בית פורומים עצור כאן חושבים

להשתחרר מהסד – מחשבות בעקבות יום העצמאות הס"ד

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-30/4/2012 22:02 לינק ישיר 
להשתחרר מהסד – מחשבות בעקבות יום העצמאות הס"ד

בשנה שעברה היגגתי כאן לגבי הצורך בשינוי ההלכה לאור המציאות החדשה, אלא שאז הייתי אופטימי והשנה קצת פחות...
הדברים הבאים, אני מניח  לא ידברו לחלק מקוראי הפורום הנכבד הזה, ויש שיאמרו "צרות של עשירים" לעומת המצב בעולם החרדי, אבל אולי המכנה המשותף בינינו הוא הצורך הדחוף בשינוי, ולפעמים קינה של ייאוש עם קצת תקווה יכולה להניע משהו אצל מישהו.
אז הנה משהו שכתבתי במוצאי החג (וי"א חגא...), ואולי יבינו לליבי מקצת הקוראים כאן.

להשתחרר מהסד – מחשבות בעקבות יום העצמאות הס"ד

 אוי, הסד...

עוד יומצמאות אחד, ומה? מפטירין כאשתקד: "ויצא חוטר מגזע ישי... כי מלאה הארץ דעה את ה'..."

אלו שמפטירים כמובן.

כלומר, אנחנו.     

רוצה לומר: "הדתיים" (רוצה לומר: הלאומיים), אלו שרגילים במלמולים – הרי לא יבוזו למי שכיפה על ראשו כי ימלמל - הניחו לו וימלמל.

אלו שממלמלים ממילא לא מתכוונים, ואילו שמתכוונים - למה הם מתכוונים, בעצם?

לביאת המשיח? יותר משיח מהרצל?! מבן-גוריון?! זה כבר לא יבוא. הלא אדני כבר הוסיף שנית ידו לקנות את שאר עמו, כולם נקבצו באו, ואנחנו עודנו תכלינה עינינו אל אותו חוטר?

תאמרו: דברי נביאים!

ומה בכך? אם דברי הנביאים אמת - הרי שכבר הגיע, ואנחנו לא חשבנוהו. 'משיח בן יוסף' בדינו לנו לאמתלה...

תתמהו: והלא לחינם נתפלל מדי יום: "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח"?

כביכול, שאר תפילותינו אינן חינם... "ושא נס לקבץ גלויותינו"... "ובנה ירושלים"... "ומפני חטאינו גלינו מארצנו"... "לשנה הבאה בירושלים הבנויה"...

אוי! האצבעות זזות, אך הידיים, הידיים כבולות!        

נאחזים בכתוב, הוא נכון תמיד, המציאות אינה אלא מקרה פרטי...

והעיקר הגדול - לא לשנות! כלומר, בוודאי לשנות - אבל במסגרת סד ההלכה! זו ההלכה המסורה לנו ללא שינוי ממשה רבינו עד המשנה-ברורה. נלך בעקבי חז"ל, שלא שינו תג וקוצו של יוד חלילה! (ונניח לבן סורר ומורה, והבת הנמכרת לאמה, דין סוטה ועגלה ערופה, ותיקון כתובות וחיוב ברכות, ול"ט אבות וביטול שמיטות, וכמובן יהודי לפי האם ולא האב – הרי אלו אינם עיקרה של תורה, אלא קטניות, ונוסח תפילה, וגילוח בחוה"מ וגודל כיפה וכו')

סנהדרין! תזעקו. נבואה! וּצְרִיכָה אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לִהְיוֹת בְּנוּיָה וְכָל יִשְׂרָאֵל יוֹשְׁבִים עָלֶיהָ מְסֻדָּרִים בְּכָל סִדְרֵיהֶם... אָז חַיָּה הִיא תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה בְּכָל זִיו תִּפְאַרְתָּה!ּ (הרב קוק)

ודאי.                                                                .

כמו אז, בימי התנאים הנאנקים תחת מגף הקלגס הרומי, כשרובו של העם בגלות.

