בית פורומים ספרים וסופרים

ספר הזוהר בהוצאה מדעית ( של ד"ר רונית מרוז מאוני' ת"א )

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-17/10/2010 03:45 לינק ישיר 
ספר הזוהר בהוצאה מדעית ( של ד"ר רונית מרוז מאוני' ת"א )

לפני מספר חודשים דיברו על כך שהיא מתעתדת להוציא לאור בקרוב מאד את המפעל הענק של ההוצאה לאור של ספר הזוהר בבקורת מדעית, בהתבסס על מאות כתבי יד וכו'. האם מישהו ראה כבר את הספר? או שעדיין לא יצא לאור? 




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/10/2010 14:19 לינק ישיר 

שמעתי שהמימון אזל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/10/2010 00:51 לינק ישיר 

מדע בדיוני....



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/10/2010 13:51 לינק ישיר 

נמסר לי בשמה של ד"ר מרוז כי לא נכחד כל המפעל. ואדרבה הוא בשלבי עריכה.

אגב. כמדומה אני שלפני זמן מה ניתן כאן קישור לאתר של אחת מספריות העולם שבה ניתן היה לצפות בנסיון של מומחה גדול (פרופ' אברמס?) לפרק את ספר הזהר ליחידותיו ולחלקיו.
לצערי כעת איני מוצא את האמור. האם זכרוני מוליכני כוזב?


תוקן על ידי אלייעזר ב- 18/10/2010 13:52:57




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/10/2010 21:53 לינק ישיר 

נראה שהכוונה למפעלו של דניאל מאט – תרגום הזוהר לאנגלית (מהדורת פריצקר). במהלך התרגום הוא בודק את הנוסחים בכתבי יד שונים (עד לסוף ספר שמות כל רשימות כתבי היד מקורן במפעלה של ד"ר מרוז). את הנוסח הארמי המחודש שהוא יוצר הוא מפרסם באתר של אוני' סטנפורד – http://www.sup.org/zohar/. מפעלו אינו כולל חלוקת הזוהר ליחידות וחלקים או במחקר כוללני אלא מתמקד בתרגום ופירוש רציף של הטקסט. הוא עוקב (אגב דילוג על יחידות מסוימות) אחר סידרן של המהדורות המודפסות. המהדורה שלו כוללת הערות שולים רבות המספקות הסברים קצרים לטקסט והפניות לפרשני הזוהר ולחוקריו.

חלוקה של הזוהר ליחידותיו וחלקיו כלולה במפעלה של ד"ר מרוז.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/10/2010 15:48 לינק ישיר 

תודה רבה!
אכן לזו הייתה כונתי.
[ונמצא שהולכני זכרוני בכחש זה פעמיים: לא אברמס אלא מאט. ולא מחקר כי אם פירוש. ]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/9/2011 06:21 לינק ישיר 

ד"ר רונית מרוז מתארחת בתכניתו של דב אלבוים לגבי הוצאה מדעית של ספר הזוהר שהיא עסוקה בו.

בדקה 3:33 היא מציינת שיש לה כתבי יד של הזוהר מהמאה ה 11  ( " הטקסטים הראשונים שנכתבים באופן אקטיבי שאני הכרתי הם במאה ה11....בארץץ ישראל " )





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/9/2011 06:22 לינק ישיר 

אגב, רק נזכיר את השמועה שרווחה בימי הביניים כי ספר הזוהר נשלח מארץ ישראל וכו'



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/9/2011 06:55 לינק ישיר 

זה מדהים.

סתירה בבת אחת לכל מי שמפקפק בזוהר (כמוני).

עדות שהרמד"ל (=משה די ליאון, שנחשד בידי רבים כמחבר ומוזכר בידי הריד"ע=ר' יצחק דמן עכו כמי שאשתו הסגירתו כמחבר המעמיד פני מעתיק) אכן כן העתיק ממקורות שלפניו?

והיכן הם הגילויים האלו ולמה לא נתפרסמו עד היום? זו הפתעת הדור במחקר הקבלה, לא?

(יש לי בעיות שונות בצפיה בלינקים. לכן אני מסתמך על דיווח מי שמעלי).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/9/2011 07:28 לינק ישיר 

  כתבי היד הידועים כקדומים יותר של דרושים זוהריים הם מכתיבה ביזנטית מזרחית של המאות י"א-י"ב, ההשערה שהם נכתבו בא"י עדיין טעונה הוכחה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/9/2011 18:18 לינק ישיר 

אבן סינא

מה פירוש "דרושים זוהריים"?

