בתחילה, עלצתי. כי קיוויתי למצוא בדבריה אישוש לקדמות הזוהר ומקוריותו.
אך, אדרבה, בדבריה היא מרחיקה את מקוריותו של הספר.
עד עתה מקובל היה לחשוב, כי נוסח זה הופיע בבת אחת על בימת ההיסטוריה. כך שישנם שתי אפשרויות.
האחת , להתגלות של ספר עתיק כשהוא ערוך ומושלם. והאחת, כי הספר זוייף.
במקרה זה אין להעדיף [מבחינה מחקרית] אפשרות על אפשרות, וניתן להוכיח אך ורק על פי הכתוב בספר עצמו.
אולם, גברת זו טוענת, כי יש לה רצף של כתבי יד מהמאה הי"א, שמתוכם עולה כי ספר הזוהר נבנה ונערך לאורך כל הדורות הללו.
ולפי דבריה אלו, בטלה האפשרות, כי ספר הזוהר הינו ספר אבוד שנתגלה. אלא נשארה רק דרך אחת, והיא שספר הזוהר שבידינו נכתב והשתנה במשך כמה מאות שנים על ידי עשרות אם לא מאות אנשים, ואין לו כלל קשר לרשב"י.
בראיון, טוענת החוקרת,
כי ישנם הרבה זוהרים "כל דור יש לו את הזוהר שלו".
בכל דור מחקו והוסיפו מילים, ואפילו תכנים.
הכתבים הראשונים אינם מיסטיים, אלא דעות רגילות של חז"ל שאנו מכירים ממקורות אחרים.
תורת הסוד שאנו מכירים, עם 10 הספירות אינה מרשב"י.
ושאלות לאבן סינא, שנראה שמכיר כתבים אלו.
האם בזוהרים הראשונים לא מופיעה תורת 10 הספירות [לפי ההבנה של כח"ב חג"ת נה"י מלכות] ?
האם נעדרו מהם ספרא דצניעותא והאדרות ?
אם כן, מדוע הם כתבים זוהריים ? [להבדיל, וודקה נטולת אלכוהול, במה היא וודקה ?]
האם הכוונה במילים "דרושים זוהריים", היא רק לשפה הדומה לשפת הזוהר, כמו בקטע הנמצא בסוף פירוש רבינו חננאל לר"ה, ובערוך ערך "ערב". "וכי שמע שטן קל שופרא זמנא חדא בהיל ולא בהיל וכו'" ?
תוקן על ידי המעייין ב- 05/09/2011 02:26:30