ארבעים שנה קודם החורבן גלתה הסנהדרין. מאה שנה אחר-כך ישב רבי עקיבא ודרש דרשות שמשה רבינו לא הבין, בן זומא דרש מדעתו והוסיף יציאת מצרים בלילות, וביבנה הוסיפו את ברכת המינים, שעד היום מתמלמלת גם היא, כל אחד ונוסחו. ונוסחים יש, ב"ה, כיד המלך, מלך אביון: אשכנז-אשכנז ואשכנז-ספרד ואשכנז-של-חסידים (היינו ספרד-אשכנז) וספרד-ממש (היינו עדות המזרח) ומרוקו (אם לא נחשוב לנפרדים נוסחי המגרב השונים) ותימן (כנ"ל וכו') וכאן מתחילין הספרדים (היינו וכו') וכאן מפסיקין האיטלי"אנים... אה, ונוסח אתיופיה? טוב, אלו גם יש להם תורה משלהם, את חז"ל לא ידעו... 

שישים וארבע שנים, ועדיין אנחנו כלואים בסד. בסד של הבס"ד. קודם שה' ישיב את הנבואה\המקדש\הסנהדרין, ואז... ויהי רצון וכו' במהרה בימי נכדינו...

תאמרו: פעהה... נהיות אלו כבר שמענו אי-אז: יל"ג, ברנר, ברדיצ'בסקי... וכי במאה הי"ט אנחנו?!

אענה: אכן! ישיבות 'חסידיות', דבֵקות דביקה, קבר אומן, טובה שבנשים – ללידה...

תאמרו: פעהה... ציונות! מאחזים! חקלאות יהודית!

אענה: חומה ומגדל, א"ד גורדון, עמק תפארת... עכשיו נזכרתם? זה האתגר?!

ותיקון עולם מה יהא עליו?

יהא מונח בקרן זווית עד שיבוא המשיח. בינתיים נאחז עיניים בעוד מאחז, רק לא לצאת אל האתגר הממתין.

 העולם המתין לנו דיו – משלא נענינו, ועסקנו בעצמנו, התחיל להתנכל לנו. ואנחנו ממתינים לחידוש הנבואה... אומרים לו, כביכול: אנחנו נפטיר כאשתקד בנוסח ק"ק ווילנא\מאקנס, ואתה תערה עלינו רוח ממרום. אנו ניצמד למשנה ברורה ואתה תהפוך אל עמים שפה ברורה...

 ואני אומר: קומו צאו! השתחררו מהסד! די להסתתר מתחת לכיפה ומאחורי הפסוקים! קראו בקול גדול לרבניכם ומוריכם ותבעו: תורה חדשה מאיתם תצא!

ואם לא מאיתם – מאיתכם!

והיה כי יאמרו אליכם מוריכם: "הריסה אל הקודש! טרם עת! חטא המעפילים!" אף אתם הקהו את שיניהם: והציונות עצמה מה היא? וההתנחלות נגד רצון העם והממשלה מי התיר? והזמירות החסידיות על עזות דקדושה ולמעלה מטעם ודעת ולכתחילה אריבער וכנ"ל דייקא וכו' איה הן?!

 אוי, הסד!



תוקן על ידי אברם_העברי ב- 30/04/2012 22:05:18




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/4/2012 22:24 לינק ישיר 

משנה מסכת אבות פרק ה          שכל הדורות היו מכעיסין ובאין עד שבא אברהם וקבל עליו שכר כולם:




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/5/2012 10:34 לינק ישיר 

אברם
אנא פרט תוכנית מעשית.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 11:41 לינק ישיר 

ירוחםשמ - תודה! אם כי אני מסופק אם בדורי כבר אזכה (ואני בן 37...)