אני מכיר קצת מאד את סגנונו של רבי דוד (לא זוכר בדיוק, נכד הרמב"ן? חסידי אשכנז) שיש לו ניסוח עברי יפה שנראה כמו תירגום מהזוהר, ואולי הזוהר לקח ממנו (למאן דאמר שהזוהר מאוחר רח"ל, כמוני). האם זה דבר דומה? בארמית או בעברית? איפה אפשר לקרוא על זה? (אנכי לא שמעתי בלתי כעת וגם איש לא הגיד לי).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/9/2011 02:12 לינק ישיר 

 

בתחילה, עלצתי. כי קיוויתי למצוא בדבריה אישוש לקדמות הזוהר ומקוריותו.

אך, אדרבה, בדבריה היא מרחיקה את מקוריותו של הספר.

עד עתה מקובל היה לחשוב, כי נוסח זה הופיע בבת אחת על בימת ההיסטוריה. כך שישנם שתי אפשרויות.
האחת , להתגלות של ספר עתיק כשהוא ערוך ומושלם. והאחת, כי הספר זוייף.

במקרה זה אין להעדיף [מבחינה מחקרית] אפשרות על אפשרות, וניתן להוכיח אך ורק על פי הכתוב בספר עצמו.

אולם, גברת זו טוענת, כי יש לה רצף של כתבי יד מהמאה הי"א, שמתוכם עולה כי ספר הזוהר נבנה ונערך לאורך כל הדורות הללו.
ולפי דבריה אלו, בטלה האפשרות, כי ספר הזוהר הינו ספר אבוד שנתגלה. אלא נשארה רק דרך אחת, והיא שספר הזוהר שבידינו נכתב והשתנה במשך כמה מאות שנים על ידי עשרות אם לא מאות אנשים, ואין לו כלל קשר לרשב"י.

בראיון, טוענת החוקרת,

כי ישנם הרבה זוהרים "כל דור יש לו את הזוהר שלו".

בכל דור מחקו והוסיפו מילים, ואפילו תכנים.

הכתבים הראשונים אינם מיסטיים, אלא דעות רגילות של חז"ל שאנו מכירים ממקורות אחרים.

תורת הסוד שאנו מכירים
, עם 10 הספירות אינה מרשב"י.

ושאלות לאבן סינא, שנראה שמכיר כתבים אלו.

האם בזוהרים הראשונים לא מופיעה תורת 10 הספירות [לפי ההבנה של כח"ב חג"ת נה"י מלכות] ? 
האם נעדרו מהם ספרא דצניעותא והאדרות ?

אם כן, מדוע הם כתבים זוהריים ? [להבדיל, וודקה נטולת אלכוהול, במה היא וודקה ?]

האם הכוונה במילים "דרושים זוהריים", היא רק לשפה הדומה לשפת הזוהר, כמו בקטע הנמצא בסוף פירוש רבינו חננאל לר"ה, ובערוך ערך "ערב". "וכי שמע שטן קל שופרא זמנא חדא בהיל ולא בהיל וכו'" ?



תוקן על ידי המעייין ב- 05/09/2011 02:26:30




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/9/2011 02:20 לינק ישיר 

 

דרך אגב, התפלאתי למצוא רב הדורש כך בגלוי.

http://www.youtube.com/watch?v=5l15VVVbeC4&feature=related





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/9/2011 07:21 לינק ישיר 

אולי כל הרבנים היו אמורים לפתח חשיבה ביקורתית, כפי שמייחסים להם באותן הרצאות של ערכים? וכפי שאנו רוצים להאמין?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/9/2011 09:42 לינק ישיר 

עניין קדמות הזוהר נדון בארוכה בעבר:

בעניין הדרושים הזוהריים ועריכתם ראה בהפניות שבהודעתי מעמ' 4 ואילך.
תורת עשר ספירות המוכרת לנו (בווריאציות שונות) מופיעה בספרות מקובלי פרובנס, עוד לפני ספרות הזוהר הקסטיליאנית, ומקורה בספר הבהיר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/9/2011 14:13 לינק ישיר 

 

אם כך, אין הרבה מן חידוש בדברי החוקרת.
הידיעה, כי תורת 10 הספירות נודעה לפני ספר הזוהר ומקורה מספר הבהיר, ידועה לכל הלומד פירוש רמב"ן על התורה.


אולם ממה שהבנתי מדובר על יותר מזה. מדובר, על התפתחותו של אחד המדרשים, שכמותו נכתבו בא"י [אם אכן מקור כת"י מא"י] בזמן הגאונים, לספר העוסק בתורת נסתר עליה לא דברו חז"ל כלל במדרש המקורי.

האם הבנתי נכון ?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > ספר הזוהר בהוצאה מדעית ( של ד"ר רונית מרוז מאוני' ת"א )
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר