב"מ אין חזו"א, וכן על שחיטה וטריפות אין על הסוגיות אלא קצת נידונים הלכתיים



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/12/2009 23:39 לינק ישיר 

אולי לא היה לו מה להגיד בסוגיות אלה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/12/2009 02:03 לינק ישיר 

שועתק, המשפט שכתבת לא מתאים לחזו"א. כי דרכו בכתיבתו לסכם הסוגיא לפי דרך הבנתו. וכך נוצרה כל תורתו הייחודית, כידוע.
אגב, מקובל שהוא נפטר כשסיים לכתוב על ציצית, ויש איזה שמועה על התבטאות שהתבטא באזני אחותו אשת הסטייפלער שהיא כעין "מזליה חזי" על סופו הקרב, אך איני זוכרה עתה. אולי יחכימונו ההיסטוריונים דכאן.
שאלה לדיון, גם על יו"ט וחוה"מ יחסית לא כתב הרבה.
ושאלה לסיום, האם אכן ספרו על ב"ק כתוב בסגנון שונה, כפי השמועה שאמר שאת זה נתן מתנה לבני הישיבות? או לפי שמועה אחרת שכתב ספר זה בזמן שלמדו בפוניבז ב"ק והרבה דברו עימו בלימוד? [אולי היה ע"ז אשכול כאן, ואינני בקי]



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/12/2009 09:08 לינק ישיר 

חושב100
אולי הספור על הגר"א שאחז הטלית הקטן לפני פטירתו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/12/2009 01:15 לינק ישיר 

זו בעצם התשובה, אחרי שמניתם עניינים נוספים שלא חיבר עליהם חידושים, שממש לא היה לו משהו נגד חנוכה רק שלא הספיק.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/12/2009 20:19 לינק ישיר 

1) בכל אופן זה עדיין נדיר מאד, וחוץ מחנוכה, חלק מחולין, ורוב ב"מ, אין חלק מוגדר שאין עליו כלל חזו"א. מסכת שבת עצמה לא מוקפת לגמרי בחזו"א, ולכן חנוכה קשור לנושא. עיקר מסכת ב"מ התחיל רק בסוף ימיו.
2) הסוגיא האחרונה שלמד היתה ציצית, אבל הדבר האחרון שכתב ביום ששי האחרון קשור למסכת כריתות ונדפס בליקוטים לסדר קדשים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/12/2009 09:03 לינק ישיר 

כמעט בכל ספרי הראשונים והאחרונים על הש"ס חסרים חידושים על חציה השני של המסכת או שיש כמות חידושים קטנה מאד האם יש לזה סיבה ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/12/2009 11:33 לינק ישיר 

באחרונים הסיבה מובנת, אבל בראשונים? כמעט בכולם? בודאי לא ברשב"א ריטב"א ר"ן מאירי נמוק"י תורא"ש תוס' תלמידי ר"י למיניהם. ברמב"ן יש לפעמים מסכתות שיש בהן רק קטעים מפורסמים שתלמידים העתיקו, או שרק עליהם כתב מפני הצורך (למשל בפסחים, מועד קטן), אבל שיש רק חצי מסכת?
וגם באחרונים הוא דוקא באחרוני זמננו.
מה שאותי הפליא הוא הש"ך, שבלי שום ספק או ויכוח אפשר להציב אותו כגדול המעיינים מאז הרשב"א והרא"ש (אני לא מכיר לו מתחרה בשיטתיות, בהיקף, ובעמידות בפני הבקורת). ובכל אופן המלאכה האלהית שלו (אין לי ביטוי אחר, לית דין בר נש) יורדת באיכותה ובכמותה לקראת סוף חושן משפט, הכיצד?
לא שאני לא יודע שכל זה נכתב תוך כדי מצבי לחץ עצומים, גזירות ת"ח ות"ט, ואולי גם הסיפור של בת הש"ך היה באמת. אבל כשאתה רואה עבודה מופלאה כזו על יו"ד ועל חו"מ, אתה מקווה שזה יהיה באמת מושלם.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/12/2009 14:55 לינק ישיר 

יש אולי לסלוד מלהגדיר ראשונים, אך הרא"ש נודע כגדול המעיינים?

ומה באמת עושים חזונאישניקים בחנוכה, ככה בלי שום שיטה מיוחדת?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/12/2009 15:00 לינק ישיר 

-אתה צודק בהחלט, הרא"ש והרשב"א לא הוגדרו אלא הובאו כדוגמא לאחרוני הראשונים.

-חזונאישניקים בחנוכה מדברים על הבעייה של הקמח (מי שלא יודע, אזי המסכנים לא אוכלים לחם כבר יותר משבוע, כי המאפיות מביאים קמח מרוסיה, ושם יש חשש "חדש"). וכשנשאר זמן שוב מדברים על להדליק בין השקיעה לצאה"כ ועל שר' גדליה היה עושה "פו" על הנרות אחרי חצי שעה על השעון, ועל זה שיביע אומר פוסק את זמני השקיעה מתוך פאר הדור בסיפור על החזו"א וזמן הדלקת נרות חנוכה, ועוד "נייעס" כאלו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/12/2009 15:37 לינק ישיר 

חושב100 כתב:
ושאלה לסיום, האם אכן ספרו על ב"ק כתוב בסגנון שונה, כפי השמועה שאמר שאת זה נתן מתנה לבני הישיבות? או לפי שמועה אחרת שכתב ספר זה בזמן שלמדו בפוניבז ב"ק והרבה דברו עימו בלימוד? [אולי היה ע"ז אשכול כאן, ואינני בקי]


כמדומה, שאת מטבע הלשון של 'מתנה לבני הישיבות' ייבא יעקב ב. פרדימן בכמה ממאמריו, ולא נודע לע"ע מקורו.