בעלבעמיו - אכן, נהייה וקינה לא מספיקה. לדעתי, (וכדי לשלב צבא וחסידות גם יחד:), התכנית המעשית כוללת 3 שלבים: הכנעה, הבדלה והמתקה:

1. הכנעה - הפנמה והודאה בכך שאנחנו נמצאים כבר ב'ימות המשיח' כהגדרתם בחז"ל*, בלי להרגיש שאנחנו חולמים באספמיא, וגם אם משיח ב"ד טרם הגיע (ואני אישית לא חושב שהוא 'יגיע'). כלומר - בהכרה ברורה שאנחנו לא באחרית הימים, אלא פשוט מתמודדים עם מציאות חדשה בתכלית, שנצפתה כבר ע"י הנביאים וע"י חז"ל, בדיוק כמו שחז"ל התמודדו עם חורבן הבית הראשון ואח"כ השני.
מעשית, נדרש שרבנים ואנשי רוח ד"לים לפחות לא יתביישו להגיד את זה בפה מלא בדרשות, בעלונים ובספרים. הר' יואל בן-נון כבר אמר את זה בספרו המהפכני-כמעט "נס קיבוץ הגלויות", וכן הרב אורי שרקי בשיעוריו. לא ידוע לי על אחרים שהודו בכך - הרב טאו, הרב אבינר, וכו'... זה כולל הכרה ב'מודרנה' ובצורת החיים הלאומית המקובלת בעולם.
2. הבדלה - כתוצאה מההפנמה הנ"ל, יש להבדיל בין 'העולם הזה' המהווה למעשה את המגרש בו עולם ההלכה הנוכחי משחק, לבין 'ימות המשיח' בהם אנו נמצאים.
מעשית, השלב הזה דורש בעצמו שני תתי-שלבים:
2א. שינויים קוסמטיים הכרחיים - שינוי נוסח התפילות, איזכור גאולת תש"ח בליל-הסדר ובקידושים, ותיקון 'ליל סדר' ביום העצמאות, התייחסות בנאומים רשמיים, החלפת תכנים בתוכנית הלימודים במחשבת ישראל וכו'
2ב. חריש הלכתי עמוק - בהתחלה, מעבר על כל השו"ע וכתיבתו מחדש בהתאם להנחות היסוד ה'חדשות' (כבר בנות 100 שנה...). אח"כ חזרה לדרכם של חז"ל בדרישת פסוקי התורה בהתאם למציאות. אח"כ כתיבת המסכתות החסרות בסדר חיינו (מסכתות גרים, כלכלה, צבא, אומות העולם וכו') - ותוך כדי כך תקום איזושהי 'סנהדרין'.
3. המתקה - תפקידו המקורי של עם ישראל כצאצאו של אברהם (העברי...) הוא "ונברכו בך כל משפחות האדמה", בלשון ישעיהו"אור גויים" ובלשון חז"ל "תיקון עולם". מה זה אומר בדיוק? כל אחד והשערותיו. הגישה המרכזית לדעתי - עפ"י הרב קוק - היא עצם קיומה של ישות לאומית (לא דת!!!) שמתפקדת בצורה 'קדושה', ולפחות בצורה מוסרית. הרב יונתן זאקס כבר התווה כיוונים כאלו בספרו הנהדר "לכבוד השוני".
מעשית, נדרש להגדיר מחדש את סדרי העדיפות הלאומיים דרך הפוליטיקה, והחלטה להכיר באופן 'רשמי' בתפקידנו האוניברסלי, בהתחלה רק בנאומים ואח"כ גם במעשים.

שוב, כל זה בלי משיח ב"ד, בלי השבת הנבואה ובלי אפוקליפסות עכשיו. מספיק בתור התחלה, לא?

___
* עפ"י מחלוקת בן זומא וחכמים בברכות יב עולה בפירוש, כי ימות המשיח מוגדרים או כקיבוץ הגלויות (דעת ב"ז, עפ"י הפסוקים בירמיה) או כביטול שעבוד המלכויות (חכמים, וכן דעת שמואל שנפסק ברמב"ם כידוע). שני אלו כבר קרו לכולי עלמא, חוץ מה'מתעקשים'.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 11:58 לינק ישיר 

אברם
קריינא דאיגרתא
מעניין שאתה משתמש במונחים של שוללי ציונות מובהקים, הרואים במדינה חושך כפול ומכופל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 12:32 לינק ישיר 

אנחנו נמצאים ללא ספק בתקופה ששונה בצורה משמעותית מתקופת חז"ל, וסביר להניח שאם תקופתנו היתה בזמן שהיו חכמי המשנה היו מתקנים תקנות ודינים שונים, השאלה האם יש בכוחנו לעשות ככה.

זה הבעיה הגדולה שלתקופתנו, תקופה שמצריכה חכמים של דורות קודמים.

אז נכון, אולי אפשר לטעון,מי אמר שאין לנו את הכוח לתקן מעצמנו, זה שאלה,אבל עצם המציאות שאכן אין מי שמתקן, וה לא בגלל שיקולים אנוכיים וכדומה,אלא חשש אמיתי האם זה רצון השם שנשנה,אז כנראה שזה באמת לא תפקידנו



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 12:34 לינק ישיר 

לבעל -
טוב, אני כרגע בשלב ההבדלה... ואם אתה מכיר (אני מניח) את יואב שורק ושות', אז אני מהשות'.
לגבי מונחים של שוללי ציונות (?) - לא הבנתי איפה מצאת זאת בדבריי - אנא צטט והדגם.
המדינה היא כיום הכלי היחיד שמסוגל לממש את המטרה המעט-ערטילאית כרגע של תיקון העולם, כי העולם כולו עובד בפורמט של מדינות, אע"פ כל התנועות הרוחניות והקוסמופוליטיות למיניהן (והמונדיאל יוכיח, שגם האינטליגנטים היותר-גדולים נוהים אחרי נבחרתם כאותו חתול שראה עכבר בסיפור על ר' יונתן אייבשיץ ע"ש...)

לקסת - לגישתך כמובן גם לא היתה ציונות, ואני ואתה היינו כרגע דשן כימי באדמת פולין והסביבה.


תוקן על ידי אברם_העברי ב- 01/05/2012 12:34:59



תוקן על ידי אברם_העברי ב- 01/05/2012 12:36:40




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 12:41 לינק ישיר 

אברם
http://tinyurl.com/7ld6xnx

קסת
אם אנחנו מקבלים את הנחות היסוד של אברם על תקופתינו, הרי אנו גדולים מהקדמונים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 12:44 לינק ישיר 

אברהם

ציונות זה לא תקנה חדשה,זה מצוה גדולה וחשובה של ישוב ארץ ישראל, ככה שגם ללא הכח לתקן ולשנות, הציונות קיימת.

לבעל

למה אנחנו יותר חשובים? כי זכינו למה שלא זכו הקדמונים? 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 12:45 לינק ישיר 

קסת
ראה דדברי אברם לעיל:
והודאה בכך שאנחנו נמצאים כבר ב'ימות המשיח' כהגדרתם בחז"ל*, בלי להרגיש שאנחנו חולמים באספמיא,



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 13:03 לינק ישיר 
כרגיל, אין בעל הנס מכיר בניסו

.


אבל בלי להרחיק לכת, הרי בכל שנה, כמה פעמים מוזכרת העיר "האבלה, החרבה... השוממה מבלי יושביה"?

אני מסתפק במועט כרגע. האם אפשר לומר השוממה מבלי יושביה כאשר יותר יהודים חיים בסביבות העיר ממה שחיו בה אי פעם?

מצד שני, כשמרים אני את עיני אל הר הבית, ורואב במרכזו את כיפת הסלע ובצידו את מסגד אלאקצא, אני חושב שאולי השיקוץ המשומם של איליה קפיטולינה לא לגמרי אבד מן העולם.







דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/5/2012 13:07 לינק ישיר 

לבעל ולקסת - הבהרה חשובה:
אנחנו לא יותר או פחות חשובים או גדולים, זו לא הנקודה בכלל.
אנחנו אלו שנמצאים בתקופה הזו, ועלינו מוטלת המשימה, זה הכל. וכי ר' עקיבא ראה עצמו גדול מהלל הזקן? או מעזרא? וכו'. וזה שיש התנגדות גורפת למשל בציבור החרדי וכו' - גם בימי חז"ל היו צדוקים כידוע, שדבקו בכתוב בלבד, ובמבט היסטורי הם נכחדו.
לי אישית ברור - כמו להרצל בזמנו לגבי המדינה - שהשינוי יקרה, ואם לא עוד 5 שנים, אז עוד 50 שנה, כי זה מוכרח לקרות. עדיף כמובן שיקרה בצורה פחות-או-יותר מנוהלת ולא אחרי פריקת עול כוללת.