וכאן בפארק, הנה לך לשונו של החכם יוסף שלום הכא: http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?whichpage=1&topic_id=2660835&forum_id=19616

ומענין לענין
שמועה שמעתי שהחזון איש אמר שאת ספרו על ב"ק נתן במתנה לבני הישיבות
ושמועה פונוביזאית מחוצפת גורסת כי בזמן שכתב את ספרו על ב"ק למדו בפונוביז ב"ק ובני הישיבה שוחחו איתו בענינים אלו ולכן הספר משובח יותר
[נא לא להתאמץ לתקוף אני יכול לעשות את זה לבד]



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/12/2009 15:37 לינק ישיר 

החזו"א כתב משהו על התורה? אמר משהו על התורה? ואם לא, מדוע לא? היתה לכך סיבה שיטתית?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2009 16:30 לינק ישיר 

לגופה של שאלה: יש בסוף אחד מכרכי החזו"א שני גרגירים על התורה, כדי לא להשאיר הגליון חלק.
ולעצם השאלה: החזו"א הנציח בספריו את דרך לימודו המיוחדת בצורת לימוד הסוגיות. אם לא היתה לו שיטה בלימוד המקרא, לשם מה עליו להדפיס את הברקותיו? הרמב"ם כתב משהו על התורה? הבית יוסף כתב משהו על התורה?
ואגב: מהי "סיבה שיטתית"? סיבה שיש שיטה מאחוריה, או סיבה המשמשת באופן שיטתי?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2009 17:44 לינק ישיר 

כן סיבה שיש שיטה ולא סיבות אחרות.

כלומר, האם סבר שאין לחדש בתחום זה או פשוט לא היה מה לומר? (זה קצת לא מסתבר)

לגבי הבית יוסף זה תלוי כיצד מסתכלים על ספר המגיד. לגבי הרמב"ם בוודאי אמר חידושים על התורה כפי שמביא בנו בספרו ובמו"נ יש הרבה חידושים מאד על התורה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/12/2009 21:28 לינק ישיר 

דער_לץ כתב:
-חזונאישניקים בחנוכה מדברים ... על להדליק בין השקיעה לצאה"כ ועל שר' גדליה היה עושה "פו" על הנרות אחרי חצי שעה על השעון, ועל זה שיביע אומר פוסק את זמני השקיעה מתוך פאר הדור בסיפור על החזו"א וזמן הדלקת נרות חנוכה, ועוד "נייעס" כאלו.


זה באמת מעניין. בשו"ת אז נדברו (ח"ז ע) כתב על הנהגה זו בזה"ל 'לי נראה דהנהגת חזו"א אינו נובע דוקא מפני סתירת דברי אבות אלא מפני מנהג אבות שהיו מדליקין כן בח"ל דלפי האופק שלהם היה מוקדם מדאי תחילת השקיעה והוי כיום, וזכורני יש בזה כארבעים שנה שהתפללתי ביחד עם מרן ז"ל והיה בעל מקרא ביקש שיתקעו במעומד רק ג' תשר"ת הנזכר ברמ"א בניגוד למנהג הותיק שבא"י. והדגיש היות שהוא בעצמו המקרא אינו יכול לנהוג ההיפך ממה שנהגו אבותיו'
מתגלה כאן פן חדש באישיותו של החזו"א שנקבע בתודעה כמי שלא שת לבו למנהגי אבות ועדות, ואילו כאן הוא נחשד (ואם איני טועה ר"ד פרנקל כתב כך בוודאות ברשימת ההנהגות שלו שנדפסה בספר הזכרון זכור לדוד) שהלך אחרי המנהג גם בדבר שאין לו לכא' מקום לפי סוגית ההלכה.

[אגב. האם יש מקומות שנהגו כמנהג החזו"א במניין התקיעות במעומד?]

היכן ביביע אומר?

 

**********

וכדי להטות את הדיון מנידון החזו"א ותורתו (נושא שפירנס בכבוד כמה אשכולות נאים ומתוקנים). לתופעת חסרון ה"תורה שבכתב" על חנוכה. אגיש בפניכם שתי חידות:
'היה רגיל רבינו לומר שבהרבה מהלכות חנוכה בכלל, ובדיני מקום ההדלקה בפרט. אין לנו שרשים מספיקים בסוגיית הגמרא ובדברי הראשונים והדברים תלוים הרבה בסברא ובאובנתא דליבא'
מיהו רבנו זה?

שמעתי מפי הגאון - - - ששמע מפי דודו - - - שאמר שאינו בקי על בוריין בהלכות חנוכה בהיות שלא בא ע"ז שו"ע הרב שכדרכו מאיר עינים בבהירות נפלאה.
השלם את החסר.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > חזון איש הלכות חנוכה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.