לבעל - הקישור ששלחת מוביל לדף 404 של אתר "מלכות ישראל" - אז אם תוכל לשלוח קישור תקין.

ולמואדיב -
בכוונה התעלמתי מעניין המקדש, אם כי ודאי שהוא נושא מרכזי. אין לי פשוט שום קצה חוט של פתרון, לא לבעיה הפוליטית-דתית האדירה, ולא לבעיה התיאולוגית-הלכתית, מה בדיוק נעשה שם? (בהנחה והערבים יפנו אותו מרצון ועיריית י-ם תוציא מכרז שיעבור אפילו את בג"ץ ויוסכם האם הכה"ג יכול להיות אפילו פרענק לא עלינו ושאר זוטות שכאלו)
אז כדברי הר' בן-נון - עם ישראל חיכה 400 שנה עד שהקים מקדש ראשון, נחכה קצת גם אנחנו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 13:11 לינק ישיר 

ולמה לא להסתפק בהלכה הקיימת בלי לחשוב שהיא מתארת מציאות כלשהי או שואפת להגיע למקום כלשהו אלא פשוט כאורח חיים מחייב?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/5/2012 13:32 לינק ישיר 

בין היתר אני לא מבין איך החרדים לא מקיימים את המצווה.

 ברכות דף נח.   תנו רבנן: הרואה בתי ישראל, בישובן אומר - ברוך מציב גבול אלמנה
 וכך פוסק הרמב"ם להלכה וכן השו"ע

רמב"ם הלכות ברכות פרק י הלכה י

הרואה בתי ישראל ביישובן מברך ברוך אתה יי' אלהינו מלך העולם מציב ח גבול אלמנה

יכול להיות שהם לא מברכים כי אזי כל יום היו צריכים רק  לברך- ולא היה להם זמן  למשהו אחר.

שום תוכנית לא תעזור- רק לדבר ולדבר על כך- ולכתוב שוב ושוב , בכל מקום ובכל אתר ובכל זמן, לנסות לתקן את שטיפת המח שעברנו כולנו,
השינוי יכול להיות רק מבפנים




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/5/2012 13:59 לינק ישיר 

למטפחת - זה דיון נפרד לגבי מהותה של ההלכה ומהי בכלל הלכה, ובטח לינקזעצער יידע להביא עשרות אשכולות בנושא. אני סבור שעל פי ספר תורת משה לפחות (אמנם זה לא בחידושי הגר"ח-סטענסיל, אבל זה גם איזשהו מקור...) מטרת המצוות כולן היא שעם ישראל יישב בארצו + התורה ניתנה לבעלי שכל והגיון והיא אמורה להיות חכמתנו ובינתנו כנגד העמים וכו', וכן עפ"י ההיסטוריה הידועה לנו, חכמי ההלכה עסקו תמיד בהתאמתה למציאות. עד לפני 150-200 שנה.

לירוחםשמ - אכן! לכן פרסמתי את קינתי הקצרה פה. רק לגבי ברכת מציב אלמנה - אם אני לא טועה, הר' בן-נון חידש שברכה זו גם היא עוצבה ב'עולם הזה' של חז"ל, קרי - תחת שלטון רומי! וכאשר אנו תחת שלטון ישראל, אין צורך יותר לברך פרטנית על כל עיר ועיר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/5/2012 14:17 לינק ישיר 

אברם,
הכל נחמד (גם אם איני מסכים או מקבל כל תג כמובן), אבל בלי בלי מנהיגות שתוביל את זה אלו דיבורים בעלמא שלא יכולים להמריא אל מעבר למיני מהפכה תרבותית אצל אלא שממילא משוכנעים.
             בלי להציע לך להניח את ידך מהכיוון עליו אתה חושב, הייתי ממליץ לך לא למהר כ"כ להספיד ו/או לוותר על הקונספט של משיח בן דוד, עקרונית אין שום סיבה עקרונית לחשוב שהוא לא יופיע פתאום או יותר מכך, שתגלה שדמות כלשהיא בדור (אולי אפילו אחת שאתה מכיר בצורה כזו או אחרת) אכן מתאימה ומיועדת לגדר הזה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > להשתחרר מהסד – מחשבות בעקבות יום העצמאות הס"ד
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.